Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09 16:14
Mijn vraag
Ik heb nu al een aantal maanden last van willekeurige lagspikes op mijn pc. Het gaat hier om een haperende muis, haperend geluid etc. De lagspikes ontstaan bij het kijken van YouTube video's, downloaden van Steam games, offline opslaan van Spotify muziek etc. Hieruit kon ik dus concluderen dat alles wat met zwaarder netwerkgebruik te maken heeft zorgt voor problemen.

Het lastige is, er komen geen pieken in taakbeheer of de Resource Monitor.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Legitieme Windows 10 Pro 64bit
Intel Core i7 4770K
MSI GTX 970 Gaming 4G
MSI Z97 Gaming 5
16GB DDR3 Kingston HyperX
Crucial MX200 240GB
WD Red 1TB
WD Blue 2TB
Cooler Master B500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Wat ik al geprobeerd heb;
Herinstallatie, reboot, drivers updaten.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Beste antwoord (via Bjarn op 30-06-2016 20:13)

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:49
Gebruik je toevallig Bitdefender? Ik had zelf een tijd lang een vergelijkbaar probleem als mijn computer een paar uur aan stond. De instelling "poortscans in het netwerk blokkeren" uitzetten in de firewall heeft het probleem voor mij opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waar staat je pagefile geconfigureerd? En test het eens zonder pagefile?

Oh, en wat ook veel voorkomt: de Killer Ethernet drivers gooien roet in het eten maar dat is al veel over geschreven op GoT dus de bijbehorende topics kan je zelf wel even opsnorren ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:22:
Waar staat je pagefile geconfigureerd? En test het eens zonder pagefile?

Oh, en wat ook veel voorkomt: de Killer Ethernet drivers gooien roet in het eten maar dat is al veel over geschreven op GoT dus de bijbehorende topics kan je zelf wel even opsnorren ;)
Pagefile nog niet naar gekeken, gelijk even doen.

Over de Killer Ethernet Drivers, heb ik al naar gekeken inderdaad (vergeten te noteren). Dit probleem is al opgelost, daarom heb ik alleen de drivers nu in plaats van de network monitor die er eerst bij zat. Dat zorgde voor een Memory leak die alles verergerde.

Heb ook een Atheros driver geïnstalleerd op m'n netwerkkaart, werkte wel, maar probleem was niet verholpen.

//Edit:

Dit is mijn pagingfile momenteel, gewoon standaard:
Afbeeldingslocatie: https://bjarn.xyz/i/2ca15xSt.png

[ Voor 6% gewijzigd door Bjarn op 27-06-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Probeer apparaten uit te sluiten.
Zit je PC aangesloten via een switch? Zo ja, wat voor kabel (Cat5/5e/6?) zit er tussen je router en switch, en ook tusen je switch en PC.

Heeft een ander apparaat op dezelfde switch hetzelfde probleem?

Koop desnoods voor €10 een 15-20m Cat5e/Cat6 UTP kabel en sluit je PC rechtstreeks aan op je modem/router. Is het probleem nu nog steeds aanwezig?

Zet op je PC een ping open naar je modem/router en ook een ping open naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Zijn de lagspikes in beide ping-testjes waar te nemen (oftewel: pieken in ms).

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
EricNL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:36:
Probeer apparaten uit te sluiten.
Zit je PC aangesloten via een switch? Zo ja, wat voor kabel (Cat5/5e/6?) zit er tussen je router en switch, en ook tusen je switch en PC.

Heeft een ander apparaat op dezelfde switch hetzelfde probleem?

Koop desnoods voor €10 een 15-20m Cat5e/Cat6 UTP kabel en sluit je PC rechtstreeks aan op je modem/router. Is het probleem nu nog steeds aanwezig?

Zet op je PC een ping open naar je modem/router en ook een ping open naar bijvoorbeeld 8.8.8.8. Zijn de lagspikes in beide ping-testjes waar te nemen (oftewel: pieken in ms).
Heeft niks te maken met m'n netwerk, alles daar werkt prima en bij een speedtest 270/260, geen haperingen bij een speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ItsJustBjarn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:01:
[...]

Heeft niks te maken met m'n netwerk, alles daar werkt prima en bij een speedtest 270/260, geen haperingen bij een speedtest.
Sorry maar een speedtest zegt niets. Als je wil uitsluiten dat er problemen zijn op jouw bekabelde netwerk, zal je 2 endpoints moeten hebben (het liefst allebei met de hoogst mogelijke snelheid) en dan goede tests uitvoeren zoals iperf, SMB3.0-transfers (alhoewel weer beinvloed door de systeemcomponenten) etc.

Wil je direct e.e.a. uitsluiten; pak de ethernetkabel die bij je modem werd geleverd, prik die in de modem, de andere kant in je PC en test nogmaals YT, Spotify etc. Dan sluit je direct overige kabels en infra uit in je eigen netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:08:
[...]

Sorry maar een speedtest zegt niets. Als je wil uitsluiten dat er problemen zijn op jouw bekabelde netwerk, zal je 2 endpoints moeten hebben (het liefst allebei met de hoogst mogelijke snelheid) en dan goede tests uitvoeren zoals iperf, SMB3.0-transfers (alhoewel weer beinvloed door de systeemcomponenten) etc.

Wil je direct e.e.a. uitsluiten; pak de ethernetkabel die bij je modem werd geleverd, prik die in de modem, de andere kant in je PC en test nogmaals YT, Spotify etc. Dan sluit je direct overige kabels en infra uit in je eigen netwerk.
Bedoelde meer dat geen enkel apparaat op die van mij na problemen heeft die ik ervaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ItsJustBjarn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:15:
[...]

Bedoelde meer dat geen enkel apparaat op die van mij na problemen heeft die ik ervaar.
Duidelijk maar dan kan (!!!) het toch zo zijn dat jouw kabel gaar is, bijvoorbeeld? Of had je je PC ook al aangesloten op een andere kabel van een machine die wel goed/vlekkeloos werkt?

Het deductief troubleshooten en posten van tests/oplossingen, kan soms zeer snelle en verbazende resultaten opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
MAX3400 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:17:
[...]

Duidelijk maar dan kan (!!!) het toch zo zijn dat jouw kabel gaar is, bijvoorbeeld? Of had je je PC ook al aangesloten op een andere kabel van een machine die wel goed/vlekkeloos werkt?

Het deductief troubleshooten en posten van tests/oplossingen, kan soms zeer snelle en verbazende resultaten opleveren :)
Yes, meerdere UTP kabels gebruikt inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
ItsJustBjarn schreef op maandag 27 juni 2016 @ 15:36:
[...]

Yes, meerdere UTP kabels gebruikt inderdaad :)
Top, maar een advies voor de volgende keer: schrijf niets af, maar sluit het uit! Precies wat MAX3400 ook al zei. Je zult niet de eerste (IT'er) zijn die vol in een probleem duikt en het in de moeilijkste hoeken en gaten zoekt, terwijl het zoiets simpel als 1 kabel of connector zou kunnen zijn.

- Netwerkkabel uitgesloten dus

Ping testje al geprobeerd? We weten ongetwijfeld de uitkomst, maar ik wil weten wat de reactietijd is naar internet (8.8.8.8) en je modem/router (default gateway) zodra de lag opspeelt.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
EricNL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:50:
[...]

Top, maar een advies voor de volgende keer: schrijf niets af, maar sluit het uit! Precies wat MAX3400 ook al zei. Je zult niet de eerste (IT'er) zijn die vol in een probleem duikt en het in de moeilijkste hoeken en gaten zoekt, terwijl het zoiets simpel als 1 kabel of connector zou kunnen zijn.

- Netwerkkabel uitgesloten dus

Ping testje al geprobeerd? We weten ongetwijfeld de uitkomst, maar ik wil weten wat de reactietijd is naar internet (8.8.8.8) en je modem/router (default gateway) zodra de lag opspeelt.
Daar is wel degelijk wat in te zien inderdaad. Dit is het resultaat, zodra ik een steam game download en m'n pc begint te haperen stijgt ook de reactietijd enorm:
Afbeeldingslocatie: https://bjarn.xyz/i/uvQCzZih.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/C5JfrEc0qWrmOHNMmRUeTz9y/full.jpg
Full-speed download via Filezilla, 4 threads, 300Mbps Ziggo-verbinding. Je ziet dat mijn ping hoger is dan "1ms" maar wel stabiel. 325Mbps down en 300Mbps up (want up naar de NAS).

Heb je niet toevallig nog ergens een ouderwetse PCI-netwerkkaart van Intel liggen? Toch zegt iets me dat jouw NIC roet in het eten gooit.

Had je al getest om je pagefile helemaal uit te zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 27-06-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
Ik heb helaas geen oude NIC liggen, dus dat kan ik helaas niet testen. M'n moederbord is nieuw sinds September 2015, dus lijkt me sterk dat ie zo snel stuk is gegaan de NIC, maar kan altijd natuurlijk.

Ik zal m'n pagefile maar is uitzetten om te kijken.

//Edit:

Zonder pagefile heb ik tot nu toe geen last van lag bij het downloaden van steam games.

[ Voor 16% gewijzigd door Bjarn op 28-06-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
Update: Het is ietwat verminderd voor m'n gevoel na die pagefile te verwijderen, maar het is er nog een beetje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:49
Gebruik je toevallig Bitdefender? Ik had zelf een tijd lang een vergelijkbaar probleem als mijn computer een paar uur aan stond. De instelling "poortscans in het netwerk blokkeren" uitzetten in de firewall heeft het probleem voor mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjarn
SW Simplicity schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 00:19:
Ik gebruik inderdaad Bitdefender, ik ga gelijk is kijken of dit werkt!

//Edit
Download nu Mirror's Edge Catalyst van Origin en ervaar geen problemen meer, waarschijnlijk is het dus opgelost :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bjarn op 30-06-2016 20:07 ]

Pagina: 1