Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15
Ik zit een beetje te dubben als budget-gehandicapte nieuwe tweaker, tenminste zo voel ik me altijd nog :P

Graag wil ik gaan investeren voor m'n werkmachientje in een X79-set, samen met zo'n mooie E5-2670 Xeon-CPU. Die moederborden zijn echter niet goedkoop! Nu zat ik eens rond te snuffelen online en kwam deze advertentie tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/rtko6g.jpg

Verbogen pin, ongetest, Deze pin zit rechtsbovenin en is verbogen zoals je kan zien. Je mag de gok nemen maar retour doen ze niet aan. Op zich met een goede reden natuurlijk ;) Hoe groot is de kans dat dit goed gaat, wat zouden jullie hierover durven zeggen en hoe makkelijk is het om dat te herstellen?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Stel je hebt iets wat geld waard is en je kunt het in principe vrij makkelijk repareren. Ga je het dan heel goedkoop zonder te repareren weg doen of repareer je het eerst om het daarna duurder te verkopen?

Heb helaas in het verleden te vaak hardware (oa op beurzen) gekocht die 'ongetest' was maar dat bleek 100% equivalent te zijn van 'stuk'.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:08
Haast niet te doen om hem echt netjes terug te buigen, je blijft het in ieder geval altijd zien. Het kan echter wel gewoon werken, vooral omdat heel veel pinnen geen signaal maar ground verbindingen (of NC) zijn kan je zelfs het geluk hebben dat het niet eens iets uit maakt.

Kans dat het gaat werken? Ja maar je neemt wel een risico :). Zolang je in je achterhoofd houdt dat het niet kan gaan werken dan is het geen probleem.

Edit\ Draai hier al bijna 6 jaar met een verbogen pin in mijn Rampage III moederbord en het werkt nog goed. Het zegt niet zo veel maar het kan wel werken dus.

[ Voor 15% gewijzigd door Maks op 20-07-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:47:
Stel je hebt iets wat geld waard is en je kunt het in principe vrij makkelijk repareren. Ga je het dan heel goedkoop zonder te repareren weg doen of repareer je het eerst om het daarna duurder te verkopen?

Heb helaas in het verleden te vaak hardware (oa op beurzen) gekocht die 'ongetest' was maar dat bleek 100% equivalent te zijn van 'stuk'.
Ik had voor het laatste gekozen, maar ja... ik ben niet die verkoper :) Jij zegt dus dat het makkelijk is?
Maks schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:47:
Haast niet te doen om hem echt netjes terug te buigen, je blijft het in ieder geval altijd zien. Het kan echter wel gewoon werken, vooral omdat heel veel pinnen geen signaal maar ground verbindingen (of NC) zijn kan je zelfs het geluk hebben dat het niet eens iets uit maakt.

Kans dat het gaat werken? Ja maar je neemt wel een risico :). Zolang je in je achterhoofd houdt dat het niet kan gaan werken dan is het geen probleem.
Is er toevallig nog ergens een schema te vinden waarop staat welke pinnen waarvoor zijn binnen de X79-chipset? Dat zou hetzelfde moeten zijn voor ieder moederbord, in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:09
Als een budget gebonden tweaker zou ik er juist niet aan beginnen. Stel het werkt niet (wat een aannemelijke kans is) dan zit je met niks. Ga dan eens op VA of marktplaats 2ehands voor iets wat wel werkt snuffelen is mijn advies.
Racing_Reporter schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:50:

Is er toevallig nog ergens een schema te vinden waarop staat welke pinnen waarvoor zijn binnen de X79-chipset? Dat zou hetzelfde moeten zijn voor ieder moederbord, in principe.
Ik zou eens op Google kijken ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Bartske op 20-07-2016 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maks
Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/pins_sandyamb4.png

[ Voor 12% gewijzigd door Maks op 20-07-2016 15:56 . Reden: Per ongeluk verkeerde socket, dit is de goede ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Je moet idd een schema vinden van de lga2011 pin layout en kijken welke dit zijn. Ik heb het ooit geprobeerd om een moederbord (op straat bij afval gevonden) met socket 1155 te maken, de meeste pinnen deden het goed na wat buigwerk maar ze zijn bros en 1 was afgebroken. Daardoor deed maar 1 ram slot het en was het bord instabiel, als je er meer dan 30 euro in gaat gooien lijkt het me juist op een budget zonde

Dat is socket 1155 geloof ik Mask, en zonder te weten wat de nummertjes zijn heb je er niks aan

[ Voor 10% gewijzigd door Flaat op 20-07-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Probleem is ook dat je weet dat het moederbord geschadigd is. Mochten er issues zijn met stabiliteit, vastlopers etc. dan zou het daarmee te maken kunnen hebben, alleen je weet het niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het lijkt mij dat er 2 pinnetjes krom zijn, of 1 misschien wel weg.

Verder is een verbogen pin gemakkelijk weer recht te zetten, dat is, als die alleen maar een beetje verbogen is. Daarom is het raar dat dit bord zo wordt aangeboden. Of het moet een grootsjaggeraar zijn die in afwas borstels, led lampjes, knoopcellen en af en toe ook een moederbordje doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:25

Trygve

Redacteur
Reepje schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:58:
Verder is een verbogen pin gemakkelijk weer recht te zetten, dat is, als die alleen maar een beetje verbogen is.
Precies, als het verbogen pinnetje echt het enige is wat er mis is aan het moederbord heb je het met wat geknutsel vast snel aan de praat. Maar misschien is er wel meer defect aan het bord dan ze aangeven of door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
r100 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:04:
[...]

Precies, als het verbogen pinnetje echt het enige is wat er mis is aan het moederbord heb je het met wat geknutsel vast snel aan de praat. Maar misschien is er wel meer defect aan het bord dan ze aangeven of door hebben.
En daarom zal een handelaar die zo bij-de-hand is om een verbogen pin vast te stellen, en die vrij scherp op de foto weet te zetten,
ook wel zo bij-de-hand zijn om te weten dat dit een vrij hopeloze zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Reepje schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:58:
Het lijkt mij dat er 2 pinnetjes krom zijn, of 1 misschien wel weg.

Verder is een verbogen pin gemakkelijk weer recht te zetten, dat is, als die alleen maar een beetje verbogen is. Daarom is het raar dat dit bord zo wordt aangeboden. Of het moet een grootsjaggeraar zijn die in afwas borstels, led lampjes, knoopcellen en af en toe ook een moederbordje doet.
Nou ja, eBay, ongeveer 1500 feedback met 99.7 procent rating. Tweedehands spullies allemaal. In de uitleg wordt er ook niks nieuws aangegeven, behalve het bekende verhaal dat het ongetest is en geen geld en bord terug kunnen. Ik neig langzaam ook meer naar sjacheraar. Elders kijken wil ik wel, maar er is gewoon amper iets te vinden wat rijmt op 'werkend x79-moederbord'. En enigszins betaalbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Racing_Reporter op 20-07-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Van een reeds kapodt bord een pin verbuigen en dan op eBay gooien is natuurlijk te makkelijk gedacht? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 21:03

kevin33

Welkom in Utopia.

Wat is het prijsverschil tov een nieuwe?

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valt me wel op hoe makkelijk die pinnetjes verbuigen. Wat dat betreft leken de vroegere pinnen op de processor wat steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
kevin33 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:15:
Wat is het prijsverschil tov een nieuwe?
Scheelt al snel een paar honderd, dit exemplaar was 265 in sept 2015. Maar nieuw zijn ze niet meer te koop. Oude reeks he ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Racing_Reporter schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 15:50:
[...]

Ik had voor het laatste gekozen, maar ja... ik ben niet die verkoper :) Jij zegt dus dat het makkelijk is?
Integendeel: als het makkelijk was, was het al gebeurd. Ik geef je dan ook weinig kans dat je het weer werkend krijgt. Voordeel van deze constructie is dat als er iets anders mis is met het board je toch geen garantie krijgt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:50:
[...]

Integendeel: als het makkelijk was, was het al gebeurd. Ik geef je dan ook weinig kans dat je het weer werkend krijgt. Voordeel van deze constructie is dat als er iets anders mis is met het board je toch geen garantie krijgt.
Mee eens, ik denk dat ik het liefst deze oversla dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Waar woont de verkoper? Je zou ook een prijs kunnen afspreken, pinnetje recht zetten en goed testen. Werkt het koop je het is het niks kan de verkoper het weg knikkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
JappieR schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 12:58:
Waar woont de verkoper? Je zou ook een prijs kunnen afspreken, pinnetje recht zetten en goed testen. Werkt het koop je het is het niks kan de verkoper het weg knikkeren.
USA. Wordt... lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Even een update! Ik heb nu iemand gevonden uit de UK in een subreddit, HardwareSwap, die op zoek is naar een i5-set, hijzelf heeft een Xeon + moederbord, een Asus P9X79. 120 euro opleg ongeveer, omdat hij een auto wilt gaan kopen, en dan is hij bereid gelijk over te steken.

Het is geen Tweakers Vraag en Aanbod waarbij je heel makkelijk feedback ziet :( Maar hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken om mezelf zo goed mogelijk in te dekken? Vertrouwen is één ding maar ik wil wel zo voorzichtig mogelijk te werk gaan ;) Ik denk dat het een redelijke ruil is namelijk dan.

Edit: oops, iets belangrijks vergeten... Locatie..

[ Voor 6% gewijzigd door Racing_Reporter op 24-07-2016 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
In hoeverre is Paypal een goede optie hier, iemand anders nog goede tips of overwegingen? Graag zou ik deze beslissing snel nemen voordat de vogel gevlogen is. Tot nu toe loopt de communicatie goed maar wat traag, geen irritatie of aanzet tot haast van beide kanten, gewoon gemoedelijk, maar ik wil het niet te lang laten duren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-09 20:02
Klinkt ook niet als een top verhaal moet ik zeggen als auto-eigenaar. 120 euro is afhankelijk van de auto 1 of 2 tankjes benzine of 1 of 2 autobanden, en daarvoor gaat hij de moeite doen om onderdelen van zijn PC te verkopen?
Wees voorzichtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
thegve schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:58:
Klinkt ook niet als een top verhaal moet ik zeggen als auto-eigenaar. 120 euro is afhankelijk van de auto 1 of 2 tankjes benzine of 1 of 2 autobanden, en daarvoor gaat hij de moeite doen om onderdelen van zijn PC te verkopen?
Wees voorzichtig...
Ben ik sowieso. Hij zei dat hij spaarde voor de aanschaf van een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:46
thegve schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:58:
Wees voorzichtig...
Hangt natuurlijk helemaal van het budget af. Als je een auto van 500 tot 1000 wilt kopen scheelt 120 al als een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 24 juli 2016 @ 16:59:
[...]

Hangt natuurlijk helemaal van het budget af. Als je een auto van 500 tot 1000 wilt kopen scheelt 120 al als een slok op een borrel.
Hmm, mijn auto is 140 euro per maand wegenbelasting alleen al. Dan moet de slok op de borrel er nog in wil het rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 16:49
Reepje schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:08:
[...]

Hmm, mijn auto is 140 euro per maand wegenbelasting alleen al. Dan moet de slok op de borrel er nog in wil het rijden
Rij je een leopard tank? 8)7 kom ik aan met mijn 26 euro p/m....

Maar je kan natuurlijk ook met hem een afspraak maken. Ik heb een moederbord laten repareren en controleren. koste met 50 euro. Gewoon met hem een deal maken als de lokale winkel hem goedkeurd je reparatie betaalt. gaat hij daar niet mee akkoord moet je het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
loki504 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 17:45:
[...]

Rij je een leopard tank? 8)7 kom ik aan met mijn 26 euro p/m....

Maar je kan natuurlijk ook met hem een afspraak maken. Ik heb een moederbord laten repareren en controleren. koste met 50 euro. Gewoon met hem een deal maken als de lokale winkel hem goedkeurd je reparatie betaalt. gaat hij daar niet mee akkoord moet je het niet doen.
Volgens mij heeft iemand de draad niet gelezen 8)7

Gevalletje 1: USA
Gevalletje 2: UK ;) (o kak, dit had ik er niet bij gezet, sorry :X )

[ Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 24-07-2016 18:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 16:49
Dan zou ik het niet doen. Teveel moeite. en gezeur als het niet werkt. Maar ik ben wel iemand die überhaupt bijna niets buiten de eu koopt. Vergeet eventueel import kosten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Importkosten had ik nog niet overwogen, thanks :) Dat zou ik even uit moeten zoeken hoeveel dat zou bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Racing_Reporter schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:16:
Importkosten had ik nog niet overwogen, thanks :) Dat zou ik even uit moeten zoeken hoeveel dat zou bedragen.
Dat wordt tegenwoordig bij veel verkopers al vooraf berekend :). Als je de veiling wint betaal je dan het bod + shipping + inklaren/btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:26
Het is zeker mogelijk om het terug te buigen, zie dit topic. Risico's moederbord na terugbuigen pinnetjes socket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
Hmm, de volgende halte: een X79-moederbord van iemand met 100% betrouwbaarheid op eBay, een individu met ongeveer 25 deals die allemaal goed bevallen waren. Bottom line: deze lag nog te verstoffen in een hoekje, ongetest, maar werkte ervoor nog perfect. Hij zegt het verlies te nemen na een downgrade, zijn andere X79-set ligt bij een vriend. Totale kosten zouden nu (nog) onder de 100 euro uitkomen. Wat denken jullie?

Pagina: 1