Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:48
Op een stock android 6.0.1 (nexus 5x) gebruik ik een google agenda om mijn afspraken te beheren. Om afspraken van anderen te kunnen raadplegen moet ik hun agenda kunnen toevoegen (alleen lezen is voldoende). Beide agendas moeten uiteraard op dezelfde plaats te consulteren zijn.

Oplossing1 die niet werkt:
Voeg in google calendar (de cloud dienst) de outlook calendar toe. Het duurt DAGEN voor een nieuwe afspraak in outlook zichtbaar wordt in google calendar. Omgekeerde richting trouwens ook. Google en MS willen blijkbaar niet samenwerken... Dan is een papieren agenda sneller.

Oplossing 2 welke niet werkt: gezond boerenverstand
net zoals in om het even welke agenda programma (eg outlook, thunderbird) kan je toch een publieke of zelfs privee link opgeven welke een ICS bestand regelmatig synchroniseert aangeboden vanuit (in dit geval) outlook.com?
Yep, thunderbird heeft dat. zelf in mijn oude HTC kon ik zowel mijn google als outlook agenda's opgeven en ze beide bekijken. In de google calendar app kan ik geen andere agenda's opgeven :(

Oplossing 3 welke (nog niet?) werkt: voeg een hotmail account toe.
In dit geval kan ik wel de persoon in kwestie vragen achter toegang tot haar hotmail account. Dus toevoegen van een exchange account. Dit werkt echter enkel voor de mail, niet voor de agenda.
Er is al een topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1691801 welke dit refereert maar de gesuggereerde oplossing, nl het aanpassen van instelling van dat account naar
Inkomend:
Clientcertificaat: geen
Server: s.outlook.com
Poort: 443
Beveiligingstype: SSL/TLS
Dit wilt hij niet aanvaarden. Ik voer dit uit
settings > accounts > add account > exchange > vul hotmail adres in
kies manual setup > type is exchange en voorgenoemde settings voor incoming: error Couldnt open connection to server.

Ook via pop hetzelfde: Couldnt open connection to server.

IMAP kan ik wel automatisch laten instellen maar dan is er geen agenda.

[ Voor 3% gewijzigd door Punkie op 04-07-2016 11:50 ]

Beste antwoord (via Punkie op 04-07-2016 14:07)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Punkie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:34:
[...]

In de calendar app kan je geen accounts opgeven. Indien je via settings > accounts wijzigingen probeert door te voegen opent hij de accounts settings van de gmail app. Hierin probeerde ik dit te wijzigen. in de setting van het hotmail account vind je "incoming settings". Deze pagina toont de velden username, authentication, server, port , security type.
Ik heb net geprobeerd op mijn hotmail account handmatig toe te voegen in de Gmail app en dit werkte gewoon. De stappen:
Gmail app openen -> 'Instellingen' -> 'Account toevoegen' -> 'Exchange' -> e-mailadres opgeven en daarna op 'Handmatig instellen' drukken -> 'Exchange' -> Wachtwoord invoeren en bij 'Certificaat client' niks invullen -> Instellingen hierboven invullen -> Kies in jou geval voor 'Agenda van dit account synchroniseren' -> klaar.

Mocht dat niet werken heb je buiten de 'Gmail' app nog een andere 'E-mail' client op je telefoon staan? Je zou het daar ook eens in kunnen proberen. Verder gebruik ik Google Play: Boxer - Free Email Inbox App op mijn OPO en daar werken de bovenstaande instellingen perfect.

Je geeft overigens aan dat het de agenda's zijn van andere mensen, maar het lijkt me niet wenselijk dat je dan ook de e-mails kan lezen van diezelfde mensen ofwel? Op deze manier is dat namelijk wel mogelijk.

Je zou namelijk je optie 2 nog een keer kunnen proberen, maar nu de ICS file in Google Agenda kunnen toevoegen. Je kan dan links op het pijltje drukken naast 'Andere agenda's' en vervolgens toevoegen via URL kunnen doen. Als het toevoegen succesvol is, komt die agenda overal te staan.

offtopic:
Zou je in het vervolg de wijzig-knop willen gebruiken om iets toe te voegen. Meerdere berichten achter elkaar plaatsen is niet gewenst.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 04-07-2016 13:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59
Dit zou moeten werken volgens
http://forums.androidcent...dars-device-calendar.html

Google Play: Team Calendar Sync

(helaas niet gratis)

Wellicht kan je naar gratis alternatieven zoeken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
Volgens sommige bronnen zou het toevoegen van de outlook app moeten toestaan om de google calendar app ook je outlook agenda te laten zien. Klopt echter niet. ook kan de outlook app niet de google agenda tonen.

Een alteratied als cal calendar welke reclame maakt met de interatie van outlook agendas. Werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
Prulleman schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:05:
Dit zou moeten werken volgens
http://forums.androidcent...dars-device-calendar.html

Google Play: Team Calendar Sync

(helaas niet gratis)

Wellicht kan je naar gratis alternatieven zoeken
Volgens de play store page:
Team Calendar Sync does not work with:
• Free Outlook.com and Kiosk accounts are not supported.
• POP3 / SMTP / IMAP accounts are not supported.

Vermits dit een gratis hotmail/outlook account is, zal dit niet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:59
excuus, ik dacht dat het om outlook/exchange accounts ging, maar blijkbaar wil je van een hotmail account de kalender zien?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Punkie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:40:
Dit wilt hij niet aanvaarden. Ik voer dit uit
settings > accounts > add account > exchange > vul hotmail adres in
kies manual setup > type is exchange en voorgenoemde settings voor incoming: error Couldnt open connection to server.
In welke client probeer je dit uit te voeren? In de Google Calender of via E-mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
Het heeft een hotmail.com extensie in de account naam. In WP8 noemen ze dit een outlook.com account en men kan ermee inloggen via live.com en outlook.com. Het is een account welke NIET door een werkgever wordt beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
rens-br schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:29:
[...]

In welke client probeer je dit uit te voeren? In de Google Calender of via E-mail?
In de calendar app kan je geen accounts opgeven. Indien je via settings > accounts wijzigingen probeert door te voegen opent hij de accounts settings van de gmail app. Hierin probeerde ik dit te wijzigen. in de setting van het hotmail account vind je "incoming settings". Deze pagina toont de velden username, authentication, server, port , security type.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Punkie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 12:34:
[...]

Ik heb net geprobeerd op mijn hotmail account handmatig toe te voegen in de Gmail app en dit werkte gewoon. De stappen:
Gmail app openen -> 'Instellingen' -> 'Account toevoegen' -> 'Exchange' -> e-mailadres opgeven en daarna op 'Handmatig instellen' drukken -> 'Exchange' -> Wachtwoord invoeren en bij 'Certificaat client' niks invullen -> Instellingen hierboven invullen -> Kies in jou geval voor 'Agenda van dit account synchroniseren' -> klaar.

Mocht dat niet werken heb je buiten de 'Gmail' app nog een andere 'E-mail' client op je telefoon staan? Je zou het daar ook eens in kunnen proberen. Verder gebruik ik Google Play: Boxer - Free Email Inbox App op mijn OPO en daar werken de bovenstaande instellingen perfect.

Je geeft overigens aan dat het de agenda's zijn van andere mensen, maar het lijkt me niet wenselijk dat je dan ook de e-mails kan lezen van diezelfde mensen ofwel? Op deze manier is dat namelijk wel mogelijk.

Je zou namelijk je optie 2 nog een keer kunnen proberen, maar nu de ICS file in Google Agenda kunnen toevoegen. Je kan dan links op het pijltje drukken naast 'Andere agenda's' en vervolgens toevoegen via URL kunnen doen. Als het toevoegen succesvol is, komt die agenda overal te staan.

offtopic:
Zou je in het vervolg de wijzig-knop willen gebruiken om iets toe te voegen. Meerdere berichten achter elkaar plaatsen is niet gewenst.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 04-07-2016 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkie
rens-br schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:10:
[...]

Bij mij zit het iets anders in elkaar blijkbaar. in gmail app > hamburger > setting . add account > eerst emailadres opengeven, dan type acount, dan password.
de opgegeven instellingen werken! Je bent een held!

Voor iedereen met eenzelfde propbleem: de account toegevoegd op deze manier staat als exchange account in de account lijst (in settings). Op de gewone manier toegevoegde accounts stonden onder "Personal". Dat blijkt dus een verschil te maken.
De agendas waren niet meteen zichtbaar maar het account moetn je eerst syncen en daarna kwam er een notification waar jee toestemming moest geven aan google calendar app om de agenda te gebruiken. En daarna... werkt het.
rens-br schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:10:

In dit geval was dat wel mogelijk maar inderdaad, een agenda van iemand raadplegen ZONDER het passwoord te kennen zou veel beter zijn. Echter, die mogelijk had ik aangeduid als oplossing2 en dat vind ik hier niet.

Je google calendar oplossing staat aangeduid als oplossing 1 in mijn eerste post, maar faalt helaas op de update samenwerking.

Hartelijk dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Punkie schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:54:
[...]

Bij mij zit het iets anders in elkaar blijkbaar. in gmail app > hamburger > setting . add account > eerst emailadres opgeven, dan type acount, dan password.
de opgegeven instellingen werken! Je bent een held!
Top dat het werkt! Maar wel vreemd dat er zoveel vertraging in de ICS link import zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
De vertraging is er alleen tss google en MS. Als je zelf dat importeert dan werkt het na 1 minuut. Ze zijn nog steeds boos op elkaar omwille van andere calenderstandaarden.
Pagina: 1