Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Dell XPS 13 gekocht en in principe ben ik hier tevreden mee. Er stond Windows 10 op geïnstalleerd, al zag ik wel dat dit geen schone installatie was maar een upgrade van Windows 7 of 8 (i.e. er stond nog een Windows.old map op).

Gezien ik een SSD heb met 256 GB telt elke GB. Echter zie ik dat er standaard extra partities zijn ingericht op deze laptop:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WdCwz0M.png

Naast de EFI-partitie en de boot-partitie (C-schijf) zijn er nog 2 "recovery" partities. Volgens de dame van Dell support is dit een essentiële partitie van Windows 10 zelf en is dit niet door Dell zelf aangemaakt (volgens haar doen ze dat niet meer). Vreemde is dat ik een andere PC heb met Windows 10 waar ik alleen de eerste 2 partities heb. Weet iemand of ik de 2 recovery partities veilig kan verwijderen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
1. EFI: Vereiste tegenwoordig
2: C:\ (OS + Data)
3. Waarschijnlijk de extra Windows-partitie
4. Recovery DELL? Geen idee waarom ze tegenwoordig nog deze meeleveren (zie Windows 10 Refresh), maar verwacht dat dit Windows 10 + (Adware) zooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07 15:23
Kan ik op de een of andere manier controleren dat deze partitie inderdaad Dell-rommel is?

Stel dat ik een tool gebruik om die partitie weg te gooien. Om gebruik te maken van die ruimte (en het toe te voegen aan mijn C-schijf) zou ik de extra Windows-partitie dan moeten verschuiven naar het einde van de HD. Zou dat goed moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wil je weten wat er allemaal op staat? Dan pak je een Linux live cd/usb en ga je lekker er doorheen bladeren. Voor alle andere gevallen, wat heb je zelf al gevonden, anders dan met Dell bellen? Je geeft aan dat de computer resten vertoond van een W10 upgrade. Hoe zeker ben je daar van, heb je erin gekeken en de bestanden bestudeerd? Want mensen hadden met de 1511 update van november vorig jaar ook opeens een windows.old map.

Aannames... ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:22

MsG

Forumzwerver

Krijg je bij het opstarten ook iets van press X to recover? Ik weet bijna wel zeker dat dit recovery-meuk van Dell is. Windows 10 doet dit zelf niet namelijk.

Zou gewoon een kale installatie doen, dan ben je ook verlost van alle Dell meuk.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
volgens diskmanagement zijn die 2 "recovery" partities gewoon leeg? :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:38
SMSfreakie schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:12:
volgens diskmanagement zijn die 2 "recovery" partities gewoon leeg? :)
Diskmanagement leest ze waarschijnlijk niet goed uit. Iets met rechten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49
.Maarten schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:27:
[...]

Een herstelpartitie wordt door Windows ongemoeid gelaten. Schijfbeheer zal deze niet aanraken en dus ook geen moeite doen om na te gaan of er data op staat of te achterhalen wat voor bestandssysteem erop is gebruikt. Je kan er ook niet zonder meer een driveletter aan geven onder Windows

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.Maarten schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:27:
[...]

Ah. okee.. ik gooide men recovery toch altijd meteen weg.. iets met automatische usb stick.. ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MsG schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:56:
Krijg je bij het opstarten ook iets van press X to recover? Ik weet bijna wel zeker dat dit recovery-meuk van Dell is. Windows 10 doet dit zelf niet namelijk.

Zou gewoon een kale installatie doen, dan ben je ook verlost van alle Dell meuk.
Mee eens.

Die Windows.old map kan ook een restant zijn van de november 2015 update. Daarbij vind ik de grootte van de partities die extra zijn aangemaakt best groot. Je kunt ze inderdaad missen, maar dan moet je het even als volgt gaan doen (mits je vanaf scratch wilt beginnen zoals MsG opperde).

1. Opstarten vanaf de Windows 10 boot DVD. Heb je die niet dan kun je ook een image maken met media creation tool op een USB stick. Ik kreeg bij de aankoop keurig een Windows 10 DVD meegeleverd. De ISO van 3 GB groot kun je downloaden via Microsoft (check dit even ivm 29 juli -> einde gratis update).
2. Herstel kiezen en opstarten in de command prompt. Dus via de installatie media, dus niet in Windows 10 zelf.
3. Een grote partitie maken met diskpart:
-Tik in "diskpart"
-Tik in "list disk"
-Tik in "select disk 1" waarbij disk 1 je SSD zal moeten zijn. Kan ook disk 2 zijn. Even goed kijken.
-Tik in "clean"
-Tik in "create partition primary"
-Tik in "assign"
-Tik in "format fs:ntfs -q" even kijken bij format als "format /?"
-Tik in "active"

Dan tik je in "exit" en dan nog eens "exit"

Nu heb je 1 grote partitie op je SSD staan en druk op enter bij de installatie om Windows 10 op deze partitie te installeren. Hem dus niet verwijderen!
dat ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeelding.im/Fu1pEuLs
Sorry kan voor geen mogelijkheid een plaatje uploaden :(

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 18-07-2016 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:50:
Ik heb onlangs een Dell XPS 13 gekocht en in principe ben ik hier tevreden mee. Er stond Windows 10 op geïnstalleerd, al zag ik wel dat dit geen schone installatie was maar een upgrade van Windows 7 of 8 (i.e. er stond nog een Windows.old map op).
Even voor de goede orde, heb je de laptop tweedehands overgenomen of rechtstreeks bij Dell gekocht? In dat laatste geval is dit wel heel vreemd. Ook als ze iets refurbished verkopen komt de computer met een verse image.

Verder, je kan de partities verwijderen. Let wel dat een van de recovery partities van Windows 10 zelf is. Die heb je nodig indien je Windows 10 wil herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
-foutje-

[ Voor 99% gewijzigd door Gunn4 op 19-07-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb het idee dat die recovery partities zo groot zijn zodat Dell al z'n bloatware daar kwijt kan.

Om even een idee te geven, dit is mijn Windows 10 EFI partitie indeling (zoals het hoort):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nd0x11.png

Je kunt Windows 10 gewoon downloaden van de Microsoft site en opnieuw vers installeren. In principe is jouw hardware gekoppeld aan je key dus activering zou automagisch moeten gaan.

Alhoewel het nooit kwaad kan je serial key even op te schrijven. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Snowwie op 19-07-2016 22:35 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:09
Snowwie schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:33:
Ik heb het idee dat die recovery partities zo groot zijn zodat Dell al z'n bloatware daar kwijt kan.
Je hebt een idee. Waar komt het vandaan? Kun je ons inzicht geven wat er zoal op zo'n uitgebreide recovery partitie van een OEM machine staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De groote recovery partitie op de laptop van de TS is 12GB. Dat is net aan een Windows image. Je hebt dan niet heel veel ruimte om nog applicaties erbij te doen.

Een schone install van Windows 10 die niet meer gecomprimeerd is zal wel tussen de 10-15GB liggen. Dat zou passen op die partitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Mee eens.

Die Windows.old map kan ook een restant zijn van de november 2015 update. Daarbij vind ik de grootte van de partities die extra zijn aangemaakt best groot. Je kunt ze inderdaad missen, maar dan moet je het even als volgt gaan doen (mits je vanaf scratch wilt beginnen zoals MsG opperde).

1. Opstarten vanaf de Windows 10 boot DVD. Heb je die niet dan kun je ook een image maken met media creation tool op een USB stick. Ik kreeg bij de aankoop keurig een Windows 10 DVD meegeleverd. De ISO van 3 GB groot kun je downloaden via Microsoft (check dit even ivm 29 juli -> einde gratis update).
2. Herstel kiezen en opstarten in de command prompt. Dus via de installatie media, dus niet in Windows 10 zelf.
-Tik in "diskpart"
-Tik in "list disk"
-Tik in "select disk 1" waarbij disk 1 je SSD zal moeten zijn. Kan ook disk 2 zijn. Even goed kijken.
-Tik in "clean"
-Tik in "assign"
-Tik in "active"

Nu heb je 1 grote partitie op je SSD staan en druk op enter bij de installatie om Windows 10 op deze partitie te installeren. Hem dus niet verwijderen!
dat ziet er dus zo uit:
[afbeelding]
Wat een werk :+

De pc opstarten van de bootable usb ( maken met media creator )
in het installatie menu kiezen voor nieuwe installatie
Van daaruit in het disk-overzicht alles verwijderen, en dan de betreffende ( lege ) disk aankiezen om te installeren.
Bij de vraag om de licentie 'deze stap overslaan'

15minuten later -> nieuwe, schone windows en na connect met een netwerk -> re-activated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:50:

Je geeft aan dat de computer resten vertoond van een W10 upgrade. Hoe zeker ben je daar van, heb je erin gekeken en de bestanden bestudeerd? Want mensen hadden met de 1511 update van november vorig jaar ook opeens een windows.old map.
Ah, dat wist ik niet. Ik zag alleen die Windows.old map én het feit dat die een paar GB groot was. Ik vond de map namelijk met WinDirStat toen ik wilde zien waar mijn schijfruimte allemaal heen was gegaan. Ik neem aan dat zo'n update de map niet ineens aanmaakt en vult met meerdere GB's, toch?
CMD-Snake schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:52:

Even voor de goede orde, heb je de laptop tweedehands overgenomen of rechtstreeks bij Dell gekocht? In dat laatste geval is dit wel heel vreemd. Ook als ze iets refurbished verkopen komt de computer met een verse image.
Ik heb de laptop direct via Dell gekocht. Ik mag hopen dat hij nieuw was :D
CMD-Snake schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:52:

Verder, je kan de partities verwijderen. Let wel dat een van de recovery partities van Windows 10 zelf is. Die heb je nodig indien je Windows 10 wil herstellen.
Ik neem aan dat je alleen de laatste recovery partitie bedoeld (die van 12.68 GB)? archie2012 zei juist dat die 3e partitie (die van 923 MB) essentieel was voor Windows :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Na wat overleg: Gunn4 = [Verwijderde gebruiker], wachtwoordvergeet-foutje. Vervolgreacties zullen komen van Gunn4
Ook voor anderen: ajb geen nieuwe account aanmaken na vergeten van het wachtwoord, vraag een nieuwe aan via het loginscherm of vraag hulp aan gathering [et] tweakers.net.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLDV
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06-2023
Partitie 1 en 4 moet je houden > dus: EFI en C system, de andere twee zijn inderdaad dell rommel met windows 10 erop en de drivers + software van dell om nadien een licentie voor te kopen !!!. De 923 Mb wordt gebruikt voor een nieuwe installatie vanaf de recovery, is dus allemaal overbodig. Win10 kan je opnieuw installeren vanaf een stick of vanuit win10 zelf met systeemherstel, in beide gevallen heb je geen key nodig als windows 10 nu reeds geactiveerd is.
De activatie wordt automatisch opnieuw gedaan maar het is inderdaad goed om eens na te kijken of je de key hebt. Je weet maar nooit. ( heb het al eens gehad )
1 uitzondering: mocht je bij de aankoop Office erbij gekregen hebben dan moet je die key eerst noteren, bij herinstallatie ( nieuw ) verlies je ook Office !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Of je zet er een ander OS op dat minder ruimte inneemt?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 07:42:
Ik heb de laptop direct via Dell gekocht. Ik mag hopen dat hij nieuw was :D
Soms verkoopt Dell refurbished (althans via de zakelijke portal), het staat er dan ook bij en je krijgt korting dan op je laptop of desktop.

Maar ergens is dit niet zo'n nette image met zoveel partities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

jimh307 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 20:39:
[...]

Mee eens.

-Tik in "diskpart"
-Tik in "list disk"
-Tik in "clean"
-Tik in "assign"
-Tik in "active"

dat ziet er dus zo uit:
[afbeelding]
Hou er wel rekening mee dat dit alleen werkt met Legacy BIOS systemen. Bij UEFI heb je sowieso een GPT conversie nodig en een EFI partitie. De stappen die ik daar bij doe in diskpart zijn:
  • list disk
  • select disk x
  • clean
  • convert gpt
  • create partition efi size=100
  • format quick fs=fat32
  • create partition msr size=128
  • create partition primary

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MegaTronics schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 07:07:
[...]

Hou er wel rekening mee dat dit alleen werkt met Legacy BIOS systemen. Bij UEFI heb je sowieso een GPT conversie nodig en een EFI partitie. De stappen die ik daar bij doe in diskpart zijn:
  • list disk
  • select disk x
  • clean
  • convert gpt
  • create partition efi size=100
  • format quick fs=fat32
  • create partition msr size=128
  • create partition primary
Op die fiets :) Ik wist niet dat je voor UEFI een GPT partitie nodig had met de bijbehorende kleine partities. Ik heb gewoon het klassieke BIOS in gebruik, maar ik kan ook kiezen uit UEFI. Qua opstartsnelheid maakt het in mijn geval niets uit en ik heb geen schijf >2 TiB. Begrijp ik goed dat je 2 extra partities aanmaakt van 100 en 128 MB? Dan heeft deze werkwijze de voorkeur boven het op enter drukken in Windows setup op een lege schijf. Je bent dan al meer megabytes kwijt dan hierboven.

Maar.. ik heb bij de eerste installatie van Windows 10 per ongeluk mijn SSD geconverteerd naar GPT. Echter werkte TRIM toen niet meer. Optimalisatie werkte ook niet meer. Nu heb ik gewoon een MBR. Kan iemand dit bevestigen of ligt het aan mijn systeem?
CMD-Snake schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 06:45:
De groote recovery partitie op de laptop van de TS is 12GB. Dat is net aan een Windows image. Je hebt dan niet heel veel ruimte om nog applicaties erbij te doen.

Een schone install van Windows 10 die niet meer gecomprimeerd is zal wel tussen de 10-15GB liggen. Dat zou passen op die partitie.
Waarom 12 GiB? Windows 10 past gewoon op een DVD en de image is slechts 3 GiB in omvang.

[ Voor 16% gewijzigd door jimh307 op 22-07-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
jimh307 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:20:
Waarom 12 GiB? Windows 10 past gewoon op een DVD en de image is slechts 3 GiB in omvang.
Op de USB stick is de image comprimeert. OEM leveranciers zetten hun recovery image neer zonder die compressie. Ze klonen dan de partitie vaak naar de ander om de restore te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
C ziet er normaal uit en die recovery van 12 GB kan voorlopig ook wel blijven. Bij elkaar zo'n 237 van de 240/256 GB
De overige twee zijn partitietjes van een paar lullige MEGAbytes. Er is niks mis mee voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunn4
Ter info: ik heb nu de 3e (923MB) en 4e (12.68 GB) partities weggegooid met AOMEI Partition Assistent en de laptop start gewoon als normaal op. De C-schijf is nu ook weer een stukje groter :)

Mocht ik ooit Windows 10 moeten herstellen of opnieuw installeren, kan ik dat prima vanaf USB doen. Daar heb ik geen recovery partitie voor nodig lijkt mij.

Bedankt voor alle advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zorg dan dat je die stick al klaar hebt voordat je 'm moet gebruiken, want als Windows niet start, kan je echt niets meer. Als je ooit eens Windows willen herstellen via de ingebouwde opties, zal dat niet gaan omdat de recovery niet beschikbaar is, die heb je met het verwijderen van de partitie namelijk weggegooid. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gunn4 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:59:
Mocht ik ooit Windows 10 moeten herstellen of opnieuw installeren, kan ik dat prima vanaf USB doen. Daar heb ik geen recovery partitie voor nodig lijkt mij.
Daar is op zich idd geen recovery partition nodig. Voordeel met een recovery is wel, dat je dan niet zelf aan de slag hoeft om drivers te zoeken, als er apparaten zijn zonder drivers. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 24-07-2016 16:06 ]

Pagina: 1