Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Basislaptop augustus 2016

Voor de laptop best buy guide gaan we deze maand op zoek naar een basislaptop, multimedialaptop en een thin&light. Dit topic is bedoeld om te discussieren over de basislaptop, waarvoor we zeshonderd euro uittrekken. De basislaptop is daarmee tweehonderd euro duurder dan de budgetlaptop, en voor dat geld blijk je de afgelopen jaren steeds meer hardware te kunnen krijgen.

Het moet dan ook lukken om voor zeshonderd euro een laptop te vinden met
- ssd
- redelijk vlotte cpu (vanaf i3)
- schermresolutie >1366x768
...en het liefste een ips-scherm in plaats van een tn-paneel.
Kandidaten
Wat zijn dan de interessante kandidaten voor dit geld?
- Bijvoorbeel de pricewatch: Acer Aspire V3-575-546Z die een Ci5-6200U-processor heeft, plus 8GB werkgeheugen en een 128GB ssd. En ook nog eens een full hd-scherm. Nadeel: dat scherm gebruikt wel een tn-paneel, dus matige kijkhoeken. Er zijn versies van deze laptop met toetsenbordverlichting, maar het lijkt erop dat deze versie dat niet heeft. Helderheid en contrast zijn ook niet indrukwekkend volgensnotebookcheck

- Veel opslag voor weinig geld: pricewatch: HP 15-ba027nd Namelijk 256GB plus 8GB en een full hd-scherm, maar het gaat wederom om een tn-paneel, en de A8-7410-processor heeft puma+-cores, dus meer op tablets gericht, beetje te vergelijken met Intel Atom-processors.

- Op papier de meeste waar voor je geld: pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DTMH Net als de Acer een ii5-6200U, 8GB werkgeheugen, 128GB ssd en Fhd-scherm met ips-paneel!

- Ook helemaal niet onaardig: pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433) i3-6100U, dus iets langzamer dan de i5-laptops hierboven, en 'slechts'4GB geheugen, maar je hebt naast je 128GB ssd wel een 1TB-schijf, dus geen last van een tekort aan opslag én ook een fhd ips-scherm.

De Ideapad 300 en de medion E6422 lijken me het interessantste, waar gaat jullie voorkeur naar uit? We willen het graag weten voor 21 juli 1200 12:00, waarna we aan een reviewsample van die laptop proberen te komen en het systeem ook echt te testen voor de lbbg :)

[ Voor 1% gewijzigd door PiweD op 11-07-2016 11:01 . Reden: Niet 1200, maar 12:00... ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Je kan scherm resolutie gelijk aanpassen naar FHD. Dit behoort gewoon een harde eis te zijn.

SSD er in kan ik mij in vinden, lijkt alleen wel dat zodra je SSD aanvinkt prijzen de lucht inschieten, zeker als je meer dan 120/8 GB wilt. Ik zou het niet onaardig vinden om te kijken naar de upgradebaarheid van de laptops. Hoe makkelijk je de HDD vervangt voor een SSD. Dit kan toch wel een paar eurootjes schelen, Zeker met de totaal niet onaardige Kingston SSDs die Crucial zelfs onder druk zet! https://tweakers.net/prod...W6hjpKBYnpqcGZValKVqYGtQA nog geen 4 tientjes voor een 120 GB SSD... En nog geen twee tientjes meer, en je hebt dubbele capaciteit.
Sorry, maar dan ga ik echt niet veel meer geld uit trekken, dan bouw ik em zelf wel in. HDD eruit en desnoods als externe schijf.

deze twee: https://tweakers.net/pricewatch/compare/472637;486709/
Als je daar een SSD in kan krijgen zonder al teveel moeite (niet iedereen is een tweaker en niet elke tweaker is met laptop/PCs bezig) dan heb je denk ik een betere deal.

Anders zeg ik de pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433) Deze lijkt mij allround de betere keuze.

[ Voor 7% gewijzigd door Lednov op 09-07-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Die Acer lijkt me dezelfde als deze reviews: Basislaptop Round-up - Zes laptops van zeshonderd euro vergeleken, dus daarbij zou het vervangen van de harde schijf een prima optie zijn. De Asus ken ik niet, maar heeft een i3-4005U, terwijl de Medion een i3-6100U heeft. Zou je qua merk liever Asus dan Medion hebben, of vind je Asus interessanter omdat je dan incl. ssd voor 540 klaar bent en dus 60 eu bespaart ten opzicht van de Medion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Ik zou de medion testen, het merk krijgt in principe weinig aandacht terwijl de producten verre van slecht zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lednov
Asus of Medion is mij, persoonlijk, om het even. Aan Medion kleeft een enorm aldi (lidl, weet ik het) imago. DDV stelt terecht dat er weinig mis mee is. Tuurlijk zal je altijd wat vinden, dat is met andere merken ook zo!

Prijstechnisch vind ik de Asus dus interessant. Het gaat alleen niet om het merk an sich, meer om het punt dat wanneer je een SSD los koopt en zelf inbouwt je wellicht een betere deal kan hebben.
Je zou dus ook de Medion uit de round up kunnen nemen. staat voor 549E in de PW en voor 590(120GB) of 610 (240GB) ben je klaar. Met de 120 GB optie ben je 10tje goedkoper, en krijg je er een i5 ervoor terug!
https://tweakers.net/pricewatch/compare/474189;558045/
Da's toch niet een onaardige deal, geen idee dus hoe makkelijk je de SSD er in zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Lednov schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:37:
Asus of Medion is mij, persoonlijk, om het even. Aan Medion kleeft een enorm aldi (lidl, weet ik het) imago. DDV stelt terecht dat er weinig mis mee is. Tuurlijk zal je altijd wat vinden, dat is met andere merken ook zo!

Prijstechnisch vind ik de Asus dus interessant. Het gaat alleen niet om het merk an sich, meer om het punt dat wanneer je een SSD los koopt en zelf inbouwt je wellicht een betere deal kan hebben.
Je zou dus ook de Medion uit de round up kunnen nemen. staat voor 549E in de PW en voor 590(120GB) of 610 (240GB) ben je klaar. Met de 120 GB optie ben je 10tje goedkoper, en krijg je er een i5 ervoor terug!
https://tweakers.net/pricewatch/compare/474189;558045/
Da's toch niet een onaardige deal, geen idee dus hoe makkelijk je de SSD er in zet.
dit is gewoon de beste optie... Kingston UV400 erin.

Mijn ervairng met de p6661 van mijn vrouw is dat ze heel makkelijk te openen en aan te passen zijn

edit:

waarom ik graag zou zien dat een medion wordt getest is juist vanwege het imago, naar mijn mening is het niet echt terecht, dat asus een redelijk merk is weten we, lenovo was ooit goed, maar ik wist niet hoe snel ik de mijne moest verkopen. Vergeleken met een ideapad of een asus (heb beide hier gehad om te testen, stak de medion met kop en schouders boven deze uit (van de asus heb ik zelfs een review geschreven, god wat was dat ding slecht x555LA ofzo)

Op de een of andere manier blijft Asus staan voor kwaliteit terwijl dat lang niet altijd het geval is, Lenovo idem dito, terwijl de ideapad lijn gewoon kwalitatief enorm teleurstelt...

maar goed... dat is mijn mening

[ Voor 25% gewijzigd door DeDooieVent op 10-07-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Medion _/-\o_
Geintje, ik werk alleen met desktops. ;w

Maar doe toch Medion,

Wel heeft Lednov ee beetje gelijk.
HDD kan je door een SSD vervangen, de andere eisen (onderdelen zoals resolutie scherm, en CPU) zijn moeilijk te vervangen.

En...
21 juli 1200 8)7

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Ik heb er 12:00 van gemaakt, al vermoed ik niet dat er veel verwarring zou ontstaan ;). Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel Medions getest heb, maar de E6421 was helemaal geen verkeerde laptop. Ik denk dat het de E6422 met i3 + ssd + hdd de beste optie is voor de doorsnee gebruikers, terwijl de meeste tweakers beter af zijn me teen E6421 met i5, om vervolgens een eigen ssd in te bouwen. Weet iemand of er een verschil tussen de E6421 en E6422 is op cpu en hdd na? Op medion.com bestaat de E6422 niet eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
nee, ik heb wel een verwachting. Ik heb namelijk zoals gezegd de p6661 gekocht voor mijn vrouw in de goedkoopste uitvoering in de hoop dat deze ook uitgerust was met een functioneel m.2 slot (de duurdere modellen hebben hier een ssd)

Dat bleek gewoon het geval, misschien een voordeel van budget, te weinig middelen om verschillende mobo's te "laten" produceren.

Ik kon dus voor de prijs van het duurste model een 500 GB EVO 850 en 4 GB extra ram erin zetten.

Ik verwacht dat ook in deze akoya de SSD een M.2 model is.

Eigenlijk jammer dat je opteert voor de i3 want het zou tweakers waardiger zijn de i5 te reviewen inclusief de optie van het inbouwen (met handleiding) van een nette ssd. Het is aannemelijk dat als de i5 versie een functioneel M.2 slot heeft dit ook hetgeval is in de i3, andersom ben je hier pas zeker van na het te hebben geprobeerd.

Door dus voor de i5 optie te gaan review je in 1 keer de twee versies, want het verschil tussen de i3 en i5 lijkt me vrij eenvoudig te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Nouja, het is aan jullie, maar als je geinteresseerd bent in een review van de i5-versie, dan heb ik deze alvast voor je: reviews: Basislaptop Round-up - Zes laptops van zeshonderd euro vergeleken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:52
Ik zie dat deze ook vrij populair is in de pricewatch.. Volgens mij voldoet die 100% aan de eisen..

pricewatch: Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

FullHD IPS, SSD, 8GB, i3, en dan nog als extra touch en tablet functionaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
De Yoga 500 is inderdaad veel waar voor je geld en stond in april ook in de bbg (reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2016, maar hij is nog maar bij een winkel te krijgen en dat vind ik wel een risico, want meestal wijst dat erop dat 'ie end of life is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 19:11
Vindt persoonlijk dat de yoga als een alternatieve keus gepresenteerd moet worden, omdat hij een i3 ipv i5 heeft. Toch een onderdeel wat je niet kunt updaten later. Een i3 is wel erg de onderkant opzoeken, merk bij mijn ouders dat deze zelfs voor hun toepassingen af en toe even inhoud (geen yoga laptop trouwens, maar wel een schone windows installatie).

Opmerking: de medion staat niet goed in de pricewatch, daar mist de ips paneel en zie ik daarom niet terug als ik een goede filter instell. Moet dit ergens gemeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
2green schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:57:
Opmerking: de medion staat niet goed in de pricewatch, daar mist de ips paneel en zie ik daarom niet terug als ik een goede filter instell. Moet dit ergens gemeld worden?
Onderaan de tab van de specificaties staat een button 'Verbeter productgegevens' en daarmee kan je verbeteringen doorgeven. Volgens mij moet het wel eerst door iemand van het PW-team goedgekeurd worden, dus verwacht niet dat het meteen gewijzigd is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
PiweD schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:45:
De Yoga 500 is inderdaad veel waar voor je geld en stond in april ook in de bbg (reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2016, maar hij is nog maar bij een winkel te krijgen en dat vind ik wel een risico, want meestal wijst dat erop dat 'ie end of life is.
Dat wil tegenwoordig niks meer zeggen. Je ziet steeds vaker dat grote partijen als Mediamarkt en Coolblue enzo exclusieve modellen en configuraties laten samenstellen. En dan vind je die modellen alleen bij hen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Dan is het risico juist groter. Eens het model uitverkocht is, is het sowieso niet meer verkrijgbaar.
Lidl (of aldi, weet ik het) doet dat met de eerder besproken Medions. Lopen als een trein want altijd uitverkocht. (Ik denk eerder achter gehouden voor personeel...)

ff een andere vraag, waarom is er voor de BBG geen laptopspecial voor het nieuwe schooljaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Lednov schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:21:
Dan is het risico juist groter. Eens het model uitverkocht is, is het sowieso niet meer verkrijgbaar.
Lidl (of aldi, weet ik het) doet dat met de eerder besproken Medions. Lopen als een trein want altijd uitverkocht. (Ik denk eerder achter gehouden voor personeel...)

ff een andere vraag, waarom is er voor de BBG geen laptopspecial voor het nieuwe schooljaar?
Nou meestal kopen ze dan nu juist groot in lijkt me.

Als mediamarkt 1000 stuks koopt ofzo van een product dan zal het product langer beschikbaar zijn dan 10 shops die er 3 kopen :). Het zegt dus helemaal niks hoeveel shops een product aanbieden. Mij lijkt dat de bbg uiteindelijk zou moeten gaan om het beste product voor de beste prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
Da's te simpel gesteld, verkrijgbaarheid is ook van belang in de BBG. Ik heb geen flauw idee wat een bedrijf besteld en/of kan leveren. Dan is het toch fijn als een product bij meerdere shops verkrijgbaar is. Wat ook weer voor de prijs ten gunste kan komen. Bedrijven concurreren terwijl je nu afhankelijk bent van één aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Nou vaak zijn de exclusieve modellen
Scherper geprijst omdat er hogere aantallen van worden ingekocht tov de modellen die voor iedereen verkrijgbaar zijn. Daar zitten vaak meer schakels tussen. Er zijn ook veel aanbieders die uiteindelijk uit dezelfde voorraad putten dus daar moet je je ook niet op blindstaren.

Maar goed. Beide hebben z'n voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkhuis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 10:24
Die HP kan er tussenuit, geen prijs meer bekend.

En wat betreft de truuk van de Medion E6421 en zelf een M.2 SSD toevoegen:
Zo te zien kan de Medion geen harde schijf bus PCI-e 3.0 SSD aan, je moet dan een SATA-600 exemplaar kiezen.

[ Voor 66% gewijzigd door Dijkhuis op 19-07-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Dijkhuis schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:00:
Die HP kan er tussenuit, geen prijs meer bekend.
Die HP is tijdelijk niet beschikbaar maar komt rond het weekend weer binnen volgens oa paradigit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeGeert
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:23
Die pricewatch: Lenovo IdeaPad 300-15ISK 80Q701DTMH, heeft die eigenlijk wel een IPS scherm? In de specs in de pricewatch staat TN. Voor een basislaptop is een i3 ruim voldoende lijkt me. Meerprijs voor een i5 kan je beter stoppen in extra geheugen of opslag lijkt mij. De pricewatch: Medion Akoya E6422 (30020433) lijkt me in het gestelde rijtje de meeste ingredienten hebben voor een complete basislaptop. Al vind ik de 4GB werkgeheugen beperkt. Volgens mij kan dit wel zonder problemen uitgebreid worden. Dus voor een paar tientjes extra zit je ook op 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Om maar even een voorschotje te nemen op de deadline van morgen; volgens mij is er een duidelijke voorkeur voor de Medion E6422 en hebben we als alternatieven de Yoga 500 en de Medion E6421 voor degenen die achteraf zelf een ssd in willen bouwen. Ja/nee/aanvullingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
PiweD schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:07:
Om maar even een voorschotje te nemen op de deadline van morgen; volgens mij is er een duidelijke voorkeur voor de Medion E6422 en hebben we als alternatieven de Yoga 500 en de Medion E6421 voor degenen die achteraf zelf een ssd in willen bouwen. Ja/nee/aanvullingen? :)
En toch denk ik dat de Yoga de beste keuze is :-) Die heeft alles wat de Medion ook heeft maar dan wel 8GB en als bonus nog touch en convertible functionaliteit.

Maar anders moet die idd maar alternatief worden maar ik denk dat je die toch nog even moet overwegen als eerste keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeGeert
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:23
PiweD schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:07:
Eens. Deze Medion's schroef je zo open via de backdoor. De Yoga; ook mooi, maar moet je ding zijn met zo'n draaibaar scherm en spiegelend. Ben ik wat allergisch voor, maar is dus persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind_surfer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik ben voor mijn vader opzoek naar een basislaptop. Hij zal voornamelijk office gebruiken en internetten. Maar wil wel een snel apparaat hebben die hij wat jaartjes kan gebruiken.

Nu hik ik zelf wat tegen de gemaakte keuze aan, 4 gb en i3 zijn wat mager.

Ik heb zelf mijn ook laten vallen op de Asus VivoBook R558UA-DM485T. Voordeel hiervan is snellere processor en meer intern geheugen. Nadeel is geen IPS paneel. dm485t.htmlhttps://tweakers.net/pric...vobook-r558ua-dm485t.html

Mijn vader kijkt bijna geen video dus beeldkwaliteit is minder van belang.

Kent iemand deze laptop en wat is jullie mening?
Pagina: 1