Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 08:40
Ik ben nu bezig met een hobby domotica projectje. Ik wil nu graag twee relais aansluiten op een raspberry pi. Ik had gedacht dat via de GPIO pinnen te doen. Ik ben niet heel handig met elektronica enzovoort, maar ik bedacht dat ik waarschijnlijk een 230 volt relais nodig heb met een stuurdraad van 5 of 12 volt. Zo'n relais heb ik al gevonden, maar ik weet niet hoe ik 5 of 12 volt uit de GPIO pinnen kan halen, zonder dat de RPI crasht.

Ik wil een relais van230 volt met een stuurdraad van 5 volt gaan gebruiken.

Ik zag op internet ergens dat je gewoon 5 volt uit de GPIO kan krijgen, maar ergens anders stond dat de maximum 3,3 volt is en dat het bordje anders kapot gaat. Ook zie ik allemaal soldeer schema's voorbij komen, maar ik zou het het liefst zonder solderen doen, aangezien ik technisch niet heel erg onderlegd ben.

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

Beste antwoord (via Jantje2000 op 13-07-2016 19:29)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Uit de (bestuurbare) GPIO-pinnen van de pi kun je inderdaad maar 3,3V halen, en daarbij moet je ook nog rekening houden met de maximale hoeveelheid stroom die je er uit kunt trekken. Dat is niet erg veel, maar er zijn wel relais die daar mee werken.
Ik heb zelf een paar relais aan mijn pi hangen, en had eerst een type wat niet werkte omdat die teveel stuurstroom nodig had.
Ik heb nu een type relais dat voorzien is van optocouplers, deze kun je met heel weinig stroom aansturen en werken goed. Behalve stuurstroom is er ook wat stroom nodig wat het relais gebruikt om de spoel aan te trekken, die zitten bij mij op de 5V aansluiting van de GPIO (er is dus wel een 5V gpio pin, maar die is permanent en kun je dus niets mee aansturen)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Uit de (bestuurbare) GPIO-pinnen van de pi kun je inderdaad maar 3,3V halen, en daarbij moet je ook nog rekening houden met de maximale hoeveelheid stroom die je er uit kunt trekken. Dat is niet erg veel, maar er zijn wel relais die daar mee werken.
Ik heb zelf een paar relais aan mijn pi hangen, en had eerst een type wat niet werkte omdat die teveel stuurstroom nodig had.
Ik heb nu een type relais dat voorzien is van optocouplers, deze kun je met heel weinig stroom aansturen en werken goed. Behalve stuurstroom is er ook wat stroom nodig wat het relais gebruikt om de spoel aan te trekken, die zitten bij mij op de 5V aansluiting van de GPIO (er is dus wel een 5V gpio pin, maar die is permanent en kun je dus niets mee aansturen)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
u_nix_we_all schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:43:
Uit de GPIO-pinnen van de pi kun je inderdaad maar 3,3V halen, en daarbij moet je ook nog rekening houden met de maximale hoeveelheid stroom die je er uit kunt trekken. Dat is niet erg veel, maar er zijn wel relais die daar mee werken.
Welke relais heb jij die gewoon werkt? En kun je er daarvan meerdere op je RPI hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Jantje2000 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:48:
[...]

Welke relais heb jij die gewoon werkt? En kun je er daarvan meerdere op je RPI hangen?
Ik heb een dubbel relais module zoals deze:
http://www.ebay.com/itm/5...3ec661:g:eBoAAOSw-KFXfha9

Dit soort modules zijn er ook met 1, 4, 8 of zelfs 16 relais, en zijn plug-and-play (GND en 5V aansluiten, en nog 1 gpio pin per relais wat je aan wilt sturen)

Zie ook de discussie in 220 Volt schakelen via USB met pololu modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Dankjewel. Zitten de stuurdraden er standaard bij en zit er ook standaard een schemaatje bij hoe je alles aansluit?
Is er trouwens ook nog een Nederlandse site die deze artikelen verkoopt, aangezien ik slechte ervaringen heb met eBay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb ze op ebay gekocht, en dan zit er geen schema oid bij. Maar de pinnen hebben er wel een aanduiding bij staan, daar kom je (evt. met wat tweakers hulp) wel uit.
Meestal zitten er ook geen aansluitsnoertjes bij, daarvoor moet je even zoeken naar jumper wires , bijv. http://www.ebay.com/itm/4...7773d4:g:epwAAMXQgyZSBFgP

Ik zou zo niet weten waar je in NL dit soort spul kunt kopen, wellicht bij Conrad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Denken jullie dat de volgende relais zou werken? https://www.hobbyelectron...lais-module-1-kanaals-5v/

Die is 1-kanaals, maar ik denk vindt die denk ik best praktisch. Ook omdat ze ik nl te koop zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Die zal prima werken verwacht ik.

Ook wel op 3.3V (het relais zelf niet, maar het stuursignaal wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Dankjewel iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Ik ga waarschijnlijk gewoon voor deze: https://www.hobbyelectron...lais-module-1-kanaals-5v/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Die relais staan ook vaak op v&a even zoeken op arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jantje2000
Daar ga ik dan ook even naar kijken inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom geen solid state relais?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL