Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

slecht bereik wifi Asus RT-AC87U

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Na eerdere goede ervaringen met de Asus routers, heb ik voor kantoor een RT-AC87U aangeschaft. Fijne router, maar het valt me op dat met name wifi bereik achterblijft bij cheap ass netgears en linksys routertjes, EN mijn andere Asus routers :?
da kan toch nie 8)7

Ik heb al veel getest met positioneren e.d. maar dat maakt geen enkel verschil.

meer mensen heir last van?
Ik lees links en rechts dat een andere (3e partij) firmware dit kan oplossen, maar is het echt niets software gerelateerd?

Bij instellingen Wireless > professional staat Tx power adjustment op Performance (vol open)
Als ik die zachter zet (ik dacht wellicht minder rotzooi uitversterken ook) maakt dat geen verschil, althans niet in mijn voordeel.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:42
Slechte wifi kan door veel dingen veroorzaakt worden. Heb je die andere routers op dezelfde locatie getest? Afhankelijk van hoeveel andere wifi netwerken er zijn kan een router het namelijk op 1 plek heel goed doen (vaak met weinig wifi netwerken) en op een andere minder (veel wifi netwerken of andere storings bronnen zoals draadloze telefoons, magnetrons enz).

Heb je de problemen vooral op 2.4 ghz of ook op 5 ghz? (vaak is de 5ghz band iets minder gevoelig voor storingen door andere signalen omdat die band nog niet zo veel gebruikt wordt).

Daarnaast kan het ook zo zijn dat er een model tussen zit wat gewoon minder goed functioneerd dan een ander model of voorganger. (ik las bijvoorbeeld in een review dat het bereik van de opvolger van de asus rt-66n minder was geworden.... zelf geen ervaringen mee dus alleen van horen zeggen).

• paQ
Sorry ik schrijf het verkeerd op.
Het bereik an sich is heel erg goed, maar als er enkele muren tussen zitten, en het ontvangst nog gewoon max is, dan is er toch geen overdracht mogelijk.

ergo de signaal sterkte is wel sterk en hoog, maar de kwaliteit heeeeel erg laag (tot afwezig)
op 5 GHz kijk ik hier nieteens naar, want die gaat niet door zoveel wandjes, 2.4 met alle gemak (blijkbaar)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

paQ schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 14:21:
Sorry ik schrijf het verkeerd op.
Het bereik an sich is heel erg goed, maar als er enkele muren tussen zitten, en het ontvangst nog gewoon max is, dan is er toch geen overdracht mogelijk.

ergo de signaal sterkte is wel sterk en hoog, maar de kwaliteit heeeeel erg laag (tot afwezig)
op 5 GHz kijk ik hier nieteens naar, want die gaat niet door zoveel wandjes, 2.4 met alle gemak (blijkbaar)
Wut?

Je koopt een beest van een 5GHz WiFi-ac geval dat 2.4GHz overduidelijk alleen als legacy ondersteunt, en sowieso op 2.4GHz zelfs op papier nul meerwaarde heeft tov de AC68U (zelfde chip, ws betere 2.4GHz antennes op het ouder apparaat) en dan kijk je alleen naar 2.4GHz? 8)7

Als je alleen 2.4GHz wil ben je beter af met een Sitecom WLX7100, en zeker met een TP-Link WR-1043ND :o

Dat gezegd, heb je de settings van dat ding onder handen genomen? Per default deed hij hier 40MHz in de 2.4GHz, dat wil je in rommelige omgevingen zeker niet hebben. 20MHz is veel stabieler.

En verder penetreert 5GHz minder goed door obstakels, maar gaat het - zeker met een goede 4x4 array als die van de QSR-1000 - aanzienlijk beter om obstakels heen. Hier in huis is met 5GHz beter dan 2.4GHz, zowel op de AC87U als met andere apparaten die ik getest had, incl 2.4GHz-only bejaarde zooi. Ga dus alsnog eens kijken met 5GHz, je zou wel eens blij verrast kunnen zijn. Heb je daar echt geen zin in? Retourneer dan de AC87U en koop voor dat bedrag drie of vier 2.4GHz APs...

Oslik blyat! Oslik!

• SparTi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:43
Er is een centrale topic over deze router. Wellicht kan je hier ook meerdere tips uithalen: [Ervaringen] Asus RT-AC87U Dual-band Wireless-AC2400 Gigabit

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:42
Zie dion_b, Hoe goed 5ghz om obstakels heen gaat hangt natuurlijk af of er ergens openingen zijn en ook van welke materialen de wanden gemaakt zijn, maar het hoeft dus niet perse minder te zijn.

Als je toch alleen 2.4 ghz wil gebruiken kun je beter de dual band antennes die er standaard op zitten vervangen door dedicated 2.4 ghz antennes, maar waarschijnlijk ben je dan beter af met 2 goedkopere routers (voor mogelijk hetzelfde geld als de gene die je nu hebt) die een goede 2.4 ghz ondersteuning hebben, welke je dan bedraad aansluit op het bestaande netwerk.

• paQ
Het punt is dat het 5 GHz perfect werkt binnen mijn kantoor, maar zodra ik naar de plee loop niet meer. (obstakels, muren enz) Dat is ook verder geen ramp.
Wat me stoort is dat ik wel 3 streepjes 'bereik' heb op bijv mijn telefoon aldaar (het kleine huisje :+ ) maar ALS ik al verbinding daarmee gemaakt krijg (op 2.4 weliswaar) ik max 0.05 mbps haal. (on a good day)

Zelfs alle flut routertjes die hier eerder hebben gestaan deden dat nog beter.
Dat is ook eigenlijk het enige wat ik probeer te tackelen.
Hoe kan de signaalsterkte zo hoog zijn, terwijl de kwaliteit zowat afwezig is in zijn geheel :?

• JAyBeeToo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:09
Mijn Netgear WNDR3700 V1 gaf een betere dekking dan Asus AC87U.
De maximale signaalsterkte die het apparaat kan bieden wordt afgeknepen ivm europese wetgeving uit 2015. Oudere routers zullen daar geen last van hebben.
Oudere firmware van de AC87U ook niet.
De Merlin firmware lost dit probleem niet op.
De HG versie van de firmware wel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JAyBeeToo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 09:13:
Mijn Netgear WNDR3700 V1 gaf een betere dekking dan Asus AC87U.
De maximale signaalsterkte die het apparaat kan bieden wordt afgeknepen ivm europese wetgeving uit 2015. Oudere routers zullen daar geen last van hebben.
Oudere firmware van de AC87U ook niet.
De Merlin firmware lost dit probleem niet op.
De HG versie van de firmware wel.
:?

Max zendsterkte in 2.4GHz is sinds jaar en dag 100mW, in 5GHz 200mW in kanalen van 36-64 en 1W vanaf 100.

Complottheorieen zonder onderbouwing over de EU zijn nogal vergezocht, zeker aangezien harder zenden door de AP zelden relevant is: de beperkende factor in overgroot deel van de verbindingen is hoe hard een client kan zenden en hoe goed de AP kan ontvangen. Zie het als een gesprek voeren met een meisje met zachte stem die boven staat: dat gaat niet noemenswaardig beter als *jij* een megafoon pakt. Dat je daarnaast technisch illegaal en moreel een hork bent door harder dan toegestaan te zenden is natuurlijk helemaal :')

Wat je nodig hebt bij slechte verbinding is beter ontvangst. En in de 2.4GHz is dit gewoon geen top performer op dat vlak - daar is het simpelweg niet voor gemaakt en je bent erg onverstandig bezig geweest als je dit apparaat voor 2.4GHz performance gekocht hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• JAyBeeToo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 15:09
Het was het enige van waarde in de IBood box.

De Tx Power staat in de stock firmware en de Merlin firmware op 12 dBm.
Dat is equivalent met 15,8 mW.
ETSI geeft aan dat de gain van de antenne meegenomen moet worden bij de dBm bepaling.
100 mW is equivalent met 20 dBm.
Om op 12 uit te kom zou de antenne een gain van 3 dBi hebben (zie https://wlan1nde.wordpress.com/tag/power-limits/).
Via google blijkt dat het hier waarschijnlijk om een antenne met een gain van 2dBi gaat.
Als je daarmee rekent komt je op 15 dBm uit.
Dat is equivalent met 35,5 mW.
Maakt in huis het verschil tussen wel of geen stabiele verbinding met 2.4GHz apparatuur.
Pagina: 1