Geen signaal meer na slaapstand computer

Pagina: 1
Acties:

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:13

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Dag :w

Gisteravond was er ineens wel heel erg hevige onweer dus hebben wij in huis alle computers uitgezet (als in: (hybride) slaapstand en stekker eruit). Twee van de drie deden helaas een clean boot, de image op de HDD was kennelijk niet goed overgekomen. De derde gaf helemaal geen signaal meer.
Wat er gebeurt als ik de computer aanzet: Ventilators gaan draaien zoals normaal (eerst even heel hard en daarna normale snelheid), DVD-drive springt aan, HDD gaat draaien, alle lichtjes gaan branden. Hij geeft geen boot-piepje (zoals normaal) en ik krijg geen beeld. Dit komt overeen met meerdere verhalen op internet, maar in al die gevallen hadden ze Secure Boot ingeschakeld, ik niet.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Alle randapparatuur behalve scherm afkoppelen
- CMOS clearen en de batterij eruit halen
- Andere monitor aangesloten
- Heel vaak proberen
Allemaal zonder resultaat.
Wat me verder nog opviel is dat je 'm niet 'zomaar' uitzet. Normaal in de BIOS gaat de computer uit met één druk op de knop (dus niet lang indrukken), en pas in Windows moet je 'm lang indrukken. In dit geval moet je 'm óók, al na één seconde, lang indrukken om de computer uit te zetten.

Belangrijkste specs:
Core i5 4670K
Gigabyte GA-Z87X-D3H
Kingston HyperX 16GB RAM
Windows 7 x64

Iemand enig idee wat ik nu kan doen? Het lijkt mij dat het moederbord of de IGP kapot is, de CPU lijkt nog te werken omdat alle ventilators gewoon gaan draaien.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat de fans draaien zegt niets over de CPU. Toen ik mijn PC kocht, werd de CPU niet ondersteund en startte dus niet door, maar de fans draaide wel gewoon.

Je bent ook wat karig met je troubleshooting. Alleen randapparatuur los is natuurlijk geen poging om weer leven in het beestje te brengen. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd te starten door zo veel mogelijk hardware eruit te halen, zoals harde schijven, geheugen tot 1 latje, eventuele aparte videokaart, andere connectoren op 't moederbord zoals front USB e.d.? We hebben niet voor niets Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Was misschien niet helemaal duidelijk, maar dat ook allemaal al geprobeerd. Helaas geen extra GPU beschikbaar om dat te doen, maar voor de rest: met enkel SSD, processor, één reepje RAM, koeler en voeding deed 'ie niets.
Nu heb ik net nog geprobeerd zónder RAM, en toen ging 'ie NIET piepen. Er gebeurde hetzelfde als mét. Dus ik vermoed steeds sterker dat het moederbord dood is. Hoe zou ik dat nog beter kunnen testen (geen ander moederbord beschikbaar helaas)?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou nog een andere CPU (of desnoods zonder) kunnen proberen. Maar was de computer aangesloten op een geaard stopcontact, of een zonder aarde? Het zou zomaar kunnen dat het vanwege het missen van aarde er wat kapot is gegaan wat anders via de randaarde had weg kunnen komen. Je hoeft het niet te zien bij een normaal uitschakelen, maar omdat je de stekker eruit hebt gehad, kan dat nou net die klap geven wat 't niet moet krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Hij is wel op een geaarde stekkerdoos aangesloten, maar die is niet aangesloten op een geaard stopcontact in de muur :/ Ik heb wel gewacht tot de PC helemaal uit was en toen eerst I/O schakelaar in de PC omgezet en daarna pas de stekker eruit....
Ik heb nog wel een i5 3xxx in een andere computer zitten, maar heb geen koelpasta in huis om het te testen. Dat kan dus pas van de week...

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Topicstarter
Jup. Mobo it was.
Na de installatie van een nieuw mobo werkt alles weer helemaal goed :)

Pagina: 1