[Testcase] Ardèche, Frankrijk (2016)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Vlak voor de vakantie heb ik na 13 jaar een nieuwe DSLR gekocht (van een Canon EOS 10D naar nu een 6D!), dus die moest in de Ardèche eens flink gebruikt worden. De naar mijn mening mooiste foto's wil ik met jullie delen, en ben benieuwd naar jullie feedback.

Nagenoeg alle foto's zijn door Lightroom gehaald: witbalans, camera-kleurinstelling, belichting, compositie, ruisniveau, contrast (schaduwen/hooglichten) en helderheid zijn bij alle foto's in meer of mindere mate gewijzigd. Er is niets weggepoetst of gecombineerd o.i.d. Het zijn -in mijn ogen- de normale aanpassingen die je bij elke foto wel doet om de kleuren, belichting en/of compositie naar je zin te krijgen. Dat lukt (mij) nou eenmaal niet altijd direct bij het maken van de foto.

Op Flickr staan ook de onbewerkte originelen zoals ze uit de camera kwamen: Klikkerdeklikski

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8870/28891963632_4878b8b659_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0660.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/9/8418/28920869621_74208341fe_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0558.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8354/28377684414_486e5af5aa_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0517.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/8/7513/28997005235_6a8c78c3ac_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0438.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8238/28377679004_11d0686362_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0434.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8828/28891903192_821028cbb4_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0276.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8185/28964592306_550cd71c1e_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0217.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7605/28964597376_e1b3cacb97_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0229.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7601/28891953072_df1daac3aa_c.jpg2016_FR_testcase__MG_0608.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/8/7473/28920815551_5679de5964_c.jpg2016_FR_testcase_IMG_0137.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/9/8612/28377639994_74c90c25b7_c.jpg2016_FR_testcase_IMG_0088.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8573/28996950185_b3f253cca6_c.jpg2016_FR_testcase_IMG_0053.jpg by Christian Woelders, on Flickr

Bekijk ook eens het hele album op Flickr: Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 00:17

Twhomp

Stayin' Alive

De Ardèche ziet er mooi uit. Leuk gebied om je nieuwe cam uit te proberen :Y

Aangezien je er een testcase van gemaakt heb, geef ik graag voor elke foto wat feedback:

#1:
Aardige foto, ik neem aan dat je vooral voor het stille water en de flare ging? De flare maakt de foto wel wat flets. En er lijkt wat fringing rechtsbovenin, maar dat kan ik niet goed zien op de (verkleinde?) Flickr foto.
Als het mogelijk was geweest had ik zelf de foto iets meer van rechts genomen: dan was de heuvel (?) beter in beeld en had het lichtgroene links minder het lijnenspel doorbroken. Maar wellicht werd dan het geheel wat te donker.

#2:
De gelaagdheid van de bergen is top. Dat is erg mooi. De foto is wel wat heiig. Ook doen de huizen me niet veel. Ik had liever de rule-of-thirds toegepast gezien: 1/3 voorgrond (groen) en 2/3 de bergen en lucht). De donkergroene bomen linksonderin leiden een beetje af.

#3:
Leuk idee. Het stukje wat over het dak steekt leidt af. Die had met een stap naar rechts of andere compositie er niet geweest. Ook wappert de vlag net niet mooi. Had je de keuze uit een aantal foto's? (ik zou lekker veel foto's nemen van wapperende dingen, kan je later uitkiezen).

#4:
De boucherie leent zich inderdaad voor deze foto. Jammer dat je er zelf op staat (en het beantwoord meteen een vraag die ik al had en waarvan ik het antwoord al vermoedde*). Jammer van het hekje en het bord. Maar daar kan je weinig mee doen met deze compositie. Wel vind ik de foto wat flets.

#5:
Leuk. Had alleen een stapje achteruit gedaan: nu missen ze alle vier de voeten, wat ik vooral jammer vindt bij het geschilderde meisje, aangezien die juist naar haar voeten kijkt.

#6:
Niks op aan te merken. Hoewel de foto voor mijn gevoel een tikje scheef staat, maar dat hoeft natuurlijk niet.

#7:
Beetje een kiekje. Gaat het om de natuurbrug? Dan had ik daar meer op gefocust/gekaderd. Nu staan er op de voorgrond ook mensen plompverloren in beeld (en ja, dat kan je bijna niet ontwijken in deze situaties). Het is nu te druk voor mij. Dan vind ik 0213 in je Flickr album al fijner (al mist daar de bovenkant qua compositie).

#8:
Had je de horseshoe helemaal op beeld kunnen krijgen? Misschien de "heiigheid" wat oppeppen?

#9:
Deze foto doet me niks. Ik snap niet wat je probeerde te fotograferen. Het licht? Decompositie en lijnen kloppen niet. De foto lijkt scheef en helt. Wat is dat linksbovenin?

#10:
En deze foto vind ik dan wel weer top. Wat een verschil met #9. Ik zou proberen de bloom rechts iets te dempen (schiet je in RAW?) en het donkere links iets meer in te vullen (het loopt wat dicht). Wel erg sfeervol d:)b

#11:
Heel aardig. Zelf had ik m een tikje meer ruimte links gegeven en meer (of juist minder) DoF. Het 'fletstere' past nu wel goed.

#12:
Deze foto wordt verpest door de ruis, vooral de kleurenruis in de lucht. Qua compositie vind ik m zeker niet slecht.

*: Het was blijkbaar geen foto-vakantie, maar een vakantie met vriendin/vrouw/familie, waarbij je af en toe een foto kon nemen. Dat is niet ideaal: je wilt de rest niet storen door teveel tijd kwijt te zijn aan foto's nemen, maar het zorgt er ook voor dat je geen tijd hebt om na te denken, te reviewen en te herschieten. Veel van bovenstaande foto's had je wellicht net iets beter nogmaals gemaakt als je de tijd had om ze even rustig terug te kijken (denk ik).

En in het algemeen:
Ik vind je copyright-watermerk erg storend. Het is te nadrukkelijk aanwezig.
En waarom zou je een watermerk plaatsen op vakantiefoto's? :?

Nu ik bovenstaande lijst teruglees, schrik ik zelf van de hoop negatieve punten. Neem die aub gewoon als opbouwende kritiek en focus meer op de positieve punten. Voor een vakantie vind ik het geen slechte lijst met foto's! Als ik naar je Flickr-album kijk vallen de volgende foto's me trouwens positief op: 0676, 0617 (niet scherp, maar wel sfeervol), 0703/0736 (gewoon leuk).

Ik hoop dat je wat aan mijn geraaskal hebt :)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Topicstarter
Dank voor je feedback! Ook leuk dat je de rest van de foto's via Flickr hebt bekeken, wordt gewaardeerd ;-)

Het was inderdaad gewoon een vakantie, waarin ik af en toe de tijd heb genomen om foto's te maken. Overigens, dat kun je niet zien aan foto 4, mijn gezin staat 100m verderop op me te wachten. Opeens zag ik deze gevel en had direct deze foto (grofweg dan) in m'n kop zitten.

Ik zal foto voor foto even op je feedback reageren, waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt. Niet dat de foto's er per se beter van worden maar goed:

1.
Rechts was geen verder heuvel, dit was het hoogste punt. Verder naar rechts waren alleen bomen te zien en dan had ik -naar mijn idee- een diagonale lijn gehad die niet mooi doorliep.
Onderwerp was inderdaad de zonsopkomst. Ik heb een hele serie als een soort timelapse gemaakt, maar dit vond ik zelf als losstaande foto ook wel een mooie.

2.
De rule of thirds heb ik hier juist wél toegepast naar mijn idee: 1/3e huizen, dan 1/3e 'groen' en 1/3e bergen + lucht. Blijkbaar is dat niet voldoende overgekomen.

3.
Had inderdaad meerdere foto's, maar geen tientallen. Van de 3 of 4 die ik er had, vond ik dit het duidelijkst het idee weergeven. Op de andere foto's was het minder duidelijk te zien dat het het 'bleu blanc rouge' van Frankrijk was.

4.
Op mijn monitor (en op de iPad) vind ik het zelf wel meevallen met het fletse, in werkelijkheid was het roze ook niet echt sprankelend maar echt redelijk (ver)vaag(d).

5.
Heb je helemaal gelijk in. Nadeel van voeten zichtbaar is wel dat je direct ziet dat het een muurschildering betrof terwijl ik dat nu een beetje in het midden laat (in eerste instantie). Dat was de reden om hem zo te kaderen ipv wijder.

6.
Scheef zou kunnen, heb niet op de waterpas gekeken. Is ook zonder statief gemaakt, en er is geen referentie (geen vlakke lijnen in de grot). Ik merk het zelf niet zo op trouwens, ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren.

7.
Ik vond hem leuk omdat ik er echt een ansichtkaart-gevoel van kreeg. Misschien is dat iets dat alleen ik er bij heb, maar ik vond het persoonlijk niet aangenaam om daar te zijn (veeeel te druk en toeristisch) en deze foto drukt dat gevoel voor mij althans heel goed uit.

8.
Nee, vanaf het uitzichtpunt was de hoek rechtsonderin continu verborgen achter rots/bomen, dus dan zou ik echt moeten gaan klimmen en klauteren. Leek me op dat moment niet handig ;)

9.
Ging met name om het gevoel dat ik erbij had, ik kreeg een enorme Assassin's Creed-vibe. Scheef: ja klopt, ik stond er schuin voor. Goede opmerking, volgende keer zal ik naar het midden van de kerk lopen. Ik ben benieuwd hoe dan het glas-in-lood eruit had gezien binnen de opening van de doorgang.
Linksboven valt me nu pas op: was een lamp of verwarming oid.

10.
Contrast was in werkelijkheid enorm: ik heb hier al behoorlijk aan de 'schaduwen' en 'hooglichten'-sliders zitten pielen. Nog meer vond ik te onrealistisch worden. Volgende keer HDR proberen, maar ik had geen statief bij me.

11.
Ik vond zelf bij deze uitsnede dat de focus direct naar het goede punt getrokken werd, terwijl bij een bredere kadering naar links de zijkant van de grafsteen in beeld kwam en dat leidde af van het Jezus-beeld. Maar ik snap je opmerking heel goed.

12.
Veel ruis klopt, ik ben echt aan het stoeien geweest met de belichting en sluitertijd, diafragma enzo. Het was ook een heel donkere nacht (geen maan) maar vond zelf de ruis nog behoorlijk meevallen. Ik kom van een EOS 10D waarbij foto's op ISO 800 al niet meer bruikbaar waren, dus dit was een prima resultaat.

Nogmaals hartelijk dank voor je feedback, zeker niet als te negatief ervaren. Hopelijk zijn er nog meer tweakers die hun zegje willen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Gefeliciteerd met je nieuwe Canon. Hoe is hij bevallen?

Disclaimer: ik heb de feedback van de tweaker hierboven en jouw reactie niet (aandachtig) gelezen.

#1: Leuke reflectie en opzet. De horizon lijkt wel iets scheef te staan, en ik mis wat spanning. Vooral de rechterzijde bij de bomen is nogal grauw en dof. Het was uiteraard ook nog mooier geweest als het water schoon was geweest (ik zie best wat oneffenheden/belletjes). Het watermerk stoort me overigens behoorlijk.

#2: Leuk uitzicht, maar de foto doet me niet zoveel omdat het 'dorp' er slecht op staat. Ik zie alleen wat effen oranje daken. Neem aan dat er van deze hoek weinig meer in zat (zoals bijvoorbeeld niet het hele dorp kiezen maar een enkel geisoleerd huis). In de huidige kadering zou wat extra ruimte onderin misschien beter zijn geweest als het dorpje op je foto 'compleet' is (alle huizen erop staan), als je begrijpt wat ik bedoel.

#3: Leuk idee maar werkt voor mij niet. De hoek kijkt niet lekker, en ik vind eigenlijk dat je de vlag bij zo'n foto wel echt goed moet kunnen zien (en dus even de windvlaag af had moeten wachten :)).

#4: Goeie foto! Was hij niet mooier met de stoeprand er ook bij? Ik vermoed dat dat iets lekkerder kijkt.

#5: Leuk, maar ik vind hem wat donker. Ook hier had ik misschien de stoeprand willen zien, of juist nog wat meer ingezoomed.

#6: Leuke foto, maar doet mij niet zoveel. Ik mis ook een beetje schaal (het zal wel een grote ruimte zijn, maar dat zie je niet echt). Een mooi onderwerp (rots, steen, persoon) had hierbij misschien geholpen?

#7: Deze foto doet mij niks. Misschien had je hem kunnen focussen op een bepaald persoon/actie? Ik weet niet echt waar ik naar moet kijken. De rots is mooi maar niet boeiend genoeg, en van de mensen springt niemand eruit (en ze hebben maar erg weinig ruimte onderin de foto).

#8: Beste uit de serie denk ik, hoewel ook de makkelijkste. Ik had wel ietsje meer lucht gewild en iets meer rivier (maar dat lijkt niet te kunnen uit deze hoek).

#9: 'Slechtste' uit de serie denk ik. Wat moet ik hier zien? Een halve dakkapel onderin, onverklaarbare neon letters op de muur en een scheef raam :). Foto 'je had erbij moeten zijn' :)?

#10: Vergeet 8, dit is de beste uit je serie. Fijne kleuren en kijkt lekker weg. Bankjes staan goed, raam trekt aandacht, maar het gangpad leidt je toch naar het donkere deel van de foto.

#11: Aardig. Ik had persoonlijk iets meer ruimte aan de onderkant gewild, om het beeld net iets meer te kunnen isoleren.

#12: Nice, vind deze compositie erg chill. Maar wat is er gebeurd met de ruis? Ik neem aan dat je een statief bij je had - dus waarom de hoge ruis/ISO (3200). Schoot je in Av modus? Gewoon even de extra moeite nemen om in M te schieten :).

Dus all-in-all aardige serie, maar gelukkig nog genoeg te verbeteren voor volgende keer (en deze dan weer delen natuurlijk)! Heb wel meegekregen van de reacties hierboven dat je niet de tijd had om 'er echt voor te gaan zitten', dus dat verklaart een aantal van de kritiekpuntjes die ik heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Bij 2, 8 en zeker #10 blijf ik het langste hangen.

De rest zijn leuke plaatjes, maar meer voor het familiealbum dan fotografie technisch gezien.