Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies nodig voor oost/west PV opstelling 2000kW/2500kW

Pagina: 1
Acties:

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-11 17:10
Aangezien ik per ongeluk iemands topic aan het vervuilen was, maar even een eigen gestart.

Mijn vader heeft een vraag (ik probeer hem met het pv virus aan te steken, vandaar).
Hij heeft een veldschuur met het dak precies oost/west in een hoek van (gokje) 30 graden. Aan de zuidkant van deze schuur staan een aantal hoge eiken wat in het voor/najaar voor deel-schaduw op de schuur zorgt op verschillende momenten van de dag maar niet aan het begin en einde van de dag. Het oppervlak is behoorlijk groot dus in principe maakt het formaat panelen niet uit zolang ze zwart zijn (blauw vindt hij lelijk).
We kunnen zelf redelijk makkelijk op het dak komen, dus dat gaan we zelf doen.

Het verbruik is ongeveer 2500kW en hij zou graag panelen willen die tussen de 2000kW en 2500kW uitkomen op jaarbasis, maar gaat in de toekomst waarschijnlijk op inductie koken dus dat mag een beetje mee wegen in de aanschaf van de PV (maar wellicht is het handiger om het tegen die tijd uit te bouwen).
Wat zouden jullie adviseren? We kunnen het zelf leggen.

het betreft de schuur direct onder het cirkelvormige perkje in het midden van het scherm: https://www.google.nl/map...,174m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Ik zat zelf te denken aan 2x3 SF 170 west en 2x3 170 oost op een 2kW omvormer, of gaat dat niet handig zijn doordat ik waarschijnlijk het maximum van 2040Wp van de panelen niet ga aantikken? Zou 2x4 op oost en 2x3 op west werken, of kom ik dan met een te groot verschil in voltage te zitten? Uiteraard speelt geld ook een rol ;)

En zouden jullie voor een simpele omvormer (omnik of goodwe met 10 jaar garantie) met wifi gaan of is er reden om voor een duurdere variant te gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Sneezzer op 30-06-2016 12:02 ]

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sneezzer schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:54:
Aangezien ik per ongeluk iemands topic aan het vervuilen was, maar even een eigen gestart.

Mijn vader heeft een vraag (ik probeer hem met het pv virus aan te steken, vandaar).
Hij heeft een veldschuur met het dak precies oost/west in een hoek van (gokje) 30 graden. Aan de zuidkant van deze schuur staan een aantal hoge eiken wat in het voor/najaar voor deel-schaduw op de schuur zorgt op verschillende momenten van de dag maar niet aan het begin en einde van de dag. Het oppervlak is behoorlijk groot dus in principe maakt het formaat panelen niet uit zolang ze zwart zijn (blauw vindt hij lelijk).
We kunnen zelf redelijk makkelijk op het dak komen, dus dat gaan we zelf doen.

Het verbruik is ongeveer 2500kW en hij zou graag panelen willen die tussen de 2000kW en 2500kW uitkomen op jaarbasis, maar gaat in de toekomst waarschijnlijk op inductie koken dus dat mag een beetje mee wegen in de aanschaf van de PV (maar wellicht is het handiger om het tegen die tijd uit te bouwen).
Wat zouden jullie adviseren? We kunnen het zelf leggen.

het betreft de schuur direct onder het cirkelvormige perkje in het midden van het scherm: https://www.google.nl/map...,174m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Ik zat zelf te denken aan 2x3 SF 170 west en 2x3 170 oost op een 2kW omvormer, of gaat dat niet handig zijn doordat ik waarschijnlijk het maximum van 2040Wp van de panelen niet ga aantikken? Zou 2x4 op oost en 2x3 op west werken, of kom ik dan met een te groot verschil in voltage te zitten? Uiteraard speelt geld ook een rol ;)

En zouden jullie voor een simpele omvormer (omnik of goodwe met 10 jaar garantie) met wifi gaan of is er reden om voor een duurdere variant te gaan?
Als zijn verbruik iets omhoog gaat zou ik aan de bovenkant gaan zitten. Je moet ook rekening houden met een beetje schaduw. Zou voor 16x of 18x SF170 gaan. Zou 8 per kant doen. Met 4per string kom je (afhankelijk vd omvormer) mooi uit. Kun je er altijd later 4 bijleggen (per kant)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik kan het niet volgen :?

maar zie ik niet een vrijwel schaduw vrij zuid dak op het hoofd huis en dan wil je oost-west op de schuurtje doen 8)7

(het kan ook zijn dat ik iets niet begrijp.
maar de schaduw op het hoofd huis is vrijwel niet bestaand?
het is toch het huis met die boog op de schoorsteen?)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 30-06-2016 15:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Sneezzer
Klopt inderdaad.
Helaas heeft google nog foto's van 10 jaar geleden en zitten er op de zuidkant nu 2 dakramen en een grote dakkapel.
En het ergste is dat de buurvrouw haar kerstbomen in de tuin zet na de kerst en enkele daarvan nu >15m zijn op 5 meter van het huis, dus erg veel schaduw, in Street view zie je ze wel staan (en de dakkapel ook).

[ Voor 44% gewijzigd door Sneezzer op 30-06-2016 15:36 ]

• migjes
Sneezzer schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 15:32:
Klopt inderdaad.
Helaas heeft google nog foto's van 10 jaar geleden en zitten er op de zuidkant nu 2 dakramen en een grote dakkapel.
En het ergste is dat de buurvrouw haar kerstbomen in de tuin zet na de kerst en enkele daarvan nu >15m zijn op 5 meter van het huis, dus erg veel schaduw, in Street view zie je ze wel staan (en de dakkapel ook).
ik kijk in street view en vind de schaduw van de bomen erg weinig.
(schaduw word zo vaak overschat. ;) )

beter daar op het dak, want dat doet zeker een +900kWh/kWp
oost-west komt niet hoger als een 800kWh/kWp :-(
(en dan is het nog laag ook, en dat maakt het nog slechter.)

edit:
buurvrouw heeft te minste wel een erg gave tuin :*) , de rest van de straat is zo burgerlijk. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-06-2016 15:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Sneezzer
Ik snap je punt, echter is het voor (mijn vader) geen optie.

Schuur is overigens niet laag hoor, nok is 6m hoog, en daarmee niet zo heel veel lager dan het huis. En als het nodig is, kunnen we daar makkelijk panelen bij gaan leggen.

• migjes
Sneezzer schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:04:
Ik snap je punt, echter is het voor (mijn vader) geen optie.

Schuur is overigens niet laag hoor, nok is 6m hoog, en daarmee niet zo heel veel lager dan het huis. En als het nodig is, kunnen we daar makkelijk panelen bij gaan leggen.
oke dan is dat maar.
(maar overweeg hem even goed, schuurtje gaat duurder worden. ;) )

het schuurtje moet dus een 2800kwh gaan opbrengen. (inc koken, beter nu doen als straks tobben. pv markt is heel bewegelijk, merken komen en merken gaan. wat nu te krijgen is hoeft straks niet zo te zijn.)
met een 800kWh/kWh
dus 2800*0,8 = 3500Wp is dus nodig.

nu plan je iets met een tl omvormer, en met SF betekend dat je dan niet verder kunt gaan als 4 panelen serieel.
op 1 mpp kun je weer niet meer als 4 stringen parallel maken. (of je moet weer breakout boxen gaan gebruiken.)
dus met oost-west kun je dan beter een omvormer gebruiken met 2x een mpp.
(sma3000tl-21, omniksol 3-tl2, power-one PVI 3.0 etc etc etc...)
dan doe je 3x4 op west en 3x4 op oost of zo iets. ;)

• Sneezzer
Ik bedenk me overigens net, wordt het eenvoudiger om een set te kiezen als ik bijv. alles oost of alles west leg?

Of kan ik beter aan beide kanten panelen leggen met het voordeel dat ik een langere curve van opbrengst heb en een kleinere omvormer kan kiezen (ik zit overigens niet vast aan solar frontier panelen hoor, als er betere suggesties zijn hoor ik het graag, de ruimte is er)

• migjes
Sneezzer schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:57:
Ik bedenk me overigens net, wordt het eenvoudiger om een set te kiezen als ik bijv. alles oost of alles west leg?

Of kan ik beter aan beide kanten panelen leggen met het voordeel dat ik een langere curve van opbrengst heb en een kleinere omvormer kan kiezen (ik zit overigens niet vast aan solar frontier panelen hoor, als er betere suggesties zijn hoor ik het graag, de ruimte is er)
het maakt niet zo heel veel uit.
als je een gelijke verdeling maakt kun je een kleinere omvormer gebruiken.

hier een voorbeeld dag van mijn 1900Wp oost en 1950Wp west. (dak is 45 graden)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg

als je genoeg ruimte hebt is SF wel leuk.
anders heb je het over poly, maar dat is dus die blauwe variant. ;)

edit:
trouwens het eerste dipje in de opbrengst die je ziet is de kerktoren.
over schaduw gesproken. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 30-06-2016 17:03 ]

• Sneezzer
Duidelijke grafiek, ik had hem al wat vaker gezien, maar nooit tegen een situatie aan hoeven houden zoals nu.
Wat is de capaciteit van de omvormer waar je je 3850Wp aan hebt hangen, ergens rond de 2200?
Het is wel goed zichtbaar dat je nu een langere opwekking hebt, als ik je berekening van hier boven volg dan zal je ongeveer 3100kW opwekken (even uit het hoofd gedaan) op jaarbasis?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jouw dak is 30 graden, de overlap zal dus groter zijn. Daarom zou ik toch voor een 3 kW omvormer gaan.

Heb je al een onderverdeelkastje in de schuur of moet er een nieuwe kabel gelegd worden?
Bij een bestaande kabel, welke aderdoorsnede heeft die en hoeveel meter is hij tot de hoofdmeterkast?
Is er misschien krachtstroom in de schuur?
Het lijkt overbodig bij dit vermogen, maar als er nu 40 meter 2.5mm² ligt zou ik die kabel niet op één fase willen gebruiken met 14A invoeding; grote kans dat de omvormer dan een pauze neemt wegens dreigende overspanning. Bij korte lengtes moet het wel kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
Sneezzer schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 17:11:
Duidelijke grafiek, ik had hem al wat vaker gezien, maar nooit tegen een situatie aan hoeven houden zoals nu.
Wat is de capaciteit van de omvormer waar je je 3850Wp aan hebt hangen, ergens rond de 2200?
Het is wel goed zichtbaar dat je nu een langere opwekking hebt, als ik je berekening van hier boven volg dan zal je ongeveer 3100kW opwekken (even uit het hoofd gedaan) op jaarbasis?
Proton_ zegt ook nog belangrijke dingen. ;)

ik heb een power-one PVI 3.0.
die doet officieel een 3000W per omvormer, maar ik zie wel pieken naar de 3330W ;)
maar per mpp doet die maar een 2000W en dit is niet onbelangrijk detail. ;)

ik doe ongeveer een 2850-2950 kWh per jaar.
helaas is dit het kleinste huisje met het laagste dakje in mijn omgeving dus veel schaduw en zo.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/kwh%20kwp%20langlopend%202.jpg

hier een dag in meer het voorjaar:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
(kerk is dan niet zichtbaar, maar hij gaat heel hard omhoog in de ochtend.)

• Sneezzer
Op Proton_ terug te komen, belangrijke punten inderdaad die makkelijk vergeten worden.
Er ligt een dikke grondkabel naar de schuur van circa 15m lang hoe dik de kernen zijn moeten we nog nakijken. Het idee was inderdaad om hier een pv verdeler op aan te sluiten.

Ik heb nog wat verder gekeken (als schaduw niet zo nadelig is als dat ik eerst dacht), zou een 2x4 EC solar 325 set met een hosola 2500TL verstandig zijn? of kan ik dan beter 150,- extra betalen en voor een 2500 met 2 trackers gaan (dus 2x 1300 per tracker)?
Scheelt best wat in montage materiaal namelijk. Voordeel bij 2 trackers is volgens mij ook dat ik dan bijv. aan 1 kant 5 panelen en de andere 4 kan leggen (of kan dit ook fatsoenlijk op 1 tracker van 2500)

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sneezzer schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:46:
Op Proton_ terug te komen, belangrijke punten inderdaad die makkelijk vergeten worden.
Er ligt een dikke grondkabel naar de schuur van circa 15m lang hoe dik de kernen zijn moeten we nog nakijken. Het idee was inderdaad om hier een pv verdeler op aan te sluiten.

Ik heb nog wat verder gekeken (als schaduw niet zo nadelig is als dat ik eerst dacht), zou een 2x4 EC solar 325 set met een hosola 2500TL verstandig zijn? of kan ik dan beter 150,- extra betalen en voor een 2500 met 2 trackers gaan (dus 2x 1300 per tracker)?
Scheelt best wat in montage materiaal namelijk. Voordeel bij 2 trackers is volgens mij ook dat ik dan bijv. aan 1 kant 5 panelen en de andere 4 kan leggen (of kan dit ook fatsoenlijk op 1 tracker van 2500)
Zorg dan wel dat hij per mppt ook tot 100% belast kan worden.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Pagina: 1