Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Dell XPS 13 gekocht en in principe ben ik hier tevreden mee. Er stond Windows 10 op geïnstalleerd, al zag ik wel dat dit geen schone installatie was maar een upgrade van Windows 7 of 8 (i.e. er stond nog een Windows.old map op).

Gezien ik een SSD heb met 256 GB telt elke GB. Echter zie ik dat er standaard extra partities zijn ingericht op deze laptop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WdCwz0M.png

Naast de EFI-partitie en de boot-partitie (C-schijf) zijn er nog 2 "recovery" partities. Volgens de dame van Dell support is dit een essentiële partitie van Windows 10 zelf en is dit niet door Dell zelf aangemaakt (volgens haar doen ze dat niet meer). Vreemde is dat ik een andere PC heb met Windows 10 waar ik alleen de eerste 2 partities heb. Weet iemand of ik de 2 recovery partities veilig kan verwijderen?

Alle reacties

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MsG schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:56:
Krijg je bij het opstarten ook iets van press X to recover? Ik weet bijna wel zeker dat dit recovery-meuk van Dell is. Windows 10 doet dit zelf niet namelijk.

Zou gewoon een kale installatie doen, dan ben je ook verlost van alle Dell meuk.
Mee eens.

Die Windows.old map kan ook een restant zijn van de november 2015 update. Daarbij vind ik de grootte van de partities die extra zijn aangemaakt best groot. Je kunt ze inderdaad missen, maar dan moet je het even als volgt gaan doen (mits je vanaf scratch wilt beginnen zoals MsG opperde).

1. Opstarten vanaf de Windows 10 boot DVD. Heb je die niet dan kun je ook een image maken met media creation tool op een USB stick. Ik kreeg bij de aankoop keurig een Windows 10 DVD meegeleverd. De ISO van 3 GB groot kun je downloaden via Microsoft (check dit even ivm 29 juli -> einde gratis update).
2. Herstel kiezen en opstarten in de command prompt. Dus via de installatie media, dus niet in Windows 10 zelf.
3. Een grote partitie maken met diskpart:
-Tik in "diskpart"
-Tik in "list disk"
-Tik in "select disk 1" waarbij disk 1 je SSD zal moeten zijn. Kan ook disk 2 zijn. Even goed kijken.
-Tik in "clean"
-Tik in "create partition primary"
-Tik in "assign"
-Tik in "format fs:ntfs -q" even kijken bij format als "format /?"
-Tik in "active"

Dan tik je in "exit" en dan nog eens "exit"

Nu heb je 1 grote partitie op je SSD staan en druk op enter bij de installatie om Windows 10 op deze partitie te installeren. Hem dus niet verwijderen!
dat ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeelding.im/Fu1pEuLs
Sorry kan voor geen mogelijkheid een plaatje uploaden :(

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 18-07-2016 20:47 ]

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 16:25
Ik heb het idee dat die recovery partities zo groot zijn zodat Dell al z'n bloatware daar kwijt kan.

Om even een idee te geven, dit is mijn Windows 10 EFI partitie indeling (zoals het hoort):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nd0x11.png

Je kunt Windows 10 gewoon downloaden van de Microsoft site en opnieuw vers installeren. In principe is jouw hardware gekoppeld aan je key dus activering zou automagisch moeten gaan.

Alhoewel het nooit kwaad kan je serial key even op te schrijven. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Snowwie op 19-07-2016 22:35 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1