[Solar-iBoost] Boiler inschakelen bij opwekking zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Heeft iemand dit al? http://solarclarity.nl/wp...Solar-iBoost-Brochure.pdf

Automatisch water warm stoken met je PV overschot.
Gat in de markt of veel praktische nadelen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
In de UK doen ze niet aan saldering.
Dus is het voor hun een goed idee om te kijken naar dit soort toepassingen.
Ik sprak daar vorig jaar iemand en die moest zijn opwek gelijk verbruiken.
In Nederland zal dit na 2020 waarschijnlijk ook wel interessant worden om iets dergelijks toe te passen.
Misschien een combinatie van accu's en iets als dit en E-rijden (auto en/of scooter)

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24
Ziet eruit als iets wat je zelf eenvoudig kunt bouwen met een Arduino of een Raspberry Pi door je slimme meter uit te lezen:

- Opwek minus eigen verbruik minus verbruik boiler >= 0 ?
- Zet boiler aan

- Opwek minus eigen verbruik & verbruik boiler <= 0 ?
- Zet boiler uit

Zeker als je al een domoticasysteem hebt draaien en slimme meter daarmee uitleest is dit nog geen 10 minuten werk om in je systeem mee te nemen.

Geen idee hoe dat in de UK zit, maar de meeste mensen hier in NL verkrijgen warm water via een CV-combiketel of via een geiser o.i.d., warmte uit gas dus. Maar warm water is maar een klein aandeel van de gasrekening, het verwarmen van je woning is de grootste component. Een warmtepomp is dan bijv. een gunstigere manier om je gasrekening te drukken door elektriciteit om te zetten in warmte. Door een COP van 3 - 4 die een warmtepomp heeft, kun je 1 kWh elektriciteit omzetten in 3 - 4 kWh warmte.

Wat ik mij ook afvraag: de energie overdag is 'gratis', maar als de zon weg is zal de temperatuur van je boilervat zakken. Stoken ze de boiler dan heter dan normaal, zodat je 's avonds nog water met voldoende temperatuur hebt, zonder tussendoor elektriciteit te moeten tappen van het net?

Het is volgens mij ook wel eens getest door iemand op Tweakers, die had z'n close-in boiler achter een tijdschakelaar gezet. De besparing was niet noemenswaardig meen ik mij te herinneren. Als de boiler stroomloos wordt gemaakt dan verliest hij nog steeds warmte, die je later moet aanvullen. Het verwarmingselement staat dan bijv. een uur te stoken ipv. 6x 5 min per uur.

[ Voor 112% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Beter nog; neem een proportionele SSD en zorg dat het vermogen elke 10 seconden (P1 bericht) precies op 0 uitkomt.
Dan heb je alleen een minimaal-thermostaat nodig (zit er al in waarschijnlijk) en een maximaal thermostaat om koken te voorkomen ;)
Maar met een COP van 1 is het wel wat suboptimaal.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Naar mijn idee gebruikt een warmte pomp elektriciteit in de herfst/winter/voorjaar
En je zonnepanelen wekken op in het voorjaar/zomer/herfst
Waarbij je je overschot vooral in de zomer opwekt.
Als je dit opgewekte overschot later weer gebruikt ben je dus gewoon aan het salderen (wat in Nederland gelukkig kan)
En omdat ze voor wat ze meer opwekken dan dat ze verbruiken geen moer krijgen zullen dit soort oplossingen voor hun wel van belang zijn.
Aaanvulling: je hebt natuurlijk wel een boiler nodig.
Veel Engelse badkamers hebben een soort doorstroom apparaat voor het warme water van de douche.

[ Voor 14% gewijzigd door PvPower op 30-06-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Zelfde conclusies dus die ik bedacht, zou misschien beter tot zijn recht komen als salderen wegvalt, dan kun je op een mooie zomerdag je goed geisoleerde boiler overdag heetstoken en daar 's avond van douchen.

Dat is eigenlijk wat mijn warmtepomp nu ook doet, tussen 12.30 en 14.00 200 liter heet water maken omdat er dan zonnestroom is, daar kan ik 's avonds lekker warm van douchen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Ja met de huidige Nederlandse saldering mogelijkheid is een warmtepomp heel aantrekkelijk vooral als je voldoende dak ruimte heb om het meer gebruik van elektriciteit te compenseren met opwek daarvan.
Maar omdat we toch nog niet weten wat er voor regeling (of geen regeling) als het salderen word af geschaft heeft het geen zin om er nu al wat aan te doen.
Het heeft wel zin om om je heen te kijken wat er al mogelijk is, zoals wat je in de ts aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kan zoiets inderdaad als Tweaker zelf wel in elkaar knutselen maar in denk dat het overgrote deel van de bevolking liever iets van de schappen trekt.
Wat moet het dingetje eigenlijk kosten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1