Goedkope USB-opladers & brandveiligheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 12:58
Hallo Tweakers,

Recentelijk heb ik een email ontvangen van “ Androidworld”, deze verwijst naar een artikel die gaat over “Slechte opladers”. Dit artikel verwijst vervolgens weer naar een pagina waar de “mankementen” van sommige opladers wordt genoemd.

Nu lijken sommigen van deze opladers erg veel op een oplader die ik een tijdje geleden uit China heb besteld en vraag ik mijn eigen af, is deze oplader echt zo gevaarlijk of valt dat allemaal wel mee?

Indien de oplader uit China daadwerkelijk zo slecht is dat ik een nieuwe nodig heb, ben benieuw naar opladers die wel goed zijn zodat ik geen zorgen hoef te maken dat mijn huis zal afbranden terwijl ik mijn telefoon probeer op te laden. Het liefste wil ik een oplader waarbij je meer dan één telefoon/powerbank kunt opladen.

Eigen bevinding:

Tweaker ToFast gaf aan in dit topic dat de oplader “Koppla” van de Ikea misschien wel een goede keus zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite

Met vriendelijke groet.

ManiakNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
Deze: link kan 4 devices opladen en is goed uit de door jou genoemde test gekomen. Lijkt me precies wat je zoekt toch?

Edit: om antwoord te geven op je vraag of het een reëel risico is dat weet ik niet, maar voor mij is het effect van het eventuele risico zo groot dat ik daardoor er liever wat extra aan uitgeef. Zeker met opladers.

[ Voor 34% gewijzigd door jamiev90 op 19-07-2016 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien kan je wel weglaten. De 3 usb- uitgang lader van Ikea is goed getest op kwaliteit, hitte en specificaties. En dat voor 7.99 en verkrijgbaarheid maakt het een uitstekende keus. In die link staat onderaan een index naar meer geteste laders, voor als je een goede lader wilt met meer of minder poorten. Of specifiek meer vermogen wilt (meer gedeeld vermogen, dus hoger per poort met meerdere devices tegelijk gekoppeld)

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 19-07-2016 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
nieuws: NVWA: ruim helft van 41 geteste usb-laders voldoet niet

De link in de eerste reactie heeft ook een redelijk overzicht. Zelf ben ik overgestapt op de Ikea Koppla laders, die zijn goed en niet duur.

Edit: teardown van de Koppla:
http://lygte-info.dk/revi...20Ikea%20Koppla%20UK.html

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 19-07-2016 12:10 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
jamiev90 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:07:
Deze: link kan 4 devices opladen en is goed uit de door jou genoemde test gekomen. Lijkt me precies wat je zoekt toch?
"Er bestaat ook een Rev 0 en Rev 1 versie van deze lader. De Rev 1 variant is op 13-7 door de NVWA getest en onveilig bevonden. Deze is dan ook uit de handel gehaald, voor zover Tweakers kan nagaan is de variant zonder Rev aanduiding (dus deze Pricewatch vermelding) wel goed. Vraag dit voor de zekerheid na bij je favoriete webshop." Dit verhaal maakt het geen uitstekende keuze zolang je niet zeker weet welke versie je krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:09:
[...]

"Er bestaat ook een Rev 0 en Rev 1 versie van deze lader. De Rev 1 variant is op 13-7 door de NVWA getest en onveilig bevonden. Deze is dan ook uit de handel gehaald, voor zover Tweakers kan nagaan is de variant zonder Rev aanduiding (dus deze Pricewatch vermelding) wel goed. Vraag dit voor de zekerheid na bij je favoriete webshop." Dit verhaal maakt het geen uitstekende keuze zolang je niet zeker weet welke versie je krijgt.
Aaah dat had ik even gemist, goede toevoeging. Dan zou ik persoonlijk ook voor de Ikea versie gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
ToFast schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:09:
[...]

En ik heb even naar de specs gekeken, dat ding kan 3 x 1A of 1 x 2.1A leveren en max output is 2,5W (komt niet helemaal uit met 3x 1A maar staat wel zo in de specs), dus die 4 poorten is leuk maar in de praktijk heb je daar niet zoveel aan.
De Koppla kan 2,4A per poort aan, en een max van 3,4A totaal. Dus ook qua vermogen is de Koppla al een betere keus. Iets beters dan een Koppla van 8 € vinden zal nog wel lastig worden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou er overigens zelf vanuit gaan dat elke oplader die je rechtstreeks besteld bij de standaard Chinese budget locaties (ebay, DX, miniinthebox, etc) onveilig is. Zoals uit dat onderzoek is gebleken is niet elke oplader uit Nederland voldoende veilig, en bijna elke keer dat iemand een tear down doet van zo'n Chinese oplader is het weer bagger.

De kans dat je huis daardoor in de fik gaat is danwel niet extreem groot, maar we hebben het hier over een paar Euro verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

Cyphax

Moderator LNX
Sissors schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:49:
Ik zou er overigens zelf vanuit gaan dat elke oplader die je rechtstreeks besteld bij de standaard Chinese budget locaties (ebay, DX, miniinthebox, etc) onveilig is. Zoals uit dat onderzoek is gebleken is niet elke oplader uit Nederland voldoende veilig, en bijna elke keer dat iemand een tear down doet van zo'n Chinese oplader is het weer bagger.

De kans dat je huis daardoor in de fik gaat is danwel niet extreem groot, maar we hebben het hier over een paar Euro verschil.
Paradoxaal genoeg is China tegelijkertijd ook een bron van goede opladers tegen schappelijke prijzen (maar daarbij vergeleken is de adapter van Ikea vrij goedkoop). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Cyphax schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:51:
[...]

Paradoxaal genoeg is China tegelijkertijd ook een bron van goede opladers tegen schappelijke prijzen (maar daarbij vergeleken is de adapter van Ikea vrij goedkoop). :)
Op de Ikea Koppla staat ook gewoon "Made in China". Het verschil is dat Ikea ze waarschijnlijk naar hun specificaties laat produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:05

Cyphax

Moderator LNX
u_nix_we_all schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:05:
[...]

Op de Ikea Koppla staat ook gewoon "Made in China". Het verschil is dat Ikea ze waarschijnlijk naar hun specificaties laat produceren.
Dat zou goed kunnen. Voordeel van de Ikea-laders is dat je niet pas na weken in huis hebt neem ik aan. :+
Dus dat lijkt mij op het moment een van de beste opties. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 12:58
Bedankt voor de reacties iedereen!

Ik ga nu zeker voor de Kopla van de Ikea!

EDIT

Inmiddels bij de Ikea een Kopla gekocht, ik ben er zeer blij mee. Nogmaals bedankt voor de reacties :)

[ Voor 43% gewijzigd door ManiakNL op 29-07-2016 00:40 ]

Pagina: 1