Vraag

• Swassena
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-03 09:52
Hoi allen,

Ik ben aan de slag gegaan met een aantal nieuwe onderdelen om mijn pc weer wat up to date te brengen. Gisteren sloeg ik aan het installeren, maar ik liep aan tegen een probleem:

Ik geraak in het BIOS, en kan daar probleemloos in navigeren. De gegevens van de CPU en het RAM-geheugen worden ook correct uitgelezen. Geen problemen daar. Ik liet ook alle settings op de standaardwaarden. Ik heb dan ook speciaal onderdelen uitgekozen die niet op overclocking zijn gericht.

Eenmaal voorbij het BIOS probeer ik te booten vanaf mijn 256GB SSD schijfje van Samsung (een 840PRO). Ik heb ook proberen booten vanaf een USB drive om Windows te herinstalleren.

In beide gevallen is het zo dat van zodra ik wil booten vanaf een van de twee opslagmedia, de pc random lijkt af te sluiten, om daarna automatisch te herstarten. Ik krijg geen BSOD of andere meldingen te zien. Tijdens het booten merk ik ook geen foutmeldingen of beeps op. Het is verder ook zo dat het niet altijd even lang lijkt te duren vooraleer de pc automatisch reboot. Ik krijg dan de Windows laadanimatie te zien, maar hier geraakt hij nooit voorbij. De power down + reboots vinden dus telkens plaats na een 30 à 60-tal seconden.

Om duidelijkheid te scheppen: deze hardware is nieuw:Deze hardware heb ik uit mijn vorige PC gehaald.Deze dingen heb ik geprobeerd:
  • De onderdelen uit de kast gehaald en los op een antistatische mat geïnstalleerd
  • Ik heb de videokaart ook uit de setup gehaald en boot vanop de geïntegreerde graphics
  • Het RAM-latje van bank gewisseld. Dit omdat de volgorde van de RAM-slots nogal raar ligt op het nieuwe moederbord (1-3-2-4).
Bij deze dus mijn probleem. Hopelijk weer iemand hier raad. Moet ik op zoek naar een nieuwe voeding (al gaf deze in mijn vorige setup hoegenaamd geen problemen, toch is deze al wel vrij oud ondertussen) of moet ik de oplossing toch ergens anders gaan zoeken?

(NB: Ik heb absoluut geen ervaring met het maken van posts op Tweakers. Alvast mijn excuses moest ik belangrijke info vergeten zijn of bepaalde regels niet in acht heb genomen.)

Alvast bedankt! :w

Alle reacties

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:47
Probeer het geheugen eens te testen op fouten. Vroegah gebruikte ik daar MemTest86 voor.

Als ik vreemde random reboots had, dan lag het in 99% van de gevallen aan een brak geheugen balkje

[Voor 0% gewijzigd door Castor385 op 14-07-2016 11:09. Reden: spelling error]

Study everything, You'll find something you can use

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

fits the description

Voor de zekerheid:
Je probeert met een oude windows installatie op een nieuw systeem op te starten?
Dat gaat bijna nooit werken.
Heb je voor het opstarten vanaf USB in het bios de opstartvolgorde veranderd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Heb je de mogelijkheid om te testen met een andere voeding ?. Een 7 jaar oude voeding is in de loop der jaren qua power versleten en kan je beter vervangen voor een efficiënt exemplaar.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Swassena
Ik probeerde eerst inderdaad een bestaande Windows installatie te booten, maar besefte dat ik inderdaad ging moeten herinstalleren. Ik heb toen een USB bootable installer gemaakt en vandaar proberen opstarten. De opstartvolgorde heb ik ook veranderd, maar nog steeds kreeg ik random reboots.

Ik zal de memtest eens proberen. Een andere voeding heb ik niet bij de hand om te testen jammer genoeg.
Thanks voor de reacties alvast!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-03 14:28
Als je aangeeft een nieuwe ssd the hebben gekocht is het nog wel eens een apart verhaal.

Ik heb zelf ook een poos lopen stoeien dat mijn pc opnieuw bleef opstarten.

Je zou de ssd in een pc moeten hangen (met Windows)

Uitvoeren --> fdisk --> partitie aanmaken.

Wilt nog wel eens gebeuren dat er nog geen mbr-partitie is aangemaakt en daarom de pc opnieuw blijft opstarten.

Vervolgens kun je gewoon Windows installeren.

• Swassena
frankym schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:31:
Als je aangeeft een nieuwe ssd the hebben gekocht is het nog wel eens een apart verhaal.

Ik heb zelf ook een poos lopen stoeien dat mijn pc opnieuw bleef opstarten.

Je zou de ssd in een pc moeten hangen (met Windows)

Uitvoeren --> fdisk --> partitie aanmaken.

Wilt nog wel eens gebeuren dat er nog geen mbr-partitie is aangemaakt en daarom de pc opnieuw blijft opstarten.

Vervolgens kun je gewoon Windows installeren.
Een nieuwe SSD is het in die zin niet. Er stond al een Windows installatie op van mijn vorige PC. Alleen kan je jammer genoeg nooit Windows installaties overzetten wanneer je een nieuw moederbord + RAM installeert heb ik geleerd, dus een nieuwe installatie zal wel nodig zijn.

• Swassena
Hi,

Dit heb ik ondertussen geprobeerd:
- Memtest laten draaien. Na een goed uur moest ik jammer genoeg het huis verlaten, maar op die tijd kwam er geen enkele error naar voor.
- Een andere (klassieke) harde schijf geprobeerd
- Een andere USB install drive gemaakt met een verse Windows 10 ISO.
- Een Ubuntu Live USB drive gemaakt

Maar steeds hetzelfde verhaal: van zodra het BIOS zijn POST doet zie ik dat hij wel begint te laden, maar na een aantal seconden lijkt hij te rebooten (verlichting op het moederbord schakelt ook uit).

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

fits the description

Wat me niet helemaal duidelijk is; je kan niet opstarten op welk medium dan ook, maar je kunt wel memtest doen?

Als je geen HDD of SDD in je pc doet, maar alleen een usb (win of linux) start hij dan wel door?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ting87
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Swassena schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 09:27:
Hi,

Dit heb ik ondertussen geprobeerd:
- Memtest laten draaien. Na een goed uur moest ik jammer genoeg het huis verlaten, maar op die tijd kwam er geen enkele error naar voor.
- Een andere (klassieke) harde schijf geprobeerd
- Een andere USB install drive gemaakt met een verse Windows 10 ISO.
- Een Ubuntu Live USB drive gemaakt

Maar steeds hetzelfde verhaal: van zodra het BIOS zijn POST doet zie ik dat hij wel begint te laden, maar na een aantal seconden lijkt hij te rebooten (verlichting op het moederbord schakelt ook uit).
Dus, nieuw moederbord en nieuwe CPU?
Probeer anders even te kijken of er niet een BIOS update beschikbaar is die je moet doen voordat het moederbord het goed doet (weleens gehad bij -dacht- z68).

• Swassena
@Tens: De memtest is het enige dat ik heb kunnen booten, inderdaad. Zonder HDD of SSD kwam hij niet verder.
@Ting87: Het is inderdaad een nieuw moederbord en nieuwe CPU. De BIOS is op to date en zit op F3 hetgeen de recentste versie is, want ik vermoedde ook eerst dat ik het BIOS nog ging moeten flashen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02 12:04
Zou toch eerst eens naar je voeding omkijken..

• Swassena
Birdy D schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:20:
Zou toch eerst eens naar je voeding omkijken..
Was ook mijn volgende idee. Ik heb een nieuwe voeding besteld, want 750W heb ik ook echt niet (meer) nodig. Na een goede 7 jaar zal een nieuwe allicht geen kwaad doen. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-03 14:35
Swassena schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 14:09:
Er stond al een Windows installatie op van mijn vorige PC. Alleen kan je jammer genoeg nooit Windows installaties overzetten wanneer je een nieuw moederbord + RAM installeert heb ik geleerd, dus een nieuwe installatie zal wel nodig zijn.
Niet per se, heb dit laatst nog met een W10 machine gedaan. De licentie is inderdaad niet meer geldig, maar hij start wel gewoon door en zodra je een geldige licentiecode invoert is er niks aan het handje. Voeding lijkt me onwaarschijnlijk. Als je je GPU eruit laat, wat je geprobeerd hebt, zou zelfs een brakke oude 750W voeding het systeem moeten kunnen draaien. Wat zijn de CPU temps? Kan het zijn dat de koeler niet goed gemonteerd is en de CPU oververhit? Dit zou afsluiten kunnen veroorzaken. Verder alle instellingen in de BIOS goed staan?

Zou toch echt verwachten dat de fout ergens in het mobo zit, aangezien memtest gewoon draait en je verder nergens in komt. Nog wat dingetjes waarvan ik uitga dat het het probleem niet is, maar altijd goed zijn om na te lopen:

Zitten alle voedingsconnectoren goed aangesloten?
Heb je je HDD/SSD al op een andere SATA poort proberen aan te sluiten?
Zitten de juiste afstandsbusjes op de correcte manier geinstalleerd tussen moederbord en kast?
Heb je al getest met slechts 1 RAM module geinstalleerd?

If all else fails, heb je een DVD drive? Probeer dan eens vanaf een windows DVD te starten, ivm mogelijke USB drivers die roet in het eten gooien.

Edit: Ik zie dat het bord een Dualbios heeft, kan het proberen waard zijn ;)

[Voor 9% gewijzigd door kgd92 op 15-07-2016 13:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swassena
Hoihoi,

Ik ben 'blij' te melden dat het probleem bij de voeding lag. Afgelopen weekend heb ik een nieuwe voeding besteld + geïnstalleerd, en alle problemen waren verdwenen als sneeuw voor de zon *O*

Aan iedereen bedankt voor jullie reacties! Ik heb, ondanks de nodige frustraties, toch weer wat bijgeleerd. d:)b

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02 12:04
Mooi, welke voeding heb je gekocht?Zoals in jou geval met upgraden van nieuwe componenten volgende keer gelijk een nieuwe voeding bijbestellen, zeker gezien zijn leeftijd..en afhankelijk welke je nu hebt gekocht.

[Voor 71% gewijzigd door Birdy D op 18-07-2016 12:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swassena
Birdy D schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:00:
Mooi, welke voeding heb je gekocht?Zoals in jou geval met upgraden van nieuwe componenten volgende keer gelijk een nieuwe voeding bijbestellen, zeker gezien zijn leeftijd..en afhankelijk welke je nu hebt gekocht.
Ik heb gekozen voor de GM G550M. Gezien mijn setup, en het feit dat ik nooit Crossfire of SLI zal gebruiken leek me dat een realistischer vermogen dan de 750W die ik had (zelfs 450W had waarchijnlijk wel genoeg geweest). Krijgt ook algemeen goeie recensies op de pricewatch en werd gebruikt in de Best Buy Guide :)

[Voor 3% gewijzigd door Swassena op 18-07-2016 12:19]

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Kijk eens aan mijn vermoeden qua voeding was de juiste, ben blij dat je probleem is opgelost, veel plezier met je systeem. ;w

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee