Voorstel toevoegen stroomverbruikcijfers harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Harde schijven hebben diverse stroomverbruikcijfers die van groot belang zijn bij het bouwen van een systeem.

Het verbruik tijdens starten is bijvoorbeeld bepalend voor bijvoorbeeld de keuze van een voeding in een desktop (non-gaming) systeem omdat dit het hoogste verbruik is. Het startupverbruik is soms 4 tot 10 meer dan het lees/schrijfverbruik. Voor het bouwen van zuinige (7x24) systemen is het verbruik als de schijf draait of stil wordt gezet belangrijk.

Daarom het voorstel voor het toevoegen van:
Stroomverbruik (startup) - verbruik tijdens opstarten computer
Stroomverbruik (idle) - verbruik tijdens draaien van schijven
Stroomverbruik (sleep/standby) - verbruik tijdens slaapstand

Bijna alle fabrikanten vermelden alle of de meeste gegevens in (OEM) spec sheets. Bijwerken van bestaande Pricewatch gegevens is uitvoerbaar. Met die gegevens in Pricewatch wordt het mogelijk de juiste schijf te vinden voor het bouwen van een zuinige computer.

Aanwezige stroomverbruikcijfers in Pricewatch:
Stroomverbruik (lezen)
Stroomverbruik (schrijven)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Denk dat dit echt een zeer kleine nichemarkt is waar het verbruik van een HDD wordt bekeken.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn meerdere topics met duizenden posts over zuinige computers en vele tweakers zijn er mee bezig. Het hoort helemaal bij een forum als tweakers.net. Kijk bijvoorbeeld eens naar een populaire tweakblog zoals die van mux. Er zijn ook veel andere gerelateerde stroombesparingsonderwerpen, die bij de actiefste van tweakers horen.

Het is niet alleen noodzakelijke kennis voor zuinige computerbouwers maar in principe voor alle systeembouwers. Twee of meer harde schijven zorgen al voor meer dan de helft van het verbruik tijdens starten. Als je bijvoorbeeld een media servertje bouwt met een bijgeleverde 90W adapter moet je dat precies uitzoeken anders start hij niet op.

Saillant is dat het verbruiksgegevens voor lezen en schrijven een stuk minder nuttig zijn dan de andere stroomverbruikgegevens. Harde schijven doen in de meeste computers maximaal een paar procent van de tijd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:49

Mooijekind

Manager Product Content
Ik zet hem even op onze lijst om te onderzoeken of dit haalbaar is . Dat het wenselijk is kan ik me wel voorstellen.
Helaas zitten we met een klein team en is het daardoor niet altijd mogelijk om aan alle verzoeken te doen omdat we ook maar X uur per week werken :-)

Binnen 2 weken zullen we je iig feedback geven of het gaat gebeuren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kan een deel niet automatisch uit Icecat gehaald worden?

Zie bijv. http://icecat.us/us/p/sea...d-Disk-Drive-9748052.html

Energy Management
Power consumption (read) 1.30 W
Power consumption (write) 1.30 W
Power consumption (idle) 0.66 W

Idle zou je daar nog uit kunnen halen. Startup en sleep/standby zie ik niet zo gauw staan helaas.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt mooijekind11 en Raven.

Ik schreef o.a. dat het haalbaar is omdat ik zelf mee wil helpen om het te realiseren.

Een organische invulling is prima, het hoeft niet direct af te zijn.

De cijfers zijn meestal per serie schijven uit spec sheets te halen. Misschien is het makkelijker qua tijd om dit in een batch vorm te doen of op een andere manier directer dan per individuele schijf. Ik kan het in een bepaald gewenst text format aanleveren voor een database import.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:11

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

We gaan idle toevoegen bij de verbruikscijfers. Ik hoop in ieder geval vanmiddag al de spec te kunnen aanmaken en in de loop van volgende week de koppeling met Icecat. Als die koppeling er is, kan al vrij snel (lees binnen enkele weken) het filter worden aangezet omdat we dan voldoende gegevens hebben. En in de tussentijd kan al handmatig de cijfers worden ingevuld :) Ik geef dit topic een bumpje wanneer de spec gereed is.

Startup doen we niet, want naast dat het nauwelijks te vinden is, is dat altijd lager dan read/write of idle verbruik. Check bijvoorbeeld http://www.seagate.com/ww...DS1770-9-1603US-nl_NL.pdf, Startup is 2W, read/write 9W en idle 7,2W. Dus dat een schijf bij het starten het hoogste verbruik heeft, kan ik niet in meegaan :)

Sleep is ook niet altijd te vinden, hoewel vaker dan startup. En dan nog is het vrijwel altijd <1 watt en dat is op jaarbasis zo'n klein onderling verschil, dat een specificatie en filter daarvoor nauwelijks zin heeft. Naast dat het bij ongeveer de helft van de schijven nooit ingevuld zal worden en die dus sowieso weg zullen vallen bij het filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

Spec is aangemaakt en kan per direct ingevuld worden. Koppeling is ook gedaan, zoals gezegd zal in de komende weken de spec vanzelf worden aangevuld en bij voldoende invulling het bijbehorende filter worden aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Startup is nooit minder dan operationeel verbruik. Het wordt aangegeven in Ampères. Bij 12V is 2A dus 24WDC. Dat is typisch een veelvoud van het operationeel verbruik (d.w.z. draaiende schijven).

Dit is een cruciaal gegeven bij elke build van een PC met beperkte voeding, je kunt niet zonder. Dus ik moet aandringen om dat toch wel toe te voegen. Het is de hoofdreden voor dit voorstel.

De sleep/standby data is ook van belang voor het bouwen van zuinige builds. Dit is vrijwel altijd 1 cijfer, soms wel afzonderlijk vermeld. Het gaat niet zozeer om het berekenen van de jaarwinst in kWh, maar het berekenen van het idle verbruik in Watts. Voedingen hebben bij elke belasting een bepaalde efficientie en het is van belang de juiste voeding te kiezen omdat ATX voedingen inefficient worden naarmate het verbruik lager ligt. De berekening gaat vanaf een baseline verbruik zonder schijven.

Ik wil graag meehelpen om alle in de TS genoemde data toe te voegen voor courante HDD's. Laat me even via PM weten op welke manier dan buiten een GUI om kan, ik kan de data in een format gieten (bijvoorbeeld csv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

mrmrmr schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 23:50:
Startup is nooit minder dan operationeel verbruik. Het wordt aangegeven in Ampères. Bij 12V is 2A dus 24WDC. Dat is typisch een veelvoud van het operationeel verbruik (d.w.z. draaiende schijven).

Dit is een cruciaal gegeven bij elke build van een PC met beperkte voeding, je kunt niet zonder. Dus ik moet aandringen om dat toch wel toe te voegen. Het is de hoofdreden voor dit voorstel.

De sleep/standby data is ook van belang voor het bouwen van zuinige builds. Dit is vrijwel altijd 1 cijfer, soms wel afzonderlijk vermeld. Het gaat niet zozeer om het berekenen van de jaarwinst in kWh, maar het berekenen van het idle verbruik in Watts. Voedingen hebben bij elke belasting een bepaalde efficientie en het is van belang de juiste voeding te kiezen omdat ATX voedingen inefficient worden naarmate het verbruik lager ligt. De berekening gaat vanaf een baseline verbruik zonder schijven.

Ik wil graag meehelpen om alle in de TS genoemde data toe te voegen voor courante HDD's. Laat me even via PM weten op welke manier dan buiten een GUI om kan, ik kan de data in een format gieten (bijvoorbeeld csv).
OK, ik ga overstag :P Ik zal dit nog deze week toevoegen, ik geef je een seintje.

Wat betreft het toevoegen van deze gegevens, helaas zal dit handmatig moeten gebeuren. Wij kunnen dit direct in ons CMS, of jij als gebruiker kan dit via het meldpunt doen. Als deze cijfers per serie hetzelfde zijn (zoals https://tweakers.net/cate...lW0lEqSExPDc6sAooaGhjUAgA) kunnen wij dit direct toevoegen voor die gehele lijn, scheelt weer :) Wat mij betreft mag jij ondertussen een inventarisatie doen en deze delen in dit topic of mailen, mailadres kan ik per DM sturen :)
Pagina: 1