220 Volt schakelen via USB met pololu modules

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred Flintstone
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11-2022
Hallo,
Ik heb een terrarium waar verschillende dingen uit en aan geschakeld moeten worden, verwarming, sproeien etc.
Ik vond bij pololu in Amerika een zg 18 channel Interface en Relais modules. Hoewel pololu af raad om de relais 220 volt te laten schakelen heb ik dat toch gedaan. (relais is 220 geschikt)
Ik heb de schakeling gemaakt, bijgeleverd programma stuurt de interface aan waar ik 8 relais modules aan en uit schakel.
Als de 220 volt is uitgeschakeld, dan werkt alles prima. ik zeg tegen het programma relais 3 aan en TIK hij gaat aan en ik meet ook dat de kontakten omgaan.
De bedoeling is om een vb of C++ programma te schrijven die met een klok op gezette tijden dingen aan en uit schakelt vanuit een pc of zo'n rasberry computertje.

Het enige probleem wat ik nu ervaar is dat als ik daadwerkelijk 220 Volt schakel, het apparaat netjes AAN gaat, maar dat de verbinding tussen PC en de interface down gaat. Ik denk door de inschakelpuls ofzo.

Ik heb daar niet erg veel verstand van, wat kan ik doen?
Het enige wat ik kan bedenken is nog 8 relais voor 220 volt aan te schaffen en de schakelrelais 12 volt laten schakelen die de tweede relais aansturen. verminderd dat de puls wellicht.

Ik stel hulp ontzettend op prijs !

Bedankt alvast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotter87
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Hey,

Heb je een linkje na de componenten?
De vraag is of het potentiaal vrije contacten zijn van de relais.
Is dit niet dan kan het zijn dat als de piek te hoog is bij het inschakelen van de relais dat het de spanning weg trekt bij je interface .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ben even benieuwd wat je allemaal schakelt. Tuurlijk, kan via een PC oid maar dan moet ook die aan staan en dat vreet ook stroom :)
Zelf vroeger ook een terrarium gehad (roodwang schildpadden) en daar had ik 3 dingen op: pomp met filter, verwarming en een lamp. Lamp zat op een tijdschakelaar, verwarmingselement heeft bimetaal dus schakelt zichzelf uit, en pomp stond gewoon aan - maar ook die had op een tijdschakelaar gekund.

Dus ik snap waar je heen wilt, alleen vraag ik me af of je de meest effectieve oplossing aan het zoeken bent :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30

BM

Moderator Spielerij
Dit lijkt me meer iets voor in Elektronica dan in Spielerij :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred Flintstone
Wow, had niet verwacht zo snel reacties te krijgen, Hartelijk dank hiervoor !
Eagle, ik heb 2 bakken, een paludarium (vissen en Gifkikkertjes) en een met langstaart hagedissen.
ik vindt het leuk om dit soort dingen te maken. Heb 40 jaar geleden voor het laatst met electronica gespeeld :-)
en ik zag die Pololu spullen. Leek me leuk om te proberen (ik ben programmeur). Wat er tegenwoordig allemaal kan :-)
(een 220 volt relais was toen minimaal 10x10x10 cm)
ik heb 1 dag lampen set (hagedissen)
1 nachtlamp setje (hagedissen)
1 verwarming voor hagedissen
1 speciale led verlichting en (kikkers)
1 gewone dag verlichting (kikkers)
1 bevochtigings pomp (kikkers)
1 nevelsproei pomp (kikkers)
1 cyclepomp voor waterval (kikkers)

Pjotr,
het gaat om Pololu item #: 1354, Mini Maestro 18-Channel USB Servo Controller
en ik heb 8 relais units gekocht Pololu RC Switch with Relay Pololu item #: 2804
ik gebruik dus channel 0 tm 7.
relais: https://www.pololu.com/product/2804
controller: https://www.pololu.com/product/1354

Ik heb een plastic box (kleine schoenendoos formaat) met een 12 volt 1 Amp voedingtje samen met deze servo controller en relais units gebouwd.
De Usb zit even aan mijn grote computer vast, maar ik wil later een rassbery gebruiken (zon klein compuutertje)
IK gebruik nu een bijgeleverd programmaatje van pololu, maar als alles werkt wil ik zelf c++ schrijven die 24 uur cycles maakt (en ook per dag een ander schema kan lopen).

De 220 Volt gaat naar een 8 contactdozen balk. 220 gaat met een fase de plastic doos in, via het relais weer naar buiten naar het contact.

Ik stel jullie moeite Heel erg op prijs!
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:42
Fred Flintstone schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:50:
Wow, had niet verwacht zo snel reacties te krijgen, Hartelijk dank hiervoor !
Eagle, ik heb 2 bakken, een paludarium (vissen en Gifkikkertjes) en een met langstaart hagedissen.
ik vindt het leuk om dit soort dingen te maken. Heb 40 jaar geleden voor het laatst met electronica gespeeld :-)
en ik zag die Pololu spullen. Leek me leuk om te proberen (ik ben programmeur). Wat er tegenwoordig allemaal kan :-)
(een 220 volt relais was toen minimaal 10x10x10 cm)
ik heb 1 dag lampen set (hagedissen)
1 nachtlamp setje (hagedissen)
1 verwarming voor hagedissen
1 speciale led verlichting en (kikkers)
1 gewone dag verlichting (kikkers)
1 bevochtigings pomp (kikkers)
1 nevelsproei pomp (kikkers)
1 cyclepomp voor waterval (kikkers)

Pjotr,
het gaat om Pololu item #: 1354, Mini Maestro 18-Channel USB Servo Controller
en ik heb 8 relais units gekocht Pololu RC Switch with Relay Pololu item #: 2804
ik gebruik dus channel 0 tm 7.
relais: https://www.pololu.com/product/2804
controller: https://www.pololu.com/product/1354

Ik heb een plastic box (kleine schoenendoos formaat) met een 12 volt 1 Amp voedingtje samen met deze servo controller en relais units gebouwd.
De Usb zit even aan mijn grote computer vast, maar ik wil later een rassbery gebruiken (zon klein compuutertje)
IK gebruik nu een bijgeleverd programmaatje van pololu, maar als alles werkt wil ik zelf c++ schrijven die 24 uur cycles maakt (en ook per dag een ander schema kan lopen).

De 220 Volt gaat naar een 8 contactdozen balk. 220 gaat met een fase de plastic doos in, via het relais weer naar buiten naar het contact.

Ik stel jullie moeite Heel erg op prijs!
Peter
Volgens mij kun je dat relay ook regelrecht vanuit de GPIO pinnen van de raspberry aansturen. Dus dan heb je geen controller meer nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

arjan445 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:48:
[...]

Volgens mij kun je dat relay ook regelrecht vanuit de GPIO pinnen van de raspberry aansturen. Dus dan heb je geen controller meer nodig
Dan moet dat wel een relais zijn dat je met 3,3 V aan kunt sturen, dat is namelijk de spanning die een hoog signaal op de GPIO pinnen heeft.

Daarnaast kun je maar heel weinig current sourcen / sinken, standaard 8 mA per pin en <50 mA max totaal. Je kunt de GPIO pinnen softwarematig ook instellen op 16 mA per pin, maar je blijft de totale limiet van <50 mA houden. De genoemde 50 mA is het maximum voor de gehele 3,3V rail, die kun je niet 100% besteden aan je GPIO.

Tenslotte wil je op z'n allerminst nog een diode antiparallel aan het relais hebben, zodat je bij het uitschakelen van het relais geen spanningspiek terug krijgt op je GPIO.

Bron: http://www.mosaic-industr...electrical-specifications

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Uit ervaring kan ik zeggen dat de vonk van het 220 schakelen inderdaad een flinke storing kan geven. Een solid state relais noet beter werken,

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 09:09
een paar tips uit de automotive wereld waar spikes de normaalste zaak zijn.

plaats een ultra snelle diode antiparallel over je relays 20ns< 200mA is meer dan genoeg.
dit verlengt hierdoor ook de levensduur van de diode(deze willen anders nog wel eens kapot gaan met nare gevolgen) .

optie 1:

ga de relais module optisch scheiden, en houdt de voedingsbron gescheiden.

optie 2:

plaats een zener diode (in serie met een 10 ohm weerstand) over je stuurstroom
, de zener voltage moet dan gelijk zijn aan je stuurstroom.

limiteer je stuurstroom doormiddel van een weerstand in serie te zetten. bijvoorbeeld met een 100 ohm weerstand.

dit houd stroom pieken storingen tegen die naar je controller gaan.
zorgt ervopor det je relays module genoeg condensatoren aan boord heeft om stroomdalingen te voorkomen. gebruik zowel ceramisch als standard elco's

zet je relays box in een kooi van faraday, en je controller buiten de kooi

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heel bekend dat antiparallel schakelen van een diode, veel schakelingen werken zelfs niet eens goed zonder. En op zich niets mis met dat algemene advies hiervoor om een ultrasnelle diode te gebruiken. De achtergrondgedachte is ook bekend. Maar de praktijk wijst uit dat dit in 99,99 % van alle gevallen helemaal niet nodig is. Een gewone diode van deze spanning volstaat gewoon. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gewone diode problemen gaf en een schottky diode, of welk ander type snelle diode ook, niet.
Dus mocht je zo'n gewoon exemplaar voorhanden hebben, dan kun je die gewoon gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 12-05-2016 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred Flintstone
Beste Mensen,
Het is ruim 40 jaar geleden dat ik een bc107 transistor soldeerde. Ik heb geen idee wat anti paralel is.
Moet ik een bepaald soort diode in serie met een 10 ohm weerstand tussen wat zetten.
Van de schakelmodule gaan 3 draden naar de relais module. Plus 12 volt, Null en de signaal draad. Moet ik in de 12 volt een diode met weerstand zetten ?
Beste mensen. Ben een leek op dit gebied ik hoop dat jullie daar begrip voor hebben.
Maar ik wil het wel graag werkend krijgen. Alvast heel erg bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 13:01
Zoek eens op "vrijloopdiode".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad, een andere benaming voor precies hetzelfde. Antiparallel betekent alleen maar parallel aan de relaisspoel, echter in tegengestelde richting. Bij inschakelen van de spoel doet hij dus overduidelijk niets. De zelfinductie is er ook dan, echter werkt tegengesteld en heeft alleen maar een heel geringe opkomvertraging tot gevolg. Echter bij verbreken van de spanning wekt de spoel een zelfinductiespanning op die zich verzet tegen dat uitschakelen. Hoofdwet van de natuurkunde, actie is reactie, ofwel verzetten tegen z'n ontstaansoorzaak.
In jip-en-janneketaal kun je je voorstellen dat deze inductie probeert de stroom door de relaisspoel te handhaven in een keten met oneindig hoge weerstand. Vandaar de ongelooflijk hoge inductiepieken die kunnen optreden. En daarvoor is dat tegengesteld parallel nou net de truc, de spoel kan z'n opgeslagen energie gewoon kwijt, van die hoge spanningspieken blijft nagenoeg niets over. Je zal dit op alle mogelijke terreinen in de elektronica tegenkomen en als die BC107, zowat de bekendste transistor in die tijd, in een relaiscircuit zat, zal dat ongetwijfeld ook met een diode parallel aan de spoel zijn geweest.
Een bijverschijnsel is dat het relais hierdoor een heel geringe afvalvertraging heeft, een eigenschap die soms nog wordt gebruikt ook.

Dat je dit niet (meer) weet is vanzelfsprekend geen schande. Verder hoef je geen weerstand in serie met de diode te zetten, nergens voor nodig. Kortom, diode domweg tegengesteld parallel aan de relaisspoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou daarvoor gewoon een 8x relay module gebruiken, en via een rpi aansturen. Als je een versie hebt met optocoupler gescheiden ingangen, kan ik me niet voorstellen dat je aan 50mA niet genoeg hebt.
Bijv:
http://www.ebay.com/itm/5...734fe7:g:Jn0AAOSwjVVVkTBB
Volgens mij zit daar alles op wat je nodig hebt, en hoef je zelf niet met vrijloopdiodes of dat soort dingen te klooien.

Edit: Ik gebruik zelf een vergelijkbare 2x module direct op de gpio van de pi.

[ Voor 7% gewijzigd door u_nix_we_all op 12-05-2016 17:28 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Optocouplers is op zich een goed idee, maar de optocouplers op die module die je linkte werken op 5V. Misschien doen ze het ook op 3,3V, maar goed. Daarnaast weet je van zo een module niet wat voor weerstand er voor de optocoupler zit, misschien trekken ze wel 5mA per stuk.
Ik zou dan voor een eigen ontwerp gaan of op zijn minst een module die specifiek geschikt is voor de RPi danwel duidelijke specs heeft waaruit je dat af kun leiden.
Just my 2 cents :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
real[B]art schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:47:
[...]

Optocouplers is op zich een goed idee, maar de optocouplers op die module die je linkte werken op 5V.
Ja maar die voedt je niet uit de gpio, maar vanaf de 5V. Die wordt ook gebruikt om de spoelen van de relais aan te trekken.
Misschien doen ze het ook op 3,3V, maar goed. Daarnaast weet je van zo een module niet wat voor weerstand er voor de optocoupler zit, misschien trekken ze wel 5mA per stuk.
Heb het even nagemeten: het gpio stuursignaal op mijn relais kost ca 1,8 mA dus ook 8 stuks is ruimschoots binnen de specs van een raspberry pi.
Ik zou dan voor een eigen ontwerp gaan of op zijn minst een module die specifiek geschikt is voor de RPi danwel duidelijke specs heeft waaruit je dat af kun leiden.
Just my 2 cents :)
Tja, dat is wel lastig met die goedkope dingen, je weet nooit precies wat de specs zijn. Maar in dit geval ga ik er van uit dat die modules met optocoupler zeer vergelijkbaar zijn, en dan is zo'n ding van 5$ plug en play voor de pi, en doet precies waar TS om vraagt.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

u_nix_we_all schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 21:42:
Ja maar die voedt je niet uit de gpio, maar vanaf de 5V. Die wordt ook gebruikt om de spoelen van de relais aan te trekken.
Die 5V wordt inderdaad door de optocoupler naar het relais geschakeld, maar de optocoupler wordt op zijn beurt weer aangestuurd door de RPi met 3,3V. Anyway, 3,3V is waarschijnlijk voor een hoop 5V-optocouplers ook wel genoeg om een relais te schakelen (zoals ook blijkt bij jouw module :)).
Heb het even nagemeten: het gpio stuursignaal op mijn relais kost ca 1,8 mA dus ook 8 stuks is ruimschoots binnen de specs van een raspberry pi.
Da's netjes inderdaad, dan kun je met gemak een module met 8 kanalen aansturen.
Tja, dat is wel lastig met die goedkope dingen, je weet nooit precies wat de specs zijn. Maar in dit geval ga ik er van uit dat die modules met optocoupler zeer vergelijkbaar zijn, en dan is zo'n ding van 5$ plug en play voor de pi, en doet precies waar TS om vraagt.
Ook weer waar en voor dat soort bedragen is het vaak de gok ook wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Techneut schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 13:11:
Heel bekend dat antiparallel schakelen van een diode, veel schakelingen werken zelfs niet eens goed zonder. En op zich niets mis met dat algemene advies hiervoor om een ultrasnelle diode te gebruiken. De achtergrondgedachte is ook bekend. Maar de praktijk wijst uit dat dit in 99,99 % van alle gevallen helemaal niet nodig is. Een gewone diode van deze spanning volstaat gewoon. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een gewone diode problemen gaf en een schottky diode, of welk ander type snelle diode ook, niet.
Dus mocht je zo'n gewoon exemplaar voorhanden hebben, dan kun je die gewoon gebruiken.
je zult waarschijnlijk een heel stuk minder relays tegen komen op jaar basis, dan dat ik bijna elke dag tegen kom op de zaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Denk je dat? Ik heb geen zin om hierop met getallen in te gaan, ik volsta met dat ik weet waarover ik praat.
Ik zei ook "op zich niets mis met dat algemene advies hiervoor om een ultrasnelle diode te gebruiken".
In professionele toepassingen zal doorgaans voor de meest veilige methode worden gekozen. En nogmaals, niets op tegen, integendeel. Je hebt op diverse terreinen veiligheidsklassen, van laag tot hoog en wat zou je er op tegen kunnen hebben om voor de hoogste te kiezen? Nou ja, de kosten. Maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Maar heb jij in negatieve zin ervaringen met waar men het wat minder nauw nam? Al was het enkel maar een proefopstelling. Let wel, het gaat hier om een particuliere toepassing, waar ik gewoon de stelling durfde te gebruiken om ingeval van het voorhanden hebben van een "gewone" diode deze gerust te kunnen gebruiken die ruimschoots de spanning kan weerstaan, wij gebruikten een type met een sperspanning van 1 kV. Als ik me goed herinner hadden we de 1N4007 hiervoor uitgezocht. Het ging om grote aantallen en we hebben er letterlijk nooit problemen mee gehad.

Ik ging met name in op "een ultrasnelle diode". Wij hebben destijds uit puur nieuwsgierigheid wel eens proefjes genomen met een geheugenoscilloscoop voorzien van een hoogspanningsprobe en een snel relais (hoe sneller, hoe gemener de inductiepiek) en met verschillende types diodes. Wij constateerden bij geen van de diodes spanningspiekjes, waar die er uiteraard wel waren als de diode weg werd gelaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 13-05-2016 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
Techneut schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:28:
Denk je dat? Ik heb geen zin om hierop met getallen in te gaan, ik volsta met dat ik weet waarover ik praat.
Ik zei ook "op zich niets mis met dat algemene advies hiervoor om een ultrasnelle diode te gebruiken".
In professionele toepassingen zal doorgaans voor de meest veilige methode worden gekozen. En nogmaals, niets op tegen, integendeel. Je hebt op diverse terreinen veiligheidsklassen, van laag tot hoog en wat zou je er op tegen kunnen hebben om voor de hoogste te kiezen? Nou ja, de kosten. Maar dat even buiten beschouwing gelaten.

Maar heb jij in negatieve zin ervaringen met waar men het wat minder nauw nam? Al was het enkel maar een proefopstelling. Let wel, het gaat hier om een particuliere toepassing, waar ik gewoon de stelling durfde te gebruiken om ingeval van het voorhanden hebben van een "gewone" diode deze gerust te kunnen gebruiken die ruimschoots de spanning kan weerstaan, wij gebruikten een type met een sperspanning van 1 kV. Als ik me goed herinner hadden we de 1N4007 hiervoor uitgezocht. Het ging om grote aantallen en we hebben er letterlijk nooit problemen mee gehad.

Ik ging met name in op "een ultrasnelle diode". Wij hebben destijds uit puur nieuwsgierigheid wel eens proefjes genomen met een geheugenoscilloscoop voorzien van een hoogspanningsprobe en een snel relais (hoe sneller, hoe gemener de inductiepiek) en met verschillende types diodes. Wij constateerden bij geen van de diodes spanningspiekjes, waar die er uiteraard wel waren als de diode weg werd gelaten.
Sorry zo bedoelde ik dat niet.
Ik zie wel vaak dat er standaard diodes worden gebruikt.
Maar pas bij grotere relays waar de spoel makkelijk 2 amp op 48volt trekt zien wij dat een uf4007 af en toe wel eens er uit klapt. Met suppersnelle diodes heb ik dat nog niet mee gemaakt vandaar mijn punt.
Over het algemeen werk ik met zwaare relays in de automotive wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

itcouldbeanyone schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Maar pas bij grotere relays waar de spoel makkelijk 2 amp op 48volt trekt zien wij dat een uf4007 af en toe wel eens er uit klapt. Met suppersnelle diodes heb ik dat nog niet mee gemaakt vandaar mijn punt.
Ik denk dat de snelheid daar weinig mee te doen heeft maar de overige specificaties. De opgewekte inductiespanning kan dan aardig oplopen als ook de piekstroom die de diode daadwerkelijk kortsluit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
memphis schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:07:
[...]

Ik denk dat de snelheid daar weinig mee te doen heeft maar de overige specificaties. De opgewekte inductiespanning kan dan aardig oplopen als ook de piekstroom die de diode daadwerkelijk kortsluit.
Vaak word ook een 1n5404 in serie met 10 ohm weerstand gebruikt.
Volgens mij is het bij een snelle diode zo dat de inductie spanning geen tijd krijgt om te reizen.
Zelf gebruik ik altijd op printplaten waarbij zon zwaare line contactor wordt gebruikt een sms diode van 1amp 20ns

Maatgoed hier gebruikt hij kleine relays. En lijkt het meer op dat de vonk die getrokken wordt de problemen veroorzaakt.
Waarbij een optocoupler en de usb modulle in een kooi van faraday zetten hoogstwaarschijnlijk de oplossing is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
itcouldbeanyone schreef op zondag 15 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Met dergelijke reusachtig grote relais begrijp ik je beweegreden, ik heb meer ervaring in het kleinere spul. Geen energierijke inductiepiek dus bij het verbreken van de spanning. En daar voldoet, ook afgaand op bevinding van anderen destijds, die 1N4007 gewoon uitstekend.

Ik vermoed ook dat in jouw geval diodes van een wat groter vermogen zullen worden gebruikt. Dat zo'n betrekkelijk kleine diode als de 1N4007 er wel eens uitklapt zou dan ook wel eens een gevolg kunnen zijn van een te grote stroom, ook al duurt die stroom maar kort..

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 16-05-2016 20:40 ]

Pagina: 1