Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Glasvezel, DD-WRT en IPTV / LAN over 1 kabel

Pagina: 1
Acties:

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:19
Kan iemand bevestigen dat als ik IPTV (VLAN 4) en Internet (VLAN 6) over 1 kabel wil doorsturen ik aan de ontvangen kant een managed switch moet hebben die VLAN 4 / 6 weer uit elkaar kan halen? Volgens mij werkt IPTV alleen zonder tagged VLAN.

Aan de ontvangende kant staat een unmanaged switch. Iemand een tip voor een goedkope 4 poort switch die in aanmerking komt?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

FreakNL

Well do ya punk?

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Die kan dat prima.

Of het werkt, ik zou zeggen, waarom niet? Maar geen ervaring mee verder , qua iptv

• Vaevictis_
FreakNL schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:19:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Die kan dat prima.

Of het werkt, ik zou zeggen, waarom niet? Maar geen ervaring mee verder , qua iptv
Thanks, zit in het mandje zodra iemand bevestigd dat dit gaat werken bestel ik het.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Je hebt KPN ? Kun je kort aangeven welke apparatuur je hebt want KPN gaat steeds meer over op routed IPTV en dan heb je geen VLAN meer nodig hiervoor.

Heb je een Genesis glasvezel modem waar je op poort 1 internet binnen krijgt en op poort 2 iptv? Dan heb je nog bridged iptv en VLAN nodig. De genoemde switch is daar prima voor maar kan alleen ingesteld worden met een Windows programma (wat er bij geleverd wordt)
Als je van KPN gewoon een experiabox hebt gekregen waarop je zowel je iptv als overige apparatuur kan aansluiten dan heb je routed iptv en kun je gewoon unmanaged switches gebruiken. Op netwerkje.com staat meer informatie over hoe je je eigen router moet instellen voor wanneer je de experiabox wilt vervangen door je eigen router.

Ik raad aan om ook gewoon de experiabox te blijven gebruiken en voor betere WiFi een extra AP bij te plaatsen (kan ook router in AP modus zijn). Vervang de experiabox alleen als hij als Router niet voldoet en je er ook een beetje in zit (zie vaak dat mensen het alleen maar willen vanwege slechte wifi...en dat is niet aan te raden)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
VVV-007 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:02:
Je hebt KPN ? Kun je kort aangeven welke apparatuur je hebt want KPN gaat steeds meer over op routed IPTV en dan heb je geen VLAN meer nodig hiervoor.
Sterker nog: als je gebruik wil maken van o.a. Netflix op de STB dan moet je routeren.

TS, wat wil je bereiken, en met welke hardware? Met de Experiabox heb je sowieso geen managed switches meer nodig om TV/internet werkend te krijgen, ongeacht hoe je netwerk eruitziet (want: IPTV wordt gerouteerd).

De enige reden om niet te routeren is als je een eigen router hebt die dat niet ondersteunt en de 'gebreken' van bridgemodus (momenteel) acceptabel zijn.

Het enige waar je rekening mee dient te houden is dat sommige switches moeite schijnen te hebben met IGMP snooping, dat kan problemen opleveren.

• VVV-007
Igmp snooping doen unmanaged switches niet aan. Dat is niet erg zolang je er maar geen accespoint aan hangt die er ook geen ondersteuning voor heeft.... anders krijg je WiFi problemen.

• Vaevictis_

Heb je een Genesis glasvezel modem waar je op poort 1 internet binnen krijgt en op poort 2 iptv? Dan heb je nog bridged iptv en VLAN nodig. De genoemde switch is daar prima voor maar kan alleen ingesteld worden met een Windows programma (wat er bij geleverd wordt)
Als je van KPN gewoon een experiabox hebt gekregen waarop je zowel je iptv als overige apparatuur kan aansluiten dan heb je routed iptv en kun je gewoon unmanaged switches gebruiken. Op netwerkje.com staat meer informatie over hoe je je eigen router moet instellen voor wanneer je de experiabox wilt vervangen door je eigen router.

Ik raad aan om ook gewoon de experiabox te blijven gebruiken en voor betere WiFi een extra AP bij te plaatsen (kan ook router in AP modus zijn). Vervang de experiabox alleen als hij als Router niet voldoet en je er ook een beetje in zit (zie vaak dat mensen het alleen maar willen vanwege slechte wifi...en dat is niet aan te raden)
Situatieschets:

Heb een Experiabox V8, direct vervangen door de bestaande Netgear R7000 met DD-WRT.
De switch in de woonkamer is aangesloten op de router poort 4 / VLAN 4 router haalt de VLAN tagging ervan bij het doorsturen.

De switch in de woonkamer is een unmanaged 100mbit switch.

Alles werkt inmiddels, behalve dan internet toegang in de woonkamer (UTP).

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:10
Dan is de beste oplossing om je R7000 zodanig in te stellen dat hij IPTV routeert. Genoeg voorbeelden en tips te vinden in: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2

Mocht je tegen problemen aanlopen omdat die switch niet kan snoopen (thanks VVV-007), dan kun je hem vervangen. Als je enkel 100 Mbit/s+-apparatuur aan die switch hebt hangen maakt dat allemaal niet zoveel uit (let op: een PC met WoL enabled schakelt soms terug naar 10/10).

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
VVV-007 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:48:
Igmp snooping doen unmanaged switches niet aan. Dat is niet erg zolang je er maar geen accespoint aan hangt die er ook geen ondersteuning voor heeft.... anders krijg je WiFi problemen.
Dit is niet altijd waar. Sommige TP-Link unmanaged switches hebben IGMP Snooping, maar daarbij moet ik ook direct zeggen dat sommige switches toch nog problemen hebben omdat de implementatie niet helemaal goed is.

Verder is IGMP Snooping ook belangrijk als je een apparaat aansluit met 10Mbit half duplex bijvoorbeeld, de IGMP Stream zal namelijk de snelheid van de "traagste" poort aannemen. Dit is vooral een probleem met netwerkadapters die in standby gaan.

• VVV-007
Bedankt voor de informatie RobinF, dit wist ik niet. Meestal hoor ik dit probleem van IGMP snooping incombinatie met WiFi. En je hebt gelijk er zijn inderdaad wel een paar unmanaged switches met IGMP snooping, maar de meeste doen dat niet vandaar dat ik dit zo aangaf.

TS inderdaad je Router dus zelf anders instellen zoals Thralas al aangeeft zodat alles goed gaat werken. met een managed switch heb je dus geen netflix ed op je IPTV box. Eventueel kun je ook de experiabox aansluiten en je router in AP modus zetten voor goede WiFi, tenzij je echt zaken doet op je eigen router die niet op de Expirabox kunnen.

[ Voor 39% gewijzigd door VVV-007 op 02-07-2016 13:11 ]

• Vaevictis_
Thanks, ik weet niet of dit http://netwerkje.com/routed-iptv wel werkt met DD-WRT,ik vraag het me af.
Iemand al dit werkend gekregen?

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De genoemde switch is daar prima voor maar kan alleen ingesteld worden met een Windows programma (wat er bij geleverd wordt)
Sinds firmware 1.3.0.1 heeft de Netgear GS105Ev2 ook een webinterface.
RobinF schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:57:
Dit is niet altijd waar. Sommige TP-Link unmanaged switches hebben IGMP Snooping, maar daarbij moet ik ook direct zeggen dat sommige switches toch nog problemen hebben omdat de implementatie niet helemaal goed is.
De unmanaged ZyXEL GS-105S v2 heeft goed werkende IGMP snooping i.c.m. KPN IPTV. Niet duur, 19 euro met gratis verzending. Let op, de 8-poorts variant (GS-108S v2) heeft geen IGMP snooping.
Pagina: 1