GA Z87X-UD3H POST niet meer - BIOS kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:11

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Dag allen :w

Eerst even de relevante specs:
Core i5 4670K
Gigabyte GA-Z87X-UD3H
Corsair CX430M

Vandaag bij het herstarten van een PC wou hij niet meer aan. Fans gingen wel allemaal aan enzo, dus dacht dat het iets met graphics was (geen beeld) maar na 15min wachten toch maar geconcludeerd dat het wat anders is.
Tijdens het opstarten gaat alles 'normaal' (CPU fan gaat eerst heel hard en daarna zachter draaien, andere fans gaan aan) maar hij POST niet. Geen piepjes, debug-LEDs gaan niet aan. Enige wat te zien is op het mobo is het switchen van de lichtjes bij BIOS-1 en BIOS-2. Dus hij is afwisselend beide BIOSsen aan het proberen. Dit blijft doorgaan tot je 'm uitzet. Zodra je 'm uitzet gaat hij gek genoeg binnen 5 seconden weer aan (?!) met hetzelfde probleem. Pas als je de spanning uitzet is 'ie helemaal uit.

Wat heb ik al geprobeerd:
- CMOS reset
- BIOS select switch van auto naar manual gezet en beide BIOSsen geprobeerd
- 'Kaal' booten (enkel mobo/cpu/ram/voeding)

Het vreemde is dus dat de PC al weken/maanden prima draait en nu ineens ophoudt bij een reboot. Ik vermoed dus dat er iets in de voeding niet helemaal naar behoren werkt. Dit wordt versterkt door het feit dat meer dan een jaar geleden in dezelfde PC het moederbord ook al was overleden, toen na een onweersbui en het idee was toen dat de PC niet goed geaard was. De symptomen zijn precies hetzelfde (alleen vorige mobo had geen LEDs voor BIOS).

Omdat het beide met rebooten gebeurde en de symptomen gelijk zijn verdenk ik dus weer het moederbord, maar ook de voeding. Ik denk dat de voeding ooit (wellicht vorige keer) een hit heeft gekregen door het onweer en dat hij daardoor niet meer goed werkt.

Zijn jullie het eens met mijn analyse of heb ik dingen over het hoofd gezien?

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Misschien dat je voeding niet helemaal ok (meer) is (na vorige keer). Die cx serie was al niet al te best, de nieuwe cx serie is dat wel trouwens. Maar waarschijnlijk is je moederbord weer dood ja, heb je wel goed geconstateerd. Ook eens met een latje RAM geprobeerd in verschillende sloten ?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

De CX430 is amper beter dan een China plofvoeding. Die zou ik eerst vervangen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:11

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Ik heb al een nieuwe voeding + mobo besteld (kan ik altijd weer terugsturen als het toch blijkt te werken). Nu heb ik weer een CX430 gekocht, de Builder V2 (pricewatch: Corsair Builder CX430 V2. Ik had gelezen dat deze van betere kwaliteit was. Klopt dit dan? Anders moet ik toch voor de nieuwe CX gaan (pricewatch: Corsair CX450M maar die was niet snel genoeg leverbaar en de computer is toevallig net morgen heel hard nodig. Als de V2 ook slechte kwaliteit is wacht ik wel een dagje, ik wil niet het risico lopen het nieuwe mobo weer kapot te maken.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

F.West98 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 00:28:
Ik heb al een nieuwe voeding + mobo besteld (kan ik altijd weer terugsturen als het toch blijkt te werken). Nu heb ik weer een CX430 gekocht, de Builder V2 (pricewatch: Corsair Builder CX430 V2. Ik had gelezen dat deze van betere kwaliteit was. Klopt dit dan? Anders moet ik toch voor de nieuwe CX gaan (pricewatch: Corsair CX450M maar die was niet snel genoeg leverbaar en de computer is toevallig net morgen heel hard nodig. Als de V2 ook slechte kwaliteit is wacht ik wel een dagje, ik wil niet het risico lopen het nieuwe mobo weer kapot te maken.
De 450M is inderdaad de nieuwe serie. Je zou ook nog kunnen kijken bij andere merken zoals Seasonic, Cooler Master en Antec natuurlijk ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Zou toch zeker kiezen voor de CX450M mocht je Corsair willen behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Birdy D op 22-07-2016 12:29 ]

Pagina: 1