Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reset tijdens verplaatsen partitie: data beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hallo tweakers,

Ik heb even iets doms gedaan. Ik had een 3TB schijf waar ik maar 2TB van kon gebruiken doordat het een kloon van een kleinere MBR-geformatteerde schijf was. Het omzetten naar GPT ging prima, waarna ik de ongebruikte ruimte wilde consolideren.

Hiervoor gebruikte ik EASEUS Partition Master (de gratis versie). Het proces van het verplaatsen en vergroten de partitie duurde nogal lang (natuurlijk), dus tijdens het proces ben ik aan de gang gegaan een paar stekkers en adapters te verplaatsen naar een anders stekkerblok. Natuurlijk raakte ik hierbij de aan-/uit-knop van de blok en de boel viel uit.

Dus, lang verhaal kort: de computer viel uit tijdens het verplaatsen van een partitie.

Na het opnieuw opstarten werd de partitie weergegeven als "ongeformateerd". Zucht. Nou heb ik wel eens vaker een zogenaamd kapotte/corrupte schijf in handen gehad, dus ik formatteerde de schijf even (quick) opnieuw als NTFS en deed een deep scan (middels Recuva) naar verwijderde bestanden. (Niet de snelste en efficiëntste manier om dit te doen, maar tot nu toe wekte dit eigenlijk prima.) Tot mijn lichte verbazing (en schrik) kwamen hierbij echter alleen bestanden van de huidige nieuw-geformatteerde partitie naar voren: 0 oude bestanden.

Volgens mij mag ik er nog vanuit gaan dat de data niet weg is. In het ergste geval zijn er bestanden beschadigd geraakt tijdens het verplaatsen van de partitie, maar het gebeurde op nog geen 3% van het totale proces, dus mijn hoop is dat ik, wellicht met de juiste tool, de data nog wel terug kan krijgen.

Wat denken jullie? Is dat mogelijk? Wat raden jullie aan als volgende stap? Ik op dit moment even niet bij de computer, dus ik wel even een soort plan de campagne maken zodat ik er straks mee verder kan.

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als eerste stap besluiten of je een professioneel bedrijf wil inschakelen, meeste kans op data herstel maar ook duur (maar misschien is je data dat wel waard :)) Anders kan je eraan gaan 'prutsen' met risico niks of heel weinig terug te krijgen.
Tweede stap (als je voor prutsen/tweaken kiest) is een 3TB schrijf regelen en daar een 1:1 kopie opzetten en dan met die disk gaan werken met recovery enz.

Fixing things to the breaking point...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zie hierboven.

Altijd 100% readonly gaan werken. Formatteren was dus IMHO helaas je tweede fout.

BalusC in "OM FAQ" + Thematopic: Datarecovery is oud, maar blijft "must read".

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb de mogelijkheid om een identieke 3TB-schijf te gebruiken als sector-to-sector kloon en daarmee te werken inderdaad. Sowieso read-only.

@F_J_K: Ben ik met je eens, dat had achteraf niet gehoeven.

Ik heb de FAQ gelezen, ik zal daar ook verder mee aan de gang gaan. Maar zoals ik zei ben ik even niet in de buurt bij de PC en ben ik vooral ook benieuwd naar advies, zodat ik een hoop trial and vooral error kan voorkomen.