Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:12
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:
Mijn pc download nu met een max van 10Mbps, terwijl hij eerder ongeveer 120Mbps deed.
Ik heb een Asrock Z77 kaart en gebruik de LAN-poort daarvan. Het systeem draait op Win10 64 bit.
Ik moest wegens gezinsuitbreiding mijn PC-hok verplaatsen naar de zolder. Daar lag nog geen UTP, dus maar gelijk een Cat6 getrokken (kabellengte 12 meter). Deze Cat 6 loopt rechtstreeks van de muur naar de meterkast waar hij in de Ziggo Technicolor TC7210 modem loopt.Vanuit de muur loopt (op dit moment) nog een Cat5e naar de PC (wordt tzt vervangen door een Cat6).
Voorheen had ik met een Cat5 kabel bij Speedtest.net een download van boven de 120Mbps en toen zat er nog een TPLink 1043 versie1 tussen.
Ik heb Ziggo erover gebeld en die vertelden mij dat ze konden zien dat mijn LAN kaart begrensd zou zijn op 10Mbps. Ik ben met hen naar de instellingen van mijn adapter wezen kijken. Die staan op Auto Negotiation bij het kopje Speed & Duplex. Wanneer is deze wijzig naar 100 Mbps half of full duplex krijg ik geen internet meer. Ook niet na opnieuw opstarten.
Ik heb geprobeerd om nieuwe drivers te installeren, maar ik kan alleen de drivers voor Win7 vinden. Ik weet zeker dat ik de bekabeling goed heb aangesloten, want dit heb ik wel 10x gecontroleerd voordat ik de boel aansloot.
Via Google kom ik veelal op verkeerd aangesloten kabels.

Iemand een idee?

KAKzooi... heb XfastLan van Asrock geïnstalleerd en nu doet hij het wel... Opgelost...

[ Voor 3% gewijzigd door BvZwolle op 14-07-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
En vandaag blijft het systeem weer op 9 Mbps hangen... Misschien toch iemand met een tip voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Heb je geprobeerd om de pc te testen dichter bij de router met een andere kleine kabel? Mocht dit werken, dan kun je jouw pc uitsluiten en een andere kabel halen.

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Spacey23 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:22:
Heb je geprobeerd om de pc te testen dichter bij de router met een andere kleine kabel? Mocht dit werken, dan kun je jouw pc uitsluiten en een andere kabel halen.
Nee, nog niet gedaan......... (wat een pokkewerk... :X )
Ga ik nu proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Afbeeldingslocatie: https://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/speedtest_zpsglmcwtxu.jpg

Kak. Dat is dus balen. Heb de pc net met Cat5e rechtstreeks op het modem aangesloten en dan bovenstaand resultaat.
Ik heb een nieuwe Cat6 kabel gekocht en het door de muur heen trekken ging erg soepel. Ik weet 99,9999 % zeker dat ik de aansluiting in de muur (568B) en de stekkers aan de kabel goed gemonteerd heb.
Zou het nog een ander problem kunnen zij (zeker gezien het feit dat ik gisteren gewoon 120Mbps down had...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb je zelf de conenctors aan de kabel gemonteerd? Zo ja, zitten de aders wel in de juiste volgorde? Heb je een netwerkkabeltester? Heb je al getest met een nieuwe kant-en-klare kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Als de kabel of het aansluitmateriaal van onvoldoende kwaliteit is, kunnen de netwerkkaart en router besluiten om een 10Mbps verbinding op te zetten. Ik heb dat wel eens meegemaakt toen ik 2 op zich goede CAT 5 kabeltjes met een goedkoop RJ45 koppelstukje aan elkaar klikte.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

Gewoon even een simpel kabeltestertje gebruiken.
Waarschijnlijk maken 1 of meerdere draadjes geen goed contact.

Welke kleurvolgorde van draadjes heb je gebruikt? Dat is namelijk ook erg belangrijk...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Verkeerd aansluiten of een ader(paar) dat niet functioneerd kun je uitsluiten.
Dan zou je van 1Gb naar 100Mb terugvallen en niet naar 10Mb.

De enige conclusie die hier te trekken is dat een van je connectoren heel slecht contact maakt en tijdens de auto negotiate je PC en Modem samen besluiten dat over zo'n slechte verbinding alleen 10Mb mogelijk is.

Welke kabel heb je genomen?
Het moet wel stugge kabel zijn en geen 'stranded' daar kun je geen normale connectors aanknijpen.

Overigens is het altijd onverstandig met connectors te gaan knutselen.
Monteer gewoon af op een doos en gebruik kant en klare patchkabels tussen doos en pc en ook tussen doos en modem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Deze producten heb ik gebruikt:
https://www.allekabels.nl...-per-meter-uutp-cat6.html
https://www.allekabels.nl...re-rj45-stekker-tule.html
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Vanaf de wanddoos gebruik ik een kant en klare Cat5e patchkabel.

Ik heb geen kabeltester, nog nooit van gehoord ook...

Ik gebruik deze kleurvolgorde: http://www.lindamaki.com/...used-568b-wiring-diagram/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
12 meter.. CCA daar moet iig wel meer dan 10mbits over kunnen lijkt mij ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
SMSfreakie schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:26:
12 meter.. CCA daar moet iig wel meer dan 10mbits over kunnen lijkt mij ;)
CCA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Je hebt een flexibele kabel door de muur getrokken? En daar die wandcontactdoos op aangesloten?

Dikke kans dat er heel slecht contact gemaakt wordt omdat zulke dozen een harde en dikkere kern vereisen.

Je kan nog alle contactpunten solderen voor beter contact maar eigenlijk moet je gewoon een harde kern CAT6 door je muur trekken.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
aluminium met koper er om.. ipv volledig koper.. maar als het inderdaad om 12 meter gaat zou ik eerder inzetten op slechte contacten .. zie boven deze post :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verkeerde kabel gebruikt. Vervang deze door kabel met vaste kern, en test nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Jean Paul schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:37:
Je hebt een flexibele kabel door de muur getrokken? En daar die wandcontactdoos op aangesloten?

Dikke kans dat er heel slecht contact gemaakt wordt omdat zulke dozen een harde en dikkere kern vereisen.

Je kan nog alle contactpunten solderen voor beter contact maar eigenlijk moet je gewoon een harde kern CAT6 door je muur trekken.
Dit. Maar waarschijnlijk heb je aan de ene kant een wandcontactdoos en de andere kant die rj45 connectors. Je wilt aan beide kanten een wandcontactdoos/patchpaneel met een stugge kabel er tussen. Vanaf de wandcontactdoos/patchpaneel kan je kant-en-klare kabel of flexibele kabel gebruiken met rj45 connectors

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:58

Pierre

Van nature lui!

Misschien moet je dit topic eens doorlezen over je CCA kabel
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Jean Paul schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:37:

Heb je misschien een link van een goede Cat6 kabel dan? En misschien ook van een goede opbouwdoos?
Dacht ik het net allemaal netjes voor mekaar te hebben.... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Zou dit wel een goede zijn dan? https://www.sandervunderi...lden-cat-6-per-meter.html
Of deze bestelling?
Afbeeldingslocatie: https://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/bestelling%20netwerk_zpsvchzwzc8.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door BvZwolle op 14-07-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Deze is inderdaad goed voor tussen beide wandcontactdozen/patchpanelen

Hoeveel van die kabels ben je van plan uit te laten komen in de meterkast (of waar dan ook) voor meer dan 2 kan je eventueel een patchpaneel aanschaffen ipv wandcontactdozen. De wandcontactdoos die je al had aangeschaft moet gewoon werken.

Persoonlijk zou ik voor deze punchdowntool gaan om deze kabel (of een soorgelijke in cat.6 uitvoering (zoals die op je vorige foto)) in je huidige wandcontactdoos te doen, en de aan de andere kant de kabel te bevestigen in deze patchpaneel of in net zo'n wandcontactdoos te maken als die je al hebt. Je kan je huidige patchkabel gebruiken of één zoals deze aanschaffen (of die op je vorige foto doen)

[ Voor 51% gewijzigd door RobinF op 14-07-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Indien je een soldeerbout hebt kun je de aders van je huidige flex kabel eerst 'massief' maken door er wat tin op te smelten en ze daarna met een LSA tool in de doos te drukken... maar 100% ideaal is het niet.
De kabel vervangen door een met masive kern en deze aan beide kanten afmonteren is inderdaad de beste oplossing. De kabel die je noemt is prima en RobinF geeft aan wat je verder nog nodig hebt. Mocht je inderdaad nu of in de toekomst meer netwerk kabels naar de meterkast leggen, dan is een patchpaneel wel een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Sorry voor de late reactie, maar ik heb de pc de laatste tijd niet aangesloten gehad door verbouwing in huis.
Ik ga kijken of ik een nieuwe kabel kan trekken. Een patchpaneel lijkt me op dit moment niet nodig, aangezien ik alleen de pc bedraad hoef te hebben en er al een cat5e op de kamer van mijn zoontje ligt.
Als er andere redenen zijn om een patchpaneel aan te schaffen hoor ik dat graag!
En dan de laatste vraag: welke bestelling is het zinvolst?
Afbeeldingslocatie: https://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/netwerkproducten_zpsj0mrvsbs.jpg
of
Afbeeldingslocatie: https://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/netwerkkabelshop_zpszyapokss.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door BvZwolle op 20-07-2016 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Bump
BvZwolle schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:37:
En dan de laatste vraag: welke bestelling is het zinvolst?
[afbeelding]
of
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
Je mag er vanuit gaan dat die SFTP kabel iets betere performance biedt, vanwege individuele afscherming van de aderen. Of je daar wat van merkt is een ander verhaal. Over UTP cat6 haal je gigabit snelheden en over afgeschermde kabel ook. Die afscherming wordt pas relevant bij grote bundels, situaties met veel interferentie, etc...

Als je nieuwe aanleg gaat doen, is het misschien wel de moeite waard om meteen CAT6A aan te leggen, zodat je in de toekomst 10Gbit/s kunt doen.

Je doet er wel goed aan om je nieuw aangelegde kabel door te meten. Als je alleen paarvolgorde wilt checken, dan is zoiets al goed genoeg:
http://www.allekabels.nl/...1QMY3RXthZjN-3BoCHbLw_wcB

Ik gebruik zelf altijd deze tester: https://www.amazon.com/SC...able-Tester/dp/B00A20KO18. Die meet ook afstanden per ader, waardoor je wat sneller door hebt als er een probleem is (slecht contact / aders van aluminium / bijna-kabelbreuk = grotere afstand op de meter).

Een fijne Fluke tester is natuurlijk nog beter, maar dan heb je het over hele andere bedragen (niet zinnig voor af en toe eens een paar kabels trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Bjornski schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 11:03:

Als je nieuwe aanleg gaat doen, is het misschien wel de moeite waard om meteen CAT6A aan te leggen, zodat je in de toekomst 10Gbit/s kunt doen.
Gamen en een beetje downloaden... Lijkt me dat Cat6 voldoende is. De volgende eigenaar van het huis mag andere kabels trekken als hij dat wilt.
Ik gebruik zelf altijd deze tester: https://www.amazon.com/SC...able-Tester/dp/B00A20KO18. Die meet ook afstanden per ader, waardoor je wat sneller door hebt als er een probleem is (slecht contact / aders van aluminium / bijna-kabelbreuk = grotere afstand op de meter).
Je werkt/studeert niet toevallig in de buurt van Zwolle... Beetje zonde om voor die ene keer zo'n apparaat te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

Een simpele variant heb je al voor een 10tje
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=cable+tester
http://www.allekabels.nl/...netwerk-kabel-tester.html

Scheelt je veel tijd met zoeken naar een los contactje.
Je kunt ook met een multimeter alles doormeten, maar dan ben je wel even bezig.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 14:59
BvZwolle schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 19:39:
[...]

Gamen en een beetje downloaden... Lijkt me dat Cat6 voldoende is. De volgende eigenaar van het huis mag andere kabels trekken als hij dat wilt.

[...]

Je werkt/studeert niet toevallig in de buurt van Zwolle... Beetje zonde om voor die ene keer zo'n apparaat te kopen.
offtopic:
Of de volgende bewoner dat gaat doen, ligt eraan hoe lang je er blijft wonen. ;)

Helaas, ik woon onder de rook van Rotterdam, dus ik kan je daarmee helaas niet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:54
Gewoon stugge kern cat 6 UTP halen. FTP is normaal gesproken niet nodig thuis. Die bovenste lijkt dus goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je je netwerkkabel wil testen kan dat vaak ook gewoon met de Ethernet kaart in je computer. Nagenoeg alle goede kaarten hebben diagnostics ingebouwd, die frequentie respons, afstand en kwaliteit meten. Vooral Intel is daar goed in, die stopt dat standaard in z'n drivers zonder extra tools nodig te hebben. http://www.intel.com/cont...network/sb/img/prstvr.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
johnkeates schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:16:
Als je je netwerkkabel wil testen kan dat vaak ook gewoon met de Ethernet kaart in je computer. Nagenoeg alle goede kaarten hebben diagnostics ingebouwd, die frequentie respons, afstand en kwaliteit meten. Vooral Intel is daar goed in, die stopt dat standaard in z'n drivers zonder extra tools nodig te hebben. http://www.intel.com/cont...network/sb/img/prstvr.gif
Maar geldt dat ook voor een Ethernetpoort van AsRock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
BvZwolle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:36:
[...]

Hangt van de chipset af...
Maar ik kan al voorspellen wat deze tool gaat zeggen: kabel is niet in orde/niet alle pinnen maken verbinding

Meestal gaat het echt mis in de combinatie van harde/zachte kern + kopje harde/zachte kern + wanddoos harde/zachte kern. Zorg ervoor dat deze zaken goed op elkaar aansluiten en dan zou je (bij goede kabels, dus geen metaal meuk) prima gigabit kunnen halen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
BvZwolle schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:36:
[...]

Volgens mij heb je een BCM57781 van Broadcom, die zal ook wel BACS support hebben.
Er zijn op http://www.broadcom.com/s...etxtreme-i-desktop-mobile ook wel diagnostics bootdisks te vinden, en BACS zelf draait gewoon op Windows.

Als je eerst gewoon de driver van Broadcom zelf installeert, en tijdens de installatie aanvinkt dat je BACS/Broadcom Advanced Control Suite ook wil hebben kan je in elk geval je computer gebruiken om meer informatie over je verbinding te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Bestelling is binnen en nu komt de tweede uitdaging: de UTP-kabel vervangen.
Hebben jullie daar nog tips voor? Ik denk zelf dat het het makkelijkste is om de ene UTP met de andere te verbinden, maar wat is de beste manier, want met het trekken lijkt het mij, dat er aardig wat kracht op de kabel komt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

BvZwolle schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:30:
Bestelling is binnen en nu komt de tweede uitdaging: de UTP-kabel vervangen.
Hebben jullie daar nog tips voor? Ik denk zelf dat het het makkelijkste is om de ene UTP met de andere te verbinden, maar wat is de beste manier, want met het trekken lijkt het mij, dat er aardig wat kracht op de kabel komt...?
Met oude kabel een trekveer er doorheen trekken en dan met trekveer nieuwe kabel er door heen.

Of je moet gokken dat oude kabel nieuwe er door heen krijgt wat me stug lijkt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Wim-Bart schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 16:39:
Of je moet gokken dat oude kabel nieuwe er door heen krijgt wat me stug lijkt.
De oude kabel is drie weken oud en met een beetje Dreft er doorheen getrokken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

BvZwolle schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:33:
[...]

De oude kabel is drie weken oud en met een beetje Dreft er doorheen getrokken... ;)
Meen je dat echt, met Dreft en niet met talkpoeder? Vast een grapje neem ik aan, want dan heb je kans dat je kabel nu gewoon muurvast in de buis zit en dan is het einde verhaal met een beetje pech.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Wim-Bart schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 02:53:
[...]
Vast een grapje neem ik aan...
Nope... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
die kabeltester van een tientje is niets waard, meet alleen of je een electrische verbinding hebt, maar geen overspraak of verkeerde aders Als je aan beide kanten verkeerde aders zet in de RJ45, dan geeft dat apparaatje nog altijd een 100% OK af..

zeep is niet handig op kabels, dat droogt je mantel gigantisch uit.
er zijn speciale middelen in de handel: https://www.elektroshop.n...-draad-kabel-trekken.html

en als trekveer neem dan een nylon exemplaar, geen dikke metalen.

success!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
Afbeeldingslocatie: https://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/snelheid_zpswqfn8nbj.jpg

Het is gelukt! De upload niet helemaal volgens de Ziggo specificaties, maar voor de rest zeer tevreden. Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips. Ondanks het gebruik van Dreft, kon ik de "oude" kabel (die er gelukkig nog maar 3 weken inzat) verwijderen en een goede kabel opnieuw doorvoeren.
Nogmaals bedankt!!!
Pagina: 1