Kavel in optie. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Hallo,
wij hebben een kavel in optie genomen, en we wilden een cataloguswoning laten neerzetten. Dit kan echter niet omdat de woning vastgebouwd wordt aan naast gelegen woningen. Nu willen we dus kijken of we een architect kunnen vinden en een aannemer. We hebben een totaal budget van rond de €350.000. De kavel kost €125.000.

We willen een moderne woning, 2 lagen, rond de 130 m2. Is zoiets haalbaar? En hoe vind je een goede architect en/of aannemer? Of zoekt de architect een aannemer? Wie heeft er ervaring met "zelfbouw", en dan vooral met een vergelijkbaar budget. Viel het mee of tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Zelfbouw valt sowieso tegen, het gaat altijd meer kosten dan dat je eerst denkt...

Als het aanelkaar gelegen woningen moet worden, neem dan contact op met diegene die je als buren krijgt, en ga samen naar een architect om een mooi passend ontwerp te maken, op die manier kun je een mooiere woning krijgen die je sneller door de welstandscommissie krijgt en kun je ook nog eens kosten besparen/delen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:05
Goed topic om wat in rond te neuzen: Ervaringen met het bouwen van een huis

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:46
Ik zou als leek een architect in de hand nemen die ook het stukje projectbegeleiding kan doen.

Als de woningen aan elkaar vast zitten neem ik aan dat er enige beperkingen zijn. Zoals het aantal lagen, de dakvorm, de stijl en mogelijk andere zaken. Om te voorkomen dat de een Anton Piek gaat en de andere Louis Sullivan.

Zo niet dan zou ik niet eens overwegen om zo'n kavel te kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je moet dus verplicht aan de buurman vast bouwen? Wie bepaald dan eigenlijk wat de 'aansluiting' wordt tussen beide woningen? Is dat standaard of in overleg oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Als ik de TS goed begrijp, moet de catuloguswoning geschakeld gebouwd worden, wat lastig wordt. Vandaar dat hij een architect en aannemer zoekt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-07 22:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik kwam laatst vergelijkbare kavels tegen. De bedoeling was dat er ook integraal een kademuur in de woning gerealiseerd moest worden en dat de woningen gelijktijdig gemaakt moesten worden. Ik kwam er dan met 350.000 totaal niet (naast alle andere beperkingen, o.a. parkeren op eigen grond op een kleine kavel, kon ik mijn wensen niet realiseren, . Het was wel mogelijk een budgetbudgetwoning te realiseren, maar dat wil ik niet)

Het is best mogelijk om een woning, twee laags, 130 m2 voor 225.000 te realiseren. Wat prijsverhogend werkt is de locatie (hoeveel ruimte heeft de aannemer om te bouwen, welke voorzieningen zijn noodzakelijk voor de bouw), wat zijn de welstandseisen/ ontwerpvoorschriften over materiaalgebruik (bijvoorbeeld natuurlijke materialen,dure materialen) en uiteraard hoe luxe wil jij het hebben. Aanbouwen aan een andere woning kan duur zijn. Als je de ontwerpen op elkaar kunt aanpassen (omdat beide woningen gelijktijdig gebouwd worden) dan is er wel wat winst te halen.

Als je slim bent, dan ga je voor 2 laags plat dak. Dat is naast modern, ook handig als je je fundering voorbereid op een 3e laag. Zorg er dan ook voor dat je een sparingsvrije zone in het dak opneemt boven de trap. Dan kun je eenvoudig een gat zagen om later een trap aan te brengen. Ik zou zelfs dan al de transportleidingen voor cv/elektra voorbereiden, maar daar kan een aannemer/architect je verder wel in adviseren.

Goed, het is mogelijk, maar ruim is het niet. Als er al gebouwd is, kun je kijken wie de andere woningen ontworpen/ gebouwd heeft. Die aannemer/ architect zou je kunnen vragen hoe groot de kansen zijn om binnen budget wat te maken.

Als je kosten wilt besparen en je bent zelf handig, dan kun je bijvoorbeeld ook een deel van het afbouwpakket zelf doen (wanden, stucwerk, tegelwerk, sanitair etc). Elektra altijd door een erkend installateur laten doen, hetzelfde geld voor de leidingen van water, gas, mv. Persoonlijk zou ik altijd gekwalificeerd personeel inschakelen, want als het niet goed is, dan heb je de "garantie" dat het goed komt. Maar ja, het kost wel meer.

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Poe dat laatste, denk daar niet te eenvoudig over :X Gelijk hebben en gelijk krijgen :X Zie nu dichtbij precies op z'n punt een rechtzaak lopen, slepend verhaal terwijl er obvious gebeund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank voor de reacties. Ja ik heb zelf 2 linkerhanden, ik kan nog net een deurbel indrukken maar zelf iets maken kan ik echt niet. Daarop besparen is dus heel onverstandig.

Het gekke is wel dat we inderdaad een 2 laagse woning willen met plat dak, alleen zie ik voor hetzelfde budget (€350.000) 3 laagse huizen te koop staan, die veel meer huis bieden voor dat bedrag. Dat snap ik niet zo...

Het gaat hier overigens over een kavel in de gemeente Woerden. http://www.groenendael-ma...uw/kallameer-216-ong-216/

De man van Selekthuis had het over "belendende panden". Ik weet niet eens wat dat betekende. Maar het is dus niet vrijstaand klaarblijkelijk. Ik heb inmiddels wat architecten aangeschreven.

Maar ik vind het nu al heel veel gedoe. Helaas staat er weinig te koop in deze wijk, anders zou dat wel een stuk handiger/sneller zijn. Wij doen dit ook niet omdat we onze "droomwoning" willen hebben, we willen gewoon een woning hebben in deze wijk en er staat verder niet veel te koop. Vraag me af of het wel haalbaar is qua prijs. €350.000 is echt onze max, anders gaat ook nog ons kleine beetje spaargeld eraan. Wilde inderdaad ook nog vragen aan mensen daar wie hun huis hebben ontworpen en voor welke prijs, helaas woon ik nogal ver weg, dus dat gaat niet :(

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 19-07-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de informatie uit die link god leest, zie je dat de kavel eventueel inclusief architect en ontwerp is. Je mag dan een keuze maken uit een aantal ontwerpen met bijbehorende prijs.

''
Grachtenkavels:
Wilt u een vrijstaande grachtwoning op Eiland III maar wilt u niet alle bouwproblematiek van ontwerp tot aan de oplevering? Hier is de oplossing voor u! Door de architect zal een aantal ontwerpen gemaakt worden. Deze ontwerpen worden over enkele weken aangeboden inclusief de leges- en bouwkosten alsmede stelposten voor de keuken, sanitair en tegels.
Deze kavels liggen aan de zuidzijde van het eiland III aan het Kallameer.
De kavels liggen direct aan de brede singel en biedt u de mogelijkheid tot een privé vlonder of steiger over het water.
Bij deze kavels bepaalt u zelf de maximale breedte. De minimale breedte is 8,30 meter en zijn 15 meter diep.
''

Als je een ontwerp neemt van die architect dan heb je minder stress dan dat je zelf alles gaat uitzoeken en ontwerpen met een architect. In dit laatste geval zou je beter eerst nog een bouwbegeleider kunnen inhuren die dan alles begeleid tot aan de oplevering.

Lekker dicht in de buurt
http://nkbouwbegeleiding.nl/

[ Voor 178% gewijzigd door Ernemmer op 19-07-2016 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dank Fable! Heb ze (bouwbegeleiding) meteen gemaild.

Ik heb overigens ook die makelaar gemaild met de vraag of hij inderdaad meer info kan geven over zijn voorstel. Ik was/ben alleen in der veronderstelling dat een architect veel en veel duurder is, en ons budget is nou eenmaal €350, max. Vandaar dat dit niet bij mij op kwam in eerste instantie. Toch maar gemaild en gevraagd en afhankelijk van zijn antwoord zal dan blijken of het haalbaar is ja/nee. Ik zal dat hier dan ook even melden, vd week...

[ Voor 116% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 19-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-07 22:13

JustDutch

was ambtenaar :)

Hehe.. Het klonk al zo bekend. Ja, ik heb ook naar dezelfde kavels gekeken (ik heb ook alle documentatie opgevraagd, echt een tip). Let bij dat project heel goed op de randvoorwaarden voor het ontwerp. Ik denk dat 350.000,- voor die kavels een krap budget is. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar ik kreeg mijn sommetje niet sluitend. De prijs voor de kavel is trouwens exclusief architect, er is wel een referentieontwerp (waar je nog wel wat in kunt optimaliseren).

Als je echt geïnteresseerd bent, en volgens mij zijn er al woningen gerealiseerd daar, vraag die mensen wat alle locatiespecifieke dingen (de damwand) nu echt gekost hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen. Moet je echt doen wil je serieus verder gaan en geen nare verassingen krijgen.
belendende panden
Belendingen zijn dingen in de nabije omgeving. Belendende panden gaat dus over de woning waar je in de nabijheid/ tegenaan moet bouwen. Tegen een woning aanbouwen past niet zo goed bij een Selecthuis.

[ Voor 18% gewijzigd door JustDutch op 20-07-2016 08:29 ]

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:46
De reden dat je voor 350K woningen met drie lagen vindt, of nog goedkoper, is waarschijnlijk dat die woning serieel gebouwd is en jou woning niet. 10 woningen in 1 keer bouwen is goedkoper dan 10 keer 1 woning.

Het kan ook liggen aan het materiaalgebruik. Houtskeletbouw is goedkoper dan in het werk gestort beton. Een gestucte afwerklaag aan de buitenkant is goedkoper dan een gemetselde buitenmuur.

Je kunt heel low budget gaan bouwen voor 350 EUR/m3, of uit je dak gaan voor 600 EUR/m3.

Kortom er kunnen vele factoren zijn die een prijs kunnen opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 479106 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 19:41:
...wij hebben een kavel in optie genomen, en we wilden een cataloguswoning laten neerzetten. Dit kan echter niet omdat de woning vastgebouwd wordt aan naast gelegen woningen...
Dit begrijp ik niet goed. Op de site die je geeft staat namelijk: "Wilt u een vrijstaande grachtwoning..." Dus kennelijk hoeven de huizen niet tegen elkaar aangebouwd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja dat begrijp ik dus ook niet... Heb die man van Selekthuis nog maar eens gemaild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MastersInstinct
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:18
Kan je niet een keer in overleg gaan met een (andere) grote partij die catalogus woningen maakt? Ben zelf een aantal keer bij een partij in Emmeloord geweest: http://www.groothuisbouw.nl Had daar een positief beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:05

Sharky

Skamn Dippy!

Wij zijn de laatste maanden ook bezig geweest met een kavel en zelf bouwen. Ons budget lag wat lager, ook ongeveer 350K maar dan incl kavel. Als wij een huis zouden laten ontwerpen door een bevriende architect zou de bouw ongeveer 200.000 kosten. Dan hadden we één helft van een twee-onder-een-kap met 3 etages (in dit geval was dubbel huis ook verplicht). Vergeet niet dat er nog een hoop andere kosten bijkomen. Loges voor de gemeente, vergunning, etc. Vervolgens heb je een kaal huis waar je nog in moet klussen en waar nog een keuken in moet en misschien ook nog een badkamer en een tuin.
Uiteindelijke vonden we het gewoon te veel geld waar we dan bijna een maximale hypotheek voor moesten nemen. Zoals eerder gezegd, laat de architect ook je project begeleiden, daar ben je dan in totaal iets van 10K aan kwijt maar kan je een hoop schelen. Een architect kan bijvoorbeeld de offerte van de aannemer kritisch bekijken en advies geven over de materialen, dan heb je die 10K zo terugverdiend.
Vergis je verder niet in alle extra kosten, is altijd meer dan je denkt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sharky Ja dat is ook ons budget. Kavel is 122k. Ons total budget is ongeveer 350k. Maar het lijkt er op dat het toch te duur gaat worden, helaas. Maar we proberen het wel. Ik post hier wel hoe het verder gaat...
Pagina: 1