Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02 13:40
Ok, ff het noorden kwijt (en manuals maken we niets wijzer):

Op videokaart (Gigabyte R9 290 4gb DDR5) zijn er 2 aansluitingen naast elkaar, 1 8-pins en 1 6-pins. De voeding (Coolermaster V 650W semi-modular) is er 1 kabel met 2x een 6pins+2 pins aansluiting. Ik dacht dat deze diende om 2 videokaarten aan te sturen, maar waarvoor dienen die 6-pins dan op de videokaart?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Je vraag is mij niet helemaal duidelijk, maar voor je videokaart dien je beide PEG aansluitingen te gebruiken, eentje als 6+2 en die andere alleen de 6pins, de "+2" bungelen er dan los bij.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 17-07-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Ok, hmm. Volgens de doos & specificaties van de voeding zouden er 2x 6+2 pins PCI voorzien zijn; Op productreview: Cooler Master V650 Semi-Modular review door gekke-gerrit staat ook 4x PEG maar staat wel opmerking dat er geen 4x maar 2x PEG connectoren bij zijn.

Am i fucked als ik deze voeding wil gebruiken voor 2 R9 290 in crossfire wil gebruiken? En indien ja, welke voeding raden jullie mij aan (het gaat om bovenstaande Gigabyte in combo met een Sapphire R9 290 Tri-X)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is dan een fout in zijn samenvatting van de review, want het zijn er echt 2. Dat staat trouwens wél goed in de tabel onder het kopje specificaties.

En nee, deze voeding zou ik persoonlijk niet geschikt achten voor CFx 290. Je wilt namelijk niet met verloopjes gaan werken, dat is vragen om problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 17-07-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Ok, welke voeding raad je aan voor CF x 290? MB is een MSI gaming Z97-G45 (wordt vervangen door een MSIgaming Z97 9-ACK omdat eigen mobo blijkbaar defecte PCI-16 poort heeft :s )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Elke kwaliteitsvoeding vanaf 650W (mits je niet gaat overklokken) met voldoende kabels is goed. In de topicstart van Voeding advies en informatie topic - Deel 32 staan er heel veel genoemd.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 17-07-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Dus die Coolermaster V 650 is an sich goed. Is het mogelijk om niet-modulair een 3e en 'e 6pins+2pins connectie te voorzien voor de 2e videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Semi-modulair, heb je nog vrije plekken op de voeding? Dan kan je met extra kabels die PEG stekkers er toch extra in steken?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Nee. De aansluitingen zijn specifiek voor bepaalde typen kabels. Als je dat gaat proberen, kan die boel fout gaan. Ook splitten moet je niet aan beginnen. Een 650W voeding is dan dus ook eigenlijk een miskoop. Te weinig kabels voor een CFx setup, en eigenlijk te veel Watt voor een single GPU pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Idd, lijkt op een miskoop. De modulaire V 650 laat het wel toe. Toen ik PC samenstelde, stond deze voeding wel in de beste koop lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De 550W versie stond toen in de BBG ;). En als ik je topic er op nalees, heb je uiteindelijk ook de verkeerde keus gemaakt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
EVGA SuperNOVA 850 G2 lijkt me in dit geval een betere optie.

BTW, mijn monitor geeft tegenwoordig heel vaak "no signal", soms computer 10x heropstarten eer het lukt. Eénmaal beeld, blijft dit zo tot ik PC terug afzet (zelfs weken aan een stuk geen probleem). Aan de voeding hangt er naast Mobo & Gigabyte R9 290 videkaart, 1 SSD en een 3-tal HDDs. Kan het dat die PSU op zijn limiet draait of ligt het probleem ergens anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is inderdaad een dijk van een voeding.

En tja, waar je nu je uitvallers van hebt, is zo niet te zeggen. Zonder dat je zelf eerst allerlei oorzaken hebt uitgesloten, is het schieten in het donker. Je voeding loopt iig niet aan zijn limiet. Je huidige setup kan immers ook prima af met een 450W voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
br00ky schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:31:
De 550W versie stond toen in de BBG ;). En als ik je topic er op nalees, heb je uiteindelijk ook de verkeerde keus gemaakt ;).
Hehe, ja, zie net dat je er toen ook op gereageerd hebt. Je hebt toen ook wel gezegd dat de 650 S prima is :p I won't hold it against you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Omdat je hem toen combineerde met een H97 plankje, waar crossfire geen goed idee is. Dan is 650W op zich nog wel te verdedigen. De prijs zal toen wel goed zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
br00ky schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:37:

En tja, waar je nu je uitvallers van hebt, is zo niet te zeggen. Zonder dat je zelf eerst allerlei oorzaken hebt uitgesloten, is het schieten in het donker. Je voeding loopt iig niet aan zijn limiet. Je huidige setup kan immers ook prima af met een 450W voeding...
Hmm, monitor heeft altijd geschiedenis gehad van 'no signal' meldingen maar kwam vroeger meestal vrij snel tot leven. Is echt een mysterie, eens proberen met andere monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
br00ky schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:39:
Omdat je hem toen combineerde met een H97 plankje, waar crossfire geen goed idee is. Dan is 650W op zich nog wel te verdedigen. De prijs zal toen wel goed zijn geweest.
En uiteindelijk is het een z-plankje geworden (met defecte PCI poort, zwart plastieken gedeelte gewoon losgekomen van de pins (en ja, had het lipje open geduwd)).. Te wispelturig geweest I guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
br00ky schreef op zondag 17 juli 2016 @ 21:37:
Dat is inderdaad een dijk van een voeding.

Btw, net remote connectie gemaakt met Teamviewer en ik heb beeld via teamviewer, maakt dat iets uit? wsl niet, want is via internet dat het beeld binnen getrokken wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik het me niet vergis was het prijsverschil tussen het 550 en 650 model echt een paar euro waardoor redelijk wat mensen de 650 namen, ookal biedt het veelal 0 meerwaarde aangezien er slechts 2x PEG bij zit.

Overigens zou ik met een r9 290 niet snel crossfire gaan draaien. Enorm verbruik, veel hitte, veel lawaai en toch vaak microstutter en brakke support. Je wordt veel gelukkiger met een enkele, dikke GPU.

Edit: probeer trouwens de edit/wijzig knop te gebruiken. Meerdere keren onder elkaar posten is niet wenselijk :)

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 17-07-2016 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
hmm, met Teamviewer klein scherm, resolute 640*480 en bij apparaatbeheer staat er code 43 (apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd) bij de AMD video kaart :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
:/ nieuwste drivers geïnstalleerd, zonder succes :/ ga nu DDU proberen... hij heeft heel even gedraaid zonder de extra 6-pins, ik hoop dat het niet daardoor komt? Het feit dat ik nog beeld krijg via teamviewer geeft me wat moed, maar kan het dat het beeld via teamviewer via een ander 'kanaal' loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Ook met DDU geen succes :( Wat me ook opvalt is dat onder beeldschermadapters in apparaatbeheer, de integrated graphics van de Intel CPU (4670K - Intel HD Graphics 4600) er niet tussen staat, geen idee of dit normaal is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Mogelijk. Meestal, als je dat niet expliciet aangeeft, zal automatisch óf de GPU van je processor, óf de GPU van je videokaart ingeschakeld worden, afhankelijk van of je dus een videokaart aangesloten hebt. De IGP zal wel ingeschakeld worden als je de videokaart gewoon uit het systeem haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Seal64 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:57:
Mogelijk. Meestal, als je dat niet expliciet aangeeft, zal automatisch óf de GPU van je processor, óf de GPU van je videokaart ingeschakeld worden, afhankelijk van of je dus een videokaart aangesloten hebt. De IGP zal wel ingeschakeld worden als je de videokaart gewoon uit het systeem haalt.
Hmm, ik zou graag in een situatie komen waar ik via de processor video beeld heb op de monitor om zo de problemen met de GPU op te lossen, dat zou dan niet mogelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:40
Ik neem aan van wel, maar dan zul je in je UEFI/BIOS moeten afdwingen dat je de IGP wilt gebruiken. Of dat kan zonder daarbij je videokaart uit te schakelen weet ik niet, maar daar ben je snel genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Hmm, monitor meegenomen van het werk, ook daar krijg ik geen beeld op. Noch via de R9 290 aansluitingen, noch via de mobo dvi aansluiting. Dit wordt leuk troubleshooting. Huidige suspects zijn mobo (oa doordat de build quality ondermaats is), de voeding en de videokaart zelf... het vreemde is dat ik via teamviewer wel beeld had (kan door heropstarten niet meer connecteren via teamviewer). Ik zou toch op zijn minst het opstartscherm van MSI moeten zien en al dan niet in de BIOS moeten kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
OK, eindelijk beeld door videokaart peg-connectoren los te doen en dvi via het mobo (CPU). DDU gedraaid zodat alle AMD drivers eraf zijn. Dan PC af, peg-connectoren terug aangesloten, computer opgezet, fans beginnen volle toeren te draaien. Nog steeds beeld via CPU maar bij apparaatbeheer wordt de videokaart nu niet meer terug gevonden (ook niet bij zoeken naar gewijzigde hardware)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSirMatthew
Via MSI fast boot, go 2 bios in de bios geraakt. Volgens het moederbord zijn alle PCI-e 16 sloten leeg... maw, het mobo vindt mijn videokaart niet... Finish is dichtbij but I don't like what i see :(

[ Voor 73% gewijzigd door DJSirMatthew op 18-07-2016 18:32 ]

Pagina: 1