Toon posts:

Access point (AP) of router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik wil een access point of router aansluiten op mijn modem van Ziggo om daarmee de up- en downloadsnelheid te verhogen. Ik vraag mij het volgende af. Is het mogelijk om de router functionaliteit van mijn Ziggo modem (Ubee EVW 3226) uit te schakelen? Zo ja, kan ik dan het beste een nieuwe wireless router kopen of een access point? Extra LAN poorten heb ik niet nodig dus het zou puur gaan om een eventuele 'betere' dan wel snellere, routing functionaliteit.

Wat is je budget?
Max 100 euro maar liever goedkoper natuurlijk.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huis met drie verdiepingen. De modem staat in de woonkamer recht op het ISRA punt. De router of access point wil ik daarop aansluiten met een korte kabel. Een kabel naar boven trekken of het huidige AP verplaatsen (voor een sterker signaal op hogere verdiepingen) gaat niet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:15:
Ik zoek een?
Ik wil een access point of router aansluiten op mijn modem van Ziggo om daarmee de up- en downloadsnelheid te verhogen. Ik vraag mij het volgende af. Is het mogelijk om de router functionaliteit van mijn Ziggo modem (Ubee EVW 3226) uit te schakelen?
Yes, lees deze pagina van Ziggo om te leren hoe je je modem in bridge mode zet. Daarna....
Zo ja, kan ik dan het beste een nieuwe wireless router kopen of een access point? Extra LAN poorten heb ik niet nodig dus het zou puur gaan om een eventuele 'betere' dan wel snellere, routing functionaliteit.
Als je je modem niet meer als router wilt laten optreden moet je een vervangende router regelen inderdaad. Een AP is voor binnen een bestaand netwerk, maar dat heb je dan nog niet.
Als je je modem als router laat fungeren is een AP WEL genoeg (en als je toch per ongeluk een router hebt; die kan je ook als AP inzetten)
Huis met drie verdiepingen. De modem staat in de woonkamer recht op het ISRA punt. De router of access point wil ik daarop aansluiten met een korte kabel. Een kabel naar boven trekken of het huidige AP verplaatsen (voor een sterker signaal op hogere verdiepingen) gaat niet lukken.
Het is moeilijk te voorspellen of je genoeg signaalsterkte overhoudt op de bovenste verdieping. Bij mij lukt dat bijvoorbeeld op zich wel (3 verdiepingen) maar ik heb toch een kabel naar boven gelegd.
Je kunt het een beetje testen met de wifi-functie van je modem; als die het haalt, dan is dat wel te doen.

Als het dan gaat over welke router... dan is de pricewatch handig: https://tweakers.net/cate...JBWpQMlHSUckFmKZko1dbWAgA

[ Voor 7% gewijzigd door Cyphax op 09-07-2016 13:14 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-12 14:59
Het maakt weinig uit wat je doet. Allebei is mogelijk.

Als je ontevreden bent over de snelheid die je haalt, zul je eerst moeten testen wat het probleem is (wifi-snelheid? NAT translatie? Abonnementsnelheid?). Alleen in dat eerste geval gaat een accesspoint je helpen. In het tweede geval kan een router helpen maar de router die je van je provider krijgt zou (voor licht gebruik) ook afdoende moeten zijn om de abonnementsnelheid te halen. Dan kun je dus beter bij je provider aankloppen.

Verwijderd

Topicstarter
mcDavid schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:12:
Het maakt weinig uit wat je doet. Allebei is mogelijk.

Als je ontevreden bent over de snelheid die je haalt, zul je eerst moeten testen wat het probleem is (wifi-snelheid? NAT translatie? Abonnementsnelheid?). Alleen in dat eerste geval gaat een accesspoint je helpen. In het tweede geval kan een router helpen maar de router die je van je provider krijgt zou (voor licht gebruik) ook afdoende moeten zijn om de abonnementsnelheid te halen. Dan kun je dus beter bij je provider aankloppen.
Het licht aan het access point want als ik boven ben en ik ben aan het downloaden dan zie ik de snelheid omhoog gaan als ik naar beneden loop.
Is er voor NAT translatie geen standaard protocol die hetzelfde is voor elke router?
Abonnementsnelheid is 100% prima (met bekabeling krijg ik zelfs iets meer dan de beloofde snelheid).

Maar als ik een willekeurige router koop dan kan ik door de router op "access point mode" te zetten de router functionaliteit daarmee uitzetten?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:28:
[...]

Maar als ik een willekeurige router koop dan kan ik door de router op "access point mode" te zetten de router functionaliteit daarmee uitzetten?
Kabel in een LAN-poort steken ipv de WAN-poort zou al genoeg moeten zijn (wel de wifi goed instellen erop). :)

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik trouwens ook een snellere downloadsnelheid behalen door alleen een andere, externe, netwerkkaart in voor mijn laptop te gebruiken? Ik zat te denken aan eentje van het merk Alfa omdat je daar eenvoudig een sterkere antenne op kan plaatsen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
In theorie wel (zeker als je daarmee een 5GHz netwerk kan gebruiken), maar hou er rekening mee dat de ketting niet sneller is dan de zwakste schakel; een andere netwerkkaart met een betere antenne is niet nuttig als de andere kant (router/AP) niet meer vermogen heeft om te zenden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-12 14:59
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:28:
[...]

Het licht aan het access point want als ik boven ben en ik ben aan het downloaden dan zie ik de snelheid omhoog gaan als ik naar beneden loop.
Is er voor NAT translatie geen standaard protocol die hetzelfde is voor elke router?
Abonnementsnelheid is 100% prima (met bekabeling krijg ik zelfs iets meer dan de beloofde snelheid).

WAN-LAN doorvoersnelheden en NAT-translatie is misschien wel de grootste onderscheidende factor voor high-end routers. Maar het is afhankelijk van je gebruik en je abonnementssnelheid of dit een bottleneck is. Voor licht gebruik (browsen op enkele laptops en/of telefoons) is het zelden een probleem. Zitten er meerdere mensen tegelijk te gamen en torrents te downloaden dan wil je hier echt op letten.
Goed, lang verhaal kort: ik denk dat dit voor jou niet zo van invloed is.

Een router is idd doodeenvoudig als accesspoint in te zetten, en als je een goeie accesspoint nodig hebt is het helemaal niet zo gek om hier gewoon een router voor te gebruiken aangezien de keus dan veel groter is.

Een groter bereik is overigens lastig te bereiken. Een high-end router doet het allicht beter dan de (vaak beroerde) apparatuur van je provider, dus dat is een experimentje waard. Maar echt goed bereik door je hele huis creëren, doe je door het accesspoint te verplaatsen naar de plek waar je bereik nodig hebt.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:54:
Kan ik trouwens ook een snellere downloadsnelheid behalen door alleen een andere, externe, netwerkkaart in voor mijn laptop te gebruiken? Ik zat te denken aan eentje van het merk Alfa omdat je daar eenvoudig een sterkere antenne op kan plaatsen.
Die kans is vrij klein. De meeste laptops hebben aardig geavanceerde antennes. Als je dit pad wilt bewandelen zou ik eerder mijn geld zetten op het vervangen van de interne wifi-chip door een high-end model. Maar dat heeft natuurlijk alleen nut als er om te beginnen een beroerde chip in zit.
Pagina: 1