Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06-2024
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik van een windows phone overgestapt naar android (een keer wat anders proberen). Over het algemeen werkt het allemaal prima, ik heb echter een probleem dat ik niet opgelost krijg.

We maken thuis namelijk gebruik van een gedeelde agenda. Deze agenda staat als oorsprong in outlook.com en wordt vanaf daar gedeeld.
Op mijn oude telefoon (wp8) werkte dit allemaal vlekkeloos samen.

Op mijn nieuwe telefoon krijg ik het niet voor elkaar om deze agenda in een goede widget op mijn homescreen te krijgen.
Uberhaupt het vinden van een app waar ik mijn agenda in kan laden lukt me (bijna niet). De enige app waar het lukt is de outlook app. Hier krijg ik mijn agenda wel in geladen, maar met 2 nadelen. 1) geen maand overzicht 2) geen widget.

Ik ben zelf niet thuis in het android/gmail/google wereldje en kom er echt niet meer uit waar ik dit allemaal zou moeten kunnen vinden.

tldr
Hoe kan ik een agenda vanuit outlook.com gebruiken op mijn android telefoon (versie 6.0.1)?
Welke agenda dit is maakt me niet uit zolang ik er maar het volgende mee kan.
-Items toevoegen aan gedeelde agenda (zodat deze worden gesyncd naar de gedeelde agenda)
-maandoverzicht tonen op homescreen
-Items die anderen aan de agenda toevoegen moet ik ook naar mijn telefoon gesyncd worden.

Beste antwoord (via arnocl op 20-05-2016 09:49)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
arnocl schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:20:
Zal vanavond wel even m.b.v. screenshots laten zien hoe het eruitziet wanneer ik exchange account wil toevoegen als default account op mijn telefoon.
Lijkt alsof het allemaal lukt, maar uiteindelijk maakt hij er een imap account (geen mogelijkheid tot agenda) van.
Dat is erg vervelend. Je zou ook kunnen proberen om de instellingen handmatig toe te voegen:
Inkomend:
Clientcertificaat: geen
Server: s.outlook.com
Poort: 443
Beveiligingstype: SSL/TLS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:31:
tldr
Hoe kan ik een agenda vanuit outlook.com gebruiken op mijn android telefoon (versie 6.0.1)?
Welke agenda dit is maakt me niet uit zolang ik er maar het volgende mee kan.
-Items toevoegen aan gedeelde agenda (zodat deze worden gesyncd naar de gedeelde agenda)
-maandoverzicht tonen op homescreen
-Items die anderen aan de agenda toevoegen moet ik ook naar mijn telefoon gesyncd worden.
Ik mis even welke telefoon je momenteel hebt. Kun je dit nog even aangeven?

Ik gebruik op mijn OnePlus One de standaard mail applicatie in combinatie met een hotmail account en dit werkt perfect. Ik kan alleen niet met zekerheid zeggen dat de gedeelde agenda ook werkt, gebruik dit namelijk niet.

De standaard mail applicatie op mijn OPO is overigens Google Play: Boxer - Free Email Inbox App. Verder kan je ook kijken naar Google Play: Google Agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
Telefoon die ik heb is een lg nexus 5x (stock android dus)

Ik heb beide agenda apps geprobeerd.
De standaard google agenda kwam ik niet ver mee. Deze gebruikt alleen maar je gmail account en ik zag hier geen optie om een ander account toe te voegen.

De andere app (boxer) kwam ik iets verder mee. Hier zag ik bij instellingen de optie "account toevoegen". Vervolgens de optie "exchange gekozen". Inloggen op outlook.com & toestemming gegeven. Daarna kom ik terug in de app en kan ik vervolgens het outlook account niet terugvinden.
Wanneer ik deze nogmaals probeer toe te voegen krijg ik de melding "Je gebruikt deze gebruikersnaam al voor het account {mijn emailadres}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 11:46

RagaBaSH

Huttenbouwer

Probeer het eens met de outlook android app (Google Play: Microsoft Outlook). die heeft uitgebreide ondersteuning voor email providers en een goed instelbare widget voor calenders.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
De outlook app had ik al geprobeerd.
Deze heeft echter
1) geen maandoverzicht
2) enige widget die ik krijg is een super kleine widget waar je niet eens alles van vandaag kunt zien, laat staan de hele maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
Je kan deze proberen: https://play.google.com/s...android.calendar&hl=nl_BE
Alleen gaan ze ergens in Augustus wel om naar MS van wat ik begrepen heb.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:16:
2) enige widget die ik krijg is een super kleine widget waar je niet eens alles van vandaag kunt zien, laat staan de hele maand.
Dit is een kwestie van de widget vasthouden en vergroten.
Frozenhands schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:28:
Je kan deze proberen: https://play.google.com/s...android.calendar&hl=nl_BE
Alleen gaan ze ergens in Augustus wel om naar MS van wat ik begrepen heb.
Krijg bij die app de melding dat het niet beschikbaar is in mijn land.

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 17-05-2016 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
rens-br schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:54:
[...]
Dit is een kwestie van de widget vasthouden en vergroten.
[...]
Ah dat is een handige tip, die kende ik nog niet.
Dit is wel een iets werkbaardere situatie, al is de widget van outlook nog steeds slechts een lijst met opsommingen.

Zou graag iets van een overzicht met de maand zien zodat het maken van een afspraak ook makkelijker is. Wanneer je nu bijv. zegt volgende week dinsdag moet ik eerst naar beneden gaan scrollen tot ik bij de juiste dag aankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Cyphax

Moderator LNX
Je zou het volgende kunnen proberen: http://www.makeuseof.com/...live-and-google-calendar/
Het idee is om de kalender te publiceren en in Google calendar toe te voegen. Dan zou je daarna in theorie de widget van Android moeten kunnen gebruiken voor die kalender.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:48:
[...]
Zou graag iets van een overzicht met de maand zien zodat het maken van een afspraak ook makkelijker is. Wanneer je nu bijv. zegt volgende week dinsdag moet ik eerst naar beneden gaan scrollen tot ik bij de juiste dag aankom.
Ik gebruik zelf altijd de widget om mijn afspraken te zien, wil ik echter een nieuwe afspraak maken dan druk ik bovenop de widget en wordt mijn maandoverzicht getoond. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
Cyphax schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:14:
Je zou het volgende kunnen proberen: http://www.makeuseof.com/...live-and-google-calendar/
Het idee is om de kalender te publiceren en in Google calendar toe te voegen. Dan zou je daarna in theorie de widget van Android moeten kunnen gebruiken voor die kalender.
Dit lijkt er meer op. Bedankt voor de link.

Huidige situatie:
-Ik heb mijn outlook agenda gedeeld met het gmail account op mijn telefoon
-In mijn gmail agenda kan ik alle afspraken e.d. zien (niet bewerken), inclusief overzichtelijke widget op mijn telefoon
-Enige nadeel is dat ik geen afspraken kan toevoegen via deze weergave.
-Afspraken kunnen wel worden gemaakt via de outlook app.

Iets omslachtiger (2 apps nodig) dan ik had gehoopt van het android gebeuren waar je zoals velen zeggen "alles" op kunt aanpassen, maar wel een werkbare situatie. Heb het idee dat dit komt omdat microsoft & google geen vriendjes van elkaar zijn en de diensten dus niet goed aansluiten (google wil een bepaald agenda type en microsoft biedt deze niet aan).

Bedankt voor jullie hulp bij het uitzoeken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:50:
[...]

Dit lijkt er meer op. Bedankt voor de link.

Huidige situatie:
-Ik heb mijn outlook agenda gedeeld met het gmail account op mijn telefoon
-In mijn gmail agenda kan ik alle afspraken e.d. zien (niet bewerken), inclusief overzichtelijke widget op mijn telefoon
-Enige nadeel is dat ik geen afspraken kan toevoegen via deze weergave.
-Afspraken kunnen wel worden gemaakt via de outlook app.
Vind het erg vreemd dat jij niet gewoon je Microsoft account kan toevoegen in 'Accounts' in instellingen. Daar staat mijn Microsoft account tussen en ik kan in de widgets gewoon prima mijn agenda bekijken en bewerken.

De app die je dan kan gebruiken is bijvoorbeeld Google Agenda. (die je nu waarschijnlijk ook gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
De enige accounttypen die ik kan toevoegen op mijn telefoon zijn Exchange en Microsoft Exchange. Ik weet niet of dat het type account is dat je moet hebben maar het zou natuurlijk ideaal zijn als je het native kan doen als accounttype. Maarja, het zou nog idealer zijn als Microsoft eens niet zo eigenwijs deed en gewoon caldav zou ondersteunen. Doet Google ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Cyphax schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:22:
De enige accounttypen die ik kan toevoegen op mijn telefoon zijn Exchange en Microsoft Exchange. Ik weet niet of dat het type account is dat je moet hebben maar het zou natuurlijk ideaal zijn als je het native kan doen als accounttype.
Echange werkt gewoon in combinatie met Hotmail / Outlook / MSN / Live (althans bij mij). Kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nnYUnsOf3ddIPNIQHj5S9sgK/medium.png

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 18-05-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dan is dat waarschijnlijk de allerbeste methode om te koppelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Cyphax schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:57:
Dan is dat waarschijnlijk de allerbeste methode om te koppelen. :)
Lijkt mij ook! Is in ieder geval een stuk minder omslachtig dan importeren via Google Agenda met twee verschillende apps zitten stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
Zal vanavond wel even m.b.v. screenshots laten zien hoe het eruitziet wanneer ik exchange account wil toevoegen als default account op mijn telefoon.
Lijkt alsof het allemaal lukt, maar uiteindelijk maakt hij er een imap account (geen mogelijkheid tot agenda) van.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:20:
Dat is erg vervelend. Je zou ook kunnen proberen om de instellingen handmatig toe te voegen:
Inkomend:
Clientcertificaat: geen
Server: s.outlook.com
Poort: 443
Beveiligingstype: SSL/TLS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnocl
Ah dankjewel, dit was het antwoord dat ik nodig had!
Na het handmatig instellen van het account werd deze wel als exchange account geaccepteerd, inclusief de agenda erbij.
Heb het getest en kan nu ook agenda items toevoegen e.d. dus het werkt zoals ik wilde.

Enige wat ik nu dus nog niet snap is waarom de automatische invulling hier een IMAP account van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

arnocl schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 09:49:
Enige wat ik nu dus nog niet snap is waarom de automatische invulling hier een IMAP account van maakte.
Fijn dat het werkt! Kan je aanraden om de instellingen ergens op de slaan. Ik gebruik deze veelvuldig als automatisch discovery niet werkt.

Daar ben ik ook nog steeds niet achter, bij sommige readers pakt hij het automatisch en bij sommige andere niet.

Maar ik geloof dat hier wel verbetering in komt. Microsoft in bezig met het uitrollen van nieuw 'Outlook' uiterlijk op Outlook.com en geloof ik trekken ze daarmee ook de servers in één lijn met de zakelijke exchange servers. Zo werd mijn account niet automatisch herkent in Boxer Mail app in het begin van het jaar, maar inmiddels wordt deze netjes automatisch toegevoegd als Exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 987181

De besproken problematiek sluit nauw aan bij mijn wensen.
Ik ben gecharmeerd van de Samsung Agenda app, met name van het maandoverzicht, waarbij je van een dag direct ziet welke afspraak je hebt en niet alleen 'dat er een afspraak is'.
De maand widget is ook schermvullend.

In mijn Galaxy S6 (met Android 7) krijg ik dit wel goed aan de praat voor één hotmail-account. Maar bij een poging om een tweede account (....@live.nl) toe te voegen geeft de app aan dat dit account al bestaat. En stopt hij.
Inderdaad bestaat dit tweede account, want in de standaard Samsung mail-app en in de Outlook.com-app heb ik dit account bekend gemaakt en kan ik er ook mee werken.

De Outlook.com-app toont wel de agenda's van beide accounts in een scherm, maar biedt niet het fraaie maandoverzicht van de Samsung-Agenda-app.

Ik heb vandaag geprobeerd of de app aCalender mij misschien verder helpt. Mijn conclusie: de interface/widget voor een maand is zelfs fraaier dan die van de Samsung-Agenda, maar als je een account wilt toevoegen worden dezelfde functies geactiveerd. Blijkbaar kun je maar één Exchange-account tonen/beheren, ook vanuit deze app.

Wie helpt me verder.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 987181 op 25-10-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Een megaschop.

Ook ik worstelde met het bovenstaande probleem. Door het invoeren van het maildres wat gebruikt wordt (niet het primair mailadres van mijn account) vanuit Outlook op de laptop icm bovenstaande inlog is het mogelijk om ook te bewerken in de S planner.
Pagina: 1