Mechanische ventilatie noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-07 15:06
Onze tussenwoning uit 1999 heeft mechanische ventilatie.

Het huis is aan alle kanten geïsoleerd en heeft energielabel B.

De MV box maakt best een kabaal en we denken dat de vorige bewoners nooit onderhoud hebben gepleegd.

De luchtventielen in de plafonds waren ook vies.

Wij begonnen ons af te vragen of MV echt nodig is. We hebben altijd de luchtroosters boven de ramen (elk raam heeft er een) open en hebben ook regelmatig de ramen zelf op een kier.

Ideeën, meningen, ervaringen, tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-07 21:40

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij moet volgens het bouwvoorschrift zoveel m^3 per uur van de lucht worden ververst.Beter voor het binnenklimaat en ook tegen opbouw van vocht. En heb je in de winter de ramen ook op een kier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:24
Lensent schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:10:
[...]
Wij begonnen ons af te vragen of MV echt nodig is.
[...]
Ja.

Ik had willen zeggen: "Zet voor de gein eens een CO2-meter in je slaapkamer 's nachts, of overdag in je woonkamer en kijk hoe de luchtkwaliteit verslechterd zodra er één of meerdere personen aanwezig zijn." Het is alleen jammer dat die CO2-meters vrij duur zijn waardoor je niet even voor de lol zo'n ding koopt.

Maar onnodig afzuigen is ook weer niet nodig, als je handig bent valt het wel wat te optimaliseren. Zie bijvoorbeeld: Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Mijn persoonlijke voorkeur zou echter toch zijn om CO2 te meten en daarop te sturen.

P.S. Wat voor ventilatiebox heb je? Als het nog de originele is die in 1999 is geplaatst dan kun je beter een nieuwe aanschaffen dan nog geld in het onderhoud van de huidige box steken.
De nieuwste ventilatieboxen werken met een gelijkstroom-motor en zijn daardoor veel zuiniger dan de modellen die men vroeger in huis had hangen. Omdat het apparaat 24/7 draait kan dat nogal aantikken op je energierekening.

Een nieuwe ventilatiebox ben je ongeveer €200 - €250 euro voor kwijt. Dat lijkt duur, maar als je huidige box 60W continu gebruikt 24/7 dan heb je die nieuwe al in 2 jaar terugverdiend...

De stekker eruit halen omdat het ding lawaai maakt is het domste wat je kunt doen, kijkende naar het gezondheidsaspect.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Er zijn echter ook nog zat woningen uit de '60, '70 of '80 zonder zon ding en daar gaat er niemand dood aan :P

Dus wat is het dat het noodzakelijk zou zijn? Voortschrijdend inzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:20
Deels voortschrijdend inzicht en nieuwere normen/eisen.

Maar destijds hadden de huizen waarschijnlijk ook wat meer natuurlijke ventilatie. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Steeds betere isolatie. Vroeger had je natuurlijke ventilatie door tocht langs kieren in kozijnen e.d.
Tegenwoordig zijn huizen steeds meer luchtdicht en moet je wel mechanisch ventileren om de luchtkwaliteit in orde te houden.

Als je het echt wilt weten of het nodig is om te ventileren zul je het moeten meten. En het gaat niet alleen om CO2 die je uitademt, maar denk bijv. ook aan het gourmetten met kerst, waarbij het huis blauw staat van de rook ( :r ), kaarsen aan die VOC's in de ruimte creëren, kozijnen geschilderd die nog verfdampen uitwasemen. Of als je aan het koken bent en de kooklucht snel uit huis wilt hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Lensent schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:30:
Er zijn echter ook nog zat woningen uit de '60, '70 of '80 zonder zon ding en daar gaat er niemand dood aan :P

Dus wat is het dat het noodzakelijk zou zijn? Voortschrijdend inzicht?
Uhm wij hebben een huis uit 1906 met de meterkast in de woonkamer, en als het buiten goed waait en uit de goede richting dan voelen we het binnen ook door de meterkast heen waaien.

Dus een oud(er) huis is niet helemaal dicht geisoleerd en naar mijn mening een stuk gezonder dan die zogenaamde energieneutrale kapotgeisoleerde nieuwbouwwoningen. En dankzij een dak vol zonnepanelen en een prima houtkachel een maandtermijn van 68€. En dat voor een vrijstaande woning uit het begin van de vorige eeuw. (Alleen dakisolatie, bijna overal dubbelglas en een spouwmuur zonder isolatie en dat laatste blijft ook zo)

Familie van ons hebben zo'n aangepaste sociale huurwoning ook met MV,en mogen de ramen nooit open houden en de deuren dicht anders werkt het niet/minder/slecht. Mijn vriendin heeft er 1x geslapen en continu dorst en prikkende ogen vanwege de veel te droge lucht. Ik ben iig absoluut niet overtuigd dat het beter is, is wel beter voor de huizenbouw sector.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Zoals gezegd hebben we boven alle ramen ventilatie en kunnen de openslaande ramen ook op een lucht-stand dus er is van alles mogelijk om lucht van buiten naar binnen te krijgen.
Vandaar deze discussie dus.

Ik ga denk ik eens kijken naar tweedehands jonggebruikte MV boxen. Wil vnml van de bromtoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 21:07
Hier in huis (10j oud) MV met WTW(warmte terugwinning). Ik vind het heerlijk! Elke kamer heeft altijd frisse lucht zonder dat er per see ramen open moeten. Uiteraard gaan de ramen wel geregeld open.
En wat hierboven ook geschreven wordt. Een nieuwere verbruikt minder energie en verdien je vrij snel terug. Ik moet hier ook nog eens naar gaan kijken.

Edit: om on-topic te gaan... Op de laagste stand (75m3 per uur) hoor je de ventilatie amper. Op de 2e (150m3) en 3e (225m3) per uur uiteraard wel.

[ Voor 17% gewijzigd door harmageddon op 10-07-2016 16:03 ]

Aap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-07 16:34

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Lensent schreef op zondag 10 juli 2016 @ 14:30:
Niet in de zin dat men ineens dood neervalt of zomaar 25 jaar korter leeft. Maar mogelijk heeft het wel invloed op de kwaliteit van leven. Denk bv. aan oud worden met of zonder astma, of allerlei andere luchtwegaandoeningen.

In je huis zijn allerlei gassen die je liever kwijt wilt. Veroorzaakt door jezelf (CO2 bv.), door je spullen (CO, NOx, gasfornuis / open haard) en door het materiaal waarvan en waarop je huis gebouwd is. Radon bv.

Ventilatie is noodzakelijk, in oude huizen gaat dat vanzelf. In nieuwe(re) huizen moet je dat forceren. Raam open is snel ventileren in korte tijd, maar om bv. vocht uit huis te houden, moet je continu ventileren.

Doe jezelf een plezier en koop bv, een Itho Ecofan 2, voor < EUR 200,- nieuw op Marktplaats te vinden. Energieverbruik is ergens tussen de 5 en 50 W, afhankelijk van de snelheid. Kost je een paar tientjes per jaar aan stroom.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:33
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje als de TS.
Huis gekocht uit '98, met een WTW unit. Deze unit werkt, maar is nooit vervangen en ik vermoed ook nooit goed onderhouden. We hebben een nieuwe keuken geplaatst en daar bevindt zich ook de standenschakelaar voor de mechanische ventilatie. Hier klopt alleen niet veel (meer) van, want 2 standen doen exact hetzelfde en er is 1 stand die iets zachter blaast. Ik vermoed dat stand 1 het niet meer doet, alleen stand 2 en 3. En op stand 2 maakt het ding een behoorlijk kabaal. In het begin had ik echt het idee dat er een soort straaljager boven het huis vloog en was ik geneigd de stekker eruit te trekken.

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan en kwam veel bedrijven tegen die middels speciale stofzuigers e.d. de mechanische ventilatie unit, de ventielen en ook de luchtkanalen kunnen schoonmaken en onderhouden. Nu vroeg ik me inderdaad wel af; heeft dit zin met een dergelijk oude unit en is het aan te raden? Ik heb er zelf niet veel verstand van, maar begrijp wel dat we inmiddels 18 jaar verder zijn en er misschien gewoon eens een nieuwe moet komen.

Heeft iemand tips/ideeën voor een nieuwe WTW unit in een rijtjeswoning (420m3)? Wel/niet doen? Welk merk, misschien tips qua bedrijven in regio Noord-Brabant? En quanta costa ongeveer? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vergeet ook niet dat een installatie eigenlijk ingeregeld moet worden (net als je CV-installatie...), wil je aan de eisen van het bouwbesluit voldoen en een goed functionerend ventilatiesysteem hebben.

Deze blogpost legt dat goed uit: http://www.renewable-ener...n-mechanische-ventilatie/
Bij hem bleek dat de boel eigenlijk lang niet genoeg m3 lucht afzoog per uur. Na het inregelen merkte hij o.a. dat z'n was veel sneller droog was.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Dit onderwerp wordt doorgaans uitgebreid besproken in AZ, tikje die kant op.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 18:41
Lucht moet niet alleen een kamer in, maar ook een kamer uit. De meeste wat modernere woningen zijn erop ontworpen om verse lucht de woon- en slaapkamers in te laten komen, en via de badkamer, keuken en toilet (de meest vochtige ruimtes) het huis uit te krijgen. Daar wordt dan een ventilatiekanaal voor gebruikt, met in veel gevallen een mechanische ventilator erop, omdat moderne kanalen vaak niet zijn gebouwd op voldoende natuurlijke trek (zoals een schoorsteen werkt). Vaak zijn dat buizen met bochten erin, zonder trekkap op het dak.

Ga je die ventilator weghalen, dan heb je nauwelijks afvoer meer van vuile lucht, en als gevolg daarvan nauwelijks toevoer van verse lucht. Dus je wil die ventilator graag houden, ander heb je te wenig ventilatie, met grote kans op vuile lucht, vocht, schimmels en zo als gevolg.

ThinkPad geeft goede tips. Een goede gelijkstroomventilator verbruikt niet veel stroom. Kijk eventueel naar een geluidsdemper tussen de afzuigventielen en en ventilatorbox als er teveel geluid door de kanalen komt.

En wanneer een ventilatiesysteem niet meer werkt als er een raam wordt opengezet (Flagg's familie), dan is dat ventilatiesysteem verkeerd ontworpen of aangelegd, en mag de ontwerper/installateur wat mij betreft zijn toko opdoeken. Bij de meeste ventilatiesystemen hoeft een open raam geen probleem te geven. Hooguit dat de warmteterugwinning minder effectief is. Maar er zijn helaas genoeg voorbeelden waarbij een ventilatiesysteem verkeerd ontworpen en/of geïnstalleerd is, slecht onderhouden (filters vervangen kan iedereen doen, dat scheelt al wat), of waarbij slechte of geen voorlichting over het gebruik wodt gegeven.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Ik denk dat ik eerst eens zelf de kap er af schroef om eens te zie wat de status is van de unit.

Als dit voor is ga ik voor een jonge gebruikte. Das goedkoper dan laten reinigen iig.

Zijn de aansluitdiameters gestandaardiseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Op stand 1 moet hij ook draaien, en het zou erg vreemd zijn als hij dat bij stand 1 niet doet.
Als hij bij stand 2 harder draait dan bij stand 3, dan lijkt het er op dat de bedrading niet helemaal goed zit.

De aansluitdiameters zijn vaak wel gelijk, maar er zijn vast wel uitzonderingen natuurlijk . :)
En als dat ding niet meer goed werkt, vervang hem dan meteen voor een nieuwer zuiniger exemplaar.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:05
Orcon heeft betaalbare zuinige boxen met automatische regeling op vochtigheid. Die dingen verbruiken in de laagste stand bijna niks en zijn stil. Die dingen kan je vervolgens vrij goedkoop uitbreiden met een draadloze bediening met CO2 meter in de woonkamer.

Ik heb nu nog geen ventilatiebox in mijn nageisoleerde 1978 huis, maar voor slaapkamers en badkamer wil ik er eentje hebben. Ik slaap nu met 2 ramen, een rooster en de deur open, zet ik de deur of een van de ramen dicht word ik 's morgens om 5 uur wakker met koppijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Heb de box net opengemaakt en er zit wel stof in maar compleet goor nou ook weer niet.

We gaan de unit tzt vervangen want de enige datum die ik op een servicekaartje zie staan is 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 12:57
Maak eens een foto van de huidige ventilatiebox.

Wij hebben in ons 1990 huis de Stork ventilatie unit zelf vervangen door een Itho CVE ECO-fan en die is stil, zuinig en instelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25
Een MV box, in elk geval mij Itho, hoeft niet professioneel geserviced te worden. Zie dus de handleiding. De leidingen zijn mogelijk een ander verhaal.

Maar inderdaad als het een oude is dan gewoon vervangen voor geluid en energieverbruik (let op: koop een gelijkstroom versie. Bizar genoeg worden de wisselstroomversies nog steeds verkocht voor een tientje minder ofzo 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:33
Interessant onderwerp, ik ben er ook maar eens naar gaan kijken:

Huidige woning, bouwjaar 1997. Mechanische ventilatie met een "Unifan 100", die (volgens een sticker aan de binnenkant) in de laagste stand 20W verbruikt.

Zou ik die vervangen door bijv. een Itho CVE ECO RFT: verbruikt 2,5W in de laagste stand.

Winst: 17,5W - ofwel, 30 euro op jaarbasis. Terugverdientijd dus zo'n 8 jaar. Waarschijnlijk meer, want ik wil dan ook een vochtigheid- en CO2-sensor. (website van Itho: 184 en 307 euro... bizar t.o.v. de ventilator zelf)

In mijn geval zou ik dus eerder vanwege lawaaioverlast kiezen voor vervanging dan voor het kostenaspect - maar nu ik deze prijzen gezien heb stoort dat lawaai ineens een stuk minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leader98 schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:45:
Maak eens een foto van de huidige ventilatiebox.

Wij hebben in ons 1990 huis de Stork ventilatie unit zelf vervangen door een Itho CVE ECO-fan en die is stil, zuinig en instelbaar.
Die heb ik laatst ook 1 geplaatst. Super ding. Ik heb de goedkoopste versie met Perilex stekker en die kostte 160 euro. Ik stuur hem aan met z wave modules, waarmee ik de L1, 2 en 3 kan schakelen. Ik kan hem nu bedienen via de PC, ipad, smartphone en de z wave wand zender in de gang en hij reageert automatisch op de badkamer lamp. Dat ga ik nog uitbreiden met een vochtsensor in de badkamer, verlichting van het toilet en een temperatuursensor in de woonkamer voor nacht koelen in de zomer. Wie weet ooit ook nog met een CO2 sensor in onze slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-07 23:01
Als hij reageer op elke ruimte elk moment... kun je dan niet beter dat ding standaard aan hebben :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gr8-jen schreef op maandag 11 juli 2016 @ 07:56:
Als hij reageer op elke ruimte elk moment... kun je dan niet beter dat ding standaard aan hebben :)
Nee, standaard staat hij op stand 1. Als er iemand naar het toilet gaat of de badkamerlamp aan doet, dan gaat hij na 2 minuten (als de lamp nog steeds aan is) naar stand 2 en dan 5 minuten nadat de lamp uitgaat weer naar 1.

Als er iemand gaat douchen en de luchtvochtigheid in de badkamer stijgt, dan gaat dat ding naar stand 3 en als de luchtvochtigheid weer bijna terug is op het niveau van voor de toename, dan gaat hij weer terug naar stand 1 of stand 2 afhankelijk van de lampen in badkamer en toilet.

Als de temperatuur in huis boven de 23 graden is en de buitentemperatuur onder de 19 graden, dan gaat hij naar stand 2 om de warme lucht uit huis af te voeren.

Dan hoef je dus zelf dat ding alleen nog te bedienen als je wil afwijken van dit programma en dat zal niet vaak voorkomen. Die laatste 2 zaken heb ik alleen nog sensoren voor nodig en die zijn vrij prijzig. Ik heb ook nog genoeg andere domotica wensen, dus dat kan allemaal even niet in 1 keer. We hebben ook nog een kleine op komst en daar gaat ook wat kapitaal inzitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wij hebben ook zo'n ding. Hoewel het apparaat redelijk stil is, zet ik hem vaak uit. Dat kan alleen door de stekker er fysiek uit te trekken. Scheelt namelijk 75 Wh. Ramen open werkt mijns inziens beter dan alleen ventilatiegaten open.

Als ze buiten het gras maaien dan zet ik alle ventilatiegaten en ramen dicht in verband met hooikoorts. Als je dan de mechanische ventilatie aanzet, dan stijgt in een van de kamers de vloer op :P

[ Voor 44% gewijzigd door Trommelrem op 11-07-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Wat is "zo'n ding"?

Zo'n Itho ECO gebruikt 2.5W in de laagste stand. Dat is een euro of 5 per jaar. En dan is die 2.5W nog niet eens weggegooid ook.

De laagste stand (of uit) gebruik je echter alleen als er niemand in de woning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:03:
[...]

Nee, standaard staat hij op stand 1. Als er iemand naar het toilet gaat of de badkamerlamp aan doet, dan gaat hij na 2 minuten (als de lamp nog steeds aan is) naar stand 2 en dan 5 minuten nadat de lamp uitgaat weer naar 1.

Als er iemand gaat douchen en de luchtvochtigheid in de badkamer stijgt, dan gaat dat ding naar stand 3 en als de luchtvochtigheid weer bijna terug is op het niveau van voor de toename, dan gaat hij weer terug naar stand 1 of stand 2 afhankelijk van de lampen in badkamer en toilet.

Als de temperatuur in huis boven de 23 graden is en de buitentemperatuur onder de 19 graden, dan gaat hij naar stand 2 om de warme lucht uit huis af te voeren.

Dan hoef je dus zelf dat ding alleen nog te bedienen als je wil afwijken van dit programma en dat zal niet vaak voorkomen. Die laatste 2 zaken heb ik alleen nog sensoren voor nodig en die zijn vrij prijzig. Ik heb ook nog genoeg andere domotica wensen, dus dat kan allemaal even niet in 1 keer. We hebben ook nog een kleine op komst en daar gaat ook wat kapitaal inzitten. :)
Leuk gedaan!
Hoe zet je die lamp en vochtigheids info om naar Itho aansturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leader98 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:25:
[...]

Leuk gedaan!
Hoe zet je die lamp en vochtigheids info om naar Itho aansturing?
Met z wave modules en een z wave controller (Domoticz op een RPi 2 in mijn geval).

De scripts heb ik in grote lijnen al af, maar ik moet nog wat sensors en een module voor de lamp in het toilet kopen. De vochtsensor ga ik waarschijnlijk eind volgende week bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Dus niemand ervaring met een WTW unit vervangen? Ik zie hier prijzen genoemd worden van 200-400 euro, als ik Google kom ik op zeker 1000 euro uit.
Of vervangen jullie een wtw unit voor een niet-wtw installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De topicstart heeft het over MV (Mechanische Ventillatie) en dat is geen WTW (Warmte Terug Win?). WTW is geavanceerder (ook aanvoer van verse lucht welke wordt voorverwarmd met de af te voeren binnenlucht) en dus duurder. WTW vervangen door MV zou niet verstandig zijn. Energetisch niet handig en je zou het huis vacuum trekken danwel ramen/roosters extra open moeten zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 11-07-2016 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oudere huizen hebben vaak geen WTW systeem. WTW kan alleen als je aan- en afvoerbuizen hebt.

Een Itho WTW kost je inderdaad vanaf ongeveer 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Oké, thanks! Ik snap het verschil/het nut van WTW t.o.v. MV, ik had alleen verwacht dat dit meer 'standaard' was en dat de meerderheid hier een WTW zou hebben.

Edit: mijns inziens valt een wtw-unit gewoon onder MV, ander type unit wellicht maar het is toch gewoon MV. Sluit aardig aan op de titel dacht ik. Verkeerd gedacht blijkbaar dus nvm.

[ Voor 54% gewijzigd door remzor op 11-07-2016 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoiets noem je topickaping...

Het gaat hier over vervangen MV, niet optimaliseren WTW. Daar kun je beter eigen topic voor openen.

Mbt die MV: kijk ook naar ophanging van de afzuiger. Wij hebben een moderne, stille zuinige, maar maakte ook takkeherrie omdat het resonerend bevestigd was aan gipsplaat waardoor het een grote klankkast werd. Daar wat aan doen zet veel meer zoden aan dijk dan vervangen unit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat betreft de vraag of MV noodzakelijk is:
Wij hebben een huis zonder MV (natuurlijke trek in badkamer / toilet), komend jaar willen we de badkamer / toilet gaan aanpakken en dan wil ik ook MV. Als ik dan toch bezig ben kan ik net zo goed ook buizen aanleggen richting de slaapkamer(s).
Op de slaapkamers staan nu altijd de ventilatieroosters open én raam op een kier. Ik kan vrij makkelijk een buis aanleggen maar dan komt de afvoer direct naast de raampartij. Er zit dan alleen een gordijn tussen en circa 2 meter met het raam dat open kan. Heeft het dan nog wel nut om MV aan te leggen in de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:13
Lensent schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:29:
Zoals gezegd hebben we boven alle ramen ventilatie en kunnen de openslaande ramen ook op een lucht-stand dus er is van alles mogelijk om lucht van buiten naar binnen te krijgen.
Vandaar deze discussie dus.

Ik ga denk ik eens kijken naar tweedehands jonggebruikte MV boxen. Wil vnml van de bromtoon af.
Koop toch gewoon een nieuwe. Ik heb er sinds een jaartje een van Daalderop. Kostte mij 250 euro en dat ding is muisstil (tenzij je hem op de hoogste stand zet). Zit een radiografische afstandsbediening bij (meerdere mogelijk eventueel) en hij is best energiezuinig :)

http://www.ithodaalderop....-huis/centrale-ventilatie

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 11-07-2016 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:20

Roy

Hobbies?

remzor schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:32:
Dus niemand ervaring met een WTW unit vervangen? Ik zie hier prijzen genoemd worden van 200-400 euro, als ik Google kom ik op zeker 1000 euro uit.
Of vervangen jullie een wtw unit voor een niet-wtw installatie?
Ik heb vorig jaar onze WTW unit weggehaald en vervangen door een MV unit. De WTW (Agpo) maakte enorm veel herrie en ging geregeld in storing (print kapot). Daardoor ging de CV-ketel (die aan elkaar gekoppeld waren) ook in storing. We kwamen er toen achter dat we bij die WTW alleen een ketel van Agpo konden plaatsen; en dat wouden we niet. Een nieuwe WTW kost zeker wel €1000,--, en ik heb mijn twijfels of ik dat ooit kon terugverdienen op de energiekosten. Toen maar de WTW weggehaald en een MV box geplaats. Alle luchtuitvoeropeningen zijn gewoon doorverbonden met de buitenlucht, en we hebben ventilatieroosters in enkele ramen geplaatst. Zelf vind ik het binnenklimaat nu veel aangenamer, en minder last van 'een zoemend geluid in elke kamer'

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Wij hebben een huurhuis sinds 1982. Ongeveer zelfde situatie. Jaren lang maakte de motor zoveel kabaal, zelfs nadat de monteur langs was gekomen, dat we hem hadden uitgezet. Denk dat de lucht toch minder fris wordt, maar dat is niet het grootste probleem. De badkamer had geen ventilatie meer en ging snel schimmelen. Ventilatie in de keuken mis je ook.
Paar maanden terug kwam er een monteur langs (voor de CV-ketel :') ), en die merkte lawaaierige motor op. Hij draaide even wat aan, en nu doet hij het weer zonder enige kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet heel veel power nodig hebt:
http://www.cv-sanitairkor...-(5-polig)--545-5036.html

150 euro.

Wij hebben geen afzuigkap meer aangesloten op de ventilatie. We hebben daarvoor nu gewoon een afzuigkap met motor en directe afvoer naar de voorgevel. Deze is nu voor ons krachtig genoeg. Op stand 3 gaat deze echt al aardig hard. Stand 3 gebruiken wij ook alleen voor tijdens het douchen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2016 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb in huis vriendin de herrie MV standaard uitgezet, toen de driestandenschakelaar het had opgegeven. Nog zo'n oud wisselstroom ding. Was intern via verschillende condensatoren aangesloten, dat leverde voor de motor verschillende spanningen op.
Heb de boel anders aangesloten.
In plaats van een driestandenschakelaar van €50 een dubbele aan-uit schakelaar van <€10 geplaatst.
De voormalig altijd aan stand (laag) op de linker schakelaar, hoog op de rechter.
De voormalig stand 2 met extra draad naar de badkamer.
Heb nu feitelijk extra standen doordat het helemaal uit kan en stand 1 en 2 willekeurig gecombineerd kunnen worden.
Bij koken en douchen gaat de afzuiging aan. Verder is het nu lekker stil.
Hier wordt nu geen slechter klimaat ervaren, wel een lagere stook rekening, want de warmte gaat er ook niet zo maar uit 's winters.

edit: met mooi weer gaan de ramen open. Dus als je genoeg ventileert is MV niet nodig. Kan handig zijn, is te automatiseren, maar een open raam met mooi weer is de beste oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 11-07-2016 15:05 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-07 23:00
Trommelrem schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:09:
Wij hebben ook zo'n ding. Hoewel het apparaat redelijk stil is, zet ik hem vaak uit. Dat kan alleen door de stekker er fysiek uit te trekken. Scheelt namelijk 75 Wh. Ramen open werkt mijns inziens beter dan alleen ventilatiegaten open.

Als ze buiten het gras maaien dan zet ik alle ventilatiegaten en ramen dicht in verband met hooikoorts. Als je dan de mechanische ventilatie aanzet, dan stijgt in een van de kamers de vloer op :P
Grappige meningen heb je.

Ik denk, zoals meerdere anderen hier, dat ventilatie goed voor je is, en ik zou dus nooit dat apparaat uitzetten, gewoon minimaal op stand 1 rond laten draaien.
Ik ken mensen die in de auto de ventilator helemaal uitzetten; doe ik ook nooit.

Dan: "Scheelt ...75 Wh". Dat ziet er behoorlijk technisch uit maar het kan niet kloppen, want Wh is net zoiets als Joule, het is een hoeveelheid. Net alsof je zegt "scheelt 2 liter benzine". Je moet er nog bij zetten per hoeveel minuten/uren oid. Ik denk dat je bedoelt "scheelt elk uur weer 75 Wh" want hij verbruikt 75 Watt.

en dan: Alles dicht als ze het gras maaien ivm hooikoorts. Hooikoorts heeft toch met pollen te maken? En die zijn er toch altijd, niet alleen als ze gras maaien? Die stukjes gras gaan jouw neus niet in hoor (of, als ze dat wel doen, dan veroorzaken ze niet de hooikoortsklachten in ieder geval).

Je hebt wel flink sterke ventilatie trouwens! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Hkuit schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:00:
[...]

Ik denk, zoals meerdere anderen hier, dat ventilatie goed voor je is, en ik zou dus nooit dat apparaat uitzetten, gewoon minimaal op stand 1 rond laten draaien.
Ik ken mensen die in de auto de ventilator helemaal uitzetten; doe ik ook nooit.

Dan: "Scheelt ...75 Wh". Dat ziet er behoorlijk technisch uit maar het kan niet kloppen, want Wh is net zoiets als Joule, het is een hoeveelheid. Net alsof je zegt "scheelt 2 liter benzine". Je moet er nog bij zetten per hoeveel minuten/uren oid. Ik denk dat je bedoelt "scheelt elk uur weer 75 Wh" want hij verbruikt 75 Watt.

en dan: Alles dicht als ze het gras maaien ivm hooikoorts. Hooikoorts heeft toch met pollen te maken? En die zijn er toch altijd, niet alleen als ze gras maaien? Die stukjes gras gaan jouw neus niet in hoor (of, als ze dat wel doen, dan veroorzaken ze niet de hooikoortsklachten in ieder geval).

toon volledige bericht
Maar hij doet toch ramen open? Wat is daar dan mis mee. Oke als het huis uit 2016 is en om een of andere domme reden je kunt geen ramen meer open doen dan heb je het nodig. Maar een huis uit 1999 is ook al modern maar toen waren ze nog zo slim om natuurlijke lucht de huizen in te laten komen. Ik weet zeker dat het niet meer dezelfde ventilator is als die in 1999 is geplaatst. Die kon zeker te weten wel gewoon uit.

Die installaties waren gewoon om de stank uit toilet/keuken en vocht uit badkamer te halen. Nergens anders voor.

Waarom zou een systeem die alleen op keuken/toilet/badkamer continu aan moeten staan in een tijd dat we zo zuinig willen doen. Dat rot ding verbruikt nog best veel in stand 1. En ventileert 0,0 in slaap/woonkamer.

Ons huis uit 1987 had ook gewoon een ventilator met een uit stand uit 1987. Die moest zo nodig vervangen worden afgelopen jaar, nu hangt er eentje die niet meer uit kan. Heb de stekker doorgeknipt, elektra kastje er tussen gehangen en stand 1 gewoon er tussen uit gelaten, nu schakelt die in als de knop in stand 2 staat.

En dat gezoem van die motor wordt je toch krankjorem van, gewoon ramen open je ouders en hun voorgangers zijn er ook groot mee geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 09:18:
Wat is "zo'n ding"?

Zo'n Itho ECO gebruikt 2.5W in de laagste stand. Dat is een euro of 5 per jaar. En dan is die 2.5W nog niet eens weggegooid ook.

De laagste stand (of uit) gebruik je echter alleen als er niemand in de woning zit.
In je dromen, meestal worden gewoon wisselstroom motoren geplaatst en die verbruiken in de laagste stand meer dan 2,5W. Die van mij heb ik op een meter gehangen en die kwam op 20 uit. En dat is een model uit 2015, eentje uit 1999 zal nog wel iets meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Je hebt gelijk, die van ons zit idd in keuken, toilet en badkamer. Verder nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 319464 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:44:
[...]

In je dromen, meestal worden gewoon wisselstroom motoren geplaatst en die verbruiken in de laagste stand meer dan 2,5W. Die van mij heb ik op een meter gehangen en die kwam op 20 uit. En dat is een model uit 2015, eentje uit 1999 zal nog wel iets meer gebruiken.
Dat zeg ik. Dat ECO (gelijkstroom) model zit op 2.5W, de ander inderdaad rond de 20. Op stand 2 is het iets van 8W vs 45W, etc. Ik reageerde juist op degenen die het verbruik bagetaliseerden.

Niet voor niets dat ik mijn Itho voor een Itho ECO heb omgeruild. Dat was in 3 jaar terugverdiend, stiller en mogelijkheid tot RF bediening vanuit badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Precies, daarom totaal overbodig om continue aan te hebben. Als het nu een passief huis, waar je echt niet in wilt wonen, behalve als je allergisch bent voor moeder natuur, dan heeft zo een installatie nut als het heel de dag aan staat. Maar dan worden er ook totaal andere eisen aan het huis gesteld, die moeten label A hebben en volledig tot op de millimeter geisoleerd zijn, die huizen worden zelfs helemaal vacuum gezogen om te kijken of er nog ergens lekkages zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:49:
[...]

Dat zeg ik. Dat ECO (gelijkstroom) model zit op 2.5W, de ander inderdaad rond de 20. Op stand 2 is het iets van 8W vs 45W, etc. Ik reageerde juist op degenen die het verbruik bagetaliseerden.

Niet voor niets dat ik mijn Itho voor een Itho ECO heb omgeruild. Dat was in 3 jaar terugverdiend, stiller en mogelijkheid tot RF bediening vanuit badkamer.
Oke, daar heb ik dan overheen gelezen, excuses. Maar 20 watt is mij teveel om mijn toilet, keuken en badkamer 24/7 schoon te zuigen en dat geluid gaat op je zenuwe werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
de ventilatiebox ververst je _hele_ huis via afzuigpunten in je toilet, badkamer en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Pas geleden een nieuwe laten installeren en de kanalen laten schoonmaken. Zuigt beter, hoor je amper en is goedkoper (als het een vrouw zou zijn...). Kostte een paar honderd euro inclusief een afstandbediening met timer. Superding :)

[ Voor 22% gewijzigd door Roenie op 11-07-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-07 16:34

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Anoniem: 319464 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:44:
[...]
Meten is weten, tenzij je niet weet wat je meet...

Deze fans hebben een cos phi van rond de 0,5. Je Kruidvat/Action metertje kan daar niet goed mee omgaan, zeker niet als je helemaal onder in het meetbereik zit.

Die moderne ECO's hebben een gelijkstroommotor en die zijn zeker wel zuinig, rond de 4-5 W in de laagste stand.

En er is een enorm verschil tussen een uurtje een raam openzetten (niets mis mee overigens) of 24/7/365 een constante ventilatie hebben. Je gevoel zegt misschien iets anders.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 11:05
Kaasplank schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:10:
de ventilatiebox ververst je _hele_ huis via afzuigpunten in je toilet, badkamer en keuken.
Als de boel goed is aangelegd wel ja. Vriendin woonde in een flat uit 1956, die is helemaal potdicht gemaakt qua isolatie, hebben ze ventilatorbox in badkamer opgehangen en ventielen in badkamer, keuken en toilet gemaakt. Woonkamer en slaapkamer voorzien van een afstandsbediening met CO2 sensor.
Om te zorgen dat lucht uit slaapkamers en woonkamer afgezogen kan worden hebben ze gewoon roosters in de deuren gemaakt, aangezien de kier onder de deur niet toereikend is en de meeste huurders inmiddels tochtstrippen hadden aangebracht.

Bij nieuwbouw zit er gewoon een enorme kier onder elke deur die voeldoende afzuiging mogelijk maakt, maar een beetje handige klusser fabriekt daar gewoon een tochtstrip onder zonder na te denken over de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 21:50
Ik heb gewoon een keer de stekker van de MV box eruit getrokken en dat ding eens open geschroefd. Kon de hele motor + fan er zo uithalen. De boel eens goed schoongemaakt en de vieze kunststof 'ventielen' op de diverse plaatsen in huis vervangen door luxere metalen exemplaren. Hij doet het sindsdien weer als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hkuit schreef op maandag 11 juli 2016 @ 15:00:
[...]

Apparaat gaat gewoon uit. Het mag eigenlijk niet uit, want blablabla contract dit contract dat, maar dat ding zuipt stroom.

Ik vind ramen open voldoende. Geen stroomverbruik en geen lawaai behalve herten die scheten laten of vogeltjes die zingen. Mijn oma is 98 en leeft ook nog. Die leefde in het vliegtuig, waar de lucht al ongezonder is dan aan de grond.
Ventilator uit vind ik onzin. Ik ben verslaafd aan luchtstroom. Altijd stand 2 of 3 en op tropische dagen stand 1. Omdat ik een lichtgekleurde auto heb en altijd in parkeergarages parkeer, heb ik voor ritten tot 45 minuten geen airco nodig. Cabrio rijd ik het liefst met dak open, ook als het wat kouder is.
Dat ding verbruikt 75 Wh. Daarom staat hij uit. Als het 75 Watt per uur per uur verbruikte dan was ik in een hoekje gaan huilen.

Euhm, als het gras wordt gemaaid dan gaat het de lucht in. Ik kan gewoon op gras liggen hoor, maar zodra men het begint te maaien, dan heb ik binnen een paar minuten hooikoorts. Waarom denk je dat Rijkswaterstaat tegenwoordig meldt als ze het gras in de berm gaan maaien? Zodat mensen met hooikoorts dan die wegen kunnen mijden, want een allergie aanval terwijl je autorijdt is hartstikke gevaarlijk. De laatste keer dat het mij overkwam heb ik godzijdank de auto kunnen stilzetten, maar ik kwam tot stilstand op de rijbaan en niet op de vluchtstrook. Die was afgezet zodat ze het gras konden maaien. Gelukkig kon de hulpverlener de situatie veiligstellen.

Anyway, MV is mijns inziens onzin. Ook moderne huizen kun je zonder MV prima ventileren. De essentie is dat af en toe ventileren niet voldoende is, maar dat je continu moet ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:33
Trommelrem schreef op maandag 11 juli 2016 @ 18:48:
Dat ding verbruikt 75 Wh. Daarom staat hij uit. Als het 75 Watt per uur per uur verbruikte dan was ik in een hoekje gaan huilen.
"Wh" of "wattuur" of, gebruikelijker, "kilowattuur" is een maat van energie. NIET een maat van energieverbruik.

Een ventilator verbruikt bijvoorbeeld 20 watt. Als 'ie dus een uur aanstaat, is er 20Wh energie verbruikt (en als 'ie een jaar lang aanstaat dus 20 * 365 * 24 = 175200Wh, ongeveer 175kWh. Tegen ruwweg €0,20/kWh komt dat uit op 35 euro.

Ofwel, je bent niet duidelijk over het verbruik van 'dat ding': hij verbruikt een X aantal watt, of op jaarbasis Y (kilo)wattuur. Maar met 'dat ding verbruikt 75Wh' ben je voor mij niet duidelijk.

Als 'ie 75W verbruikt, dan is het wel tijd om er iets aan te doen, ja. Uitschakelen dan wel vervangen - hierover lopen onze meningen wat uit elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kaasplank schreef op maandag 11 juli 2016 @ 16:10:
Helemaal niet, zoek eens op de term mechanische ventilatie.

Hoe wil zo een installatie je hele huis verversen als die in het toilet en badkamer hangt waar ook de deuren dicht zijn, dan kom je op de hal, ook nog eens de deur naar de woonkamer/slaapkamer dicht. Dan wordt er echt niks anders geventileerd behalve die ruimtes, daar was die installatie ook bedoelt voor toen der tijd. Toen dacht men nog simpel, raam open = ventileren. Behalve je kaklucht/kooklucht en vocht in de badkamer is toch wel handig als dat wat weggezogen kan worden. Verder had je vroeger een boiler in de badkamer/keuken en daar was die installatie ook voor bedoeld, om eventuele lekkende uitstootgassen weg te kunnen zuigen zodat je niet dood neervalt in de keuken/badkamer wat toen nog weleens wilde gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Laatst online: 16-07 18:41
Anoniem: 319464 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:12:
[...]

Hoe wil zo een installatie je hele huis verversen als die in het toilet en badkamer hangt waar ook de deuren dicht zijn, dan kom je op de hal, ook nog eens de deur naar de woonkamer/slaapkamer dicht. Dan wordt er echt niks anders geventileerd behalve die ruimtes, daar was die installatie ook bedoelt voor toen der tijd. Toen dacht men nog simpel, raam open = ventileren. Behalve je kaklucht/kooklucht en vocht in de badkamer is toch wel handig als dat wat weggezogen kan worden. Verder had je vroeger een boiler in de badkamer/keuken en daar was die installatie ook voor bedoeld, om eventuele lekkende uitstootgassen weg te kunnen zuigen zodat je niet dood neervalt in de keuken/badkamer wat toen nog weleens wilde gebeuren.
De ventielen van de mechanische ventilatie zuigen alleen lucht weg. Die lucht moet ergens vandaan komen. Normaal gesproken wordt de lucht onder de deur door vanuit de gang aangezogen. En de lucht in de gang wordt weer aangevuld vanuit de woon- en slaapkamers, waar de verse lucht uit bovenraampjes of roosters hoort te worden aangevoerd.

Wat helaas in de praktijk veel gebeurt is dat de spleet onder de binnendeuren te klein is (1,5-2 cm wordt aangeraden), of dat mensen er tochtstrips aanbrengen. Dan kan er geen lucht vanuit de andere kamers worden aangezogen en werkt de ventilatie niet meer goed. De ventilator kan dan meer geluid gaan maken (dus wordt hij uitgezet, want te veel lawaai), deuren gaan klapperen of de lucht wordt fluitend langs de deuren getrokken. En het ventilatiedebiet gaat omlaag.

Kortom: Zorg ervoor dat de spleet onder de binnendeuren 1,5-2 cemtimeter breed is (denk ook aan de vloerbedekking), of zorg dat er roosters in de binnendeuren zitten. Dan kan de lucht binnen de woning goed verplaatst worden en werkt de ventilatie in je woning beter. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vzwdorp.eu/wp-content/uploads/2014/05/Ventilatiesysteem_C.jpg

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 319464 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 11:12:
[...]

helemaal wel. Je moet alleen spleten onder de deur laten zodat de lucht van vertrek naar vertrek kan. Ik maak regelmatig ventilatiestroomschema's bij omgevingsvergunningen voor woningen met natuurlijke toevoer en mechanische afvoer om te bewijzen dat die luchtstromen daadwerkelijk kunnen lopen en in balans zijn qua toe- en afvoer.

Dat bewoners vervolgens overal tochtstrippen gaan toepassen onder binnendeuren kan het bouwbesluit en het ventilatiesysteem niets aan doen.

En wat er vroeger allemaal gebeurde lijkt me niet zo interessant. Voortschrijdend inzicht en zo.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 13-07-2016 11:42 ]

Pagina: 1