Akoestiek is niet optimaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-10 10:12
Goedemiddag,

Allereerst excuses voor de summiere titel, ik kon helaas niet echt een passende titel verzinnen.

Ik woon sinds 8 maanden in een huurwoning, echter ben ik al vanaf het begin tot nu bezig om het geluid optimaal af te stellen, maar ik krijg dit niet geheel voor elkaar. Het probleem zit zich voornamelijk in de bass weergave. Deze is te "boomy" en ik krijg deze niet op één lijn met mijn speakers afgesteld. Toen ik namelijk nog bij mijn ouders woonde had ik dit probleem totaal niet. De enige oorzaak die ik momenteel kan bedenken, is dat het te maken heeft met de akoestiek van mijn huidige woning, ten opzichte van de zolderkamer die ik eerst had.

Wat voor componenten gebruik ik?

Fronts: Monitor Audio BX2
Center: Monitor Audio BX Center
Subwoofer: Rel Quake MK2 (LFE aangesloten)
Receiver: Marantz SR5008

Wat heb ik geprobeerd?

- Speakers verplaatst, ingedraaid, recht gezet.

- Meermaals ingemeten met Audessy en alles ingesteld (voor de duidelijkheid, Audessy staat uit, wanneer ik dit aan laat lijkt het net alsof er een waas ontstaat)

- Speakers op small en large gezet (staan nu op small)

- Subwoofer in de hoek, tussen de televisie en de rechter speaker, ingedraaid in de hoek geplaatst.
- Met verschillende crossover instellingen gespeeld, namelijk 60 en 80hz. (40hz is te laag in mijn beleving)

- Instellingen op de subwoofer aangepast, met de fase- en crossover knop gespeeld. (crossover staat op de sub op de maximale crossover, en de fase staat op 0 graden momenteel)

- Andere speakerkabels getest

Zo zullen er nog enkele dingen zijn, die ik wel heb geprobeerd maar waar ik momenteel even niet op kan komen. Heeft dit puur met de akoestiek te maken, of speelt hier een ander probleem? Ik baal hier ontzettend van en ik hoop dan ook dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Alvast bedankt! :)

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Beste antwoord (via Partypooper op 17-07-2016 13:52)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Jag

Lees dit eens door, dat snap je beter wat er gebeurt als je een subwoofer in een huiskamer neerzet. Daar staat aan het einde ook nog een literatuur verwijzing voor als je nog meer de diepte in wilt (enkele uren leeswerk). De clou is dat elke ruimte zijn eigen "snaren" heeft (golflengtes die in de ruimte passen) en dat de subwoofer die "bespeelt". De (resonantie) frequenties van die snaren liggen vast, je kan alleen maar een beetje varieren in hoe ze aangeslagen worden door positie te veranderen van de weergever (sub), of op een andere plek te gaan luisteren (luisterpositie veranderen), de amplitude van sommige "snaren" verlagen (EQ) of zoveel snaren tegelijk bespelen dat het effect uit middelt (meerdere subs).

Stap 1: posities optimaliseren
Stap 2: instellingen in receiver optimaliseren (xover instellingen en evt EQ)
Stap 3: indien nog steeds storende pieken, kan je evt een externe EQ met bijv een miniDSP het liefst icm een meet mic overwegen (kost ongeveer 200e totaal)
Stap 4: sub(s) toevoegen, hiermee kan je voor meerdere posities in de ruimte goed geluid krijgen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

Klinkt het zonder sub (speakers op large) op de direct mode van de versterker wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Partypooper
DjVe schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:15:
Klinkt het zonder sub (speakers op large) op de direct mode van de versterker wel goed?
Als ik inderdaad de sub uitschakel en de receiver op pure direct zet, dan klinkt het goed. Echter mis ik wel het laatste stukje aanvullend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:19

DjVe

Hatsaflats!

Heb je de dynamische EQ van de receiver al eens uit gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
DjVe schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:26:
Heb je de dynamische EQ van de receiver al eens uit gezet?
Alle vormen van EQ staan uit, gezien dit het geluid ontzettend verkleurd en er een soort waas over de speakers ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

Tazzios

..

Hoe is de inrichting, is er dempend materiaal, lege ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Tazzios schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:43:
Hoe is de inrichting, is er dempend materiaal, lege ruimte?
Alles staat gewoon in de woonkamer opgesteld. Ik heb verder zelf geen geluidsdempend materiaal geplaatst en ben dit niet van plan, daar het een huurwoning betreft. Verder is er geen lege ruimte achter de woonkamer, of in de woonkamer zelf aanwezig.

Wel even een opmerking, dit ben ik in mijn topic nog niet aangegeven. De subwoofer zelf staat op een tegel, waar viltjes onder geplakt zitten. De subwoofer staat dan met spikes op de tegel zelf. Dit heb ik gedaan, omdat ik anders helemaal geen bass weergave heb in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Partypooper op 08-07-2016 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27

Tazzios

..

Ik bedoel dempend materiaal in het algemeen(stoffe bank, gordijnen).
Gezien je vraagt: "Heeft dit puur met de akoestiek te maken, of speelt hier een ander probleem? "
Is het denk wel nuttig meer over de ruimte en inhoud te weten.

De Subwoofer Crawl al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:12
Kruip idd eens door de ruimte. Als je pieken en dalen merkt in de sub weergave, dan zijn het staande golven welke lastig zijn te verhelpen. Ik heb begrepen dat het wegfilteren onbegonnen werk is. De beste optie is dan om meer staande golven te creëren zodat ze elkaar soort van opheffen. Dit doe je door hoekplaatsing en evt een extra sub, maar dat is ook weer wat lastiger in te regelen.

De goedkoopste optie is om te spelen met de positie van de sub en de luisterpositie, totdat het acceptabel klinkt. De bank zou idealiter iets van de muur af moeten staan.

Hoeveel groter is de huidige ruimte tov de zolder? De sub is niet zo groot, mogelijk te klein voor deze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

+1
Hoewel EQ niet perfect is, kan het wel het bonkerige geluid oplossen door een goed toegepast parametrisch EQ filter. Het probleem is alleen dat het positie afhankelijk is. Je kan wel de storende pieken op de hoofdluisterpositie corrigeren, kan een verademing zijn.

Een echte oplossing is idd het gebruiken en optimaliseren van meerdere subwoofers. Maar dat is wel complexer en duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Akoestiek van de ruimte heeft veel invloed. Wat ligt er op de vloer? Laminaat of tapijt? Zelfs een kleed op de vloer voor de speakers heeft al invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Ik bedoel dempend materiaal in het algemeen(stoffe bank, gordijnen).
Gezien je vraagt: "Heeft dit puur met de akoestiek te maken, of speelt hier een ander probleem? "
Is het denk wel nuttig meer over de ruimte en inhoud te weten.

De Subwoofer Crawl al geprobeerd?
We hebben gordijnen, echter zijn deze ontzettend dun en zitten deze vrijwel nooit dicht. We hebben wel een stoffen 3 zits hoekbank. Wat mij opvalt is, dat wanneer je achter de bank staat, de bass ineens gehalveerd is. Daarnaast hebben we 2 stoffen stoelen.

De subwoofer crawl heb ik al eens uitgevoerd, maar het is onmogelijk de subwoofer op die plek te zetten.
Kruip idd eens door de ruimte. Als je pieken en dalen merkt in de sub weergave, dan zijn het staande golven welke lastig zijn te verhelpen. Ik heb begrepen dat het wegfilteren onbegonnen werk is. De beste optie is dan om meer staande golven te creëren zodat ze elkaar soort van opheffen. Dit doe je door hoekplaatsing en evt een extra sub, maar dat is ook weer wat lastiger in te regelen.

De goedkoopste optie is om te spelen met de positie van de sub en de luisterpositie, totdat het acceptabel klinkt. De bank zou idealiter iets van de muur af moeten staan.

Hoeveel groter is de huidige ruimte tov de zolder? De sub is niet zo groot, mogelijk te klein voor deze ruimte.
Een extra sub wordt lastig, daar ik heb budget niet voor heb. En in principe staat de subwoofer in hoek nu, maar als ik de sub teveel in een hoek plaats dan krijg ik de subwoofer niet goed afgesteld daar die dan teveel door dreunt op één of andere manier.

De bank staat wel tegen de muur, mag ik vragen waarom het raadzaam is deze van de muur af te plaatsen? Wat betreft de ruimte, mijn zolder was qua oppervlak net zo groot als het woonkamer gedeelte. Ik kan desgewenst foto's van de ruimte maken?
+1
Hoewel EQ niet perfect is, kan het wel het bonkerige geluid oplossen door een goed toegepast parametrisch EQ filter. Het probleem is alleen dat het positie afhankelijk is. Je kan wel de storende pieken op de hoofdluisterpositie corrigeren, kan een verademing zijn.

Een echte oplossing is idd het gebruiken en optimaliseren van meerdere subwoofers. Maar dat is wel complexer en duurder.
Je bedoelt de EQ van de speakers of subwoofer? Want op de subwoofer kan ik tot dusver geen EQ instellen.
Akoestiek van de ruimte heeft veel invloed. Wat ligt er op de vloer? Laminaat of tapijt? Zelfs een kleed op de vloer voor de speakers heeft al invloed.
Op de vloer zelf ligt geen tapijt of een kleed, is enkel een laminaat vloer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Lees dit eens door, dat snap je beter wat er gebeurt als je een subwoofer in een huiskamer neerzet. Daar staat aan het einde ook nog een literatuur verwijzing voor als je nog meer de diepte in wilt (enkele uren leeswerk). De clou is dat elke ruimte zijn eigen "snaren" heeft (golflengtes die in de ruimte passen) en dat de subwoofer die "bespeelt". De (resonantie) frequenties van die snaren liggen vast, je kan alleen maar een beetje varieren in hoe ze aangeslagen worden door positie te veranderen van de weergever (sub), of op een andere plek te gaan luisteren (luisterpositie veranderen), de amplitude van sommige "snaren" verlagen (EQ) of zoveel snaren tegelijk bespelen dat het effect uit middelt (meerdere subs).

Stap 3: indien nog steeds storende pieken, kan je evt een externe EQ met bijv een miniDSP het liefst icm een meet mic overwegen (kost ongeveer 200e totaal)
Stap 4: sub(s) toevoegen, hiermee kan je voor meerdere posities in de ruimte goed geluid krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Jag schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:59:

Helaas krijg ik een error wanneer ik erop klik, zou je deze nogmaals kunnen posten? Ik ben overigens even bezig geweest met een EQ op de receiver. Het klinkt in ieder geval al een stukje beter, maar ik ben voorlopig nog wel even bezig met fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Marantz gebruikt audyssey he? Geen idee wat die voor EQ filters beschikbaar hebben voor het sublaag. Audyssey is sowieso niet zo transparant in wat het doet. Je hebt typisch hele hoge Q (parametrische) EQ filters nodig.

De link heb ik aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Jag schreef op zondag 10 juli 2016 @ 16:10:
Marantz gebruikt audyssey he? Geen idee wat die voor EQ filters beschikbaar hebben voor het sublaag. Audyssey is sowieso niet zo transparant in wat het doet. Je hebt typisch hele hoge Q (parametrische) EQ filters nodig.

De link heb ik aangepast :)
Thanks voor het aanpassen! Ik heb net de gehele startpost even doorgelezen, erg interessant. ;)

Mijn Marantz heeft inderdaad Audessy, maar dit gebruik ik echter voor de afstanden, daar Audessy de neiging heeft om mijn crossover op 40hz te zetten, terwijl mijn speakers 42hz zijn op een -3db meting. Vandaar dat ik Audessy uit zet en zelf de crossover settings en dergelijke aanpas.

Ik heb op de Marantz een Graphic EQ optie waarmee ik de speakers naar wens kan afstellen, maar voor de subwoofer heb ik helaas niet echt een optie om deze in de graphic EQ mee te nemen. Of ik moet iets over het hoofd zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een heel stom truukje:

Zet de sub neer op je luisterpositie. Loop nu door de ruimte en luister op welke lokaties de bas acceptabel is.
Plaats daar je sub :)

Verder kan je denken aan laag filteren; tot 50hz bijvoorbeeld.

En een kleine titelfix :)

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 10-07-2016 21:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10 21:19
@techer, hij had de crawl al gedaan. Nog een x hoeft niet 😊

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Partypooper schreef op zondag 10 juli 2016 @ 18:51:
[...]

Thanks voor het aanpassen! Ik heb net de gehele startpost even doorgelezen, erg interessant. ;)

Mijn Marantz heeft inderdaad Audessy, maar dit gebruik ik echter voor de afstanden, daar Audessy de neiging heeft om mijn crossover op 40hz te zetten, terwijl mijn speakers 42hz zijn op een -3db meting. Vandaar dat ik Audessy uit zet en zelf de crossover settings en dergelijke aanpas.

Ik heb op de Marantz een Graphic EQ optie waarmee ik de speakers naar wens kan afstellen, maar voor de subwoofer heb ik helaas niet echt een optie om deze in de graphic EQ mee te nemen. Of ik moet iets over het hoofd zien?
Laag filteren zou idd nog proberen. En hoger filteren en dan sublaag naar zowel front speakers als sub laten gaan is ook goed om te proberen (dat is ook een soort multi sub met 3 subs namelijk).En een nearfield sub oplossing indien mogelijk: subwoofer heel dichtbij luisterpositie, schakel je de kamerinvloed mee uit. Als je er daarmee allemaal niet mee uitkomt, inclusief als je al verschillende posities hebt geprobeerd, dan zou ik naar stap 3 gaan. En dat is een externe EQ toevoegen. Dan heb je zowel een meetmic als EQ nodig:meetmic en DSP. Dsp zet je tussen sub out en sub. Je kan meten met REW of Arta, beide gratis. Is makkelijk te leren. Gaat je zeer waarschijnlijk meer inzicht geven in wat er gebeurt en beter geluid geven op je luisterpositie.

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 10-07-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-10 18:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk eigenlijk dat een schets van je woonkamer of foto´s ook wel nuttig kunnen zijn in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
AtomicShockwave schreef op maandag 11 juli 2016 @ 00:17:
Ik denk eigenlijk dat een schets van je woonkamer of foto´s ook wel nuttig kunnen zijn in deze discussie.
Ik zal vandaag, of morgen enkele foto's maken van de ruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Goed het heeft even geduurd, maar ik heb wat foto's van de ruimte kunnen maken. Hopelijk kunnen jullie er iets mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8DDF8hh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/269Dvod.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Het enige wat dempt is de bank verder niks.
Een dik kleed onder de tafel zal al een beetje helpen voor de klank.
een subwoofer in een hoek geeft ook nog een boost in het laag wat in jou geval ook niet meewerkt.
Kun je hem niet ergens tegen een rechte muur kwijt?

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 17-07-2016 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Iets wat altijd door elkaar loopt in discussies over akoestiek, is dat laag frequent problemen en hoog frequent problemen zomaar op één hoop gegooid worden. Maar dat zijn totaal verschillende situaties / problemen. Onder de zogenaamde Schroder frequentie (meestal zo rond de 200Hz) wordt de weergave gedomineerd door staande golven, en daarboven door golven die gereflecteerd worden. Maatregelen die je neemt voor problemen boven schroder hebben geen invloed op wat er laagfrequent gebeurt. Met andere woorden, een gordijn ophangen / kleed neerleggen (absorptie toevoegen) is wellicht wel een goed idee, maar dat is niet de oplossing voor laag problemen. Zie daarvoor eerder genoemd stappenplan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Interessant weer wat geleerd, multi sub schijnt idd beter te zijn tegen staande golven.
Dan zou je de fronts op large moeten zetten met LFE +main aan op de versterker om dat een beetje te simuleren.
Of nog een sub erbij ha ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Goofy1978 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:05:
Het enige wat dempt is de bank verder niks.
Een dik kleed onder de tafel zal al een beetje helpen voor de klank.
een subwoofer in een hoek geeft ook nog een boost in het laag wat in jou geval ook niet meewerkt.
Kun je hem niet ergens tegen een rechte muur kwijt?
Helaas wordt het lastig voor mij om de subwoofer tegen een rechte muur aan te plaatsen.
Jag schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:17:
Iets wat altijd door elkaar loopt in discussies over akoestiek, is dat laag frequent problemen en hoog frequent problemen zomaar op één hoop gegooid worden. Maar dat zijn totaal verschillende situaties / problemen. Onder de zogenaamde Schroder frequentie (meestal zo rond de 200Hz) wordt de weergave gedomineerd door staande golven, en daarboven door golven die gereflecteerd worden. Maatregelen die je neemt voor problemen boven schroder hebben geen invloed op wat er laagfrequent gebeurt. Met andere woorden, een gordijn ophangen / kleed neerleggen (absorptie toevoegen) is wellicht wel een goed idee, maar dat is niet de oplossing voor laag problemen. Zie daarvoor eerder genoemd stappenplan :)
Ik heb inderdaad, tot zover mogelijk je stappenplan opgevolgd en ik moet zeggen dat het resultaat al wat beter is geworden. Misschien toch maar overwegen om een tweede REL aan te schaffen via Marktplaats, of een andere subwoofer. (al weet ik niet in hoeverre dit gaat helpen natuurlijk)
Goofy1978 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:16:
Interessant weer wat geleerd, multi sub schijnt idd beter te zijn tegen staande golven.
Dan zou je de fronts op large moeten zetten met LFE +main aan op de versterker om dat een beetje te simuleren.
Of nog een sub erbij ha ha
Het is toch zo, dat je enkel je speakers op large kunt instellen, wanneer deze "full range" zijn? Ik heb gelezen dat wanneer je speakers op large zet, terwijl ze niet het gehele frequentie gebied kunnen weergeven dat je speakers onnodig belast worden. Ik weet niet in hoeverre dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Zonder sub zou de versterker dat ook moeten doen, en het gaat gewoon hoor.
Probeer het eens misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Eensch. Het is het proberen waard. Idd maak je de belastbaarheid van je systeem wel iets lager, maar het is zeker een goede test. Je monitors/fronts zullen toch wel vanaf 50-60Hz spelen. Dan heb je toch wel een belangrijk gebied waarin je drie weergevers hebt. Bonkerigheid zit hem meestal in de upper bass. Ik ben benieuwd naar of het wat oplevert :). Wel is het zo dat de sub eigenlijk te dichtbij de rechter front staat om echt als onafhankeljike weergever te werken. Wat dat betreft zal een 2e sub je waarschijnlijk wel meer opleveren. Een Umik kopen kan nog een tussenstap zijn. Dan kan je het probleem visualiseren. En evt de storende pieken corrigeren met een DSP.

[ Voor 34% gewijzigd door Jag op 18-07-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wanneer je een matige subwoofer met basreflex combineert met redelijk (front) luidsprekers die voorzien ook van het basreflexsysteem, kan je last krijgen van een vervelende piek waar ik ook last van had.

Wat dan kan gebeuren, is dat alle 3 de porten een (storende) overlap hebben. Ik schat dat de porten van mijn Mission M33i luidsprekers werkzaam zijn, tussen de 38 tot 60 Hz en de port van sub 30 tot 50Hz. Wanneer je dan een frequentie van 45Hz over je luidsprekers afspeelt. Worden dus alle porten aan het werk gezet, met een zeer storende piek tot gevolg (die kan zomaar +20dB zijn).

Een tijdelijke oplossing is een sok in 3 delen vouwen en op (niet in) je port doen. En afplakken met breed plakband. Wanneer je luidsprekercabinet gevult kan worden met vogelzand, doen! En dan de afvalfrequentie verhogen met een factor 2.

Meer informatie vind je hier : http://www.soundoctor.com/whitepapers/subs.htm

Oh ja. Een UMIK-1 is super tof, kijk maar in de link die je vind in mijn signature. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 19-07-2016 01:05 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@ jag

Moet je dan niet de sub een paar db lager zetten? anders helpt het niet echt vermoed ik.

Als de matige geporte sub het probleem is, kom je toch weer bij het advies een svs te kopen ha ha :P

[ Voor 39% gewijzigd door Goofy1978 op 18-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het kan dat de sub paar dB zachter moet, zeker. Maar hoe het optelt is niet helemaal te voorspellen, het geheel is zo grillig. Dat hoeft zeker niet zomaar volledig coherent met gelijke fase op te tellen. Gewoon even probleren, sub out naar sub + mains met mains op large, en dan op gehoor sub volume en crossover instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Ik heb net de Monitor Audio speakers op large ingesteld en de subwoofer een aantal db naar beneden gezet. Ik merk wel een groot verschil qua bassweergave, een stuk voller. Even voor de duidelijkheid, zowel mijn subwoofer en speakers zijn closed. Bij de speakers werden namelijk "schuimpjes" mee geleverd om de bass reflex poort af te sluiten. Zonder de schuimpjes vindt ik de bass weer net iets te aanwezig.

De crossover heb ik nog op 80hz laten staan. Mijn speakers kunnen 42hz op een -3 dB meting. Met de crossover setting op 60Hz lijk ik toch laag te missen. 70hz heb ik helaas niet als crossover setting, dus vandaar 80Hz.

In ieder geval bedankt iedereen voor jullie hulp! Mochten jullie nog tips hebben, dan hoor ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heb je nou Audyssy uit staan vanwege een instelling die je niet wilt?

Ik ben op zich wel benieuwd hoe het nu daadwerkelijk klinkt met Audyssy. Dat zou in principe laagweergave juist redelijk goed moeten kunnen verhelpen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Idd geen gek idee de room correctie zou wel moeten helpen.
Wel opletten dan mag je enkel crossovers en large en small veranderen, geen volume of afstand na de meting volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
JvS schreef op maandag 18 juli 2016 @ 19:57:
Heb je nou Audyssy uit staan vanwege een instelling die je niet wilt?

Ik ben op zich wel benieuwd hoe het nu daadwerkelijk klinkt met Audyssy. Dat zou in principe laagweergave juist redelijk goed moeten kunnen verhelpen.
Nee, ik heb Audessy uit staan omdat ik vind dat er een bepaalde waas door muziek en films komt wat ik dus echt niet mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Automatische EQ kan voor het laag wel, maar voor het midhoog werkt het niet. Dus audessy uitzetten kan op zich verstandig zijn. Ik denk niet dat je los laag correctie aan en uit kan zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Jag schreef op maandag 18 juli 2016 @ 21:37:
Automatische EQ kan voor het laag wel, maar voor het midhoog werkt het niet. Dus audessy uitzetten kan op zich verstandig zijn. Ik denk niet dat je los laag correctie aan en uit kan zetten toch?
Ik kan wel ervoor zorgen dat die de L en R channel kan bypassen. Althans, die instelmogelijkheid heb ik wel. Denk dat je dit bedoeld?

Moet wel zeggen, ik ben al druk bezig geweest. Blijkt hier, ten opzichte van mijn zolder, dat het toch lastig is om de sub op één lijn te krijgen met mijn speakers, zonder dat deze overheerst. Maar, voor mijn idee klinkt het nu al wel meer als één geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hm, ik ga de genoemde tips ook eens bij mezelf toepassen, gewoon om te zien hoe het klinkt. Speakers op large... Nooit gedacht dat dat ook positief kon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Goed, na veel instellen en tweaken kreeg ik het laag nagenoeg niet "perfect" dus gisteren is een collega/vriend langs geweest. Deze heeft bij mij thuis een HI level kabel gemaakt, met daarop een Neutrik Speakon connecter.

Na het aansluiten van de kabel zijn we aan de slag gegaan met het afstellen van de subwoofer en hebben we het volume en de crossover juist ingesteld op de subwoofer. Dit heeft een wereld van verschil gemaakt, de subwoofer produceert mooie, strakke en diepe lage tonen, zonder dat deze te lokaliseren valt. Ik kan oprecht zeggen dat ik na zoveel maanden afstellen weer een tevreden persoon ben en ik weer eindelijk kan genieten van muziek luisteren. Hieronder overigens nog een foto van de kabel. (is een prototype)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ye4V5Ow.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gewoon even nieuwsgierig, waardoor zou dat geholpen hebben? Door de kabel, de neutrik-aansluiting, instellingen (crossover, volume?), de hi-level-aansluiting ipv LFE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Het Leoh-Paard schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:39:
Gewoon even nieuwsgierig, waardoor zou dat geholpen hebben? Door de kabel, de neutrik-aansluiting, instellingen (crossover, volume?), de hi-level-aansluiting ipv LFE?
Ik vermoed dat het voornamelijk te maken heeft om de subwoofer via de Neutrik aansluiting, aan te sluiten. Nu krijgt de subwoofer exact hetzelfde signaal binnen als de speakers, echter filtert de sub zelf het één en al af. Vervolgens kun je dan met de crossover op de subwoofer het geheel fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Het verbaasd me dat dat een verschil maakt tov lfe aangesloten en lfe+main instellingen bij speakers op large. Dacht dat dat in principe hetzelfde moest zijn.

Ps, heb je ook opnieuw audyssey laten lopen?

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 29-07-2016 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zie ik daar een betontegel? :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
LA-384 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 17:02:
Het verbaasd me dat dat een verschil maakt tov lfe aangesloten en lfe+main instellingen bij speakers op large. Dacht dat dat in principe hetzelfde moest zijn.

Ps, heb je ook opnieuw audyssey laten lopen?
Haha, ja je had mijn hoofd gisteren ook moeten zien toen de subwoofer goed stond afgesteld.

Heb Audessy nog niet laten lopen, dat ga ik morgen even doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Lip schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 19:57:
Zie ik daar een betontegel? :)
Ik heb deze tegel gehaald bij een plaatselijke steen boer. Weet niet exact wat het voor een tegel is. Wat ik wel weet is dat de tegel goed zijn werk doet. ;-)

Update 30-07:

Zojuist Audessy laten lopen en weer het een en al aangepast. Heb Audessy voor de grap eens aan laten staan met dynamic EQ aan en vervolgens de reference aangepast op 15dB. Dan gaat het geheel voor mijn gevoel net nog iets dieper laag, zonder dat de subwoofer te lokaliseren valt. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Partypooper op 30-07-2016 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

Partypooper schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 09:44:
[...]

Ik vermoed dat het voornamelijk te maken heeft om de subwoofer via de Neutrik aansluiting, aan te sluiten. Nu krijgt de subwoofer exact hetzelfde signaal binnen als de speakers, echter filtert de sub zelf het één en al af. Vervolgens kun je dan met de crossover op de subwoofer het geheel fine tunen.
Het gaat niet zozeer om de aansluiting, als wel dat je de verschillende speakers andere signalen aanbiedt. Dit lijkt heel erg op via low level aansluiten en dan op bas out op mains + sub te zetten. Dan krijg je hetzelfde, met als verschil dat je nu ook nog zelf met de crossover voor alleen de sub kan variëren. Op zich kan laag uit zowel mains als sub goed uitpakken, je vergroot het aantal laagweergevers waarmee de response egaler kan worden. Dus goed dat je dit geprobeerd hebt :). Uiteindelijk kan je best een hoop proberen voordat je verder gaat met externe EQs en multisub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
Jag schreef op zondag 31 juli 2016 @ 16:44:
[...]

Het gaat niet zozeer om de aansluiting, als wel dat je de verschillende speakers andere signalen aanbiedt. Dit lijkt heel erg op via low level aansluiten en dan op bas out op mains + sub te zetten. Dan krijg je hetzelfde, met als verschil dat je nu ook nog zelf met de crossover voor alleen de sub kan variëren. Op zich kan laag uit zowel mains als sub goed uitpakken, je vergroot het aantal laagweergevers waarmee de response egaler kan worden. Dus goed dat je dit geprobeerd hebt :). Uiteindelijk kan je best een hoop proberen voordat je verder gaat met externe EQs en multisub.
Ja, ben er ook blij mee dit geprobeerd te hebben. :)

Ik ben sowieso van plan in de toekomst, ooit nog eens een tweede Quake aan te schaffen en er een multi sub opstelling van te maken. Maar dat zal voorlopig nog even duren. ;)

Pagina: 1