Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huis-Tuin-Werk computer -€700

Pagina: 1
Acties:

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 20:28
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Computer voor m'n ouders. Office, outlook en youtube. Je zal zien dat het systeem overkill is voor deze taken, maar het mag nu rete snel gaan en over 5 jaar nog steeds gewoon snel zijn :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst blijf ik onder de €700. Bij alternate kost het gehele systeem nu €670.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Windows en monitor zijn geregeld.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Ik heb een keuze gemaakt tussen de I3 6100 en I5 6400. Omdat het systeem over +5 jaar nog steeds snel moet zijn heb ik voor de laatste gekozen.
RAM: Kingston HyperX 8 GB DDR4-2133 Kit -> Keuze gemaakt op basis van prijs en reviews. Niet zeker of dit de beste keuze is.
SSD & HHD: Standaard keuzes, hier kan niet veel verkeerd gaan.
Voeding: Gekozen voor de "be quiet! Pure Power L8 300W". Zag deze regelmatig terugkomen op dit forum en bij verder onderzoek leek dit geen slechte keuze zijn.
Moederbord: MSI B150M BAZOOKA, niet zeker of dit een goede keuze is. Reviews lijken positief maar heb hier geen kennis over. Enigste vereiste voor me is HDMI + VGA aansluiting en dat m'n cpu past. Zijn er nog belangrijke zaken die ik vergeet?
Behuizing: Cooler Master Silencio 352. Liefst staan de aansluitingen vooraan en heeft het een SD kaart lezer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
SSD: Samsung en CPU: Intel. Verder geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Zolang alle componenten in vrede samenwerken ben ik tevreden :)

Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vragen staan deels hierboven reeds uitgelegd. Ik ben niet opzoek naar het goedkoopste systeem, maar wel snel en kwalitatief. De CPU, HDD en SSD staan vast, maar over de andere componenten ben ik niet 100% zeker. Is de voeding voldoende? Past het moederbord mooi in behuizing? Beter iets meer uitgeven aan RAM of is deze voldoende? Algemene opmerkingen zijn altijd welkom.

Verder vraag ik me af of ik aan extra onderdelen moet denken voor ik het assembleren begin. Er zijn 2 sata kabels aanwezig bij het moederbord en koelpasta heb ik ter beschikking.

Als laatste punt: Ik wil m'n vader niet horen klagen 'had ik maar een kant en klare computer in de winkel gekocht'. Dit is de eerste keer dat ik componenten uitkies en ga assembleren. :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,50€ 181,50
1MSI B150M BAZOOKA€ 68,95€ 68,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 35,84€ 35,84
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 36,-€ 36,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 42,95€ 42,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,51€ 145,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 614,65

Alvast zeer bedankt voor jullie opmerkingen :)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Als je niet gaat gamen binnen die 5 jaar lekker een i3 erin. Die is over 5 jaar ook nog mega snel.

500 gb SSD lijkt me iets te overdreven. Ruimte nodig voor opslag ga dan eerder voor een 1 tb HDD in combo met 250 gb SSD.

• Li1quid
MichaelvD2203 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:57:
Als je niet gaat gamen binnen die 5 jaar lekker een i3 erin. Die is over 5 jaar ook nog mega snel.

500 gb SSD lijkt me iets te overdreven. Ruimte nodig voor opslag ga dan eerder voor een 1 tb HDD in combo met 250 gb SSD.
Net nog eens het verschil opgezocht tussen de i3 en i5 en moet je gelijk geven. De I3 lijkt zelfs sneller te zijn in single threading.

Op de SSD heb je ook een goed punt. Mss terugschroeven naar 250GB en de HDD opschroeven naar 2TB.

Thanks

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Li1quid schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:11:
[...]

Net nog eens het verschil opgezocht tussen de i3 en i5 en moet je gelijk geven. De I3 lijkt zelfs sneller te zijn in single threading.

Op de SSD heb je ook een goed punt. Mss terugschroeven naar 250GB en de HDD opschroeven naar 2TB.

Thanks
Single core is de i3 beter idd. 4 cores zijn echt alleen nodig bij gaming of echt multi-threaded apps.

Oh over heen gelezen dat je al een 1 tb HDD had toegevoegd.

Moet je idd even kijken hoeveel je nodig gaat hebben.

Verwijderd

Ik betwijfel het of je ooit 1tb gaat vullen. Tenzij je een fervente downloader bent. Ik heb zelf 2 tb in m'n eigen pc zitten waarvan nog meer dan de helft leeg is (nou kan dat ook komen doordat ik de boel af en toe opruim).
Maar buiten dat om. SSD zorgt er in combi met de i3 voor lekkere snelle opstart. Zelfs de i3 van 6 jaar geleden met een SSD in onze pc beneden realiseert boottijden waar je versteld van staat.
Waar ik eigenlijk voor wil reageren is de kast.
De kast heeft wat je nodig hebt, maar tenzij hij op een bureau gezet wordt moet je wel ver naar beneden reiken om goed bij alles te kunnen. Daarom mijn suggestie om pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) te nemen in combinatie met een card reader zoals pricewatch: Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader of als je het goedkoper wilt houden pricewatch: Sharkoon Media Reader III daardoor kun je makkelijk zittend de pc aandrukken en evt een USB stick in een poort douwen. Is maar een idee ;)

• Li1quid
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 00:29:
Ik betwijfel het of je ooit 1tb gaat vullen. Tenzij je een fervente downloader bent. Ik heb zelf 2 tb in m'n eigen pc zitten waarvan nog meer dan de helft leeg is (nou kan dat ook komen doordat ik de boel af en toe opruim).
Maar buiten dat om. SSD zorgt er in combi met de i3 voor lekkere snelle opstart. Zelfs de i3 van 6 jaar geleden met een SSD in onze pc beneden realiseert boottijden waar je versteld van staat.
Waar ik eigenlijk voor wil reageren is de kast.
De kast heeft wat je nodig hebt, maar tenzij hij op een bureau gezet wordt moet je wel ver naar beneden reiken om goed bij alles te kunnen. Daarom mijn suggestie om pricewatch: Cooler Master N300 (Closed) te nemen in combinatie met een card reader zoals pricewatch: Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader of als je het goedkoper wilt houden pricewatch: Sharkoon Media Reader III daardoor kun je makkelijk zittend de pc aandrukken en evt een USB stick in een poort douwen. Is maar een idee ;)
Momenteel is 500GB genoeg voor mijn ouders, maar met de komst van 4K lijkt me extra opslag geen overbodige luxe. Een enkel filmpje gemaakt met je smartphone telt al snel op in GB's.

Een aparte kaartlezer lijkt idd geen slecht idee! Nu vind ik persoonlijk de kast wel minder mooi (smaak). Computer staat in de woonkamer en m'n moeder heeft daar het laatste woord. :+ Ik kijk nog even verder.

Verwijderd

Met een N300 ga je er in kwaliteit en geluid op achteruit tov de Silencio. Niet doen dus.
De voeding vind ik geen goede keuze en is te duur voor wat je krijgt. Daarnaast geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32. De beste voeding voor dit systeem is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt. Wat duurder maar gaat bijna 2x zo lang mee als de bq.

• Li1quid
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 07:39:
Met een N300 ga je er in kwaliteit en geluid op achteruit tov de Silencio. Niet doen dus.
De voeding vind ik geen goede keuze en is te duur voor wat je krijgt. Daarnaast geen ondersteuning voor C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32. De beste voeding voor dit systeem is de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt. Wat duurder maar gaat bijna 2x zo lang mee als de bq.
Thanks, aan de powerstates zou ik nooit gedacht hebben. Heb het voeding topic overlopen en de seasonic lijkt me een goede keuze :)

Aangepast lijstje (toch al een mooie €90 gezakt op alternate):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,95€ 116,95
1MSI B150M BAZOOKA€ 68,95€ 68,95
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 36,74€ 36,74
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 36,-€ 36,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,44

• aojudo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-11 01:08
Goed lijstje! Niks mis mee, gewoon zo houden! Hier kan je zeker wel een tijd vooruit mee, en die ssd en hdd samen zijn ook een goeie combi.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Kijk eens eerst hoeveel data ze nu opslaan?
Je kan ook gewoon 1 SSD nemen van 500GB en geen HDD's.. die zijn zo passé :)

• Li1quid
Inrage schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:05:
Kijk eens eerst hoeveel data ze nu opslaan?
Je kan ook gewoon 1 SSD nemen van 500GB en geen HDD's.. die zijn zo passé :)
Met 500Gb gaan we zeker niet toekomen, zeker niet met de laatste smartphones die 4K filmen. En HDD opslag is goedkoop en voor simpele files merk je het snelheidsverschil toch niet.

Het gaat waarschijnlijk de build worden 2 posts hierboven, enkel nog altijd twijfel tussen de I5 en I3. Liever nu €80 meer uitgeven dan later spijt te krijgen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Zelfs die i3 is al overkill voor home office werk...

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
met een losse kaartlezer https://tweakers.net/cate...guS8xRsopWMjaztFCKra2tBQA heb je veel meer keuze in kasten
Verder zou ik gewoon beginnen met een 250G ssd en pas een hdd toevoegen als dat nodig blijkt (wel zorgen dat je een kast kiest waar een extra hdd in kan natuurlijk)
En zeker voor de woonkamer zou ik kiezen voor een ITX systeem ipv zo´n ouderwetse grote kast. Deze bijvoorbeeld pricewatch: Cooler Master Elite 110
Met een itx mobo met hdmi en vga pricewatch: Asus H110I-PLUS

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:07
Inrage schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 14:41:
Zelfs die i3 is al overkill voor home office werk...
Mee eens, zelfs een celeron/pentium is over 5 jaar nog snel...

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-10 17:17
Ik zou zelf een NUC voorstellen. Straightforward, geen werk aan, zo goed als out of the box ineengestoken, compact en degelijk ... Qua hardware vergelijkbaar met wat hierboven staat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC6i3SYH€ 281,70€ 281,70
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 35,84€ 35,84
1Kingston ValueRAM KVR21S15S8/8€ 28,86€ 28,86
1Samsung PM951 256GB€ 104,82€ 104,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,22

Indien nodig kan je hier nog een 2.5" HDD bijplaatsen later. Daar kan je best een aantal jaar mee voort.

• mitsumark
Zo'n i3 6100U is vanwege zn lage kloksnelheid dan weer niet zo super snel, je betaalt dus de hoofdprijs voor het formaat.
Qua hardware is het niet vergelijkbaar met wat hier boven staat, eerder met een celeron G3900 (afhankelijk van de workload is de G3900 meestal zelfs sneller).
Als het niet klein hoeft te zijn ben je voor hetzelfde geld beter af met een normale behuizing.

• wiebranddeboer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-12-2023
Waarom zou je niet gewoon een NUC nemen en daar SSD inklikken? Ik denk namelijk dat ik dezelfde soort PC wil als jij wil en dit overweeg ik nu wel erg sterk.

• Li1quid
Bedankt allemaal, ik ga het toch bij de 'grote' desktop houden. De keuze tussen een I3 en I5 maak ik wel bij het moment van bestellen :)

• Baas .C
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-11-2021
Beste,

Ik heb nog een vraag over dit systeem. Mijn moeder is op zoek naar een vergelijkbaar systeem met als extra voorwaarde dat er twee beeldschermen op aangesloten moeten worden. Dit ivm thuis werk dat voornamelijk lichte Office taken en cloud werk inhoud.

Heb ik daar een aparte videokaart voor nodig en zo ja welke voldoet dan?

Alvast bedankt voor de reactie!

• mitsumark
Elke recente intel processor kan 3 beeldschermen aansturen, je bent meer afhankelijk van het moederbord.

Twee schermen kan op elk moederbord wel, let alleen even op het type aansluitingen bij "video-uit" (VGA, HDMI, DVI).

Een aparte videokaart is sowieso niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 20-07-2016 22:59 ]

• Li1quid
Even een bump.

Heb het systeem vandaag mogen ontvangen en gemonteerd.

Systeem werkt vlot en is stil.

Moest je een werk pc zoeken rond de €600 is het ideaal!

Zelf heb ik voor de i5 gekozen, maar ben er zeker van dat de I3 ook voldoende was geweest. :)
Pagina: 1