Harde schijf doorgebrand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Mijn vraag;

Een externe harde schijf is plotseling opgehouden met functioneren. Ik heb de HD uit de behuizing gehaald en daar is gebleken dat deze simpelweg een opdonder heeft gehad. DIt heeft erin geresulteerd dat de stroom aansluiting is doorgebrand / verkoold. Is dit nog op te lossen?
Ik dacht eerst zelf, wellicht is het bovenste gedeelte te vervangen, maar dit is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan. Ik hoor graag wat er nog mogelijk is om de data te redden!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/trtjhdrsqgq2m.jpg

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-01 13:27
De printplaat is waarschijnlijk wel te vervangen ja. Wel moet je dan de inhoud van eventuele EEPROMs (laten) overzetten. Er zijn commerciele aanbieders die dat voor je doen (zoek even, is al vaker voorbij gekomen).

Maar eerst zou ik eens de andere zijde van die printplaat inspecteren en de roetschade verwijderen, vaak ziet het er dramatischer uit dan het lijkt.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 09:45

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik hoor graag wat er nog mogelijk is om de data te redden!
Herstel vanuit backup lijkt mij de beste optie in dit geval.

Een printplaat van een harde schijf vervangen is te doen, maar waar je mee zit is eventuele programmering uit het EEPROM waar Thralas het ook al over heeft. Die zou omgesoldeerd moeten worden.
Dan zou je bij data recovery bedrijven moeten gaan aankloppen.

Verder eens met Thralas. Maak de printplaat eerst eens schoon met bijv. alcohol. Mogelijk is het zwarte voornamelijk gesmolten plastic van de stekker.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 13-07-2016 18:00 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem ook eens een kijkje in Thematopic: Datarecovery
Printplaat is te vervangen, zoek er dan bij voorkeur eentje op van exact dezelfde schijf, dan zou je het eventueel nog kunnen proberen zonder de EEPROM te vervangen (al acht ik de kans klein dat 't werkt).

• Gruijters
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Dank voor jullie reacties! Ik zal inderdaad eerst eens aan de slag gaan met het verwijderen van het roet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
Dit ziet eruit als een WD Red. Klopt dat?
Als je geluk hebt is de kortsluiting slechts beperkt gebleven tot de connector en functioneert alles nog als je er een sata power kabel aan soldeert.
Dan kun je op zijn minst de data herstellen.

Sata power pinout.
Pagina: 1