Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• zonder.h
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Matched: brave
Ik ben hier ook mee bezig; na vooral Brave en andere Chromium-based browsers weer 'serieus' in de weer met Firefox.

Temporary Containers (TC) en Multi-Account Containers (MAC) kunnen elkaar aardig in de weg zitten, maar kunnen elkaar ook goed aanvullen. Het hangt er vooral vanaf hoe je containers wilt gebruiken. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit.

Mijn idee was om bepaalde sites te kunnen isoleren van andere specifieke sites, maar ook van de 'rest van het internet'. Met alleen MAC kom ik niet verder dan er voor zorgen dat bijvoorbeeld Tweakers wel met HardwareInfo in een container mag, maar niet met GeenStijl. Als ik de rest van De PersgroepDPG Media er ook nog eens buiten wil houden, moeten die ook allemaal weer in een of meer containers ('Default' is weliswaar ook een container, maar "Always open in Default' werkt bij mij niet).

De toegevoegde waarde van TC is wat mij betreft de isolatie die het biedt: bepaalde websites (alleen of gegroepeerd) in vaste, exclusieve containers. Maar ik weet niet hoe praktisch ik het blijf vinden, omdat MAC en TC soms niet helemaal lekker samen werken. Om bijvoorbeeld Tweakers inclusief forum in een container te gebruiken, was het nodig om TC uit te schakelen, gathering.tweakers.net toe te voegen aan de container waar tweakers.net al in zat, die container als permanent aan te wijzen voor het gathering. subdomein en TC weer in the schakelen. M.a.w. nogal wat gedoe af en toe.

[ Voor 18% gewijzigd door zonder.h op 01-06-2019 14:09 . Reden: quote aangepast, omdat ik eigenlijk helemaal niet inga op de gestelde vragen. ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:30
Nog weer wat nieuws ontdekt: Invidio.us. YouTube filmpjes kijken zonder allerlei gare trackingmeuk wat YouTube stiekem wil inladen.

Zonet even getest, de Chrome plugin geïnstalleerd in Brave om YouTube links automatisch te redirecten.
YouTube rechtstreeks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kBXXPuFGpASBcsXbzw9qh56q/full.png

Invidio.us:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EVafFOunbKeHXe3z5zKGNCnM/full.png

Je ziet dat Brave het ook al tegen houdt, dus je kunt je afvragen wat dan precies het nut nog is. Maar aan de andere kant, als je geen browser gebruikt die dat zou blokkeren dan wordt het via Invidio.us dus sowieso niet ingeladen :)

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2019 13:45 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:33:
Nog weer wat nieuws ontdekt: Invidio.us. YouTube filmpjes kijken zonder allerlei gare trackingmeuk wat YouTube stiekem wil inladen.

Zonet even getest, de Chrome plugin geïnstalleerd in Brave om YouTube links automatisch te redirecten.
YouTube rechtstreeks:
[Afbeelding]

Invidio.us:
[Afbeelding]

Je ziet dat Brave het ook al tegen houdt, dus je kunt je afvragen wat dan precies het nut nog is. Maar aan de andere kant, als je geen browser gebruikt die dat zou blokkeren dan wordt het via Invidio.us dus sowieso niet ingeladen :)
Toptip!
Alleen gaat bekijken van YouTube video's bij mij (in Firefox) max in 720p.
Downloaden kan wel in hogere resoluties maar dan heb je de keuze uit video only of audio only.

• EEstar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-03 10:54
Slayer schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Ik gebruik meerdere brouwers voor als de ene niet werkt op een bepaalde pagina, verder probeer ik zo min mogelijk Chrome te gebruiken.

Firefox gebruik ik als standaard, daarna volgen: Duck-Duck go, Opera en Crome.

Ik heb het zelfde probleem ondervonden als wat jij beschrijft, nadat ik veel apps heb verwijderd die mij volgen ect. Nu log ik in via de brouwers voor dezelfde ervaring als een app (voor zo ver dat mogelijk is).
Ik zou geen opera en chrome gebruiken, mijn keuze voor meerdere browsers zou na Firefox uitgaan naar: Ungoogled Chromium, Brave & tor

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:02
Wat is eigenlijk een veiligere/privacy oplossing voor de browsers in iOS:

- brave of DuckDuckGo gebruiken
- Safari met 1Blocker en superagent?

Of gewoon klassiek met Firefox? Ik kom er niet echt uit. Ik heb ook de optie in iOS om mijn ip te verbergen, maar dit werkt denk ik alleen in Safari?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:30
kapi_tijn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:05:
Wat is eigenlijk een veiligere/privacy oplossing voor de browsers in iOS:

- brave of DuckDuckGo gebruiken
- Safari met 1Blocker en superagent?

Of gewoon klassiek met Firefox? Ik kom er niet echt uit. Ik heb ook de optie in iOS om mijn ip te verbergen, maar dit werkt denk ik alleen in Safari?
https://privacyguides.org/browsers/
Op privacy guides heb je gelijk jouw antwoord onder ios browsers :)

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben momenteel nog rustig dit hele topic aan het bij-lezen dus excuseer als er al dingen over zijn gezegd die ik heb gemist, maar de laatste tijd ben ik ook begonnen met mijn privacy verbeteren. Daarbij wel met de kanttekening dat ik niet dingen wil laten of ongemak wil ervaren met wat ik doe (naast 1 keer goed instellen). Ongetwijfeld dat het dus beter kan, en ik weet dat ik nog steeds wat closed apps/programma's etc heb die ik ergens maar moet vertrouwen qua privacy, maar het gaat naar mijn idee toch wel de goede kant op zo.

Zou ook nog wel een Rasbery Pi willen opzetten met Pi-Hole en dan mogelijk naar andere dingen kijken, zoals bijv. Home Assistant.

Stappen die ik al heb ondernomen hieronder. Meeste zal over tijd wel genoemd zijn, maar wellicht zitten er interessante ideeën tussen of hebben mensen nog interessante op- of aanmerkingen.
Edit: Wat aanpassingen aan mijn opzet veranderd aan de hand van reacties.

Algemeen:
  • Mail en calendar overgezet naar Proton. Ik gebruik ook + aliassen. Weet dat dit maar gelimiteerde meerwaarde heeft, maar het voelt ook wel lekker georderd. Verder ben ik altijd al voorzichtig geweest met mijn email invullen, en heb ik nooit echt veel spam gehad.
  • Cloud over op pCloud (EU hosting) met cryptofolder voor bijna alle bestanden (Proton Cloud was te dicht voor mijn gebruik).
  • Muziek streaming gebruik ik Astiga voor (ook nooit een Spotify ofzo gehad). Dit is een dienst waarbij je een soort "lege Spotify" hebt die je kan linken aan cloud storages en daarmee kan populieren. Ze zijn privacy vriendelijk (zeggen ze. Ik heb er goede ervaringen/gevoel mee en gebruik het een paar jaar nu, maar je moet het natuurlijk maar wel net vertrouwen. Gebaseerd in UK en de dienst haalt inkomsten uit betalingen). Mijn muziek files komen direct van CDs af die ik in de kast heb staan.
  • FB data opgevraagd en account en apps verwijderd.
  • Instagram data opgevraagd en account en app verwijderd.
  • WhatsApp account en app verwijderd. Gebruik bij voorkeur Signal, maar heb ook Telegram omdat sommige contacten enkel daar waren en voor de rest SMS. Telegram I know is niet veilig, maar nog altijd een beter track record dan WA naar mijn idee (en geen Meta) en zoals ik zeg is het enkel voor zei die geen Signal hebben/willen (dit maakte de afstap van WA veel makkelijker/mogelijker).
  • Een password manager gaan gebruiken (1Password, in EU gehost).
  • Zo veel mogelijk oude account nagegaan en of verwijderd of een nieuw auto gegenereerd wachtwoord gegeven. Accounts op publieke websites zo veel mogelijk geanonimiseerd.
  • Waar mogelijk 2FA aangezet, gebruik Aegis Authenticator hiervoor, back-ups zijn encrypted (Aegis heeft anders dan FreeOTP+ geen internet nodig).
  • Brave Search ipv Google Search.
  • Zoveel mogelijk data verwijderd bij Google, Microsoft, etc (hoewel ik niet echt geloof dat ze het netjes verwijderen).
  • Mijn thuis Wifi opgedeeld in persoonlijke Wifi en guest-Wifi zodat gasten makkelijker te beheren zijn los van mijn eigen devices.
Desktop:
  • Meeste werk doe ik op een Linux (Manjaro) (dit is al paar jaar het geval). Gebruik enkel reguliere packages, geen snaps, flatpacks, etc. Heb enkel nog Windows op m'n werk-laptop (geen keuze) en als dual-boot voor de paar dingen die niet altijd lekker werken op Linux (en dat is steeds minder en minder, enkel nog wat specifieke dingen). Linux is natuurlijk een breed begrip maar laat ik het geen blogpost daar over maken.
  • Chrome vervangen door Firefox.
  • Volgende extensies aan mijn browser toegevoegd: uBlock Origin, CanvasBlocker, DecentralEyes, Privacy Badger, Random User-Agent, NoScript.
  • Ingesteld in de browser dat alle cookies en site data van alles behalve whitelisted sites word verwijderd na sluiten van de browser.
Mobiel:
  • F-Droid geinstaleerd, dat is voor mij nu de eerste plek waar ik kijk voor apps.
  • Chrome vervangen met Fenec, links worden geopend in private tabs.
  • Google apps zo veel mogelijk vervangen met FOSS alternatieven en de Google apps verwijderd, enkel nog wat ik nog echt gebruik & wat nodig is om Android draaiende te houden (vind rooten/ander OS installeren toch nog wel een beetje spannend/moet ik me echt in verdiepen (ook omdat er wat apps van Sony op staan die ik wil houden en die niet in een app-store staan)). Zo is Google Maps bijv. vervangen voor Organic Maps (een OpenStreetMaps implementatie), Gboard met OpenBoard, maar ook standaard apps als contact, dialer, gallery, etc. apps zijn vervangen.
  • Bloatware en andere unwanted apps verwijderd.
  • DNS66 met paar host-lists om trackers en advertenties te blokkeren.
  • Wifi wordt automatisch uitgeschakeld zodra ik niet meer verbonden ben met Wifi (enkel door mij ingestelde netwerken), Wifi signaling en zo staat altijd uit.
  • NFC uit tenzij scherm aan en unlocked.
  • Alle apps rechten ontneemt, handmatig kijken wat ik vind dat wel mag.
  • Locatie uit.
  • Websites die ik veel bezoek met Hermit naar een webview based app gemaakt met daarin blokkers voor trackers, forced darkmodes (op sites die dat niet hebben), mogelijkheid to java-script blokkeren, en wat andere extra functies. Elk van deze apps is gesandboxed.
  • Privacy Badger, Decentraleyes en NoScript geinstalleerd in Fenec, en regelmatig worden alle cookies verwijderd (gemiddeld eens per dag denk ik zo).
Smartwatch:
  • Bloatware verwijderd.
  • Wifi en GPS staat altijd uit. Bluetooth gaat naar telefoon (die weer alles filtert via DNS66 was het idee).
  • Elke form van online back-ups is uitgeschakeld of nog beter, nooit een account voor gemaakt.
  • Gebruik geen diensten als Strava en minimale apps. Gebruik hem eigenlijk vooral om snel notificaties en dergelijke te zien zonder mijn telefoon te pakken, en wat standaard functies als stappen tellen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 13-10-2022 14:20 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:43
Cambionn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:03:
Ik ben momenteel nog rustig dit hele topic aan het bij-lezen dus excuseer als er al dingen over zijn gezegd die ik heb gemist, maar de laatste tijd ben ik ook begonnen met mijn privacy verbeteren. Daarbij wel met de kanttekening dat ik niet dingen wil laten of ongemak wil ervaren met wat ik doe (naast 1 keer goed instellen). Ongetwijfeld dat het dus beter kan, en ik weet dat ik nog steeds wat closed apps/programma's etc heb die ik ergens maar moet vertrouwen qua privacy, maar het gaat naar mijn idee toch wel de goede kant op zo.

Stappen die ik al heb ondernomen hieronder. Meeste zal over tijd wel genoemd zijn, maar wellicht zitten er interessante ideeën tussen of hebben mensen nog interessante op- of aanmerkingen.

Algemeen:
  • Mail en calendar overgezet naar Proton. Ik gebruik ook + aliassen. Weet dat dit maar gelimiteerde meerwaarde heeft, maar het voelt ook wel lekker georderd. Verder ben ik altijd al voorzichtig geweest met mijn email invullen, en heb ik nooit echt veel spam gehad.
  • Cloud over op pCloud (EU hosting) met cryptofolder voor bijna alle bestanden (Proton Cloud was te dicht voor mijn gebruik)
  • Muziek streaming gebruik ik Astiga voor (ook nooit een Spotify ofzo gehad). Dit is een dienst waarbij je een soort "lege Spotify" hebt die je kan linken aan cloud storages en daarmee kan populieren. Ze zijn privacy vriendelijk (zeggen ze. Ik heb er goede ervaringen/gevoel mee en gebruik het een paar jaar nu, maar je moet het natuurlijk maar wel net vertrouwen. Gebaseerd in UK en de dienst haalt inkomsten uit betalingen), mijn muziek files komen direct van CDs af die ik in de kast heb staan.
  • FB data opgevraagd en account en apps verwijderd.
  • Instagram data opgevraagd en account en app verwijderd.
  • WhatsApp account en app verwijderd. Gebruik bij voorkeur Signal, maar heb ook Telegram omdat sommige contacten enkel daar waren en voor de rest SMS. Telegram I know is niet veilig, maar nog altijd een beter track record dan WA naar mijn idee (en geen Meta) en zoals ik zeg is het enkel voor zei die geen Signal hebben/willen (dit maakte de afstap van WA veel makkelijker/mogelijker).
  • Een password manager gaan gebruiken (1Password, in EU gehost).
  • Zo veel mogelijk oude account nagegaan en of verwijderd of een nieuw auto gegenereerd wachtwoord gegeven. Accounts op publieke websites zo veel mogelijk geanonimiseerd
  • Waar mogelijk 2FA aangezet, gebruik Aegis Authenticator hiervoor, back-ups zijn encrypted (Aegis heeft anders dan FreeOTP+ geen internet nodig)
  • Brave Search ipv Google Search
  • Zoveel mogelijk data verwijderd bij Google, Microsoft, etc (hoewel ik niet echt geloof dat ze het netjes verwijderen)
  • Mijn thuis Wifi opgedeeld in persoonlijke Wifi en guest-Wifi zodat gasten makkelijker te beheren zijn los van mijn eigen devices.
Desktop:
  • Meeste werk doe ik op een Linux (Manjaro) (dit is al paar jaar het geval). Gebruik enkel reguliere packages, geen snaps, flatpacks, etc. Heb enkel nog Windows op m'n werk-laptop (geen keuze) en als dual-boot voor de paar dingen die niet altijd lekker werken op Linux (en dat is steeds minder en minder, enkel nog wat specifieke dingen). Linux is natuurlijk een breed begrip maar laat ik het geen blogpost daar over maken.
  • Chrome vervangen door Firefox.
  • Volgende extensies aan mijn browser toegevoegd: AdGuard Adblocker, CanvasBlocker, DecentralEyes, I Still Don't Care About Cookies (samen met de instelling dat alle cookies en site data van alles behalve whitelisted sites word verwijderd na sluiten van de browser), privacy badger, random user-agent
Mobiel:
  • F-Droid geinstaleerd, dat is voor mij nu de eerste plek waar ik kijk voor apps.
  • Chrome vervangen met Fenec.
  • Google apps zo veel mogelijk vervangen met FOSS alternatieven en de Google apps verwijderd, enkel nog wat ik nog echt gebruik & wat nodig is om Android draaiende te houden (vind rooten/ander OS installeren toch nog wel een beetje spannend/moet ik me echt in verdiepen (ook omdat er wat apps van Sony op staan die ik wil houden en die niet in een app-store staan)). Zo is Google Maps bijv. vervangen voor Organic Maps (een OpenStreetMaps implementatie)
  • Bloatware en andere unwanted apps verwijderd.
  • DNS66 met paar host-lists om trackers en advertenties te blokkeren.
  • Wifi wordt automatisch uitgeschakeld zodra ik niet meer verbonden ben met Wifi (enkel door mij ingestelde netwerken), Wifi signaling en zo staat altijd uit.
  • NFC uit tenzij scherm aan en unlocked.
  • Alle apps rechten ontneemt, handmatig kijken wat ik vind dat wel mag.
  • Locatie uit
  • Websites die ik veel bezoek met Hermit naar een webview based app gemaakt met daarin blokkers voor trackers, forced darkmodes (op sites die dat niet hebben), mogelijkheid to java-script blokkeren, en wat andere extra functies. Elk van deze apps is gesandboxed
  • Privacy Badger geinstalleerd in Fenec, en regelmatig worden alle cookies verwijderd (gemiddeld eens per dag denk ik zo)
Smartwatch:
  • Bloatware verwijderd.
  • Wifi en GPS staat altijd uit. Bluetooth gaat naar telefoon (die weer alles filtert via DNS66 was het idee).
  • Elke form van online back-ups is uitgeschakeld of nog beter, nooit een account voor gemaakt.
  • Gebruik geen diensten als Strava en minimale apps. Gebruik hem eigenlijk vooral om snel notificaties en dergelijke te zien zonder mijn telefoon te pakken, en wat standaard functies als stappen tellen etc.
Is een pihole nog wat voor je thuisnetwerk? Dit scheelt aardig wat trackers e.d. met de juiste lijsten.

Daarnaast kun je nog bepaalde landen zoals China e.d. blocken in je firewall.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.

Overigens is het in de praktijk erg lastig om de big 5 te ontlopen zoals Gizmodo dat heeft onderzocht een paar jaar geleden. YouTube: I Tried Blocking Amazon From My Life | Blocking Tech Giants: Week 1

[ Voor 31% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 20-01-2023 11:17 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-03 23:57
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Chrome kun je alleen niet 1 op 1 vervangen door FireFox. Firefox is een prima browser en op Windows ook mijn 1st choice maar sommige sites werken nu eenmaal het best op Chrome. Je zult dan dus een privacy-vriendelijke versie van de Chromium browser moeten hebben en daarvoor kun je dan weer het beste de Brave-browser gebruiken.
Dat valt reuze mee. Ik ken alleen Google Earth, WiX en tot voor kort Google Stadia die niet of slecht werken op Firefox. Alle andere sites die ik ken doen het allemaal prima (inclusief Google-diensten als Gmail, YouTube en Google Maps)

[ Voor 6% gewijzigd door Lrrr op 20-01-2023 12:12 ]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:12:
Het aantal sites dat niet op Firefox werkt, is naar mijn idee erg klein. Vaak kan het ook komen door restrictieve instellingen in Firefox, welke te veranderen zijn. Gebruik je bijv. Firefox met de Arkenfox config, dan heb je kans dat aardig veel sites gebroken gaan worden, terwijl dat bij de standaard config niet hoeft te zijn. Zo werkt DigiD bijv. al niet in combinatie met de resistFingerprinting pref (of strict mode).

Gebruik je daarbij ook nog eens een addon als uBlock in de geadviseerde instellingen, dan werken de meeste sites standaard niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyb op 20-01-2023 12:22 ]

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-04 14:19

RoyK

Hobby tekenaar

Na het topic "Weg van big tech" ben ik flink bezig geweest met dit onderwerp. Ik sta er wel op twee benen in. Ik denk dat het middels onmogelijk is geworden om je privacy te bewaren. Linksom of rechtsom kunnen de grote spelers (denk ik) een zeer accuraat profiel van je maken. En aan de andere kant is het een leuke uitdaging om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb een paar dingen sindsdien veranderd en heb ik nog wat plannetjes klaar liggen.

Edge --> Brave browser op alle devices (synced)
Offce --> Libre
MiniPC gekocht met Home Assistant en daarop draait nu Adguard op mijn hele 192.168...

Eind dit jaar wil ik mijn mail verplaatsen van Exchange naar Protonmail en overweeg ik om Stack te gaan gebruiken om Onedrive te vervangen. Ik gebruik dit om mijn NAS te backuppen.

Kleine uitdaging voor nu:

Ik gebruik de tool To-Do van Microsoft om zo weinig mogelijk te vergeten. Ik zoek een waardige vervanger. Het liefst 1 die open source is, uiteraard in de privacy gedachten past en als het aan mij ligt in een browser kan werken.

Ik kom steeds op Joplin uit, maar ik ben nog niet verliefd geworden.

Iemand een leuke tip? Het liefst iets wat kan syncen met een telefoon zodat ik onderweg iets kan toevoegen en het kan loslaten.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 08-02-2023 10:55 ]

Mijn portfolio op Instagram

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RoyK schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:44:
Na het topic "Weg van big tech" ben ik flink bezig geweest met dit onderwerp. Ik sta er wel op twee benen in. Ik denk dat het middels onmogelijk is geworden om je privacy te bewaren. Linksom of rechtsom kunnen de grote spelers (denk ik) een zeer accuraat profiel van je maken. En aan de andere kant is het een leuke uitdaging om het ze zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb een paar dingen sindsdien veranderd en heb ik nog wat plannetjes klaar liggen.

Edge --> Brave browser op alle devices (synced)
Offce --> Libre
MiniPC gekocht met Home Assistant en daarop draait nu Adguard op mijn hele 192.168...

Eind dit jaar wil ik mijn mail verplaatsen van Exchange naar Protonmail en overweeg ik om Stack te gaan gebruiken om Onedrive te vervangen. Ik gebruik dit om mijn NAS te backuppen.

Kleine uitdaging voor nu:

Ik gebruik de tool To-Do van Microsoft om zo weinig mogelijk te vergeten. Ik zoek een waardige vervanger. Het liefst 1 die open source is, uiteraard in de privacy gedachten past en als het aan mij ligt in een browser kan werken.

Ik kom steeds op Joplin uit, maar ik ben nog niet verliefd geworden.

Iemand een leuke tip? Het liefst iets wat kan syncen met een telefoon zodat ik onderweg iets kan toevoegen en het kan loslaten.
https://standardnotes.com/ / https://github.com/standardnotes/app
Die kun je volgens mij zelfhosten en dan heb je zoals ik het zie ook web-access dus dat zal wel werken op de telefoon.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Cambionn
  • Niet online
Hoewel die vooral om de browser gaan (welke ik sowieso niet gebruik), heb ik met alle nieuwsberichten inmiddels toch wel twijfels bij Brave als zoekmachine. Dus ben nu verder aan het kijken naar opties. Nou wil ik eigenlijk niet alsnog Google's of Microsoft's resultaten gebruiken, ook niet via via. Dus voorkeur ligt bij een zoekmachine met eigen crawler en index. Dan kom ik als ik Brave afschrijf toch al aardig snel uit op Mojeek of publieke SearXNG instances.

Ben nu die eerste eens aan het testen. Maar wellicht dat andere hier er nog wat over te zeggen hebben.

Edit: Moet zeggen dat ik enorm fan ben van de Focus mode van Mojeek. Heb een paar topic waar ik idd in een groep websites normaal zoek, en uit gewoonte de naam van de website er maar bij zette. Dat werkte in Mojeek toch wat minder lekker, maar een Focus setting voor die websites + de lexical search ipv semantical werkt dan opeens heerlijk :) .

[ Voor 25% gewijzigd door Cambionn op 18-07-2023 15:27 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cambionn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:49:
Hoewel die vooral om de browser gaan (welke ik sowieso niet gebruik), heb ik met alle nieuwsberichten inmiddels toch wel twijfels bij Brave als zoekmachine. Dus ben nu verder aan het kijken naar opties. Nou wil ik eigenlijk niet alsnog Google's of Microsoft's resultaten gebruiken, ook niet via via. Dus voorkeur ligt bij een zoekmachine met eigen crawler en index. Dan kom ik als ik Brave afschrijf toch al aardig snel uit op Mojeek of publieke SearXNG instances.

Ben nu die eerste eens aan het testen. Maar wellicht dat andere hier er nog wat over te zeggen hebben.

Edit: Moet zeggen dat ik enorm fan ben van de Focus mode van Mojeek. Heb een paar topic waar ik idd in een groep websites normaal zoek, en uit gewoonte de naam van de website er maar bij zette. Dat werkte in Mojeek toch wat minder lekker, maar een Focus setting voor die websites + de lexical search ipv semantical werkt dan opeens heerlijk :) .
Ik heb het nieuws waar je het over hebt denk ik gemist. Kun je die delen?
Ik ben net een paar maanden geleden van Microsoft Edge naar Brave gegaan.

• Cambionn
  • Niet online
Beekforel schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:42:
[...]
Ik heb het nieuws waar je het over hebt denk ik gemist. Kun je die delen?
Ik ben net een paar maanden geleden van Microsoft Edge naar Brave gegaan.
De laatste was deze waar Brave copyright en licenties negeert om webdata aan AI-modellen te verkopen. Als je daarin naar de topcomment van bun00b kijkt, staan daar meteen linkjes in van voorgaande dingen in deze categorie:
Dat getuigd nou niet van het meest etische bedrijf. Zeker die laatste vind ik wel heel erg de grens overgaan, maar geen een vind ik echt netjes. Dus als er andere opties zijn, dan verkies ik toch die.

Ik zou gewoon lekker FireFox pakken als het om browsers gaat. Deze zelf instellen, of als je lui bent LibreWolf gebruiken ipv FireFox zelf. Heb zelf echt nog nooit een website gehad die niet werkt op FireFox, behalve dat Google Images er lelijk uit ziet. Maarja, Google ontwijk ik toch al (en anders, het werkt prima, alleen met niet zo mooie CSS). Kwa privacy zit je dan niet slechter dan bij Brave, en je support ook nog eens niet Google's push tot monopoly in browserwereld door middel van Chromium.

Zo ver werkt voor de zoekmachine Mojeek, met een doorlus naat Startpage mocht Mojeek er niet uit komen (en dat is lang niet altijd nodig!), echt prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 04-08-2023 12:50 ]

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
Ik wil van Google Chrome overstappen naar een andere browser (Brave of Firefox).
Alweer jaren geleden dat ik Firefox heb gebruikt maar die werd toen steeds trager voor me.
Kan iemand ervaringen delen met misschien de voor/nadelen tegenover Brave tegenwoordig?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
qwasd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 04:33:
Alweer jaren geleden dat ik Firefox heb gebruikt maar die werd toen steeds trager voor me.
Dat trager worden zou misschien door extensions kunnen komen, of misschien te volle caches icm een trage pc. In dat laatste geval is het even ctrl-shift-del.
Kan iemand ervaringen delen met misschien de voor/nadelen tegenover Brave tegenwoordig?
Ik vind Brave soms wat rare zetten maken, zoals crypto integratie, injectie van referral codes. Ook heeft de eigenaar zichzelf regelmatig dusdanig in de problemen (op politiek vlak) gebracht, dat sommige mensen er alleen al om die reden er geen gebruik van willen maken.

Verder is Brave gebaseerd op Chromium. Als er een kritieke patch wordt uitgebracht, loopt Brave dus ietsje achter in tijd.

Als je deze browsers gebruikt, even https://www.privacyguides.org/en/desktop-browsers/ doornemen voor geadviseerde instellingen.

• Cambionn
  • Niet online
Ben zelf geen fan van Brave. Bedrijf heeft aardig wat rare dingen gedaan in z'n relatief korte bestaan waardoor ik ze niet zo vertrouw. En ik ga niet mijn privacy in vertrouwen geven bij een bedrijf dat ik in den beginselen al niet vertrouw :+ .

Daarbij wil ik geen Chromium browser. Je support dan nogsteeds Google's monopoly op de browsermarkt.

FireFox gebruik ik nu al aardige tijd (ergens rond de 2 jaar dat ik ben overgestapt denk ik? Heb het niet echt bij gehouden) met wat extra hardened setting (hoewel niet alles) en heb nooit problemen ondervonden. Mobiel gebruik ik Fennec, daar zelfde verhaal. Wellicht dat de tips die andere genoemd hebben helpen mocht je zelf toch wel wat tegen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cambionn op 23-12-2023 11:00 ]

• qwasd
Cyb schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:44:
[...]

Dat trager worden zou misschien door extensions kunnen komen, of misschien te volle caches icm een trage pc. In dat laatste geval is het even ctrl-shift-del.

[...]

Ik vind Brave soms wat rare zetten maken, zoals crypto integratie, injectie van referral codes. Ook heeft de eigenaar zichzelf regelmatig dusdanig in de problemen (op politiek vlak) gebracht, dat sommige mensen er alleen al om die reden er geen gebruik van willen maken.

Verder is Brave gebaseerd op Chromium. Als er een kritieke patch wordt uitgebracht, loopt Brave dus ietsje achter in tijd.

Als je deze browsers gebruikt, even https://www.privacyguides.org/en/desktop-browsers/ doornemen voor geadviseerde instellingen.
Bedankt voor jullie reacties.

Die website had ik inderdaad bekeken maar ik wil ook graag een app op mijn Android telefoon om bookmarks etc. te syncen. Firefox wordt daar als mobile app afgeraden en sync zou via een account lopen. Via Brave kun je gewoon een QR code scannen.
On Android, Firefox is still less secure than Chromium-based alternatives: Mozilla's engine, GeckoView, has yet to support site isolation or enable isolatedProcess.

• qwasd
Hoe gaan jullie er eigenlijk mee om als je net begonnen bent met wat zaken te scheiden. Ik wil waarschijnlijk gebruik gaan maken van Startpage als zoekmachine met Firefox (hardened)/Librewolf of misschien Brave als browser. Voor mijn Android telefoon zou het dan Fennec/Mull/Brave worden.

Ik kijk echter aardig wat Youtube en ik heb ook Youtube Premium. Hoe kan ik dit het beste scheiden in de browser m.b.t. andere zaken die ik op het internet gebruik. Is de Multi-account container in Firefox dan een optie? Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit het beste kan aanpakken m.b.t. privacy. Ja waarschijnlijk Youtube Premium opzeggen, maar nogmaals ik ben net begonnen en ik wil het stap voor stap aanpakken. (mail, browser, smarthome etc.)

Openstaande acties:
- Gmail naar Proton met custom domein (domein is al in bezit)
- Google Chrome (met uBlock) / browser en zoekmachine vervangen
- Google Drive naar Proton Drive
- Google Photo's naar Proton
- Google Contacten naar Proton? (sync naar Android is vereiste)
- Google Agenda naar Proton
- Google Home vervangen voor iets anders maar ik hoop dat dit wel kan met spraakbesturing
- Google Maps naar een alternatief?

Overige:
- Adguard Home met Doh/Dot heb ik al draaien op mijn Synology via Docker.
- Password manager gebruik ik 1Password en als backup een on premise omgeving van Vaultwarden. (Proton Pass voldoet ook voor me maar ik wil niet de mail en wachtwoorden bij 1 partij houden)
- Authenticator app gebruik ik 2FAS maar misschien ga ik dit omzetten naar Aegis of een Yubikey.

Nogmaals het gaat me eerst om hoe ik het beste nu Youtube kan blijven kijken op de juiste manier en misschien dat jullie voor de rest ook nog tips hebben. Ik zal het topic uiteraard ook nog wat uitgebreider doorlezen maar dit was al een mooie stap in de goede richting.

[ Voor 6% gewijzigd door qwasd op 25-12-2023 00:58 ]

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
qwasd schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:46:
Hoe gaan jullie er eigenlijk mee om als je net begonnen bent met wat zaken te scheiden. Ik wil waarschijnlijk gebruik gaan maken van Startpage als zoekmachine met Firefox (hardened)/Librewolf of misschien Brave als browser. Voor mijn Android telefoon zou het dan Fennec/Mull/Brave worden.

Ik kijk echter aardig wat Youtube en ik heb ook Youtube Premium. Hoe kan ik dit het beste scheiden in de browser m.b.t. andere zaken die ik op het internet gebruik. Is de Multi-account container in Firefox dan een optie? Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit het beste kan aanpakken m.b.t. privacy. Ja waarschijnlijk Youtube Premium opzeggen, maar nogmaals ik ben net begonnen en ik wil het stap voor stap aanpakken. (mail, browser, smarthome etc.)

Openstaande acties:
- Google Home vervangen voor iets anders maar ik hoop dat dit wel kan met spraakbesturing

Overige:
- Password manager gebruik ik 1Password en als backup een on premise omgeving van Vaultwarden. (Proton Pass voldoet ook voor me maar ik wil niet de mail en wachtwoorden bij 1 partij houden)
- Authenticator app gebruik ik 2FAS maar misschien ga ik dit omzetten naar Aegis of een Yubikey.

Nogmaals het gaat me eerst om hoe ik het beste nu Youtube kan blijven kijken op de juiste manier en misschien dat jullie voor de rest ook nog tips hebben. Ik zal het topic uiteraard ook nog wat uitgebreider doorlezen maar dit was al een mooie stap in de goede richting.
Oei, je gaat meteen diep. Hopelijk werkt dat voor je.

Ik heb mijn e-mail volledig bij Proton ondergebracht. Ik het unlimited abonnement voor 2 jaar en 'krijg' daarnaast dus ook de VPN en de SimpleLogin dienst erbij.

Ik heb mijn meest persoonlijke domein bij Proton ondergebracht en heb daarnaast ook nog een domein bij SimpleLogin ondergebracht. SimpleLogin biedt daarnaast mogelijkheden tot het creëren van niet-persoonlijke aliassen.

Personen uit mijn binnenste kring krijgen mijn persoonlijke e-mailadres.
Mensen daarbuiten een e-mailadres (dat persoonlijk lijkt) van het andere domein.
Bedrijven krijgen allemaal een eigen e-mailadres (alias) uit het 2e domein.
Fora krijgen een SimpleLogin alias. Niet herleidbaar naar mij.

Agenda/taken/notities/drive
Agenda: Ik ben een oude Proton gebruiker. Uit de tijd dat er voor agenda nog geen apps waren voor Proton. Ik werk veel vanuit mijn agenda dus die moet vloeiend werken. Helaas ben ik uiteindelijk bij Apple terechtgekomen. Ik vind het gemak te belangrijk en er zijn geen echte - voor mij - goede alternatieven. Navigeren vanuit CarPlay, reminders op mijn watch, reistijd, enz.

Taken: Ik zit redelijk in het Apple eco-systeem en ben na veel proberen van allerlei oplossingen gewoon bij Apple Reminders uitgekomen. Helemaal nu die met het Advanced Data Protection E2E-encrypted zijn.
Datzelfde geldt voor

notities: Ook hier maak ik gebruik van Apple notes. Ik heb een jaar Standard Notes gebruikt maar ik zag hier geen meerwaarde meer voor nu Apple ADP heeft geïntroduceerd.

Files/Bestanden:
Ik gebruik hiervoor mijn NAS-infrastructuur. (NAS thuis, NAS bij familie en offline backups.)
Bestanden hoef ik zelden echt bij me te hebben. Dit in tegenstelling tot de agenda, taken en notities.
Ik sla de bestanden die ik belangrijk vind dus thuis op op mijn NAS die wordt gebackupt naar een andere NAS en naar externe HDD's. Eventuele bestanden die ik wel nodig denk te hebben synchroniseer ik via Synology Drive.

Browser: Firefox, (Geschiedenis wordt gewist bij sluiten van de browser.) Verder zo min mogelijk plugins om fingerprinting te voorkomen. )
Zoekmachine: DuckDuckGo
DNS: NextCloud (ad-/malware blocking)

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Cambionn
  • Niet online
YouTube via browser zou je in iets als Hermit of Native Alpha kunnen sandboxen voor nu.

De volgende stap: NewPipe (Android) SmartTubeNext (AndroidTV) en FreeTube (PC) gebruiken. Dat zijn alternatieve privacy-focussed front-ends voor YT.

Voor maps kan ik nogsteeds Organic Maps aanraden.

Die post die je gelinkt hebt. Fijn dat het geholpen heeft! Let wel dat er wat wijzigingen zijn, en dat die lijst zeker niet heilig is. Dit was namelijk een lijst met wat ik had gedaan zo ver, niet een handleiding ;) . De wijzigingen staan grotendeels verderop terloops wel, maar een korte samenvatting van het belangrijkste:
  • Ik heb besloten Brave als bedrijf niet te vertrouwen. Ben overgestapt naar Mojeek als zoekmachine. Werk opzich goed, maar werkt wel anders dus ff wennen. StartPage is m'n fallback maar probeer ik bij weg te blijven (ik heb het liefst iets met eigen crawler en index).
  • pCloud is buggy. Ben daarom overgestapt naar een voorgehostte NextCloud server. Dit kan op veel manieren en ook goedkoper dan ik het heb, maar ik doe dit via TheGoodCloud.
  • Contactsynchronisatie/back-up loopt nu ook via mijn NextCloud. Gebruik DAVx⁵ in F-droid daarvoor, samen met Simple Contact Pro SE (fork met CardDAV/vCARD support). Proton heeft synchroniseerd veel data niet tussen apparaten, enkel naam en email dacht ik.
  • Simple Mobile Tools is overgenomen door een sketchy bedrijf. Er is een fork die in F-Droid zou moeten komen, maar ik zie hem nog niet. Tot die tijd mogen apps uit die suit niet updaten bij mij.
  • Joplin voor notities.
  • Ik heb geen optie tot Telegram meer, enkel Signal en Matrix. Eigenlijk heb ik alle contacten op Signal. Matrix gebruik ik vooral voor community-based dingen. Maar als men wil zou het kunnen voor contact.
  • Browser extensies zijn wat veranderd. Kijk voor de belangrijkste naar de comments na de mijne.
  • Gebruik nu FlorisBoard ipv OpenBoard. Dit omdat de eerste meer onderhouden wordt.
  • Draai standaard Proton VPN met add- en tracking blocker mobiel, dus DNS66 draait niet meer. Dit met het idee dat het iets minder vingerprintgevoelig zal zijn.
  • Voor mijn smartwatch heb ik een nieuwe gekocht waar AsteroidOS op kan, een Linux distro voor smartwatches. De oude heb ik gereset en verkocht.
Verder ben ik door met Big Tech verwijderen. Mijn Twitter en Microsoft accounts zijn nu, naast mijn Meta accounts, ook verwijderd. Google account hangt enkel nog aan Google Home, welke ik op termijn wil vervangen met HomeAssistant. Ik moet dan echter ff wat hardware kopen en daar ben ik domweg nooit aan toe gekomen. Wel gebruik ik al delen smarthome zonder Google, zoals de lampen via de Phillips Hue app, Roomba via eigen app, en GoogleTV is is uitgelogd van Google (mobiel ook trouwens).

Plan is ook nogsteeds om mijn volgende telefoon met GrapheneOS te draaien.

Vanaf maart heb ik een nieuwe baan waar ik in Linux mag werken ipv Windows. Nou switch ik natuurlijk niet van baan dáárom, maar wel mooi meegenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Cambionn op 25-12-2023 16:01 . Reden: Typo's ]

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-03 23:57

Openstaande acties:

Overige:

Laat even weten hoe de overstap van Google naar Proton bevalt, ik ben daar wel geïnteresseerd in omdat ik ook nog veel zaken bij Google heb.

Google Maps alternatief kan ik OsmAnd of Organic Maps aanraden. Echter blijven de POI's wel beter op Google Maps.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 19:39

Openstaande acties:

Overige:

Ik heb veel van de dingen gedaan die jij ook noemt. Een paar ideeën waar je nog wat vraagtekens hebt staan:
  • Desktop werkt Librewolf goed, zeker i.c.m. uBlock Origin.
  • YouTube heb ik vervangen met NewPipe.
  • Google Contacten naar Proton is lastig - Proton Contacts zit nu nog in ingebakken in de mail-client en integreert niet met je contacten-app op je telefoon (je kan overigens wel exporteren/importeren, maar dan moet je dus op twee plekken gaan bijhouden). Er is wel veel vraag naar een dedicated app (en volgens mij zit die ook in de pijplijn). Ik heb zelf een tijdje contacten gehost in een Nextcloud-instance en gesynchroniseerd via DAVx⁵, maar voor het gemak zit ik nu (weer) bij Google Contacts en wacht ik op de Proton-app.
  • Google Maps heeft niet een geweldig alternatief. Magic Earth werkt prima en ook OsmAnd+ is bruikbaar, maar m.i. is niets zo goed als Google Maps.
  • Google Home is goed te vervangen met Home Assistant. Voor het gemak kan je een Home Assistant Green of Yellow aanschaffen (maar docker/synology kan natuurlijk ook).

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ik stoorde me ook aan:
- weinig opties in Google's wachtwoord manager
- beperkingen in compatibiliteit van Google's wachtwoord manager (bijv. niet te gebruiken in Brave op Android)
- spam in hotmail ontvangen. En beperking van Outlook dat 'rules' niet werken op de Spam folder. Ik wil niet dagelijks m'n spamfolder hoeven uit te spitten. Why the hell kan ik een rule daar ook niet in werken? |:(

Ik ben de afgelopen 2 weken op zoek gegaan naar een oplossing.
Hieronder een uitgebreid verslag van bekeken opties:
A: om te vragen of jullie nog tips hebben of suggesties
B: om anderen te helpen met hun keuzes

Nog even persoonlijke situatie:
- in een gezin, met 2 kleine kinderen (ik zoek een oplossing die mijn vrouw nu ook, en kinderen in de toekomst ook zouden kunnen gebruiken)
- ben tweaker, heb zelf een servertje draaien thuis met Proxmox/Docker etc. Heb geen poorten open staan, enkel voor Wireguard en daarnaast nog Tailscale. Vrouw heeft weinig met IT/computers, dus het moet wel simpel te gebruiken zijn
- heb ook een eigen domein bij Cloudflare
- heb een hekel aan betaalde abonnementen. Wil best betalen voor een dienst, maar liever niet maandelijks/jaarlijks.
- Android gebruikers. Geen Apple.

Password Manager:
Qua password managers gekekeken naar:
- OnePassword --> mooi, maar wel 4,75 per maand voor een family, bijna 60 euro per jaar
- Bitwarden webdienst --> mooi, maar ook jaarlijks ~40 euro voor een family
- ProtonPass --> tijdelijk nu 199 voor een lifetime. Een smak geld. Voor een family (iedereen een eigen account) wel ERG veel :o
- Bitwarden self-hosted --> interessant :9

--> de keuze:
Heb hier voor nu gekozen voor de laatste optie, in de vorm van Vaultwarden. Omdat de apps (bijv. Bitwarden Android app) alles cachen is het geen probleem dat we buitenshuis niet altijd verbinding hebben met de server (de VPN app staat niet alijd aan op mijn telefoon/laptop).
Met dit self-hosten is het gewoon te gebruiken zonder restricties op het aantal gebruikers, en werkt het delen van wachtwoorden ook goed en is het goed te regelen.
Vond ProtonPass overigens wel gelikter werken --> bijv. gewoon direct een nieuw voorgesteld wachtwoord, ipv. via ergens in een schermpje te kiezen. Ook de integratie met SimpleLogin is wat gelikter. Toch toffer om het gratis zonder beperkingen te kunnen draaien op de server.

Dan de email:
Ik heb gekeken naar opties zoals SimpleLogin wat nu bij Proton Pass er bij zit: unieke addressen per site/winkel, zodat je in geval van spam:
1) weet via wie het gelekt is
2) je die alias eenvoudig uit kunt zetten en zo de spam opgelost hebt
Wil dus per dienst een uniek adres hebben, maar het is ook een pain in the a.. om - mocht die dienst stoppen/omvollen - dan overal je e-mail adres te moeten gaan wijzigen...

Opties overwogen:

- Cloudflare e-mail forwarding: dit werkt erg goed. Mail ontvangen kan zelfs voor een gezin. Ik dacht bijv. per subdomein doorsturen naar een ander adres (ik.mijndomein.com --> addres A en zij.mijndomijn.com --> adres B ). Andere optie is via een e-mail worker: een stukje code op Cloudflare waarmee je de 'to' kunt bekijken en op basis daarvoor het doorstuurt naar address A of B. Catch-all werkt ook zodat je willekeurig een adres kunt verzinnen als 'kruidvat@ik.mijndomein.nl' zonder die eerst aan te maken. Top!
Voordeel:
- kost verder niks (domein heb ik er al)
- van niemand afhankelijk behalve Cloudflare (bij hen twijfel ik niet aan uptime van de dienst)
Nadelen:
- je kunt niet antwoorden vanaf je alias (al kan dat lees ik soms eventueel nog wel via Gmail. Maar lang niet zo simpel as 'reply')
- beheer van aliasen is wel omslachtig. Ergens diep in Cloudflare bijv. een adres blokken... Geen overzicht welke adressen allemaal bestaan.

-ProxiedMail: een dienst als simplelogin, waarin je dus echt aliasen hebt en aan/uit kunt zetten.
Voordelen:
- een lifetime abonnement is goedkoop (~25 euro nu)
- ook te gebruiken voor een family (je kunt een catch-all aanmaken met reguliere expressies, dus op basis van het gebuikte email adres. Bijv bent je adres met "ik-" dan naar A. met "zij-" dan naar B.
Nadelen:
- deze catch-all adressen die gebruikt worden (--> als je in een winkel "ik-hema@mijndomein.nl' aangeeft), worden niet los aangemaakt. Je hebt er dus geen overzicht van wat er allemaal in gebruik ik.
- ondersteunt helaas geen 'mijndomein' adressen als de ontvanger een hotmail (outlook/hotmail) adres is
- is wat minder bekend/groot dan SimpleLogin. Het gaat wel om al je mail die via deze dienst gaat...
- heeft geen backup mail server ljkt het (geeft aan om maar 1 'mx' DNS record in te stellen)

- SimpleLogin:
Voordelen:
- werkt ook voor een family, met catch-all. Email naar 'tefal@ik.mijndomein.nl' naar A, en andere naar B
- deze verzonnen aliassen worden ook automatisch aangemaakt als alias. Je hebt dus goed inzicht in wat er allemaal in gebruik is.
- website/app ziet er goed uit. En heb veel vertrouwen in deze partij (helemaal nu als onderdeel van Proton). Heeft bijv. ook een 2e 'mx' DNS record in te stellen (backup mail forward server?)
Nadeel:
- kost wel 199 (zit bij het Proton Pass lifetime ingebrepen)

Apple/iCloud heeft ook iets schijnt, maar dat is voor mij geen optie (Android) en dan kun je ook niet replyen via je alias.

Keuze: vooralsnog heb ik gekozen voor het Proton/SimpleLogin lifetime abbonnemnet van 199 euro, maar dan enkel voor SimpleLogin. Dit gebruik ik in combinatie met Bitwarden --> maakt nieuwe adressen aan horende bij een bepaald subdomein (voor mij dus iets als 'ik.mijndomijn.com') en voor mijn vrouw met een ander subdomein.

Punten waar ik nog wel over denk (kan nog een refund aanvragen van Proton lifetime):
- is het kunnen reply-en wel echt nodig?
- hoe vaak ga ik nou echt het uitzetten van een alias nodig hebben?
De oplossing van Cloudflare werkte ook wel mooi. En de lifetime bij ProxiedMail is ook wel een stuk goedkoper dan Proton/SimpleLogin... Maar het voelt wat meer als 'geknutsel'.

Conclusie:
Maar voor ons gezin heb ik zo denk ik een mooie oplossing:
- passwords kunnen we nu goed beheren in ons gezin zonder beperkingen
- hiermee hoop ik spam volledig uit te sluiten. De 'catch-all' sluit het niet uit, maar mocht iemand gaan spammen op willekeurige @ik.mijndomein.com' adressen (wat SimpleLogin dan toestaat en er aliasen voor aanmaakt) dan stap ik over op 'ik2.mijndomein.com'. Bestaande aliasen blijven dan werken, en de spammer op 'ik.mijndomein.com' is weer geblockt).
- en mocht SimpleLogin ooit stoppen, dan kan ik doordat ik gebruik maak van mijn eigen domein de bestaande email blijven ontvangen via de 'Cloudfare' optie.

Mocht iemand nog tips hebben: laat maar weten!

• Cambionn
  • Niet online
Ik bedenk me net dat ik nog helemaal niet hier had gepost. Maar ik heb voor oud en nieuw een grote schoonmaak gehouden. Met veel blijdschap heb ik mijn laatste Big Tech account verwijderd. Nouja, ik heb nog een LinkedIn waar ik nooit opzit als zijne makkelijk CV, maar daar houd het op. Mijn Google Account (waar al bijna niks meer op stond). De laatste dingetjes zijn vervangen met Home Assistant (overigens nu ook meteen pi-hole netwerkbreed aan het draaien. Belachelijk hoeveel die blokkeert, maarja mijn partner zit nog wel op Big Tech dingen :') ).

En daarmee is mijn queeste om alles te vervangen met privacy-georiënteerde alternatieven (met voorkeur maar geen eis tot FOSS), zonder het gemak te verliezen die ik bij Big Tech had of zelf te hoeven hosten, compleet. Nu is het enkel nog onderhouden en soms voor de lol nieuwe dingen proberen. Mijn eerste post hierover was aldus de zoekfunctie in oktober 2022, en wat daarvoor ben ik ermee begonnen. Dus zo'n 2,5 jaar bezig geweest. Ook grappig hoeveel dingen die ik in mijn eerste post noemde, ik al lang heb afgeschreven of zelfs negatief over ben nu. Echt niet dat ik nu bijv. Brave nog zou aanraden (Mojeek is mijn huidige alternatief, met eigen index en crawler), en pCloud werkte niet lekker en is vervangen met een voorgehostte NextCloud omgeving bij TheGood.Cloud.

Ik moet zeggen, ik mis eigenlijk niks ;) .
Twee Dee schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:06:
Ik merk dat ik bovengemiddeld bezig ben met privacy, een onderwerp wat in mijn ogen erg verkleefd is met politiek, burgerrechten, businessmodellen en comfort zoals "makkelijke diensten waarmee je met je privacy betaalt".

Onlangs weer een nieuw stap genomen om WhatsApp helemaal vaarwel te zeggen en alleen nog maar IM via Signal te accepteren. Ja dan ga ik vast wat - veelal nutteloze ;) - groepsapps missen...

Wat ik in al heb gedaan / doe:
  • Op elke website de tracking cookies minimaliseren
  • Van Gmail naar Proton Mail
  • Bij vrijwel alle diensten een virtueel e-mailadres
  • Altijd VPN aan
  • Ik deel niet standaard alle gegevens met centrale databanken van overheidsdiensten
  • Op alle diensten "AI training, vindbaarheid, gebruik van profiel voor ..." uitzetten
Er zijn best wat zaken die "lastig" zijn, zoals WhatsApp waar je bijna niet omheen kunt. Of het kan wel maar je denk dat je er niet omheen kunt...

Ik snap dat dit best wat gedoe is en dat niet iedereen het doet, wel ben ik me heel erg bewust dat je een veel moeilijker doelwit bent om te hacken/profilen. Neem bijvoorbeeld die losse e-mailadressen, het wordt dan al een stuk moeilijker om over meerdere diensten heen profielen/data aan elkaar te linken.

Vandaag tijdens het uitnodigen van mensen in Signal kwam ik ineens tot een openbaring; ik maak nog steeds gebruik van "Googled" Android [staat nog op de lijst ;-)]. Het gebruik van de contacten app kon ik nog niet omheen voor bellen, appen etc. Maarrr nu kwam ik net pas tot de ingeving dat ik in ieder geval die contacten lokaal kan houden en niet hoef te syncen met het achterliggende Google account...

In de overstap naar Signal merk ik veel interesse van mensen die benieuwd zijn waarom, en ook veel mensen die "eigenlijk ook wel willen maar het lukt niet". En de mensen die oprecht vragen waarom ik overstap, realiseren zich vaak niet zo wat er op de achtergrond eigenlijk "mis" is met diensten als WhatsApp. Wat er technisch mis is (alle metadata naar Meta) en vervolgens waarom dat dus wél interessant is ("wie interesseert zich in mij?"). "Nou iedereen is online een doelwit en die Metadata maakt het makkelijker jou en je vrienden te profilen".

Voor mij zit er ook een ideologische gedachte achter, dat een vrije democratie bescherming van burgers vereist en dat we gesloten, kapitalistische, gesloten technologische machtsblokken in het hart van onze informatiemaatschappij (en democratie) niet zouden moeten accepteren. Maar met dat verhaal loop ik niet te koop. Pas als mensen nog steeds doorvragen ná de basis veiligheidsvragen, waarom privacy belangrijk is licht ik toe hoe ik kijk naar wat er momenteel mis is aan BigTech.

Anyway, voorzover even mijn introductie in dit topic - even kijken waar jullie je zoal mee bezighouden :)
Ik doe al een aardige tijd zonder WhatsApp, paar jaar inmiddels. In het begin wat rare blikken gehad, maar inmiddels is iedereen het gewend en zitten ze op Signal of SMS'en ze me. Merk ook dat er tegenwoordig in verhouding veel meer "dat zou ik ook moeten doen" achtige reacties komen, en minder "jij bent gek" reacties. Mooie verandering als je het mij vraagt.

Wat betreft contacten, dialer, etc. Je zou de Fossify apps kunnen gebruiken. Werkt prima als alternatief op de Google versies. Synchronisatie van contacten zou je eventueel naar een eigen server kunnen doen via DAVx5, zo synchroniseer ik ze naar mijn NextCloud. Allemaal op F-Droid te vinden.

Pagina: 1