Hottub verwarmen met zonnebuizen en houtkachel.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neijmeijer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo,

Ik heb geen echte ervaring met dit soort zaken dus ik zou graag wat vragen stellen.

Ik wil graag zoveel mogelijk warmte uit de zon halen met vacuüm buizen, ons dak ligt bijna op het zuiden. Dit betekend dat ik er voor de winter wat extra capaciteit nodig heb en dan hou ik van de zomer veel warmte over. Voor de echte koude maanden nemen we een hout-cv om het vat op temperatuur te houden.

De meeste buffervaten hebben een tapwater systeem en dan 2 spiralen 1 voor de zonnewarmte 1 voor de houtkachel en dan kan het water van het vat zelf door de cv leidingen.
Als ik in de zomer mijn buffervat met een paar uur op temperatuur heb zou ik de rest van de warmte graag in een hottub kunnen leiden. Dat zou ook betekenen dat ik met de houtkachel binnen de boel kan voorverwarmen. en dan het water rondpompen en lekker snel warm zijn.

Hoe zouden jullie dit doen?

Ik zou gok ik ook nog wel een vat kunnen vinden met 3 spiralen en dan door het extra spiraal mijn vloerverwarming en laag temp cv water door laten lopen(toch?). Dan zou ik het bufferwater kunnen verbinden met de hottub.

Of ik kan het cv leidingnet goed schoon spoelen en dan de tub als een soort radiator in het systeem bouwen.

Tips? Commentaar? Ik ben met alles blij dan kan ik weer met frisse ideeen verder. _/-\o_

Met vriendelijke groeten.

Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 14:02
Zonneboilers, dit is de plek Probeer het hier eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Technisch gezien is het geen probleem om alles aan elkaar te koppelen.

In de praktijk is het meestal lastiger omdat de collectoren, buffervat, houtkachel en hottub niet vlak bij elkaar staan en je dus veel leidingen moet gaan trekken. Niet elk huis is geschikt om dit makkelijk aan te leggen.

Buffervaten heb je in alle soorten en maten. Met 1/2/3 spiralen of hygiënespiraal.
Met een mengventiel kan je het water uit de buffer halen en terugmengen naar elke gewenste (lagere) temperatuur.

Met een soort frischwasserstation (platen warmtewisselaar) kan je ook je hottub verwarmen met dit CV water.

Hottub staat buiten, neem ik aan? Vaak wordt daar echter een zwembad warmtepomp voor gebruikt. Deze zijn relatief goedkoop, paar honderd euro, en nog vrij efficiënt. Een paar zonnepanelen op het dak en je hebt 'gratis' verwarming.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
check eens de controllers die steca levert:
http://www.steca.com/
en dan bij solar termal (zonneboilers)
niet dat je perse dat controller merk moet gebruiken, maar in die handleidingen staan voorbeelden hoe je een zwembad(hottub) rechtstreeks kunt aan sluiten op een collector.
geeft je waarschijnlijk al genoeg houvast om het helemaal uit te dokteren. ;)

(simpel gezegd is een hottub een 2de boiler in je systeem. ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 19-07-2016 08:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Technisch allemaal prima mogelijk, maar het wordt al snel complex = duur en foutgevoelig.

Iedere meter buis die je toevoegt zorgt ook nog eens voor verliezen, dus het is erg lastig om het een beetje efficient te krijgen. Niet onmogelijk, maar het zal je wel tijd en geld kosten.

Over het algemeen raad ik zonneboilers af, tenzij er een sterke correlatie is tussen warmtegebruik en zonneschijn. In het algemeen ben je beter af met zonnepanelen die het veel veelzijdigere "stroom" produceren. Stroom kun je makkelijk over lange afstanden transporteren door dunne en flexibele draadjes. Eventuele overschotten kun je kwijt in allerlei andere toepassingen en je kunt het zelfs salderen. Daarnaast hebben zonnepanelen praktisch geen onderhoud nodig.

Het laatste grote voordeel is dat zonnepanelen een productie hebben die ongeveer recht evenredig is met de instraling, terwijl zonnecollectoren bij weinig instraling geen nuttige productie hebben.

Hoe vaak zit je trouwens in je hottub? Ik heb er een (hout gestookt) en dat was de eerste paar jaar misschien 2x per jaar. Het liefste trouwens in het vroege voorjaar of in de winter. In een hottub zitten als het sneeuwt is veel leuker dan wanneer je eigenlijk liever de verkoeling opzoekt (imho).

Dat is trouwens helemaal geen probleem, want ik heb er ook bijna geen geld aan uitgegeven. Het is een oude vuurkorf waar ik een buis uitgegloeid koper omheen heb gewikkeld en daarboven heb ik een paar oude spiralen gehangen. Het geheel is met tuinslang aan elkaar geknoopt en voor de pomp gebruik ik een afgedankte CV-pomp.

Als ik een beetje door stook, dan haal ik ongeveer 20kWth uit dat vuur.

Dit was de eerste experimentele setup:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1917154_210777980861_3992918_n.jpg?oh=3833fd4312a213754d200cc1f39f6bff&oe=581F9240

Inmiddels heb ik er een kachel omheen gemetseld en ziet het er wat minder shabby uit. Voor de bak gebruik ik een oude jacuzzi die ik van iemand gekregen heb. De Chinese pompen en electronica die daarin zat was kapot en repareren duurder dan een compleet nieuwe jacuzzi, maar de polyester bak en ombouw waren nog prima.

Waarom dit hele verhaal? Nou, als je een excuus zoekt voor een hottub, dan moet je vooral niet te moeilijk denken. ;)