Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Mijn -inmiddels behoorlijk antieke- EOS 10D (jaja) loopt op z'n laatste benen. 2 weken geleden een dagje dierentuin gedaan en de helft van de foto's zijn verdwenen van het CF-kaartje. Dat kan natuurlijk niet. Verder vind ik de kwaliteit van de foto's steeds slechter worden lijkt het (niet altijd even scherp, rare belichtingen af en toe) dus ik vermoed dat ik nu toch echt op zoek moet naar een vervanger.

Qua objectieven heb ik de:
Canon EF 17-40mm f4 L USM
Canon EF 50mm f1.8
Canon EF 70-200mm f2.8 L USM

Prima glas dus en een mooi bereik voor zowel FF als crop. En daar komt dus de twijfel om de hoek kijken: Een nieuwe 80D body kost zo'n EUR 1.100. Dan heb ik de 'opvolger' van mijn 10D hoewel ik het idee heb dat de xxD-serie in de loop der tijd wat meer verschoven is van prosumer naar consumer-niveau. Klopt dat ook?
Dan zou de 7DmII voor de hand liggen. Alleen is die zo'n EUR 1.600 voor de body alleen en heeft features die ik niet ga gebruiken (doe in principe weinig sport- en actiefotografie en ben natuurlijk de slome 10D gewend dus alles is al een enorme verbetering). Is dat extra geld het waard?

Want voor ongeveer hetzelfde bedrag (EUR 1.500) heb ik een 6D. Dat is een FF-camera met op papier mindere features dan de 80D en 7DmII, maar wel een camera die in reviews geroemd wordt om zijn beeldkwaliteit. Vooral low-light performance op hoge ISO waarden is iets waar ik nu af en toe gék van wordt bij mijn 10D. Die kan tot ISO 800 maar dat is al totaal niet bruikbaar meer. Op dpreview.com zag ik voorbeelden van de 6D op ISO 12800 en dat zag er retestrak uit.

Wat zouden jullie adviseren? Is de kwaliteit van de 6D echt zoveel beter dan de 80D? En is de 80D inderdaad veel meer 'consumer' dan de 7D?

Beste antwoord (via Icephase op 13-07-2016 14:50)

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 11:04
Zoals ik het zie: beide camera's zijn gewoon erg goed en je gaat er een grote stap op vooruit. De extra stop qua ruis is merkbaar. De extra stop op het gebied van DR denk ik wat minder, ook omdat je nog wat headroom hebt met nabewerken. Ik kan de highlights aardig omlaag trekken en de shadows aardig oprekken. Verschil qua scherptediepte zie je natuurlijk wel, omdat de 6D een grotere sensor heeft.

Het is dan vooral aan jou om een afweging te maken tussen features, betere AF van de 80D en budget.

Flickr

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Wellicht is het handig om te weten waar je de camera voor gaat gebruiken? Wat voor een foto's maak je vooral? Je geeft aan dat je geen sport/actiefoto's maakt.

Verder is je 17-40 op crop meer een standaard zoom lens. Waar deze op een full frame echt als wide angle is.
Je hebt dan nog wel je 50mm natuurlijk. Maar wellicht handig om dit te beseffen :)

Beeldkwaliteit van de 6D ben ik zeer over te spreken. Autofocus is niet snel, maar wel accuraat bij weinig licht (als je het middelste focuspunt gebruikt).

Als je de afweging 6D vs 7DII zou moeten maken, dan is het "fullframe met niet zo'n snelle focus" vs "crop met snelle focus" (En FPS is ook 6D < 7DII).
er komt nog meer om de hoek kijken natuurlijk ;), maar dit is in hoofdlijnen het verschil

De 80D is ook een degelijke camera! Nog steeds prosumer. Ik weet uit m'n hoofd niet hoe het zat met de sensor van de 80D en 7DII. Ik dacht dat dit redelijk gelijk/dezelfde was, maar er is vast iemand anders die je hier bij kan helpen.

Dus:
Waar ga je je camera voor gebruiken?
En wat is je buget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
Kypo schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:15:

De 80D is ook een degelijke camera! Nog steeds prosumer. Ik weet uit m'n hoofd niet hoe het zat met de sensor van de 80D en 7DII. Ik dacht dat dit redelijk gelijk/dezelfde was, maar er is vast iemand anders die je hier bij kan helpen.

Dus:
Waar ga je je camera voor gebruiken?
En wat is je buget?
De sensor van de 80D is juist een stuk verbeterd t.o.v. de 7D II. De 7D II heeft een erg verouderde sensor en die van de 80D is een compleet nieuwe. Deze sensor heeft 13,2 stops dynamisch bereik, waardoor deze wat meer in de buurt komt van de Nikon's en Sony's.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik zou zelf echt voor de 80D kiezen. Die is veel nieuwer dan de 7D II en de 6D. En voor 769 euro heb je een perfecte body voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
tommyz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:54:
[...]

De sensor van de 80D is juist een stuk verbeterd t.o.v. de 7D II. De 7D II heeft een erg verouderde sensor en die van de 80D is een compleet nieuwe. Deze sensor heeft 13,2 stops dynamisch bereik, waardoor deze wat meer in de buurt komt van de Nikon's en Sony's.
En in vergelijking met de 6D? Volgens mij heeft de 80D wel meer ruis op hogere ISO's toch?

Budget is max. zo'n EUR 1.500. Ik heb dat destijds ook betaald voor de 10D (zelfs nog wel meer met alle accessoires erbij) en er nu 12 jaar mee gedaan. Dat vind ik een mooi resultaat. Ik ben dus van plan om voor een dergelijk bedrag minimaal 6-8 jaar met de camera te gaan doen.

Ik ben begonnen met fotograferen op 35mm film (eerst negatieven, daarna dia) en in 2004 overgestapt op digitaal. Ik zie duidelijk voordelen in FF, met name vanwege de kleinere scherptediepte die je met dezelfde objectieven kunt bereiken. Ook het feit dat ik een wijdere beeldhoek kan bereiken spreekt me wel aan (nieuwe perspectieven) en aan de telekant heb ik nu aan 200mm (effectief 320mm) ruim genoeg. Alleen het tussenbereik 28-80mm heb ik dan in 3 verschillende objectieven zitten en dat lijkt me onhandig maar niet onoverkomelijk...
PageFault schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:13:
Ik zou zelf echt voor de 80D kiezen. Die is veel nieuwer dan de 7D II en de 6D. En voor 769 euro heb je een perfecte body voor het geld.
769 euro?

[ Voor 9% gewijzigd door Icephase op 13-07-2016 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:27
tommyz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:54:
[...]

Zwaar verouderd valt wel mee, dat is de 18mp en die zit niet in de 7D II. De 7D II heeft ongeveer de zelfde sensor als de 70D en ondanks dat hij zich niet kan meten met de 80D is het geen slechte sensor. Of de extra features de moeite waard zijn moet je zelf bepalen maar als ik het zo lees (10D :X ) denk ik niet dat het veel meerwaarde zal hebben, je zal al schrikken wat de 80D kan.

Als je puur voor beeldkwaliteit wil gaan en dingen als AF niet heel belangrijk vind dan is de 6D een hele goede stap. Het is een entry-level fullframe body en heeft dus wat limitaties met de AF, sluitertijd (1/4000s) en flits synchronisatie. Maar de beeldkwaliteit is wel echt top.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ventieldopje schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:17:
[...]

Zwaar verouderd valt wel mee, dat is de 18mp en die zit niet in de 7D II. De 7D II heeft ongeveer de zelfde sensor als de 70D en ondanks dat hij zich niet kan meten met de 80D is het geen slechte sensor. Of de extra features de moeite waard zijn moet je zelf bepalen maar als ik het zo lees (10D :X ) denk ik niet dat het veel meerwaarde zal hebben, je zal al schrikken wat de 80D kan.

Als je puur voor beeldkwaliteit wil gaan en dingen als AF niet heel belangrijk vind dan is de 6D een hele goede stap. Het is een entry-level fullframe body en heeft dus wat limitaties met de AF, sluitertijd (1/4000s) en flits synchronisatie. Maar de beeldkwaliteit is wel echt top.
Mijn 10D heeft ook max. 1/4000s en een flitssync van 1/200s. Dus dat lijkt heel erg op de 6D (1/4000s en 1/180s geloof ik). Ik gebruik een Canon Speedlite 420EX flitser, die is eigenlijk ook nog bedoeld voor FF-beeldhoeken.

Qua AF gebruik ik bij de 10D altijd alleen het middelste punt. Stel scherp op het onderwerp en pas vervolgens de compositie aan. Dat werkt(e) in mijn ervaring sneller dan prutsen met verschillende scherpstelpunten (de EOS 33 die ik daarvóór had, had eye-tracking. Dát was pas handig!), dus zo zal ik ws. ook de AF van de opvolger gaan gebruiken. Plus ik heb redelijk lichtsterke objectieven natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Icephase op 13-07-2016 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hoe vaak gebruik je de 70-200 op 200mm? Want met de crops zou dat 320mm zijn, en met de 6D zou dat echt 200mm zijn. Als je het tele-gedeelte het minst gebruikt, zou ik echt voor de 6D gaan. Betere beeldkwaliteit, en dan heb je de geweldige groothoek van de 17-40. En de 50mm wordt dan ook meer een walkaround lens!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
TKroon schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:21:
Hoe vaak gebruik je de 70-200 op 200mm? Want met de crops zou dat 320mm zijn, en met de 6D zou dat echt 200mm zijn. Als je het tele-gedeelte het minst gebruikt, zou ik echt voor de 6D gaan. Betere beeldkwaliteit, en dan heb je de geweldige groothoek van de 17-40. En de 50mm wordt dan ook meer een walkaround lens!
Nou ja in de dierentuin is die 200mm wel fijn om dieren los te halen van de achtergrond. Maar dat blijft op de 6D hetzelfde natuurlijk. Er staat alleen méér op de foto. Dat zou ik altijd achteraf in Lightroom kunnen croppen, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:20:
[...]

Mijn 10D heeft ook max. 1/4000s en een flitssync van 1/200s. Dus dat lijkt heel erg op de 6D (1/4000s en 1/180s geloof ik). Ik gebruik een Canon Speedlite 420EX flitser, die is eigenlijk ook nog bedoeld voor FF-beeldhoeken.
Als je dat oké vind is er niks aan de hand :) Je zit met de 6D wel uiteraard met minder tele bereik zoals al gezegd wordt maar je krijgt er wel meer groothoek voor terug. Croppen kan maar je foto wordt wel wat kleiner.

De 6D doet het qua ruis nog wel steeds beter dan de 80D, ook niet zo verrassend.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:17:
[...]

En in vergelijking met de 6D? Volgens mij heeft de 80D wel meer ruis op hogere ISO's toch?

[...]
DXO mark geeft aan dat de 6D een stop minder ruis heeft. Dus theoretisch is ISO 6.400 op de 80D vergelijkbaar met 12.800 op de 6D. Overigens ben ik zelf erg te spreken over de ruis op de 6D. Als het moet schiet ik nog foto's op ISO 12.800.
Ventieldopje schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:17:
[...]

Oh, ik dacht deze ook de 18mp versie had, zoals de 7D. De nieuwe sensoren zijn gelukkig wel beter qua DR, ook bijvoorbeeld die van de 1DX II, dus ze lijken wel een inhaalslag te gaan maken.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:23:
[...]

Nou ja in de dierentuin is die 200mm wel fijn om dieren los te halen van de achtergrond. Maar dat blijft op de 6D hetzelfde natuurlijk. Er staat alleen méér op de foto. Dat zou ik altijd achteraf in Lightroom kunnen croppen, toch?
Ja, dat croppen zou kunnen. Let wel op dat de resolutie van de Canons niet zo hoog is dat je makkelijk een uitsnede van een kwart van het origineel kunt maken.

Ik verkies persoonlijk de betere groothoek boven het stukje tele. Desnoods kun je later altijd een 100-400 toevoegen, zo duur is die lens niet (zeker tweedehands).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
En ik lees her en der over de 6D mark II? Is daar al meer over bekend? Zou die dezelfde prijs krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:17:
[...]

Budget is max. zo'n EUR 1.500. Ik heb dat destijds ook betaald voor de 10D (zelfs nog wel meer met alle accessoires erbij) en er nu 12 jaar mee gedaan. Dat vind ik een mooi resultaat. Ik ben dus van plan om voor een dergelijk bedrag minimaal 6-8 jaar met de camera te gaan doen.

Ik ben begonnen met fotograferen op 35mm film (eerst negatieven, daarna dia) en in 2004 overgestapt op digitaal. Ik zie duidelijk voordelen in FF, met name vanwege de kleinere scherptediepte die je met dezelfde objectieven kunt bereiken. Ook het feit dat ik een wijdere beeldhoek kan bereiken spreekt me wel aan (nieuwe perspectieven) en aan de telekant heb ik nu aan 200mm (effectief 320mm) ruim genoeg. Alleen het tussenbereik 28-80mm heb ik dan in 3 verschillende objectieven zitten en dat lijkt me onhandig maar niet onoverkomelijk...

[...]

769 euro?
Yup, dat heb ik betaald toen ik hem bestelde voor een vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
PageFault schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:59:
[...]

Yup, dat heb ik betaald toen ik hem bestelde voor een vriend.
Waar was dat dan? En wanneer? Want je zegt het alsof ik hem ook voor die prijs nu ergens kan krijgen en de pricewatch vertelt me toch echt iets anders...

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 13-07-2016 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

7D zou ik sowieso niet doen als je van een 10D komt. Die is echt veel groter, en de ruisprestaties liggen ten opzichte van een 80D en en 6D veel lager. Ik heb zelf een 70D en een 80D en qua ruis doet een 80D het veel, veel beter. De 6D is een wat oudere camera, qua beeldkwaliteit iets beter dan een 5Dmark3 (gebaseerd op metingen) maar de AF unit is heel summier. In de 80D zit een AF unit vergelijkbaar met die in de 7Dmk2. De 80D en 6D vallen in hetzelfde prosumer segment overigens. Alleen de 7Dmk2 is een pro body. Dat zie je bij de ondersteunde Canon Professional Services apparatuur.

TLDR: Koop een 80D, super beeldkwaliteit/ruisprestaties (minste ruis die ik ooit op een Canon body heb gezien) en een waanzinnige AF unit die ook met weinig licht snel scherp stelt.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:59:
[...]

Waar was dat dan? En wanneer? Want je zegt het alsof ik hem ook voor die prijs nu ergens kan krijgen en de pricewatch vertelt me toch echt iets anders...
Klopt, je hebt gelijk. Is niet helemaal eerlijk. Via het werk krijg ik flinke korting. Ik dacht dat het maar 200 euro scheelde of zo, maar in de pricewatch kom ik op aanzienlijk meer uit :-( Jammer, want de camera is echt super volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
BLN schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:07:
7D zou ik sowieso niet doen als je van een 10D komt. Die is echt veel groter, en de ruisprestaties liggen ten opzichte van een 80D en en 6D veel lager. Ik heb zelf een 70D en een 80D en qua ruis doet een 80D het veel, veel beter. De 6D is een wat oudere camera, qua beeldkwaliteit iets beter dan een 5Dmark3 (gebaseerd op metingen) maar de AF unit is heel summier. In de 80D zit een AF unit vergelijkbaar met die in de 7Dmk2. De 80D en 6D vallen in hetzelfde prosumer segment overigens. Alleen de 7Dmk2 is een pro body. Dat zie je bij de ondersteunde Canon Professional Services apparatuur.

TLDR: Koop een 80D, super beeldkwaliteit/ruisprestaties (minste ruis die ik ooit op een Canon body heb gezien) en een waanzinnige AF unit die ook met weinig licht snel scherp stelt.
Hierboven wordt juist aangegeven dat de 6D nóg minder ruis heeft dan de 80D?

Zelf neig ik -zoals jullie wellicht merken- naar de 6D maar dan komt dat stemmetje weer die zegt dat de 6D al 3 jaar oud is qua model en dat de 80D daarom "per definitie" wel beter zou moeten zijn. En qua features is 'ie dat ook, alleen gaat het natuurlijk uiteindelijk om de beeldkwaliteit (althans, voor mij) en dan zegt mijn gevoel dat FF hierin echt een klap beter gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Ik heb ook nog nooit RAWs van een 6D bewerkt. Ruis kom je tegen als in donkere situaties foto's neemt. Met de 6D heb je minder ruis, maar ook een goede kans dat je niet scherp kan stellen bij weinig licht, of dat je onderwerp simpelweg niet onder een focus punt ligt. Bij de 80D kan je dan nog wel scherpstellen, en doordat die veel meer scherpstelpunten heeft (9 vs 45) die bijna allemaal kruisgevoelig zijn (dus preciezer) kun je wel een scherpe foto nemen.

De afweging is hier dus geen of een onscherpe foto's met 1 stop minder ruis/hogere iso of een scherpe foto met "meer" ruis en 1 stop lagere iso.

Oh, even een sidenote, het middelste AF punt van een 6D is dus wel heel erg goed. Ook met weinig licht. Maar wij weten wat dat betreft van jou manier van foto's nemen om te weten of dat uitmaakt. De 80D heeft gevoelige punten over het grootste deel van je beeld.

[ Voor 17% gewijzigd door BLN op 13-07-2016 13:10 ]

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De 6D is fullframe en heeft een betere sensor dan de 5d3 qua IQ. Leedtijd zegt niks en 3 jaar is zo oud niet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
BLN schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:09:
Ik heb ook nog nooit RAWs van een 6D bewerkt. Ruis kom je tegen als in donkere situaties foto's neemt. Met de 6D heb je minder ruis, maar ook een goede kans dat je niet scherp kan stellen bij weinig licht, of dat je onderwerp simpelweg niet onder een focus punt ligt. Bij de 80D kan je dan nog wel scherpstellen, en doordat die veel meer scherpstelpunten heeft (9 vs 45) die bijna allemaal kruisgevoelig zijn (dus preciezer) kun je wel een scherpe foto nemen.
Je hebt natuurlijk ook altijd de mogelijkheid om het dichtstbijzijnde autofocuspunt te selecteren, te focussen en de camera een tikje draaien voor de juiste compositie. Ik pas ook echt niet voor elke foto het autofocuspunt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

MazeWing

The plot thickens...

Komende van een 10D zou ik voor de 80D gaan. Je gaatver gigantisch op vooruit op elk vlak en zeker de beeldkwaliteit en de AF zijn onbeschrijfbaar beter.

Zeker omdat je reeds gewend bent om op crop te schieten zou ik bij een crop-sensor blijven. Daarbij is de 6D toch alweer 3 jaar oud en is afgezien van de beeldkwaliteit (die uiteindelijk ook maar marginaal beter is dan de 80D) de mindere van de twee.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ventieldopje schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:32:
De 6D is fullframe en heeft een betere sensor dan de 5d3 qua IQ. Leedtijd zegt niks en 3 jaar is zo oud niet.
MazeWing schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:15:
Komende van een 10D zou ik voor de 80D gaan. Je gaatver gigantisch op vooruit op elk vlak en zeker de beeldkwaliteit en de AF zijn onbeschrijfbaar beter.

Zeker omdat je reeds gewend bent om op crop te schieten zou ik bij een crop-sensor blijven. Daarbij is de 6D toch alweer 3 jaar oud en is afgezien van de beeldkwaliteit (die uiteindelijk ook maar marginaal beter is dan de 80D) de mindere van de twee.
Haha ja wat is het nu?!? :9 :+

Die AF-performance van de 6D maak ik me geen zorgen over, ik las dat deze werkt met een veel hogere gevoeligheid dan eerdere modellen (3EV ipv 2EV oid) en dat deze op zich dus erg accuraat is, maar dat dit vooral voor het middelste ssp geldt. Laat ik die nou net bijna uitsluitend gebruiken.

Ik denk wel dat ik er uit ben, ik ga ze uiteraard beide nog uitproberen in de winkel (kamera-express en foto konijnenberg hebben ze beide op voorraad normaal gesproken) en zal dan de keuze maken. Helaas heb ik niet meer de luxe om te wachten op de 6D mark II; ik las dat deze op z'n vroegst pas over een jaar komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tommyz
Zoals ik het zie: beide camera's zijn gewoon erg goed en je gaat er een grote stap op vooruit. De extra stop qua ruis is merkbaar. De extra stop op het gebied van DR denk ik wat minder, ook omdat je nog wat headroom hebt met nabewerken. Ik kan de highlights aardig omlaag trekken en de shadows aardig oprekken. Verschil qua scherptediepte zie je natuurlijk wel, omdat de 6D een grotere sensor heeft.

Het is dan vooral aan jou om een afweging te maken tussen features, betere AF van de 80D en budget.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 14:43:
[...]
Ik denk wel dat ik er uit ben, ik ga ze uiteraard beide nog uitproberen in de winkel (kamera-express en foto konijnenberg hebben ze beide op voorraad normaal gesproken) en zal dan de keuze maken. Helaas heb ik niet meer de luxe om te wachten op de 6D mark II; ik las dat deze op z'n vroegst pas over een jaar komt.
Dat is misschien wel de slimste stap, ze beide proberen en in de hand houden. Laat je nog weten welke je gekozen hebt en waarom :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Doe ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

PageFault schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:13:
Waar zie jij die voor die prijs? Pricewatch geeft 1100 aan.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Kijk ook even naar de lenzen van TS. De 17-40 is op crop (en iets mindere mate APS-H) prima. Op Fullframe wordt de zwakte van die lens echt opeens heel evident.. De nifty fifty is leuk op zowel crop als FF, met de 70-200 heb je gratis 320 mm f2.8 op crop..

Ik zou ook, als TS de bereiken fijn vindt, lekker een 80D kopen.

Ik hoop dat de nieuwe 5D ook wat geleerde lessen van de 80D in de praktijk brengt qua dynamisch bereik - dit is bij de 6D echt subpar ivm de concurrentie :X

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
kevinl schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Waar zie jij die voor die prijs? Pricewatch geeft 1100 aan.
Onze leveranciers webshop, alleen voor genodigden helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Eindelijk iemand die het Nederlandse woord 'objectief' gebruikt i.p.v. het Amerikaanse 'lens'. :>

Tja, die 17-40 f/4 is nou niet bepaald een hoogvlieger. Alleen op de 6D zou deze nog interessant zijn.
Kies je voor de 80D dan zou ik die 17-40 verkopen en een moderne f/2.8 zoom kopen. Dan heb je gelijk het lichtverlies (van de kleinere sensor) weer verholpen.
Ik zou voor de 80D gaan vanwege de veel betere autofocus en de ruime DR.
Die 6D was indertijd nogal gekortwiekt om de verkopen van de 5D3 niet te schaden. Bij de 80D daarentegen hebben ze op diverse punten een inhaalslag gemaakt omdat de concurrentie ook niet stil zit.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

PageFault schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:31:
[...]

Onze leveranciers webshop, alleen voor genodigden helaas...
Wat heeft de topicstarter hier aan? Dus voor hem geldt die 1.100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Vishari Beduk schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:35:
[...]

Eindelijk iemand die het Nederlandse woord 'objectief' gebruikt i.p.v. het Amerikaanse 'lens'. :>

Tja, die 17-40 f/4 is nou niet bepaald een hoogvlieger. Alleen op de 6D zou deze nog interessant zijn.
Kies je voor de 80D dan zou ik die 17-40 verkopen en een moderne f/2.8 zoom kopen. Dan heb je gelijk het lichtverlies (van de kleinere sensor) weer verholpen.
Ik zou voor de 80D gaan vanwege de veel betere autofocus en de ruime DR.
Die 6D was indertijd nogal gekortwiekt om de verkopen van de 5D3 niet te schaden. Bij de 80D daarentegen hebben ze op diverse punten een inhaalslag gemaakt omdat de concurrentie ook niet stil zit.
Dit mag je uitleggen. Waarom heeft een kleinere sensor bij een objectief met f-getal 2.8 ineens lichtverlies? Ik snap dat er minder licht op de sensor valt omdat hij kleiner is, maar per mm2 sensor blijft de lichthoeveelheid toch gewoon gelijk?! Dus het extra licht dat op een FF-sensor valt leidt tot méér informatie op de foto en dat klopt want FF heeft een grotere beeldhoek.

*knip* Voordat er hier een hele discussie ontstaat over crop vs FF. Gaat u allen naar FF vs crop: voordelen vs vooroordelen, daar mag deze discussie voortgezet worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 14-07-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:33:
[...]

Dit mag je uitleggen. Waarom heeft een kleinere sensor bij een objectief met f-getal 2.8 ineens lichtverlies? Ik snap dat er minder licht op de sensor valt omdat hij kleiner is, maar per mm2 sensor blijft de lichthoeveelheid toch gewoon gelijk?! Dus het extra licht dat op een FF-sensor valt leidt tot méér informatie op de foto en dat klopt want FF heeft een grotere beeldhoek.
Puur ter verduidelijking: hij bedoelt ten opzichte van de 17-40 f/4 (27.2-64mm f/6.4 fullframe equivalent) welke niet erg lichtsterk is, zeker niet op een crop camera. Op een fullframe camera is het echter nog wel bruikbaar. Om dit te compenseren kun je een f/2.8 zoom kopen, wat dan in de praktijk uitkomt op een f/4.48 lens in vergelijking met fullframe.

Voor verdere discussie over FF / crop zie: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen. Daar is hier niet de juiste plek voor :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:43:
[...]

Puur ter verduidelijking: hij bedoelt ten opzichte van de 17-40 f/4 (27.2-64mm f/6.4 fullframe equivalent) welke niet erg lichtsterk is, zeker niet op een crop camera. Op een fullframe camera is het echter nog wel bruikbaar. Om dit te compenseren kun je een f/2.8 zoom kopen, wat dan in de praktijk uitkomt op een f/4.48 lens in vergelijking met fullframe.

Voor verdere discussie over FF / crop zie: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen. Daar is hier niet de juiste plek voor :)
Dat vermoeden had ik al, maar dat is niet per se juist omdat de pixeldichtheid meetelt en je dus alleen kunt spreken over minder lichtsterk per pixel. Maar goed, daar gaan we hier dus niet over verder begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:50:
[...]

Dat vermoeden had ik al, maar dat is niet per se juist omdat de pixeldichtheid meetelt en je dus alleen kunt spreken over minder lichtsterk per pixel. Maar goed, daar gaan we hier dus niet over verder begrijp ik.
Je aanname ramelt een beetje of we begrijpen elkaar gewoon verkeerd maar dat kun je dus vinden in het daarvoor bestemde topic ;) Met dit soort technische dingetjes willen er nog wel eens misverstanden ontstaan terwijl we het zelfde bedoelen. Maar gooi gerust een balletje op in het andere topic!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ventieldopje schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:53:
[...]

Je aanname ramelt een beetje of we begrijpen elkaar gewoon verkeerd maar dat kun je dus vinden in het daarvoor bestemde topic ;) Met dit soort technische dingetjes willen er nog wel eens misverstanden ontstaan terwijl we het zelfde bedoelen. Maar gooi gerust een balletje op in het andere topic!
Nee, dank je. Één keer in dat topic wat gezegd/gevraagd en werd direct tot de grond toe afgebrand. Alsof de 'anciens' daar alle wijsheid in pacht hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:56:
[...]

Nee, dank je. Één keer in dat topic wat gezegd/gevraagd en werd direct tot de grond toe afgebrand. Alsof de 'anciens' daar alle wijsheid in pacht hebben...
offtopic:
Dat klopt, maar als wijze heer met grijze baard wil ik je best introduceren bij de opperhoofden en een verzoek indienen tot spreekrecht voor je in dat topic :+

Edit: Nomad: Er is maar 1 opperhoofd! en geen meerdere opperhoofden, begrepen? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 14-07-2016 13:13 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Vandaag de knoop doorgehakt, even wezen voelen en het is de 6D met grip geworden. Ik had op de 10D ook een grip vandaar.
De 80D lag net zo lekker in de hand als de 6D en was al met al 400 euro goedkoper. Met die camera was ik ook tevreden geweest, maar daar had ik altijd het "net niet" idee bij gehad denk ik. Het is "net niet" fullframe, het is "net niet" zo goed als de 6D etc etc...
Daarnaast kan ik een foto op de 80D op 17mm (dus eigenlijk 27/28mm) niet wijder maken in de software, terwijl een 200mm op de 6D wél gecropt kan worden naar een 320mm-equivalent. De pixels zijn tot slot ook nog eens veel groter.
Dus toen mijn vrouw even lief aangekeken en aan haar zag ik het al; de 6D moest het worden.

Morgen maar eens even spelen... !

[ Voor 18% gewijzigd door Icephase op 17-07-2016 01:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52

Bravo

Second Best

Gefeliciteerd met je aankoop!
Eind vorig jaar zat ik met dezelfde keuze en ben ik uiteindelijk ook voor de 6D gegaan. Klein verschil: ik kwam van een 600D af. Veel plezier met het spelen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Bravo op 17-07-2016 12:02 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Leuk dilemma, twijfelde zelf ook tussen 7dm2 en de 80D.
Uiteindelijk de 80D gekozen met de nieuwe nano usm lens.
Waanzinnig blij met het setje, lekker goedkoop uit buitenland gehaald 1189,= inclusief verzenden en inklaring en dergelijke.

Uiteindelijk was het klaptscherm, de verbeterde focus en de suprieure film mogelijkheden voor mij de belangrijkste motivator om voor de 80D te gaan.

Geen moment spijt van, heerlijke nieuwe sensor, ik schiet altijd in Raw, mijn vorige camera was een 450D waarbij ik vaak de witbalans e.d. aan moest passen, deze komt vrijwel overeen met de grijskaart waarden, hoef haast niets aan te passen. Verder echt een groter bereik qua kleuren, de foto's zijn echt veel sprekender, kleuren knallen meer, vergeleken bij de 450D echt veel minder flets.

Filmen was voor mij wel belangrijk, zoontje van 1,5 en een tweede op komst. Deze NANO USM is echt super snel, en vooral stil. Stil komt onder andere door het objectief maar de nieuwe dual pixel sensor, of hoe dat ook maar heet, doet erg goed zijn werk. Ook mijn 24-105L is veel stiller op de nieuwe body.

Het blijft een persoonlijke keuze, wil je waterdicht, full frame of.. tja ik ben voor wat meer allround gegaan, daarbij heb ik nog een sigma 18-35 1.8 Hsm, die niet compatibel is, ja hij past wel maar niet echt geweldig op een full frame body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

MazeWing

The plot thickens...

Proficiat met je aankoop!
Zoals reeds aangegeven zou elke camera (van de goedkoopste canon tot de duurste) een mega upgrade zijn vergeleken met je 10D. De achilleshiel van de 6D is de mindere AF (vergeleken met de nieuwste camera's uiteraard). Vergelijk je de AF van de 6D met de AF van de 10D is dit alsnog een mega upgrade. Zeker omdat je eigenlijk wel tevreden was met de AF van de 10D, heb je denk ik de juiste beslissing genomen om, zeker gevoelsmatig, voor de beste camera (en dus FF) te gaan.

Benieuwd wat je in de praktijk gaat vinden van het maken van foto's in FF vergeleken met Crop.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier met je aankoop!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

De 80D is geen FF toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Nee, APS-C formaat, net zoals de 7D MII.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

PageFault schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:37:
[...]

Nee, APS-C formaat, net zoals de 7D MII.
Ja dat dacht ik al. Maar uit die laatste zin van Mazewing werd ik op verkeerde been gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Binnenkort vakantie, dat wordt de eerste échte field-test voor de 6D. Na die tijd zal ik wat foto's posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Fijne vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:54:
Binnenkort vakantie, dat wordt de eerste échte field-test voor de 6D. Na die tijd zal ik wat foto's posten.
We zien de mogelijke showcases wel voorbij komen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ventieldopje schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:27:
[...]

We zien de mogelijke showcases wel voorbij komen ;)
Eerst maar eens testcases :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Positief blijven ;) :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
Ik ben mij ook aan het oriënteren of ik iets nieuws wil en ga kopen. Ik kan op het moment nog prima uit de voeten met mijn iets oudere 40D. Heb daar 4 objectieven bij, 2x Tamron, 17 - 50 2.8 en een 28 - 75 2.8 en 2x origineel Canon, 70 - 300 IS 3.5 - 6.3 geloof ik en een 50 mm 1.8. En een flitser 420. Tis allemaal niet meer nieuw maar wel nieuw aangeschaft.
Werkt dit ongestraft op de nieuwe 80D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 23:06
mike123 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:59:
Ik ben mij ook aan het oriënteren of ik iets nieuws wil en ga kopen. Ik kan op het moment nog prima uit de voeten met mijn iets oudere 40D. Heb daar 4 objectieven bij, 2x Tamron, 17 - 50 2.8 en een 28 - 75 2.8 en 2x origineel Canon, 70 - 300 IS 3.5 - 6.3 geloof ik en een 50 mm 1.8. En een flitser 420. Tis allemaal niet meer nieuw maar wel nieuw aangeschaft.
Je kaapt nu andermans topic, maar het antwoord is ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mike123 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:59:
Ja hoor, zelfde mount (ef/ef-s) :) Het is pas even goed kijken als je overstapt op fullframe (wat de 80d niet is), daar passen alleen ef lenzen op en vallen de ef-s lenzen af.

Zal dus geen probleem zijn op de 80D :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:49
Ventieldopje schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:28:
[...]

Ja hoor, zelfde mount (ef/ef-s) :) Het is pas even goed kijken als je overstapt op fullframe (wat de 80d niet is), daar passen alleen ef lenzen op en vallen de ef-s lenzen af.

Zal dus geen probleem zijn op de 80D :)
Dat dacht (hoopte) ik al een beetje. Zou zonde zijn om dan alles nieuw te gaan kopen. Ik hoef er niet de kost mee te verdienen.
Dan ga ik mij maar eens te goed doen aan reviews en youtube filmpjes.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Ik heb een testcase gemaakt van enkele vakantiefoto's, ook een beetje om te laten zien wat ik zoals fotografeer. De 6D bevalt tot nu toe uitstekend, ik heb weer helemaal de lol in fotograferen terug!

Linkje naar topic:
[Testcase] Ardèche, Frankrijk (2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je ook eens kan kijken naar camera's van andere fabrikanten. Bij Canon moet je op dit moment een compromis kiezen. Een 80d met nieuwe sensor of een snellere camera met oude sensor. En voor dat compromis betaal je 1100 euro. Nikon en Sony verkopen camera's die exact voldoen aan wat je vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 03:48:
Ik denk dat je ook eens kan kijken naar camera's van andere fabrikanten. Bij Canon moet je op dit moment een compromis kiezen. Een 80d met nieuwe sensor of een snellere camera met oude sensor. En voor dat compromis betaal je 1100 euro. Nikon en Sony verkopen camera's die exact voldoen aan wat je vraagt.
TS heeft zijn keuze al gemaakt, zoals hierboven te lezen is. Je advies is dus iets te laat😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
ChrisLNFF schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 08:33:
[...]

TS heeft zijn keuze al gemaakt, zoals hierboven te lezen is. Je advies is dus iets te laat😉
Daarbij, ik heb een prima setje objectieven van Canon, dus overstap naar een andere fabrikant kost wel wat meer dan alleen de kosten van een camera. Dat is nooit een optie geweest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 09:42:
[...]

Daarbij, ik heb een prima setje objectieven van Canon, dus overstap naar een andere fabrikant kost wel wat meer dan alleen de kosten van een camera. Dat is nooit een optie geweest dus.
De objectieven kan je tegenwoordig met een adapter op camera's van andere merken gebruiken. Sowieso zul je de lenzen in de toekomst ook willen vervangen omdat ze qua IQ achterblijven bij de nieuwere modellen. Dus ik denk iemand die een nieuwe camera wil kopen, de keuze niet zou moeten laten afhangen van de eigen objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:04:
[...]

De objectieven kan je tegenwoordig met een adapter op camera's van andere merken gebruiken. Sowieso zul je de lenzen in de toekomst ook willen vervangen omdat ze qua IQ achterblijven bij de nieuwere modellen. Dus ik denk iemand die een nieuwe camera wil kopen, de keuze niet zou moeten laten afhangen van de eigen objectieven.
Dát waag ik te betwijfelen. Het is zéker niet zo dat ieder nieuw objectief een betere IQ heeft dan zijn voorganger...

En adapters werkt naar mijn idee nooit echt lekker. Ik heb nog nooit een prof of serieuze amateur die Canon glas op z'n Nikon schroeft, ondanks het feit dat Canon wel degelijk betere objectieven in hun gamma hebben zitten dan Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Dát waag ik te betwijfelen. Het is zéker niet zo dat ieder nieuw objectief een betere IQ heeft dan zijn voorganger...

En adapters werkt naar mijn idee nooit echt lekker. Ik heb nog nooit een prof of serieuze amateur die Canon glas op z'n Nikon schroeft, ondanks het feit dat Canon wel degelijk betere objectieven in hun gamma hebben zitten dan Nikon.
Omdat het ook niet kan :+ Andersom wel, UC bijv ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icephase schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:44:
[...]

Dat kan je het beste ervaren door zo'n nieuwe lens eens te gebruiken. Ik denk dat je het verschil op je 6D al zult zien. Op een huidige 40-50 megapixel worden al enorm hoge eisen aan het objectief gesteld. Wie weet hoeveel MP de sensors zijn over 5-10 jaar als je weer een nieuwe camera zoekt?

Adapters zijn vooral bruikbaar met mirrorless/systeem-camera's. Er zit op dit moment erg veel ontwikkeling in. Ik begrijp dat veel fotografen nu nog op 'safe' spelen, maar houd het in de gaten. Vergelijk het maar met Sigma, wat in het verleden een B-merk budget-optie was. Met de art-lijn hebben ze de markt wel flink opgeschud en behoren ze tot de beste.
Pagina: 1