Moederbord voor Xeon E5 2658 V3 ES 2.0Ghz 30MB 12 Core 22nm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Baart
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

12 tot 18 Windows 7 Virtual Machines laten draaien, waarschijnlijk op 1 Vcore per VM.

Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik ga in eerste instantie Ubuntu als Host OS gebruiken en VMware Workstation om Windows 7 virtual machines te laten draaien. de VM's krijgen hooguit 3 GB aan werkgeheugen en ik heb voorheen alleen 32bit W7 gebruikt als OS, maar kan ook naar 64bit wanneer dit voordeel oplevert (Ik kom niet bovven 3GB werkgeheugen!)

Wat mag het systeem gaan kosten?

€750 (ex processor! die heb ik al betaald)

Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

ben je gek, als er iets veel beter is te krijgen voor een beetje meer mag het ook meer zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Intel Xeon E5 2658 V3 ES 2.0Ghz 30MB 12 Core 22nm 105W LGA2011-3 Processor CPU
Deze is betaald, de rest mag nog gekocht worden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

kast
MOBO (IntelC612 of X99 is de grote vraag!) en zal ik een dualsocket nemen voor als ik wil uitbreiden?
4 x SSD 120 GB
Voeding
Videokaart misschien?
start met 32GB werkgeheugen, later meer

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik ben geen fanboy al zou ik wel eens een supermicro willen hebben...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

degelijk, weinig gezeur met biosupdate , zuing zou leuk zijn

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

ik verwacht al best wat van de processor, nu iig niet overklokken

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

budget is rekbaar. Ik wil gewoon een extreem betrouwbaar systeem. de internet verbinding naar de VM's moet ook top zijn. ik denk dus minimaal 2 ethernet aansluitingen nodig te hebben. ECC geheugen nice to have? ik heb geen data die kwetsbaar is, ik wil alleen dat de VM's zeer soepel en zonder fouten blijven.
alle tips zijn welkom

Alle reacties

• ard1998
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-11 20:37
volgens mij bedoel je 2.2ghz http://ark.intel.com/nl/p...658-v3-30M-Cache-2_20-GHz of kan ik de goede pagina niet vinden?

• Baart
ard1998 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:40:
volgens mij bedoel je 2.2ghz http://ark.intel.com/nl/p...658-v3-30M-Cache-2_20-GHz of kan ik de goede pagina niet vinden?
Bedankt voor je reactie
Ja dat is hem, hij komt van Ebay en het is een gebruikte dus even afwachten wat ze er precies mee gedaan hebben. Heb je met deze informatie genoeg om je mening te geven?

Dat zou ik erg op prijs stellen!

• ard1998
Dit is de informatie die ik nodig heb om tot een advies te komen, ik ga op doek naar een leuke build
. dit is een andere bron die ik gebruik http://www.ebay.com/itm/I...6900K-6950X-/151989476551

ik moet je helaas al laten schrikken, het goedkoopste compactibele moedervord kost al rond de €200,-

[ Voor 16% gewijzigd door ard1998 op 30-06-2016 14:03 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sorry maar als je met dit soort hardware bezig bent, waarom ga je dan met VMware Workstation aan de gang? Als je toch Ubuntu wil draaien, gooi er dan Xen naast; draait op dezelfde laag als je OS. Of installeer ESXi ofzo om je VM's te draaien.

Verder zal je met enige omzichtigheid jouw hardware moeten uitzoeken; mogelijk dat je beter even de HCL kan doornemen van de hypervisor die je wil gaan gebruiken om te voorkomen dat je tegen bepaalde BIOS / firmware / hardware issue aan gaat lopen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ard1998
MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:04:
Sorry maar als je met dit soort hardware bezig bent, waarom ga je dan met VMware Workstation aan de gang? Als je toch Ubuntu wil draaien, gooi er dan Xen naast; draait op dezelfde laag als je OS. Of installeer ESXi ofzo om je VM's te draaien.

Verder zal je met enige omzichtigheid jouw hardware moeten uitzoeken; mogelijk dat je beter even de HCL kan doornemen van de hypervisor die je wil gaan gebruiken om te voorkomen dat je tegen bepaalde BIOS / firmware / hardware issue aan gaat lopen.
hoeft niet per ce. hij kan ook een moederbord aanschaffen met officiele ondersteuning voor deze processorreeks
pricewatch: Supermicro C7X99-OCE
productpagina: http://www.supermicro.com...rd/core/x99/c7x99-oce.cfm

zie http://www.supermicro.com/support/resources/OS/X99.cfm voor os ondersteuning

totdusver heb ik het volgende lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro C7X99-OCE€ 401,41€ 401,41
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
4Crucial CT8G4DFD8213€ 28,95€ 115,80
1NZXT Hale82 V2 700W€ 80,01€ 80,01
4Intel 535 2,5" SSD 240GB€ 75,50€ 302,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,17

Het moederbord ondersteunt nvidia sli, als je me wilt vertellen waarvoor de gpu kracht gebruikt gaat worden kan ik een leuke gpu uitzoeken. Voor de kast wil ik je vragen wat jouw voorkeur heeft qua merk of kleur of misschien zelfs een klazen zijkant.

[ Voor 56% gewijzigd door ard1998 op 30-06-2016 15:37 . Reden: lijstje ]

• Baart
ard1998 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:17:
[...]

hoeft niet per ce. hij kan ook een moederbord aanschaffen met officiele ondersteuning voor deze processorreeks
pricewatch: Supermicro C7X99-OCE
productpagina: http://www.supermicro.com...rd/core/x99/c7x99-oce.cfm

zie http://www.supermicro.com/support/resources/OS/X99.cfm voor os ondersteuning

totdusver heb ik het volgende lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro C7X99-OCE€ 401,41€ 401,41
4Crucial CT8G4DFD8213€ 28,95€ 115,80
4Intel 535 2,5" SSD 240GB€ 75,50€ 302,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,17

Het moederbord ondersteunt nvidia sli, als je me wilt vertellen waarvoor de gpu kracht gebruikt gaat worden kan ik een leuke gpu uitzoeken. Voor de kast wil ik je vragen wat jouw voorkeur heeft qua merk of kleur of misschien zelfs een klazen zijkant.
Bedankt voor het meedenken! Max ook.
Uiterlijk van de kast maakt me niet uit. Van moederbord leek me elk supermicro met C612 chip (2011-3) socket in aanmerking komen , of hij nu net boven de 200 of dik boven de 400 euro uitkomt. Als iemand mij kan overtuigen de extra euro's uit te geven doe ik dit!
Wat zou het voor of nadeel van een X99 MoBo zijn?

Ik ben met Ubuntu al bekend met Virtualmachine manager (virt-man) , oftewel KVM. Is dit om Windows 7 te virtualiseren net zo goed als Xen? (Met de hardware die nu vorm begint te krijgen, iig de Xeon processor)

Ik dacht dat de interne GPU ( van mobo) voldoende zou zijn , maar als iemand me uit kan leggen waarom ik hier in zou investeren ( stroomverbruik) hoor ik het graag.

Bedankt voor alle hulp!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:40

Zenix

BOE!

MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:04:

Idd of Hyper-V, KVM en proxmox geen VMware Workstation als je goede performance wilt.
Baart schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:10:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Max ook.
Uiterlijk van de kast maakt me niet uit. Van moederbord leek me elk supermicro met C612 chip (2011-3) socket in aanmerking komen , of hij nu net boven de 200 of dik boven de 400 euro uitkomt. Als iemand mij kan overtuigen de extra euro's uit te geven doe ik dit!
Wat zou het voor of nadeel van een X99 MoBo zijn?

Ik ben met Ubuntu al bekend met Virtualmachine manager (virt-man) , oftewel KVM. Is dit om Windows 7 te virtualiseren net zo goed als Xen? (Met de hardware die nu vorm begint te krijgen, iig de Xeon processor)

Ik dacht dat de interne GPU ( van mobo) voldoende zou zijn , maar als iemand me uit kan leggen waarom ik hier in zou investeren ( stroomverbruik) hoor ik het graag.

Bedankt voor alle hulp!
Idd KVM is prima.

[ Voor 39% gewijzigd door Zenix op 30-06-2016 23:22 ]

• MAX3400

MAX3400

De interne GPU is meer dan voldoende; ik heb omgevingen draaien waar 60 Windows 7 machines op een enkele IBM-blade draaien. Zolang je geen rare dingen gaat doen zoals allemaal tegelijk fullscreen Flash-spelletjes, heb je geen extra GPU nodig. Wel is het aan te raden om van te voren even te lezen/bekijken of je op hypervisor-niveau wat tweaks kan doen om display-memory voor je VM's te vergroten/optimaliseren ten koste van het te alloceren RAM.

Hou er rekening mee dat KVM een Type2 hypervisor is terwijl Xen een Type1 is; hierdoor kan er een klein performance-verschil zijn in het nadeel van KVM. Waarschijnlijk zijn hier ook voldoende tech-artikelen over te vinden waar precies de schoen wringt bij bepaalde operations.

Het nadeel van X99 is de driver-set voor je Linux-kernel. Nou zal het allemaal niet schokkend zijn maar de C-chipset is expliciet gebouwd voor "server-taken" waardoor er waarschijnlijk een iets grotere compatibility is en drivers universeler gebruikt kunnen worden. Vandaar dat ik ook naar de HCL verwees; dit kan per OS of per hypervisor echt een dealbreaker zijn. De link van SuperMicro voldoet hier dus niet aan.

De benchmarks van KVM en Virtualbox lijken soms een voordeel op te leveren mar vergis je hier echt niet in; in een flink aantal gevallen cachen de VM's bepaalde taken en door queuing naar de hypervisor, wordt data asynchroon weggeschreven. Dat is imho geen eerlijke test; je kan pas een hypervisor correct testen als je bij 90% bezetting van je server alle VM's tegelijk dezelfde test laat afleggen. Xen is hierin dan de meest effectieve hypervisor en op de voeten gevolgd door VMware.

Waarom noem ik nu Hyper-V niet? Omdat veel benchmarks gebruik maken van de Linux best-practices en Hyper-V dus voor een aantal mensen onbekend terrein is en lastiger te configureren gelijk aan een Linux-based hypervisor. Maar als je kijkt naar wat men wil/kan met de hypervisors, heb ik van de topicstarter nog geen directe use-case gelezen om voor een speficieke hypervisor te kiezen.

Als je toch 2K (ongeveer) aan apparatuur neer gaat tellen, kies dan voor een Type1 (bare-metal) hypervisor, dat is in ieder geval wel mijn eerste/logische advies.

/edit: Phoronix testje van OSS virtualisatie op basis van Ubuntu 15

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2016 23:23 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Waarom is KVM een type 2? Als ik zo rondkijk op internet zijn er net zoveel mensen beweren dat het een type 1 is. Zie ook Wikipedia Wikipedia: Hypervisor daar staat wel goed aangegeven, er is geen duidelijk antwoord hiervoor. Maar wat wel zeker is dat KVM beter is dan VMware Workstation voor de TS.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:20:
De interne GPU is meer dan voldoende; ik heb omgevingen draaien waar 60 Windows 7 machines op een enkele IBM-blade draaien. Zolang je geen rare dingen gaat doen zoals allemaal tegelijk fullscreen Flash-spelletjes, heb je geen extra GPU nodig.
Ik weet eigenlijk heel weinig van server hardware. Maar op de ark.intel pagina zag ik staan dat er geen integrated graphics in deze CPU zit? Is er dan geen GPU nodig om beeld te kunnen krijgen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MAX3400

MAX3400

Zenix schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:27:
Waarom is KVM een type 2? Als ik zo rondkijk op internet zijn er net zoveel mensen beweren dat het een type 1 is. Zie ook Wikipedia Wikipedia: Hypervisor daar staat wel goed aangegeven, er is geen duidelijk antwoord hiervoor. Maar wat wel zeker is dat KVM beter is dan VMware Workstation voor de TS.
Mogelijk dat we elkaar dan in het midden moeten treffen; KVM is Type1.5 om de ontzettend simpele reden dat KVM "naast" het OS komt te draaien en een directe afhankelijkheid heeft met bepaalde packages van het OS om de hardware aan te mogen spreken. Type1 hypervisors "zijn" het OS en/of draaien in een soort sandbox met directe aanspraak naar de hardware; Xen draait bijvoorbeeld dom0 met directe aanspraak naar de hardware.

Ik denk trouwens dat we in dit topic ondertussen wel duidelijk hebben dat "guest applications" zoals een VMware Workstation of Virtualbox niet het handigste zijn; neemt niet weg dat er geen duidelijke afbakening van de vraag is zoals bepaalde beheers-vereisten of specifieke aanspraak van VM's naar hardware.
busscherski schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:35:
[...]

Ik weet eigenlijk heel weinig van server hardware. Maar op de ark.intel pagina zag ik staan dat er geen integrated graphics in deze CPU zit? Is er dan geen GPU nodig om beeld te kunnen krijgen?
Ja, je zal een losse GPU moeten aanschaffen. Zo te zien heeft ook de X99 (eerder genoemd in het topic) ook geen eigen GPU aan boord.

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 30-06-2016 23:42 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bij de niet '3.1' x99 borden van asrock staat reg/ecc en xeon support. Bij de 3.1 update borden staat dat van reg/ecc niet meer..kan de moeite waard zijn om uit te zoeken of die dat ook hebben, gok van wel maar dat ze er geen nadruk op mogen/willen leggen..

Als die vm's niet continu voor belasting zorgen is een cpu met meer mhz en minder cores waarschijnlijk fijner.. Maar hij is wel cheap iig.

specs

• Baart
maratropa schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 12:53:
Bij de niet '3.1' x99 borden van asrock staat reg/ecc en xeon support. Bij de 3.1 update borden staat dat van reg/ecc niet meer..kan de moeite waard zijn om uit te zoeken of die dat ook hebben, gok van wel maar dat ze er geen nadruk op mogen/willen leggen..

Als die vm's niet continu voor belasting zorgen is een cpu met meer mhz en minder cores waarschijnlijk fijner.. Maar hij is wel cheap iig.
Hallo Maratropa,

Bedankt voor je input. Dat van die update op de moederborden ga ik zeker uitzoeken. Mijn gevoel zegt nu steeds ga voor supermicro met C612, dan zit ik altijd goed. Hopelijk is er iemand die dit nog kan bevestigen.
De processor heb ik uitgekozen omdat de VM's niet vaak stil gaan staan en in aantal wil ik maximaal 2 vms per logical processor. Het hyperthreading gaat extra performance/ruimte geven, dat begrijp ik. De processor staat wat mij betreft vast. Er zijn op de wereld meer slechtere processors dan betere voor deze taak, deze processor is onderweg, nu de rest nog.

Zou iemand nog meer de moeite willen nemen om een boodschappenlijstje samen te stellen? Dat zou echt top zijn!

• Baart
[b][message=47442779,noline]MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:36[/message

[...]

Ja, je zal een losse GPU moeten aanschaffen. Zo te zien heeft ook de X99 (eerder genoemd in het topic) ook geen eigen GPU aan boord.
Gaan de Virtual Machines op enigerlei de GPU aanspreken?
Of heb ik hem "slechts" nodig om mijn host OS en Hypervisor programma in GUI te gebruiken?

Wie weet raad?

• MAX3400

MAX3400

Baart schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:50:
[...]

Gaan de Virtual Machines op enigerlei de GPU aanspreken?
Mag ik dan hier vragen: waarom ga je in hemelsnaam 12 tot 18 machines willen virtualiseren als je zelf de vraag niet kan beantwoorden waar een GPU voor nodig gaat zijn?

• Baart
MAX3400 schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 13:50:
[...]

Mag ik dan hier vragen: waarom ga je in hemelsnaam 12 tot 18 machines willen virtualiseren als je zelf de vraag niet kan beantwoorden waar een GPU voor nodig gaat zijn?
Jij mag alles vragen , als je ook maar zinnige antwoorden blijft geven ;)

Ik pretendeer niet verstand te hebben van deze materie. Ik stel enkel dat ik het ga doen. Mijn ervaringen tot nu toe zijn met een amd processor met ingebouwde gpu en daar krijg ik niet de perfecte resultaten mee en vmware blijft maar klagen over het niet geaccelereerd krijgen van 3D en grafish geneuzel. Ik heb ergens gelezen dat een VM niet rechtstreeks de GPU aanspreekt maar dat de GPU ook gevirtualiseerd is. Dit is met vmware en KVM op Ubuntu . Dit is mijn huidige setup

Met mij vorige setup draaide ik Virtualbox in een jail in Freenas. Dit op een J1900 celeron processor. Ook hier geen dedicated GPU gebruikt maar ook hier geen grafisch wonder (was ook niet verwacht)
Beide setups deden wat ze moesten doen maar ik wil beter en uitbreiden. Ik ben niet echt nerd of slim genoeg om dit allemaal zelf te verzinnen maar met een grote drive om alles uit te zoeken krijg ik alles uiteindelijk voor elkaar. Nu een beetje hulp van jullie en dan ben ik er :)

Ik heb de Xeon gekocht omdat ik er van overtuigd ben hier het best mee af te zijn. Dit is het vertrekpunt, als ik nu een dedicated GPU nodig ga hebben , is dat zo. Het liefst een koele, weinig stroomvretende.

Roept u maar

• Zenix

Zenix

BOE!

Wat ga je dan met die vm's doen? Je moet sowieso geen grafische performance verwachten in de VM's als dat bijvoorbeeld je bedoeling is.

[ Voor 61% gewijzigd door Zenix op 02-07-2016 20:33 ]

• Baart
Zenix schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:19:
Wat ga je dan met die vm's doen? Je moet sowieso geen grafische performance verwachten in de VM's als dat bijvoorbeeld je bedoeling is.
Spelletjes , met Flash daarin. Bots zijn hier aan het werk.
Ik heb nu het idee dat de cpu erg veel werk heeft aan grafische zaken.

• Baart
Ik ben aan het zoeken hoe je een wenslijst deelt, nog niet gevonden. wie kan mij dit vertellen?

en wie wil er een lijstje samenstellen met alle info hierboven!

zou echt fijn zijn

[ Voor 108% gewijzigd door Baart op 04-07-2016 11:12 ]

• MAX3400

MAX3400

Baart schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:10:
Ik ben aan het zoeken hoe je een wenslijst deelt, nog niet gevonden. wie kan mij dit vertellen?
Handleiding Pricewatch

• Baart
bedankt.
Ik had zoiets gedacht nu maar hoop op input van jullie.
de kast en GPU ontbreken nu nog. de CPU heb ik tweedehands en kostte nieuw eigenlijk 1200, ik heb er even 1000 afgehaald in dit lijstje

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2658 Tray€ 203,50€ 203,50
1Supermicro X10DRL-i€ 367,24€ 367,24
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 125,24€ 125,24
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 42,-€ 42,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 871,94

die SSD worden er 4 in aantal. ik heb liever meerdere kleine dan minder grote ivm alle lees/schrijfbewegingen die de VM's zullen maken. iemand daar nog advies in?

[ Voor 11% gewijzigd door Baart op 04-07-2016 13:17 ]

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Als die VM's alleen coins oid gaan minen in een of ander flash ding zullen ze vrijwel geen IO activiteit hebben, alleen bij opstarten maar dat soort spul laat je meestal toch 24/7 gaan waardoor die eerste keer opstarten dan even een minuut langer duurt niet echt de prijs van 4! SSD's verantwoordt, maar da's natuurlijk weer anders als het regelmatig herstart of toch vanuit de applicatie veel IO veroorzaakt.

(Was overigens goedkoper geweest om een complete server tweedehands te kopen ipv de onderdelen 1 voor 1 bij elkaar te sprokkelen ;))

[ Voor 14% gewijzigd door RGAT op 04-07-2016 13:19 ]

Fixing things to the breaking point...

• Zenix

Zenix

BOE!

Kleinere SSD's zijn minder snel met schrijven zoals je kan zien in de pricewatch, je kan dan beter 2x512GB nemen. Of een PCI-E NVME SSD dan heb met één sowieso genoeg.

https://www.techpowerup.c...ZXT/HALE82-700-V2/11.html is geen super voeding.
Ik zou één van deze voedingen nemen pricewatch: Corsair RM650x pricewatch: Cooler Master V Series V650 of pricewatch: Super Flower Leadex Gold 650W Zwart 650W is genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 04-07-2016 13:24 ]

• MAX3400

MAX3400

Zenix schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:21:
Kleinere SSD's zijn minder snel met schrijven zoals je kan zien in de pricewatch, je kan dan beter 2x512GB nemen.
Ligt eraan hoe je ze opstelt... Zeker in enterprise-omstandigheden (waar ik een dergelijke virtualisatie-bak toch wel enigszins naartoe wil schuiven) zie je vaker/liever een grote array van (kleinere) disks met met hoge IOPS.

Neemt niet weg dat de use-case nog steeds niet helemaal duidelijk is in dit topic; tot op heden lees ik geen gemeten/verwachte performance per VM dus we kunnen lang/kort discussieren over wat mooier / beter / handiger is. Voor 18 Windows 7 VM's zou ik, met wat passen en meten, meer dan voldoende hebben aan 128GB storage.

• Zenix

Zenix

BOE!

Klopt inderdaad, maar in een enterprise omgeving zijn die kleine SSD's ook sneller omdat deze vaak standaard een stuk meer overprovisioning hebben. Ik zou sowieso de 120GB's links laten liggen en voor minimaal 240/256GB SSD's gaan, zodat je ook overprovisining kan toepassen waardoor de performance consistent blijft en de wear ook minder is, indien er inderdaad veel writes plaatsvinden.

En wat je aangeeft klopt inderdaad het is niet helemaal duidelijk. De TS wil een hele snelle bak zelfs met optie voor twee processors, maar volgens mij is het niet duidelijk waarom hij dat nou echt nodig heeft. Verder klopt het met 17 Windows VM's kan je net op de 128GB storage krijgen met thin provisoning, ook al zou ik dat niet aanranden als je optimale performance wilt, maar misschien is dat ook niet nodig.

• Baart
Beste meedenkers,

dank jullie wel voor de inbreng. Het spijt me dat ik niet beter kan uitleggen wat ik precies nodig ga hebben. Dit zit gedeeltelijk in het feit dat ik jullie hulp ook echt nodig heb (vanwege mijn lage kennisniveau). Ik moet mijn kennis echt uitbreiden met google. Op deze manier een discussie starten is voor mij leerzaam en zo krijg ik van verschillende mensen hun mening op mijn specifieke case en probeer ik hier het beste uit te halen.

wat ik kan vertellen is dus 12+ VM's windows 7 (32 bit is nu de keuze). ze zijn niet of nauwelijks idle en er zijn bots bezig op knopjes te drukken van een spelletje dat flash bevat. Als ik dit zelfde spelletje speel op een fysieke pc kost dit spel nauwelijks CPU maar als de VM's traag worden en ik check het CPU verbruik dan lijkt CPU wel de bottleneck (al vermoed ik dat dit komt door het niet juist gaan van hardware accelaration (grafisch) en dat de cpu dit moet compenseren.) ook zou geheugen swap en de bijbehorende netwerkbewegingen hier debet aan kunnen zijn (dit ben ik nu aan het testen door in VMware RAM niet te laten verplaatsen). Een groot deel van deze problemen zijn op te lossen door te gaan optimaliseren maar in de tussentijd heb ik ook al besloten een volgende build te gaan bouwen,
en hier heb ik dus jullie voor ingeroepen!

Wat is er wat ik echt moet aanleveren om het ´allerbeste` advies te kunnen krijgen?

Ik zou bijvoorbeeld iets kunnen delen van mijn huidige setup(s) , benchmarks etc etc

tot nu toe heb ik dit samengesteld, hier ontbreekt nog een GPU en een kast.
u mag aanvullingen en wijzigingen voorstellen. dat zou ik erg waarderen.

GPU en kast ontbreken nog

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2658 Tray€ 203,50€ 203,50
1Supermicro X10DRL-i€ 367,24€ 367,24
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 124,86€ 124,86
1Corsair RM650x€ 102,95€ 102,95
2Samsung 850 Pro 256GB€ 121,-€ 242,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.094,50

ik heb dus 1000 euro er van afgetrokken i.v.m. tweedehands processor.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Waarom unbuffered overclockgeheugen zonder ECC op een serverbord? Je wilt gewoon registered ECC op dat bord.

• Baart
_JGC_ schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:38:
Waarom unbuffered overclockgeheugen zonder ECC op een serverbord? Je wilt gewoon registered ECC op dat bord.
bedankt!
wil je een voorstel doen?

• Baart
Omdat mij niet duidelijk wordt wat een videokaart nu echt gaat opleveren met het virtualiseren deze vraag.
dit* is een onboard device van het moederbord:

Video
ASPEED AST2400 BMC

Is het plaaten van een (andere?) videokaart:

A) Een must
B ) probeer eerst maar zonder, je besteld er zo 1 bij
C) hoogstwaarschijnlijk niet nodig
D) iets anders, namenlijk....

*specificaties:
Video-over-IP en Video Redirection up to 1920x1200 1920x1200@60Hz 32bpp

Als ik met het virtualiseren maar hogere resoluties kan krijgen. Ik zit nu meestal op 2560X1600 en dat bevalt goed

[ Voor 22% gewijzigd door Baart op 05-07-2016 09:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Resolutie met virtualisatie staat los van resolutie op je videokaart. Die Aspeed videochip is onderdeel van de IPMI BMC.

Wat betreft geheugen:
2x pricewatch: Samsung M393A2G40DB0-CPB
of
2x pricewatch: Crucial CT16G4RFS424A

Die Samsung staat op de tested memory list bij Supermicro, Crucial staat daar niet op maar zou in principe ook moeten werken.

• Baart
Ik heb het compleet proberen te maken met behuizing en de videokaart waarvan ik nog steeds niet zeker weet of de VM's er nu profijt van gaan hebben of mijn host.

zou iemand (meerdere liefst) deze lijst even kritisch willen bekijken? Ook graag uitleg over waarom ik liever C612 chip zou willen t.o.v. X99 (deze zijn goedkoper en ook in kleinere formfactor te krijgen)

#ProductPrijsSubtotaal
1
1Supermicro X10DRL-i€ 355,50€ 355,50
1MSI N720-2GD5HLP€ 65,-€ 65,-
1Inter-Tech IPC 4U-4088-S€ 67,75€ 67,75
2Samsung M393A2G40DB0-CPB€ 80,01€ 160,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.250,67

dank!

edit: V1 Xeon processor uit lijst verwijderd. moet zijn V3

[ Voor 4% gewijzigd door Baart op 08-07-2016 14:02 ]

• Baart
MAX3400 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:20:
De interne GPU is meer dan voldoende; ik heb omgevingen draaien waar 60 Windows 7 machines op een enkele IBM-blade draaien. Zolang je geen rare dingen gaat doen zoals allemaal tegelijk fullscreen Flash-spelletjes, heb je geen extra GPU nodig.

/edit: Phoronix testje van OSS virtualisatie op basis van Ubuntu 15
Wat is bij jou dan de interne GPU?

Zou jij nog even naar mijn lijstje willen kijken. Jij met je 60 VM's ben toch mijn grote voorbeeld :P

• Baart
ard1998 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 14:17:
[...]

Tot nu toe is het een Supermicro die officiele ondersteuning biedt. kijk jij ook nog even naar het lijstje. zou vel voor me betekenen! dank

• ard1998
Baart schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 10:32:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2658 Tray€ 1.203,50€ 1.203,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.250,67

dank!
ik zie net dat de cpu geen ddr4 ondersteunt en het moederbord geen ddr3 hierom zit ik te denken aan een https://www.supermicro.co...board/Xeon/C600/X9DAi.cfm als moederbord en en wat ddr3 RAM gegeugen

• maratropa
  • Niet online
Die 2658 uit het lijstje is een v1 cpu he, die werkt met ddr3. Je linkt zelf naar een v3 versie op ebay, die dus met ddr4 werkt...

specs

• Baart
maratropa schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:10:
Die 2658 uit het lijstje is een v1 cpu he, die werkt met ddr3. Je linkt zelf naar een v3 versie op ebay, die dus met ddr4 werkt...
Stom van me, pas ik aan

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Binnen de X10 (en X11) serie van supermicro hebben ze ook 'hogere' versies van de X10DRL-i met meer poorten voor meer disks. Hoewel het nu met 8 DIMM slots en een paar SATA poorten nog genoeg lijkt is het aannemelijk dat je nog wel wat rek wil in de mogelijkheden van je systeem.

Kijk ook even naar welke hypervisor het precies gaat worden. Met KVM en Xen heb je al meer mogelijkheden van met VMWare, en met Xen heb je eigenlijk de beste hypervisor uit het rijtje. Voor beheer kan je dan nog steeds een grafische interface gebruiken, dus daar hoef je je niet druk over te maken ;-) Qua support ondersteunt Xen alles wat Linux ook ondersteunt, om dat het een Linux management domein maakt waar het alle drivers van gebruikt.

• Baart
omdat de Intel Xeon E5 2658 V3 niet vindbaar lijkt op tweakers heb ik er een gepakt die er goed in de buurt komt.

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Intel Xeon E5-2670 v3 Boxed€ 2.019,51€ 2.019,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.066,68

ik ben blij dat de processor in ieder geval véééél goedkoper is tweedehands :)

• Baart
johnkeates schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:49:
Binnen de X10 (en X11) serie van supermicro hebben ze ook 'hogere' versies van de X10DRL-i met meer poorten voor meer disks. Hoewel het nu met 8 DIMM slots en een paar SATA poorten nog genoeg lijkt is het aannemelijk dat je nog wel wat rek wil in de mogelijkheden van je systeem.

Kijk ook even naar welke hypervisor het precies gaat worden. Met KVM en Xen heb je al meer mogelijkheden van met VMWare, en met Xen heb je eigenlijk de beste hypervisor uit het rijtje. Voor beheer kan je dan nog steeds een grafische interface gebruiken, dus daar hoef je je niet druk over te maken ;-) Qua support ondersteunt Xen alles wat Linux ook ondersteunt, om dat het een Linux management domein maakt waar het alle drivers van gebruikt.
Ik heb nu virtuallbox gebruikt: Makkelijk om te begrijpen en draait alles en overal (op). Performance niet best
Ik heb nu KVM gebruikt: Solide maar wat meer investeren qua kennis
Ik heb nu VMware gebruikt: Makkelijk, ziet er goed uit maar lijkt toch nogal wat overhead te hebben.

Hoe veel moeite zal Xen mij kosten? Mijn linux kennis gaat zover ik kan googlen en ik geeft niet snel op

• johnkeates
Baart schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:00:
[...]

Ik heb nu virtuallbox gebruikt: Makkelijk om te begrijpen en draait alles en overal (op). Performance niet best
Ik heb nu KVM gebruikt: Solide maar wat meer investeren qua kennis
Ik heb nu VMware gebruikt: Makkelijk, ziet er goed uit maar lijkt toch nogal wat overhead te hebben.

Hoe veel moeite zal Xen mij kosten? Mijn linux kennis gaat zover ik kan googlen en ik geeft niet snel op
Zolang je packages kan installeren in Ubuntu (of Debian) en je iets als Virt-Manager nog begrijpelijk vind gaat het helemaal goed komen.

Xen op Ubuntu is basically:

1. Installeer ubuntu

2. Installeer uit je package manager Xen

3. Herstart en kies Xen, zodat GRUB eerst Xen start en Xen daarna Ubuntu voor je start

4. Je kan nu Xen gebruiken, vanaf de commandline maar ook vanaf de vrij standaard vort-manager, die als package ook weer te installeren is.

Info:

https://virt-manager.org (erg basic site)
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/libvirt.html (ubuntu's docs, meer voor KVM)
https://help.ubuntu.com/community/Xen (Ubuntu's xen docs)

Er is ook spul zoals Proxmox (KVM) en Xen Orchestra (XenServer) die alles vanaf een webinterface laten doen.

[ Voor 14% gewijzigd door johnkeates op 08-07-2016 14:07 ]

• Baart
ard1998 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:46:
[...]

ik zie net dat de cpu geen ddr4 ondersteunt en het moederbord geen ddr3 hierom zit ik te denken aan een https://www.supermicro.co...board/Xeon/C600/X9DAi.cfm als moederbord en en wat ddr3 RAM gegeugen
bedankt voor het meekijken en excuses voor de fout van Xeon V1 vs XeonV3. het is echt een DDr4 2011-3 socket

• ard1998
Baart schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 14:03:
[...]

bedankt voor het meekijken en excuses voor de fout van Xeon V1 vs XeonV3. het is echt een DDr4 2011-3 socket
maakt niet uit, ook het beste paard van stal struikelt weleens. ik dat geval geef ik de build groen licht, met een mogelijk geel licht voor de voedding. aangezien ik niet weet of er een tweede CPU in gaat in e toekomst, of dat er een gpu ingaat die meer stroom verbruikt.

even ter nieuwschierigheid, wat ga je doen met de VM's?

• Zenix

Zenix

BOE!

Die voeding heeft geen enkele moeite met twee CPU's. En tenzij er een super highend GPU in zit kan het alsnog.

• Baart
Zenix schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 19:51:
Die voeding heeft geen enkele moeite met twee CPU's. En tenzij er een super highend GPU in zit kan het alsnog.
Mooi!
Wat denk je van die gekozen GPU ?
Mag best meer kosten als ik maar begrijp waarom.

De processor, gemaakt op Costa Rica, uit een server getrokken in Verweggistan , opgepoetst en ingepakt in China, is binnen.
Het is dus een afwijkende variant waar echt 2.0 GHz op staat. (Engineering sample ?). Ziet er goed uit, top verpakt. Kan niet wachten om hem in de koelpasta te proppen :P

Iemand nog input over GPU?

• maratropa
  • Niet online
Een 65 euro kun je je niet echt een buil vallen. Is het niet zo dat voor het virtualiseren van gpu's je bij nvidia de quadro's of tesla's moet hebben? Lijkt me kwestie van eerst even inlezen :p

Die cpu is idd een engeneering sample. Dat gaat vaak goed maar kan ook problemen geven als je een "vroege" ES hebt. Latere ES'en zijn vaak weinig verschillend van de retail modellen.

Welke sspec nummer staat er op de cpu eigenlijk? (5 cijfers/letter SLB0R bijv. etc)

specs

• Baart
maratropa schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:45:
Een 65 euro kun je je niet echt een buil vallen. Is het niet zo dat voor het virtualiseren van gpu's je bij nvidia de quadro's of tesla's moet hebben? Lijkt me kwestie van eerst even inlezen :p

Die cpu is idd een engeneering sample. Dat gaat vaak goed maar kan ook problemen geven als je een "vroege" ES hebt. Latere ES'en zijn vaak weinig verschillend van de retail modellen.

Welke sspec nummer staat er op de cpu eigenlijk? (5 cijfers/letter SLB0R bijv. etc)
I(M)(C)12
INTEL CONFIDENTIAL
QEYP ES 2.00GHZ
COSTA RICA
3327B331 (e4)

2L327364A0231

dat staat er iig|!

is voor mij ook chinees :P

• Baart
Even een flinke update hier voor de geïnteresseerden en daarbij een nieuw advies gevraagd.

Ondertussen wat weken verder. mede door de waardeloze communicatie van Si computers zowel laat als een heel ander (na overleg) moederbord binnen gekregen. Supermicro was nadat ik mijn geld had gewaagd aan Sicomputers niet binnen 2-3 dagen leverbaar maar telkens een week later (en nog 1 en nog 1......)

dit is het geworden ASUS Z10PA-D8 :
pricewatch: Asus Z10PA-D8

Omdat ik hier wat minder huiswerk op had gedaan maar las dat er een M2 slot op zat had ik maar meteen een M2 SSD besteld. de 950 Pro van Samsung
pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB

Om er vandaag achter te komen dat dat M2 slot alleen maar voor extreem kleine kaartjes bedoeld is en ik de 950 niet kan gebruiken. Ik wilde mijn Host OS van de NVMe M.2 SSD booten, lekker snel en geen raid nodig. weinig ruimte, het leek me ideaal.

Wat zal ik doen:

zo'n PCI-e kaartje voor M2 bestellen en hem toch gaan gebruiken? (zo ja ,welke?)
een ander moederbord bestellen? (zo ja, welke?)
De M2 kaart retour en 2 normale SSD's in raid 0 zetten voor OS?

andere ideeën zijn welkom

• Baart
Zou je me nog van advies willen voorzien O-) ?

• Baart
Ook van jou graag nog eens advies, erg welkom.
eigenlijk van iedereen want ik kan het gebruiken. bedankt allen!

[ Voor 22% gewijzigd door Baart op 29-07-2016 22:32 ]

• maratropa
  • Niet online
Baart schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:28:
Even een flinke update hier voor de geïnteresseerden en daarbij een nieuw advies gevraagd.

Ondertussen wat weken verder. mede door de waardeloze communicatie van Si computers zowel laat als een heel ander (na overleg) moederbord binnen gekregen. Supermicro was nadat ik mijn geld had gewaagd aan Sicomputers niet binnen 2-3 dagen leverbaar maar telkens een week later (en nog 1 en nog 1......)

dit is het geworden ASUS Z10PA-D8 :
pricewatch: Asus Z10PA-D8

Omdat ik hier wat minder huiswerk op had gedaan maar las dat er een M2 slot op zat had ik maar meteen een M2 SSD besteld. de 950 Pro van Samsung
pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB

Om er vandaag achter te komen dat dat M2 slot alleen maar voor extreem kleine kaartjes bedoeld is en ik de 950 niet kan gebruiken. Ik wilde mijn Host OS van de NVMe M.2 SSD booten, lekker snel en geen raid nodig. weinig ruimte, het leek me ideaal.

Wat zal ik doen:

zo'n PCI-e kaartje voor M2 bestellen en hem toch gaan gebruiken? (zo ja ,welke?)
een ander moederbord bestellen? (zo ja, welke?)
De M2 kaart retour en 2 normale SSD's in raid 0 zetten voor OS?

andere ideeën zijn welkom
Niet zo zeer voor kleine kaartjes, maar dat m2 slot is sata only, er kunnen dus geen nvme ssd's in.

Maar als je die samsung 950 op een converter pci-e kaartje zet kun je hem in een pci-e slot zetten. Zie de review van een tweaker:
productreview: Asus Z10PA-D8 review door sonidodmassive

Let wel op dat dat moederbord redelijk gelimiteerd is qua pci-e omdat volgens mij alles aan 1 cpu vast zit. elk slot deelt wel wat met een ander.

specs

• johnkeates
Een PCIe kaart waar de SSD op kan zou moeten werken, maar het lijkt me eigenlijk een beter idee om gewone SSD's te gebruiken, qua performance ga het het verschil niet merken, en qua ruimte, tja, een 2.5" bay is nou ook weer niet zo groot ;-)

• ard1998
johnkeates schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 22:42:
Een PCIe kaart waar de SSD op kan zou moeten werken, maar het lijkt me eigenlijk een beter idee om gewone SSD's te gebruiken, qua performance ga het het verschil niet merken, en qua ruimte, tja, een 2.5" bay is nou ook weer niet zo groot ;-)
aangezien er meerdere virtuele machines op gaan draaien die ieder weer hun eigen load hebben lijkt het me handig om voor een moederbord te kiezen met een m2 connecor, en geen ssd via sata.

overgens ben ik vanmorgen tijdens mijn zoektocht pricewatch: Asus Z10PE-D8 WS tegen gekomen. als ik nog wat tijd kan vinden dan ga ik opzoek nar een volledig systeem :)

• johnkeates
ard1998 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 08:26:
[...]

aangezien er meerdere virtuele machines op gaan draaien die ieder weer hun eigen load hebben lijkt het me handig om voor een moederbord te kiezen met een m2 connecor, en geen ssd via sata.

overgens ben ik vanmorgen tijdens mijn zoektocht pricewatch: Asus Z10PE-D8 WS tegen gekomen. als ik nog wat tijd kan vinden dan ga ik opzoek nar een volledig systeem :)
Dat is leuk, maar hoe gaat dat je meer IOPS geven?

• ard1998
johnkeates schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 11:06:
[...]

Dat is leuk, maar hoe gaat dat je meer IOPS geven?
Door de snellere doorboersnelheid kan het m2 slot gebruikt worden voor zaken die een nog hogere doorboersnelheid vereisen. Zoals downloads, zo kan je de downloads nog sneller maken of meer personen te gelijk een bestand laten downloaden. Ook zijn er andere toepassingen waarvoor een hogere doorvoersnelheid handig is.

• maratropa
  • Niet online
ard1998 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 13:46:
[...]

Door de snellere doorboersnelheid kan het m2 slot gebruikt worden voor zaken die een nog hogere doorboersnelheid vereisen. Zoals downloads, zo kan je de downloads nog sneller maken of meer personen te gelijk een bestand laten downloaden. Ook zijn er andere toepassingen waarvoor een hogere doorvoersnelheid handig is.
idd downloaden is de nr 1 reden om een nvme pci-e ssd te nemen! :P ;)

Dat m2 slot boeit niet, hij heeft het moederbord en de ssd al, haal een pci-e kaartje, steek die ssd daar op en dan werkt ie exact hetzelfde als in een normaal pci-e m2 slotje.

Dat z10pa moederbord heeft ook voordelen; gewoon atx dus je hebt keuze zat uit goedkope behuizingen en je kunt het een beetje compact houden.

specs

Pagina: 1