Risico's moederbord na terugbuigen pinnetjes socket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:22
In januari heeft een vriend van mij geprobeerd een pc in elkaar te zetten, daarbij ging er wat mis, waardoor een groot aantal pinnetjes op de 1151-socket is verbogen. Hij was wel klaar met al het gedoe en heeft zodoende een nieuw moederbord gekocht.

Gisteren heb ik even naar het 'oude' moederbord gekeken en vervolgens met een pincet een stuk of 15 pinnetjes teruggebogen. In de reflectie van het licht kun je nog zien dat er pinnetjes zijn die niet perfect zitten, maar de contactjes lijken op het oog in elk geval weer op de goede plek te zitten (de puntjes op het schuine staafje zijn goed met elkaar uitgelijnd). Er zijn voor zover ik kon zien geen pinnetjes afgebroken. Wel kan het zijn dat op enkele pinnetjes aan de rand van de socket een klein beetje koelpasta is gelekt. Die pinnetjes zien er iets doffer uit.

Nu vraag ik mij af: stel dat ik dit moederbord nog wil proberen. Wat zouden de risico's zijn voor de processor? Zelf zou ik denken dat zolang de pinnetjes elkaar niet raken (en er dus geen kortsluiting ontstaat) er weinig mis kan gaan, maar dat is misschien te simpel gedacht?

En stel dat ik het zou proberen om een processor te plaatsen, is er een manier om te testen of de socket inderdaad deugt? Uit vorige topics bleek dat sommige moederborden meteen bij het opstarten een foutmelding geven, maar dat dit niet per se hoeft te gebeuren. Heb je kans dat de processor gewoon aan het rekenen slaat en hier en daar een bitje mist, zodat je pas na verloop van tijd rariteiten opmerkt?

Het moederbord waar het nu om gaat is de Gigabyte GA-B150M-D3H. Ik heb nog geen processor aangeschaft.

p.s. Ik zie dat ik mijn topictitel verkeerd heb gekozen. Het gaat mij om de risico's voor de processor, niet om het moederbord, want die was oorspronkelijk toch afgeschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Het_Eendje op 18-03-2016 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zolang ze geen sluiting maken met elkaar kun je 't gewoon proberen. Als pinnetjes tegen elkaar zitten, dan bestaat de kans dat ze sluiting maken, zo niet dan kan dat geen kwaad. Als er pinnetjes zijn die stuk zijn, dan ligt het er een beetje aan, als het alleen maar groundpinnen zijn dan is de kans dat de CPU nog wel gewoon werkt, maar bij zware belasting je de kans hebt dat er teveel stroom gaat door de overige pinnetjes. Maar dan moet je je CPU wel heel hard op z'n flikker geven, met standaard voltages ga je daar niet zo snel last van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:03
Je zegt dat er een klein beetje koelpasta is gelekt in de socket, je kan dit schoonmaken met een oorwatje en isopropanol. Wel heel voorzichtig zijn natuurlijk :) Zorg er achteraf wel voor dat er niks in de socket achterblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Ik heb door de jaren heen een klein aantal moederborden met verbogen pinnen met succes weer werkend gekregen, op eentje na dan omdat er pinnetjes afbraken tijdens het terug buigen. Zolang je maar heel precies te werk gaat en idd goed oplet dat er geen rommel zoals koelpasta e.d. in zit.

In principe heeft het weinig risico voor de cpu zolang er geen kortsluiting ontstaat, alle cpu's die bij die moederborden hoorden werkten ook nog prima na herstel... maar een zekerheid is het uiteraard nooit, want als de pinnetjes al door verkeerde montage zijn verbogen kan de cpu uiteraard ook al beschadigd zijn geraakt. Als je het wil testen doe het dan met een passende processor die je zou kunnen missen of met lage kosten zou kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
Dank je wel voor jullie snelle reacties. Als ik het goed begrijp is de kans dat de processor stuk gaat niet zo groot, maar toch lijkt het verstandiger om een goedkope of oude processor te gebruiken. Dat brengt me toch een beetje aan het twijfelen.

Momenteel heb ik nog geen processor en de processor waarbij de pinnetjes verbogen (een i5-6500), draait nu prima in een ander systeem. Zelf zou ik van plan zijn om gewoon een nieuwe i5-6400 erop te zetten, maar dat is dan misschien niet zo slim.

Dankjewel voor de tip van schoonmaken met alcohol en een wattenstaafje, daar had ik zelf op moeten komen. :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan een celeron kopen en even een tijdje stabiliteit mee testen. Als het goed lijkt druk je er daarna maar fijn een i5 op 👍

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:29:
Je kan een celeron kopen en even een tijdje stabiliteit mee testen. Als het goed lijkt druk je er daarna maar fijn een i5 op 👍
Hier dacht ik ook al aan. Een Celeron kost de wereld niet, en is ideaal om even een bordje te testen.
Als je er meteen een i5 of i7 op mikt, en er blijkt toch iets mis te zijn waardoor je CPU mogelijk beschadigd is het meteen zo zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Plus, de huidige Celerons zijn al best oke. Kan je bewaren voor een htpc of pc'tje voor de oude lui.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
Dat is inderdaad niet eens zo'n gek idee. Misschien durf ik een G4400 er ook wel aan te wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Is het nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
De onderdelen zijn onderweg, ik verwacht dat deze woensdag binnen komen. Daarnaast moet ik nog even het moederbord ophalen en uiterlijk van het weekend ga ik een poging wagen. Ik zal even laten weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Top! Ik ben erg benieuwd namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Het_Eendje
Donderdag heb ik samen met de vriend die het moederbord oorspronkelijk heeft aangeschaft afgesproken, om een goede poging te wagen om de socket te herstellen. Er zijn een paar problemen uitdagingen. :p Een groot aantal pinnetjes is verbogen (geweest) en er is mogelijk koelpasta gelekt in de socket. Op de volgende foto zie je rechtsonder bv. een paar doffe pinnetjes, vermoedelijk komt dat door wat koelpasta.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HQhCmJ1CoOAEKROoVUkmnKuf/full.jpg

Ook zijn er verbogen pinnetjes. Hoewel ik een week eerder al met het blote oog en pincet de ergste afwijkingen eruit heb gehaald, lijkt het ons een goed idee om alle pinnetjes nog even onder de loep te nemen. Met behulp van de weerspiegeling van het licht kun je goed zien of een pinnetje écht recht zit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/exLzGt0R9TQQYr3xLLH6bzcy/full.jpg

We hebben vervolgens het moederbord, de processor (G4400) met koeler, een reepje geheugen en de voeding in mijn nieuwe kast gemonteerd om te kijken of de socket zijn werk zou doen. Helaas was dit niet het geval. Het moederbord gaf geen duidelijke piepsignalen. In principe kwam er geen piep, tenzij we het RAM-geheugen demonteerden. Dan kwam er echter een piepsignaal die mogelijk aangaf dat de CPU niet deugde.

Om de voeding uit te sluiten hebben we een cross-voeding-opstelling gemaakt met mijn huidige (inmiddels ook alweer bijna bejaarde) pc uit december 2008. Helaas gaf dat geen uitsluitsel: het is niet zo dat de pc het nu ineens wél deed. De nieuwe voeding zou dus nog steeds niet kunnen deugen, echter is de kans dat twee voedingen problemen geven (waarvan één dagelijks perfect werkt) niet zo groot. Daarnaast wisten we al dat de socket een zwak puntje is.

Links zie je mijn oude pc en rechts de nieuwe. Sorry voor het beroerde kabelmanagement in mijn oude pc. Ik voel me niet aansprakelijk, daar stroomkabels toen nog niet achter het moederbord langs konden worden gelegd. >:)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/S6xIvL5ypzSnfhbOlPNWs1lB/full.jpg

Tijd om de boel te demonteren en de koelpasta te verwijderen met wat alcohol en een oud, verknipt overhemd. :9

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/igBs05kTCSFVRnWOR26qkRIB/full.jpg

Om de oude koelpasta van de pinnetjes te verwijderen (zie eerste foto) hebben we gebruik gemaakt van gedenatureerde alcohol van 96% en wattenstaafjes. Echter bleken de pinnetjes net haakjes. Op een gegeven moment lagen er hier en daar wat pluizige haartjes in de socket. Deze moesten er natuurlijk uit.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9poRGmnCyqxHMLUo9AOj7Py7/full.jpg

De avond viel. Na pannenkoeken te hebben gebakken, vervolgden we onze exercitie. Inmiddels hebben we al twee keer de socket getest, maar het was niet goed genoeg. Zodoende hebben we een extra lamp toegevoegd en de handleiding van mijn camera nog eens extra bestudeerd. We zochten een functie om maximaal digitaal in te zoomen, met een minimale mechanische zoom, zodat er zoveel mogelijk licht op de lens viel. Dit was alleen mogelijk met een flauw trucje: geef aan dat je handmatig scherp wil stellen en zorg dat het interval om je scherpstelling te controleren op oneindig staat. Nu konden we op het scherm van de camera makkelijker meekijken.

Op onderstaande foto zie je het gebruik van een schroevendraaier. Deze lijkt misschien groot, echter is dit de kleinste horlogeschroevendraaier die ik kon vinden. We hebben verder gebruik gemaakt van een pincet en naald. Een naald werkt voor mij in principe het prettigst, aangezien een pincet een pootje teveel heeft. Echter is het lastiger om met een naald een pinnetje zijwaarts te buigen. Als dat nodig was gebruikten we de platte kant van en schroevendraaier, zoals op de foto.

Deze foto geeft tevens een aardig beeld van wat wij live door de camera konden zien. Onder de huidige lichtomstandigheden (in het donker, met enkel kunstlicht) waren we best tevreden. De camera fungeerde als microscoop en we waanden ons chirurgen die een kijk-operatie uitvoerden. 8)

Daarnaast hebben we nog van verpakkingsplastic een plaatje geknipt die precies op de socket past (als een doorzichtige processor in feite). Zo konden we ook de hoogte van de pinnetjes gelijkmatig krijgen en zien welke pinnetjes afweken na het neerleggen en aandrukken.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/KHYPawaFkgsoyYpFog08Ljiu/full.jpg

Bij de derde test boekten we flinke vooruitgang: de pc overleefde de POST-test! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/m2wkdawLqFlFXQXe3lDyH1tG/full.jpg

Let niet op de enigszins chaotisch geworden werkplek. We bedachten dat het onzin was om het moederbord in een kast te testen, dus legden we deze op het antistatische zakje waarin die geleverd was, sloten de stroomkabels aan en herbruikte we de koelpasta van de vorige keer. Mijn oude pc staat weer keurig onder de tafel en het laptoptje (mijn geliefde Inspiron 11z uit november 2009 :> ) gebruikten we voor de documentatie.

Tot slot: nu de socket de POST-test doorstaat wordt het tijd om echte tests uit te voeren, zoals enkele CPU-stress-tests van de Ultimate Boot CD, waaronder onder andere Prime95. Verder draait Linux Mint 17.3 Cinnamon (64-bit) vloeiend vanaf een USB-stick.

De volgende stap is om een i5 aan te schaffen en deze te monteren. Hopelijk is de socket stabiel genoeg dat hij dat ook uithoudt. Voor mijzelf zal ik nog even bedenken hoe ik de migratie ga uitvoeren van mijn oude AMD 5050e-pc naar een nieuwe i5-configuratie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Knap stukje herstelwerk, indrukwekkend ook hoeveel werk jullie daar in gestoken hebben. d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Prachtig.

Maar je hebt weer eens geluk gehad: leg componenten NOOIT op een antistatische zak. Erin is goed (daar is die ook voor gemaakt), maar erop is zo fout als maar zijn kan, elektriciteit geleid juist heel goed over de buitenkant. Had je m bijna toch nog gemold na al dat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het_Eendje
Oef, dankje Reepje, lesje voor de volgende keer. :+ Een theedoek werkt wel, las ik elders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat is weer pluizig. Gewoon zo op de tafel als die van hout is. Als het een plastic coating tafel is, dan karton (bijv de doos van het moederbord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Reepje schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:21:
Prachtig.

Maar je hebt weer eens geluk gehad: leg componenten NOOIT op een antistatische zak. Erin is goed (daar is die ook voor gemaakt), maar erop is zo fout als maar zijn kan, elektriciteit geleid juist heel goed over de buitenkant. Had je m bijna toch nog gemold na al dat werk.
offtopic:
Dit zie je ook helaas heel vaak als je bij V&A kijkt.
"Werkend uit de PC gehaald!" en dan op een antistatische zak leggen en een foto maken.... ;(
Dan is het nog de vraag of er ondertussen geen ESD is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
Top! Echt geweldig dat je ook foto's erbij geplaatst hebt :)
Pagina: 1