FreeNAS (Dual Xeon DIY)

Pagina: 1
Acties:

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:35
Sinds tijden lang ben ik aan het twijfelen en aanmodderen met wat ik nodig heb aan server / netwerkopslag capaciteit. Dat begon met een gedeelde schijf in het netwerk, ik heb een tijdje een Drobo 5N gehad omdat je daar eenvoudig schijven bij kan prikken, nu ben ik eigenlijk weer terug naar 4 3TB schijven in RAID 10 in mijn hoofdsysteem (Mac Pro 5.1) welke naast dagelijks gebruik verder dient als Plex en VPN server met daarnaast een losse schijf waar backups op worden gemaakt.

Het is allemaal niet ideaal.

De wensen die ik voor ogen heb voor een NAS/server:
  1. Snelle toegang tot opslag in mijn lokale netwerk
  2. Backups
  3. Remote toegang (VPN/Owncloud/Bittorrent Sync)
  4. Media server (specifieker: Plex)
Het liefste zou ik een kant en klaar oplossing hebben die alle checkboxes aanvinkt en niet absurd prijzig is voor een "simpele" thuisgebruiker; 500-1000+ vind ik echt teveel voor een dergelijke oplossing zonder schijven. De consumenten machines zoals de Synology DS916+ of de QNAP TS453A zijn prima geschikt voor netwerkopslag maar laten sterk te wensen over voor wat betreft transcoding met Plex. Passmark scores van onder 2000 zijn niet geschikt voor transcoding van een enkele 1080P stream zoals ik begreep en daarnaast kun je niet simultaan verwachten een solide VPN verbinding te hebben.

Als we dan wat verder gaan kijken blijft er over zelfbouw met een OS zoals FreeNAS. FreeNAS is geheel nieuw voor mij, ik zie dit project ook als hobby dus je moet ergens beginnen en er zijn voldoende tutorials te vinden en een enorme community.

Hardware vind ik leuk dus ik ben een beetje uit gaan zoeken hoe ik zo krachtig mogelijke hardware tegen een vriendelijk budget kon vinden en indien mogelijk ook nog een beetje efficient is met energie. Daarmee kwam ik uit op iets oudere technologie in de vorm van het Intel Westmere platform. Die architectuur ben ik ietwat bekend mee en is nu behoorlijk bang-for-buck, mijn Mac Pro heeft ook een X5680 (6-core 3.33GHz 130W TDP) en performance daarvan laat voor mij niets te wensen over.

Ik zat te kijken naar de L5640 Xeons: 6-core 2.26GHz 60W TDP met een Passmark score van 6600. Een mogelijke tweede CPU levert dan een totaal aan 10000+ en hopelijk voldoende om misschien zelfs een 4K stream te transcoden in Plex.

Waar plaats je dan zo'n CPU op en welk betaalbaar bord heeft ook nog eens ondersteuning voor dual CPU's? Dat zou uitkomen op een SuperMicro X8DTT-F Rev. 2.0 (2.0 ondersteund Westmere, dus belangrijk detail!):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3UPl92J.jpg

Een echt server moederbord met bijbehorende nadelen; geen reguliere maat en niet eenvoudig in een behuizing te stoppen. Een proprietary PSU aansluiting, je moet dus een normale PSU aansluiting gaan aanpassen zodat het bord stroom kan krijgen, geen rocket-science wel iets om rekening mee te houden. De onboard grafische chip stelt niets voor, een vlotte GUI zal je niet hebben dus (voor FreeNAS maakt dat niet uit gezien het web-based is). En er is slechts één PCI-e x 16 gen2 slot aanwezig.

Maar, kijk je daar overheen dan heb je wel een bord in handen welke in de US voor minder dan 50 dollar kan worden gevonden (in de EU rond de 100 euro) en twee behoorlijke Xeon's met 12 repen aan RAM kan huisvesten!

Er zitten 6 SATA 2.0 poorten op, voldoende voor 6 x 3TB met max doorvoersnelheid van 150MBps per schijf. Een USB header heb ik nodig om FreeNAS mee te booten en verder zou ik nog een PCI-e SSD kunnen overwegen om jails in te plaatsen. Er zijn 2 Intel Gigabit LAN poorten beschikbaar, voldoende voor wat ik ga gebruiken.

Enfin, het lijstje ziet er nu zo uit om mee te beginnen:

1 x SuperMicro X8DTT-F Rev 2 100,-
1 x Xeon L5640 50,-
1 x CPU koeler 10,-
1 x 16GB of 2 x 8GB DDR3 1333MHz ECC 50,-
1 x 500W PSU met voldoende 12V rails en liefst hoge efficiëntie 50,-
1 x USB stick 16/32GB ~

Op een totaal van 300,- ongeveer met wat speelruimte.
Een case ga ik zelf wel maken (of niet), daar kom ik wel uit. Ik heb nu 4 3TB Red schijven, misschien direct 2 extra kopen want naderhand aanvullen is niet makkelijk met FreeNAS als ik het in dezelfde ZFS pool zou willen.

Ik ben erg enthousiast over dit hobby project en hoop dat jullie dit ook interessant vinden. Het zal vast mogelijk zijn nog goedkoper op een oplossing te komen die op mijn wensen aansluit maar de exotische hardware voegt voor mij een hoop pret toe aan het geheel. Uiteraard sta ik open voor aanbevelingen en tips, dat is ook een van de redenen waarom ik dit deel op GoT :)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik denk dat je meer hierover kunt vinden in deze categorie: Opslagtechnologie , en niet bij Netwerken;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• bokkow
Hmmmm, ik denk dat je gelijk hebt bij nader inzien :$
Mocht een admin dit willen verplaatsen; graag!

• Kavaa
bokkow schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:35:
Hmmmm, ik denk dat je gelijk hebt bij nader inzien :$
Mocht een admin dit willen verplaatsen; graag!
Ik denk dat je daar ook buiten je topic, voldoende informatie kan vinden over wat je wilt etc. en ook wat energie zuinig is en alsnog betaalbaar zie hiervoor ook: Het grote zuinige server topic - deel 2

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• bokkow
djkavaa schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat je daar ook buiten je topic, voldoende informatie kan vinden over wat je wilt etc. en ook wat energie zuinig is en alsnog betaalbaar zie hiervoor ook: Het grote zuinige server topic - deel 2
Bedankt voor de informatie, Het grote zuinige server topic ben ik in het verleden al wel eens overheen gekomen maar energie zuinigheid is niet per se top prioriteit, meer dat het mooi is meegenomen. De hardware in het lijstje wil ik eigenlijk wel mee aan de slag, mooi hobby spul lijkt me.

• Kavaa
Dat zeker:)
Heb de L5640 ook 2x in een van mijn VM hosts draaien:)
Maar dan in een Dell R610 met 144GB RAM

• bokkow
Oo nice, brute machine, kun je enig uitspraak doen over energie opname in de praktijk?
Heb inmiddels mn "best offer" toegezegd gekregen, eind deze week heb ik het moederbord in huis

• Kavaa
bokkow schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:48:
Oo nice, brute machine, kun je enig uitspraak doen over energie opname in de praktijk?
Heb inmiddels mn "best offer" toegezegd gekregen, eind deze week heb ik het moederbord in huis
Dat kan maar het is een totaal andere configuratie is als wat jij hebt.
Gezien ik een Dell Server heb, en alleen maar SSD's erin heb zitten + een IBM1015 en 144GB Ram.

Anyway you asked for it:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VKprlEna4cdnIT7slk5n9ybA/full.png

Dit is met 17 VM's running:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6AQqcY65uVo9dk7qcdXn7tgD/full.png

De server ziet een aantal GB ram niet omdat deze verkeerd geplaatst zijn, moet ik nog een keer fixen.
Maar kom niet zo vaak op de plaats waar deze server draait.

[ Voor 20% gewijzigd door Kavaa op 17-07-2016 21:51 ]

• bokkow
Hmmm ja, absoluut anders, ik hoopte dat je misschien readings had voor Amp/V voor CPU. Zie deze bijvoorbeeld van mijn X5680 (en de rest van het systeem):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z0fCmPI.jpg

Maar goed, wel interessant om te zien! 189W is huidige verbruik en die 717W is max wat de PSU's kunnen leveren neem ik aan?

De CPU is inmiddels ook besteld, we zitten nu op 170,- incl verzending :)

• Kavaa
Klopt, dat is wat ze max kunnen leveren.
Ik draai ESXi dus ik kan niet zien wat de CPU trekt aan Amp/V

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Puget heeft wat terug wel eens een cool systeempje gebouwd in een kleine consumenten behuizing op basis van dit soort mobo's

https://www.pugetsystems....able-Dual-Xeon-System-122

specs

• bokkow
Thanks maratropa, interessante build, vind die HAF alleen niet zo mooi. Ik denk er over zelf iets te laten vouwen van aluminium, zal van het weekend eens een 3D modelletje opzetten.

Heb inmiddels ook een CPU koeler besteld (totaal nu ±200,-), nu nog geheugen en een voeding en dan kan ik er in ieder geval mee gaan testen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > OT

Tijd voor een nieuwe sig..

• bokkow
Eerste opzetje voor de kast waar het in moet komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/auWL05T.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z6OLdzf.png

Kan zo gesneden en gebogen worden :)

• Shotair
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik vind het een interessant moederbord met een aantal leuke features. De prijzen op ebay zijn inderdaad niet verkeerd.

• Flufsor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:23
Ben ook wel geintreseerd in zoiets te maken,
Wat voor cpu koeler en welke voeding gebruik je ?

• bokkow
De CPU koeler heb ik op de gok een Intel i7 S1366 koeler voor gekocht, prima tower dingetje, niets bijzonders. Deze borden zijn bedoeld om in een 1U chassis "passief" geplaatst te worden. Ik moet dus zeker de eerste tijd temperaturen goed in de gaten houden en verbeteren indien nodig

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/images/reviews/1245/intel_dbxb_fan.jpg

Geheugen is inmiddels ook aangekocht, 60,- voor 3 x 8GB ECC Reg, prima score.

Zit nu op 260,- en mis nog de voeding en een kast (maar dat is echt iets voor volgende maand of later zelfs).

De voeding moet gemod worden, allemaal niet heel ingrijpend maar moet er wel een beetje op letten dat de voeding voldoende capaciteit heeft op de 12V rails. Heb 8 x 12V lijnen nodig, liefst verdeeld over 2 of 3 rails om het gelijkmatig te spreiden. Zit te denken aan een Be Quiet Straight Power 10 400W vanwege efficiëntie en geluid. Dat zou voldoende moeten zijn voor:

CPU's: 2 x 60W (TDP als verbruik voor het gemak, in de praktijk is dit iets anders)
RAM: 6 x 5W
HDD's: 6 x 10W
Overig: 20-30W

± 250W totaal bij max load met dus een tweede CPU met eveneens 3 reepjes aan RAM waar ik nog niet mee begin.

Per rails zou die voeding al 18A*12V ± 216W piek kunnen leveren en 32A*12V ± 364W continu vermogen.

Ik hou jullie op de hoogte! Het bord is inmiddels in huis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uOaJjSp.jpg?1

:)

• bokkow
Omdat ik nu geremd wordt in vooruitgang omdat ik wacht op verlengkabeltjes voor de voeding ben ik verder gegaan met het maken van de behuizing in plaatwerk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GeP8uqZ.png

De HDD sledes en de mounting voor de voeding

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5uG6Jff.png

In de onderkant van de kast met het moederbord tray

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4nn2DOy.png?1

Bovenzijde met plexiglas (mounting holes moet ik nog tekenen)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TNXc7in.png

Voor en achterzijde met twee 140mm fans, voor en achterzijde zullen geperforeerd worden dus een gaten patroon, deze heb ik niet daadwerkelijk getekend voor nu, dat maakt de tekening onnodig zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dNvtAni.png

En nog een aanzicht vanaf achter.

De bedoeling is dat ik hier direct een aantal uitslagen van kan maken die kunnen worden gesneden en gezet :)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:08
bokkow schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:53:
Omdat ik nu geremd wordt in vooruitgang omdat ik wacht op verlengkabeltjes voor de voeding ben ik verder gegaan met het maken van de behuizing in plaatwerk:

[afbeelding]

De HDD sledes en de mounting voor de voeding

[afbeelding]

In de onderkant van de kast met het moederbord tray

[afbeelding]

Bovenzijde met plexiglas (mounting holes moet ik nog tekenen)

[afbeelding]

Voor en achterzijde met twee 140mm fans, voor en achterzijde zullen geperforeerd worden dus een gaten patroon, deze heb ik niet daadwerkelijk getekend voor nu, dat maakt de tekening onnodig zwaar.

[afbeelding]

En nog een aanzicht vanaf achter.

De bedoeling is dat ik hier direct een aantal uitslagen van kan maken die kunnen worden gesneden en gezet :)
Ben je in de mogelijkheid om er 2 te maken? _/-\o_

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-12-2025
Off-topic, met welk programma maak je die tekeningen?

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:05:
[...]

Misschien een wat simpeler oplossing voor jou?
https://rochegregory.wordpress.com/2015/03/10/132/

• dehardstyler
Ik vind die van Bokkow mooier :P

• Aapie
  • Niet online
Ik ook, alleen is ook wel wat meer werk O-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere invalshoek: waarom veel geld uitgeven om transcoding mogelijk te maken als je ook een frontend (mediaplayer) dat werk kunt katen doen :?
Synology, mediaplayer of Pi (al dan niet met Plex) en gaan. Kost een stuk minder en voldoet volgens mij ook aan je eisen. Sowieso, je geeft aan dat je je hebt laten vertellen dat je een bepaalde score moet halen, maar heb je daar bronnen van? Bij mijn weten kan een DS213 al prima als Plex server dienen inclusief HD media transcoding namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• bokkow
dehardstyler schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:05:
[...]

Ik ga een prijsopgave doen, ik ben wel bang dat dit niet goedkoop is haha. Ik laat het hier wel weten wat het zou kosten, dan kun je er dan nog over nadenken. Moet sowieso nog wel wat schaven aan het ontwerp, verwacht ergens halverwege augustus een prijs te weten, misschien eerder :)

In ieder geval bedankt voor het compliment!
ykaenS schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 21:25:
Off-topic, met welk programma maak je die tekeningen?
Het tekenpakket van het bedrijf (ISD) waar ik voor werk, HiCAD, uitermate geschikt voor plaatwerk (zoals dit), machinebouw en staalbouw. Dit zijn de voordeeltjes, zelf zoiets kunnen ontwerpen :)
Die heb ik ook gezien, is het enige andere wat er op het internet valt te vinden over iemand die een X8DTT bord voor consumentengebruik in wil zetten. Zo'n Stacker is dan wel makkelijker maar het uiterlijk spreekt me totaal niet aan, en waar stop je 6 schijven... :/
The Eagle schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:25:
Andere invalshoek: waarom veel geld uitgeven om transcoding mogelijk te maken als je ook een frontend (mediaplayer) dat werk kunt katen doen :?
Synology, mediaplayer of Pi (al dan niet met Plex) en gaan. Kost een stuk minder en voldoet volgens mij ook aan je eisen. Sowieso, je geeft aan dat je je hebt laten vertellen dat je een bepaalde score moet halen, maar heb je daar bronnen van? Bij mijn weten kan een DS213 al prima als Plex server dienen inclusief HD media transcoding namelijk :)
Joah, dat kan ook zeker, maar deel van wat het voor mij leuk maakt is de hardware die hierin gaat, leuk speelgoed en opzich niet zo prijzig als je het vergelijkt met een DS916+, welke overigens niet de capaciteit heeft zelf te transcoden (zie dit en dit voor de "guideline" Passmark vergelijking). Het is mogelijk het rekenwerk te verplaatsen naar de client maar vind het wel tof om een rekenapparaat hiervoor te hebben welke daarnaast nog kracht over heeft voor andere zaken.

• Aapie
  • Niet online
Trouwens waarom niet gaan voor een x5650? heeft een score van 7602 op passmark.. misschien wel een wat hoger verbruik, maar qua aanschaf kosten hoef je het niet te laten a 45 euro per stuk op ebay (china)

Btw: (ik heb laatst een workstation gekocht HP Z620 2x xeon e5 2670(met een passmark score van 12469
per stuk) 48GB geheugen en 12TB aan opslag voor 1300 euro. Echt een super systeem voor plex)

[ Voor 33% gewijzigd door Aapie op 29-07-2016 00:39 ]

• bokkow
Nou ja precies dat, X5650 (95W TDP) heeft een hoger verbruik. Ik wil vooral ook dat het zuiniger is dan mn Mac Pro, daar zit nu een X5680 (130W TDP) in en draait 24/7.

Die L5640 is de krachtigste uit de reeks met een maximale TDP van 60W en kwa kosten was het ook niet veel meer; 50,-.

Het systeem wat jij hebt staan is zeker enorm bruut en misschien wat te veel voor een Plex server.. Het zou ook mn doel een beetje voorbij streven op 1300,- haha, maar absoluut gaaf!

• dehardstyler
bokkow schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 00:22:
[...]

Ik ga een prijsopgave doen, ik ben wel bang dat dit niet goedkoop is haha. Ik laat het hier wel weten wat het zou kosten, dan kun je er dan nog over nadenken. Moet sowieso nog wel wat schaven aan het ontwerp, verwacht ergens halverwege augustus een prijs te weten, misschien eerder :)

In ieder geval bedankt voor het compliment!
Graag! Ik wacht het af. :)

• bokkow
Eindelijk verloopjes binnen, die deden er bijna langer over dan het moederbord zelf..

Maar goed, direct uit elkaar gehaald en in de juiste connector gestoken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rJ3Qv08.jpg

Straks kan ik het testen, laat het dan ook even hier weten :)

Voor degene die geinteresseerd is, de pin layout kan gevonden worden op pagina 26 van de manual

• Flufsor
Zou dit moederbord trouwens werken met 1 cpu en 1 latje ram?
Dit zou handig zijn en in het begin kostenbesparend en kan ik makelijk upgraden.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Flufsor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:02:
Dit zou handig zijn en in het begin kostenbesparend en kan ik makelijk upgraden.
De handleiding bevat instructies voor het plaatsen van geheugen met maar 1 cpu op het bord, dus waarschijnlijk wel (zolang je verder de instructies voor het geheugen goed opvolgt).

• bokkow
Flufsor schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 16:02:
Precies mijn gedachte, dat is dus mogelijk zoals DCM360 al aangeeft. Geheugen moet je zoveel mogelijk gelijke latjes gebruiken en niet registered met unregistered mixen.

Ik heb goed en slecht nieuws in ieder geval:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShcNWTA.jpg?1

Het slechte nieuws is dat er blauwe ledjes in de Intel koeler zitten. Het goede nieuws is dat het dus boot! Wel even een zenuwachtig momentje toen het bij de eerste keer niet bootte. Ik ben toen in de handleiding gaan kijken naar jumpers, en inderdaad was er een jumper die er voor zorgt dat het in een hotswap opstelling moet werken. Dat is niet mijn situatie dus deze jumper omgezet en voila!

Nu nog wachten tot morgen tot ik een USB toetsenbord heb (I know :') ) om verder te gaan knutselen

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Leuk om te zien dat het werkt :)

• bokkow
Thanks Q!

Laatste stap in de schakel naar een functioneel systeem:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WjHLvq4.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YbIQTDk.png

IPMI werkt ook inmiddels dus het geleende USB toetsenbord kan terug en er is geen VGA monitor meer nodig :)

• bokkow
Q schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 21:38:
Leuk om te zien dat het werkt :)
Ik ben de blogs en comments gaan lezen in jouw signature, interessant!

Ongeinformeerd als ik ben dacht ik dat een SSD als L2ARC de weg was naar de beste performance maar als ik het goed begrijp kan ik voor mijn use-case (1-5 gebruikers veelal sequentieel) beter die SATA poort gebruiken voor nog een HDD?

Ik dacht namelijk eerst aan:

5 x 3TB HDD RAIDZ + 180GB SSD L2ARC

Maar gezien er maar 2 ethernet poorten maximaal met link aggregation tegelijk gebruikt worden (2 x 125MBps sequentieel) heeft dat met voldoende RAM (24GB?) geen meerwaarde en kan ik beter voor dit gaan:

6 x 3TB HDD RAIDZ2 (met een extra disk redundancy)

Klopt dat? En wat is dan de performance hit voor RAIDZ2 ipv RAIDZ?

Jammer dat ik net een leuke Intel SSD op de kop heb getikt voor een zacht prijsje haha..

• Q
  • Nu online

Q

Bedankt bokkow, voor thuis gebruik of kleinschalig gebruik is een L2ARC op basis van een SSD niet echt nuttig.

De metadata voor een L2ARC kost ook weer RAM (geleerd van CiPHER) dus waarom niet gewoon RAM voor cache gebruiken en de SSD laten voor wat het is. L2ARC op SSD is denk ik alleen voor specifieke situaties geschikt.

Helaas heb je de SSD al gekocht, maar normaal zou ik dat geld gebruiken voor ofwel meer RAM of gewoon in mijn zak houden. RAM heb jij echter meer dan genoeg. :)

Prima dus om de extra SATA voor een extra disk te gebruiken. RAIDZ2 is denk ik wel de beste keuze.

Als je 2 x gigabit wilt volpompen dan wil je dus 250 MB/s kunnen halen. De vuistregel was dat je RAM 10 seconden aan verkeer moest kunnen verwerken dus 2500 MB, dus 2,5 G RAM. Je zou al uit de voeten kunnen dan met 8! GB. Met alle extra overhead is 16 dan meer dan zat, je zwemt toch in het RAM.

Je kunt het ZIL ook uitzetten voor betere schrijf performance, mocht dat relevant worden.
Dit is echter relatief wat gevaarlijker, staat ook in mijn blog.

[ Voor 37% gewijzigd door Q op 05-08-2016 10:22 ]

• bokkow
Thanks voor het advies, die SSD kan ik vast ergens anders nog wel voor gebruiken dus die komt wel van pas ;)

Nu moet ik nog de volgende dingen regelen voor het systeem echt kan worden gebruikt:
  • Nog 2 x 3TB WD RED
  • Een 6TB (of meer) USB schijf als backup en om te gebruiken met data-migratie vanaf de huidige RAID10 set
  • De behuizing afronden (en prijzen opvragen...)
Edit:

Zie nu dat je nog een toevoeging hebt gedaan m.b.t. RAM en vol krijgen van 2 x gigabit. Voor wat betreft ZIL; daar kom ik niet aan, voel me er nu nog niet comfortabel genoeg mee te veel van de standaard af te wijken. Ik had in de testomgeving wel compressie uitgezet maar las dat LZ4 eigenlijk vooral voordelig kan werken ook voor performance dus in mijn live omgeving ga ik dit wel gebruiken.

Ik las verder in een van je blogs dat je het in een Linux omgeving voor elkaar kreeg om één taak 450MBps bandbreedte verspreid over 4 gigabit poorten te geven door handig om te gaan met VLANs (compleet onbekend terrein voor mij vooralsnog)? Dus eigenlijk wat SMB3 multichannel kan doen in een Windows omgeving? Kan ik dit ook creëren in mijn omgeving? Een mix van FreeNAS, OSX, Windows machines?

[ Voor 49% gewijzigd door bokkow op 05-08-2016 11:13 ]

• Flufsor
Weet je toevallig nog waar je dat had gelezen dat enkel Rev 2.0 westmere ondersteunt?

• bokkow
Flufsor schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:00:
Weet je toevallig nog waar je dat had gelezen dat enkel Rev 2.0 westmere ondersteunt?
Excuses Flufsor, had geen melding voorbij zien komen van je comment. Hmmm ik heb het ergens gelezen maar weet niet meer exact waar, weet wel dat updaten vanaf een eerdere Rev niet echt een optie is. Waarom het risico lopen een bord te kopen waar Westmere niet op zou werken? Kosten ongeveer net zoveel ;)
Heb inmiddels een prijsopgave. Zoals ik de kast nu getekend heb passen er 6 schijven in en zijn er twee "luchttunnels" zal straks een plaatje uploaden. Het wordt gezet uit Zincor (elektrolytisch verzinkte platen) en er kan een keuze worden gemaakt voor een RAL kleur waarin ie gepowdercoat wordt.

Ik verwachtte al dat de prijs niet gering zou zijn omdat het om enkele stuks gaat en niet een hele productie dus schrik niet. De kast kost 200,- en dan nog eens 80,- voor het powdercoaten waar je dat eigenlijk altijd moet doen. Daarnaast is het niet kan-en-klaar zoals een reguliere kast, er zal nog wat M3 draad getapt moeten worden en passende boutjes bij gevonden worden, plexiglas op maat maken en bevestiging uitvogelen. Dus het is niet een Fractal Design kastje uit het karton en bouwen maar...

Ik moet het voor mezelf nog overwegen omdat dit de totaal prijs wel boven het "cheap-ass" server niveau tilt. Aan de andere kant is het wel gaaf een eigen ontwerp te hebben staan.

• dehardstyler
bokkow schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Heb inmiddels een prijsopgave. Zoals ik de kast nu getekend heb passen er 6 schijven in en zijn er twee "luchttunnels" zal straks een plaatje uploaden. Het wordt gezet uit Zincor (elektrolytisch verzinkte platen) en er kan een keuze worden gemaakt voor een RAL kleur waarin ie gepowdercoat wordt.

Ik verwachtte al dat de prijs niet gering zou zijn omdat het om enkele stuks gaat en niet een hele productie dus schrik niet. De kast kost 200,- en dan nog eens 80,- voor het powdercoaten waar je dat eigenlijk altijd moet doen. Daarnaast is het niet kan-en-klaar zoals een reguliere kast, er zal nog wat M3 draad getapt moeten worden en passen boutjes bij gevonden worden, plexiglas op maat maken en bevestiging uitvogelen. Dus het is niet een Fractal Design kastje uit het karton en bouwen maar...

Ik moet het voor mezelf nog overwegen omdat dit de totaal prijs wel boven het "cheap-ass" server niveau tilt. Aan de andere kant is het wel gaaf een eigen ontwerp te hebben staan.
Dan ga ik met pijn in mijn hart afhaken. Dat gaat mij iets te ver, helaas. :'(
Ben je in de mogelijkheid de schetsen door te sturen, heb namelijk een maat in de metaal? Misschien kan hij wat regelen!

• bokkow
Ik kan wel wat toesturen maar schetsen zal hij niet zo veel mee kunnen. Kan die maat van jou .STP of .DXF bestanden openen? Werktekeningen kan ik ook nog wel maken maar denk eerlijkheidshalve niet dat het veel goedkoper kan..

Edit, wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XF7jNoS.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xA9oxGG.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v7ju24D.png

En de kleuren waarin het kan worden gepoadercoat:

Afbeeldingslocatie: http://www.wheelsforhim.com/uploads/2/7/0/9/2709427/4660613_orig.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door bokkow op 19-08-2016 17:26 ]

• Q
  • Nu online

Q

Ziet er wel heel leuk uit, leuke hobby, ben benieuwd.

• dehardstyler
bokkow schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 17:15:
Ik kan wel wat toesturen maar schetsen zal hij niet zo veel mee kunnen. Kan die maat van jou .STP of .DXF bestanden openen? Werktekeningen kan ik ook nog wel maken maar denk eerlijkheidshalve niet dat het veel goedkoper kan..

Edit, wat plaatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En de kleuren waarin het kan worden gepoadercoat:

[afbeelding]
Welke dikte had je gekozen voor het metaal? Want die maat van mij kan het laseren denk ik, uit een plaat. Moet er in het ontwerp van jou ook gevouwen worden, of kan je alles gewoon aan elkaar schroeven? Dat zal ook een hoop schelen. Welke extensie ze daar gebruiken, weet ik niet. Ik zal hem dat eens vragen binnenkort!

[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 20-08-2016 11:27 ]

Pagina: 1