MarcoSQ schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:30:
Bedoel je niet Duson 2202 (ook als Studio de Schop) ? De 2022 heb ik nooit van gehoord...
Hoe dan ook : 40eur is een best een mooi koopje voor die Driades, hoeven ze niet eens in perfecte staat voor te zijn..
De tand de tijds zal best wat in die speakers 'gebeten' kunnen hebben overigens, zelfs zonder schuimranden.
Óók rubber verhardt gewoon, en de dempingsvloeistof in de tweeters (indien aanwezig, waarschijnlijk wel) verhardt of verdampt.
Datzelfde geldt overigens ook voor je huidige speakers.
In een direct vergelijk zal er wrsch. niet echt een eenduidige winnaar zijn, ze zijn goed vergelijkbaar.
De Driade staat bekend om een mild (of mager) laag, en verder neutraal-tot-iets-tam.
Heb ze nooit direct vergeleken en die herinnering is ook veel te ver weggezakt...maar ik denk nog iets magerder en tammer dan genoemde Dusons.
(Niet bedoeld als een kwaliteitsoordeel. Meer als : de gemiddelde non-audiofiel zal de Dusons vermoedelijk de fijnere, meer levendige speaker vinden. Dus niet noodzakelijk de technisch betere).
Los van dat : leuk koopje, misschien een leuk excuus om een 4.0 te gaan beginnen ;-).
Thanks, het zijn inderdaad de Duson 2202. Ik heb ze destijds van een audiofiel overgenomen. Die had dit setje Dusons staan omdat ze wat minder ruimte in namen dan zijn vorige speakers, en zijn vrouw ze niet te lelijk vond. Deze beste man was vroeger speaker bouwer geweest bij Philips en de ontwerper van de Duson was weer een bekende/vriend van hem. Hij heeft toen die Dusons gekocht, ontleed, en verbeterd volgens hem. Hij had de complete tekeningen van zijn veranderingen gedocumenteerd. Zijn doel was eigenlijk om te kijken of hij de speakers beter kon maken dan zijn bekende/vriend ze had gebouwd. Dit was volgens hem gelukt

Ik kan het natuurlijk niet testen aangezien ik geen 2e set Dusons heb staan.
Anyway mooie anekdote bij de speakers dus. Ik ben dan ook zeer tevreden met die Dusons. Maar zoals ik al zei was ik benieuwd of er bij de kringloop dus een koopje stond. Ik denk dat ik ze maar gewoon ga kopen, al is het maar gewoon voor de heb