Windows 10 lagproblemen na enkele uren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:49
Ik heb al een tijdje last van enorme lag bij lichte gebruik van mijn pc met Windows 10. Als ik mijn computer opstart zijn er de eerste paar uur geen problemen te merken, maar na 3-4 uur begint de computer enorm te laggen bij lichte belasting als er tegelijkertijd ook wat netwerkverkeer is. Bijvoorbeeld als ik een youtube filmpje probeer te kijken (vooral bij 720p en hoger), muziek luister via Spotify en een bestand aan het downloaden ben (ook bij kleine bestanden van bijv. 100kb) of een zware webpagina probeer te laden. De lag wordt dan steeds erger en hinderlijker naarmate de computer langer aanstaat en de laatste tijd merk ik dat als de computer langer dan 24h aanstaat ik soms BSOD's uit het niets krijg. Vaak ook als de computer niet eens gebruikt wordt op dat moment en er ook geen programma's openstonden. Als ik de computer opnieuw opstart zijn de problemen weer voor 3-4 uur weg.

Als ik tijdens die lagspikes taakbeheer open heb staan valt op dat de processen "Systeemgeheugen en gecomprimeerd geheugen" en "interrupts van het systeem" allebei rond de 10% CPU gebruiken, en de totale CPU load is eigenlijk nooit hoger dan 50-60% tijdens de lagspikes. ik heb al geprobeerd mijn pagefile uit te zetten zoals werd gesuggereerd in dit topic, maar het lijkt geen verschil te maken.

Zaken die ik al uitgesloten heb
- Het probleem lijkt niet gerelateerd te zijn aan een bepaald programma/browser, of aan de hoeveelheid netwerkverkeer.
- Het probleem is niet gelinkt aan een bepaalde harde schijf, als ik bestanden download naar een externe harde schijf dan zorgt dat voor dezelfde lag als dat ik de bestanden naar de C: schijf zou downloaden.
- Lag komt niet door thermal throttling o.i.d.
- Netwerkdriver geupdate naar meest recente versie voor Windows 10, maakte geen verschil.

Specs:
CPU: i5 2500k @4GHz
Gigabyte P67A-UD3-B3
12GB DDR3-1600 RAM
OCZ Agility 3 120GB als C: Schijf
ASUS GTX 780

[ Voor 6% gewijzigd door SW Simplicity op 29-06-2016 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 12:21
Een aantal vragen:
- kun je nog herleiden sinds wanneer de problemen zijn ontstaan? Was dit een software upgrade, hardwareupgrade bv?

- Malwarescanner & antivirus laten scannen?

- Heb je de mogelijkheid om een Wifi adapter te proberen om te zien of je dan het probleem niet hebt? Had zelf vroeger met Windows 7 dat Wifi soortgelijke problemen gaf en bedraad geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:49
Nee de problemen zijn op een willekeurig moment ontstaan, had toen niet recent hardware- of softwareverandering gemaakt. Malware en antivirusprogramma's laat ik regelmatig scannen, heb laatst nog een keer alle harde schijven compleet gescand.

Ik heb geen wifi adapter o.i.d. helaas en heb ook geen veranderingen in mijn netwerk gemaakt welke de problemen zouden kunnen veroorzaken, verder heb ik met geen enkel ander apparaat/computer vergelijkbare problemen.

EDIT: Ik denk te hebben achterhaald wat het probleem veroorzaakte: een verkeerde instelling/bug in Bitdefender veroorzaakte de lag.

[ Voor 12% gewijzigd door SW Simplicity op 30-06-2016 00:17 ]