Vraag

• niekslebos
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-10 11:38
Hallo,

Ik zoek een systeemcamera

Hij moet kunnen:
- goed filmen
- goede fotos maken (hier ligt de nadruk op)
- bij minder licht ook goede fotos maken

Budget 400-600 euro

Ik heb gekeken naar de olympus omd em 10 markii, Sony a6000, Fujifilm xt10. Ik kan nog niet echt duidelijke verschillen vinden tussen de 3. behalve dat de sony en fuji een andere (aps-c) sensor gebruiken??

wat is de beste keus.

groeten

Alle reacties

Verwijderd

Waar wil je foto's van maken?

• niekslebos
ik ga binnenkort op vakantie en het is de bedoeling daar een aantal fotos te schieten.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Er ontbreekt iets zeer belangrijks in je topicstart: wat voor bereik wil je? Want zonder lenzen kun je geen foto's maken. Vandaar ook de vraag van Koeitje. Wat je wil fotograferen bepaalt het bereik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Iets meer vertellen waarvoor je het wilt gebruiken kan helpen.

In plaats van de papieren vergelijking kun je het beste naar een beter fotozaak gaan die alle drie modellen heeft en misschien ook wel een goed assortiment bridge of high-end compact camera's. Neem ze in de hand en kijk of je het in één oogopslag snapt of dat je denkt er voor te moeten afstuderen om het te begrijpen.

Een high-end compact (met 1"sensor) kan misschien aan je wensen tegemoet komen, ook qua prijs. Je financiële kader van max 600,= geeft je beperkte speelruimte voor een mooie systeemcamera met een mooi objectief. Een mooie camera met een slecht objectief zal je op termijn niet gelukkig maken. Andersom vaak wel.

Als je affiniteit hebt met handmatig "iets willen doen" (niet verplicht) dan is de Fuji een mooi alternatief aangezien die heel "analoog" werkt (retro) , maar toch een knop heeft waarmee je alles in één keer op eenvoudig/ "foolproof" kunt zetten. De fotokwaliteit is erg goed ondanks het lagere aantal megapixels vergeleken bij de Sony, die heeft op papier meer, maar daar blijft vaak minder van over dan bij de Fuji. Voordeel: uitstekende en vaak lichtsterke objectieven zijn beschikbaar om door te groeien die dan ook wel wat duurder zijn. Het nadeel is het filmen, dat is niet de sterkste kant van Fuji maar daar is men zich van bewust. Je kunt er trouwens wel mee filmen hoor. Past waarschijnlijk niet in je budget. Goedkoper dan de X-T10 heeft men nieuw niet.

De Olympus is kleiner qua sensor oppervlakte, maar gewoon goed. Is kleiner, kan goed fotograferen en ook filmen gaat goed (beter dan bij Fuji). Nog een klein beetje retrolook, maar minder intuïtief als bij de Fuji. Ruime keuze aan objectieven, ook hier is goed ook meteen wat duurder, maar er is voldoende keuze en ook de panasonic objectieven passen er op. Ook deze past niet snel in je budget met een beter kitobjectief. Olympus heeft echter wel eenvoudigere modellen (PEN) die eerder in je budget zullen passen.

De Sony is erg knopjes-georienteerd en weinig retro. Goede functionaliteit maar wat minder prettig in de bediening, als veel kleine knopjes wilt zit je hier wel goed. De meeste megapixels maar ook de minste objectieven waardoor er van die theoretische pixels in de praktijk minder over blijven dan bij Fuji en misschien ook wel bij de Olympus. Daarnaast zijn die objectieven duur of erg duur als ze een beetje beter zijn. Specifieke APS-C objectieven zijn er niet veel en Sony heeft al jaren niets meer gedaan op dat gebied omdat men over gegaan is op full frame en daar wel goede maar ook erg dure objectieven levert. Filmen gaat er erg goed mee. Het vaak meegeleverde kit-objectief (16-50) is alles behalve bijzonder. Je kunt daarmee trouwens wel leven zolang je geen goed objectief gebruikt waardoor het echt gaat opvallen. Aangezien er een opvolger is wordt hier nogal eens mee gestunt. Het zou, inclusief het "flut-kitobjectief" dus waarschijnlijk wel net binnen je budget kunnen vallen. Ze hebben ook modellen zonder zoeker die goedkoper zijn.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
De lenzenvraag is inderdaad wel belangrijk. Voldoet de standaard kitlens (meestal 3x optische zoom) of heb je meer nodig?

Verder nog wat leesvoer (voor als je deze nog niet gevonden had):
reviews: Systeemcamera's met evf: de beste onder de 1000 euro (wat ouder, maar nog steeds actueel)
reviews: Fujifilm X-T10: topprestaties voor een midrange-prijs

Verwijderd

Ik denk dat voor Niek een Sony camera de beste keuze is. Sony levert de beste prijs-kwaliteit verhouding en presteert het beste bij filmen en minder licht (vanwege de grotere sensor).

• niekslebos
Ik wou het op het begin gewoon bij een kitlens (10-50 mm) houden. Met deze kitlens wil ik een beetje oefenen/experimenteren en daarna kijken naar een betere lens.

Qua camera zat ik ook meer te neigen naar sony fujifilm, aangezien ik veel goede verhalen lees over de aps-c senosoren.

Weet een van jullie misschien wanneer de opvolger van a6000 komt en of dat misschien een idee is?

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-11 22:56
De opvolger is de a6300 en is al verkrijgbaar. Past niet in je budget alleen, maar daardoor is de prijs van de a6000 nu juist wat gunstiger. Mijn keuze zou naar Fuji uitgaan. Hele prettige kleuren en goede kitlens. Ook de oudere modellen worden nog voor gunstige prijzen nieuw aangeboden. Filmen is inderdaad minder, maar ik zou wat filmpjes zoeken of ze niet al aan je verwachting voldoen.

• niekslebos
oke, dus voor fotos is de xt10 de beste keus en als ik ook videos wil maken kan ik beter voor de sony a6000 gaan?

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
niekslebos schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:12:
oke, dus voor fotos is de xt10 de beste keus en als ik ook videos wil maken kan ik beter voor de sony a6000 gaan?
Klopt, de fuji camera's kunnen wel filmen en dat is prima voor huis tuin en keuken gebruik maar je hebt verder weinig functies. Als je denkt ook in filmen te gaan duiken kun je daar rekening mee houden, als het alleen voor er bij is zou ik ook de X-T10 nemen.

De X-T10 is iets boven je budget dus hier nog een optie die iets boven je budget is: De Panasonic G7 met de 14-140 lens. Die heeft de zelfde sensor als de Olympus maar een betere lens met veel meer zoom en goede stabilisatie. Grote kans dat je dan geen of later pas behoefte hebt aan een nieuwe lens. Daarnaast kan de Panasonic G7 ook erg goed filmen. Hij is nu tijdelijk 750 bij cameranu.

• niekslebos
Als ik nu alles op een rijtje zet (van boven naar beneden):

Voor foto de beste keuze:
-Fujifilm xt10
-Sony a6000
-Panasonic G7
-Olympus Omd em 10

Voor film de beste keuze:
-Panasonic G7
-Sony a6000
-Olympus Omd em 10
-Fujifilm xt10

klopt dit een beetje?

• Sluw
Ja klopt een beetje maar er zijn ook nog andere zaken die veel invloed hebben bij het plezier in fotograferen dus staar je er niet te blind op. Bijvoorbeeld: de viewfinders, knoppen en wieltjes, hoe die in de hand ligt, accecoires en de lens ook belangrijk (volgens mij is een E-M10 + 14-42 & 40-150 lens bijvoorbeeld ook voor rond de 700 te koop).

Verwijderd

Volgens mij Panasonic a6000 is een goede keuze. De fotokwaliteit van deze camera is heel goed volgens mij.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:59:
Volgens mij Panasonic a6000 is een goede keuze. De fotokwaliteit van deze camera is heel goed volgens mij.
De Sony bedoel je? Die staat er al tussen...

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

achhhhhh, Sorry. ja klopt, Sony a6000, de camera doet het gewoon perfect.

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
Sluw schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 12:47:
er zijn ook nog andere zaken die veel invloed hebben bij het plezier in fotograferen dus staar je er niet te blind op. Bijvoorbeeld: de viewfinders, knoppen en wieltjes, hoe die in de hand ligt, accecoires en de lens ook belangrijk
Dikgedrukte is het allerbelangrijkst, Een camera die niet lekker in de hand ligt en voor jouw goed bedienbaar is laat je al snel thuisliggen of in je tas zitten.

En dat is ontzettend zonde omdat je dan mooie momenten niet vastgelegd hebt, Helaas spreek ik hier uit ervaring.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• niekslebos
Ik kan de sony a6000 met kitlens en de olympus omd em 10 mark 2 met kitlens allebei voor 600 krijgen.

kan iemand mij de duidelijke verschillen tussen deze 2 cameras uitleggen?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

niekslebos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:23:
Ik kan de sony a6000 met kitlens en de olympus omd em 10 mark 2 met kitlens allebei voor 600 krijgen.

• De sony heeft een E mount, de olympus heeft een MFT mount. Voor de MFT mount zijn meer lenzen beschikbaar.

• De sony heeft een grotere sensor, maar de olympus heeft ingebouwde stabilisatie,die erg goed is.

• De sony heeft betere tracking/continu focus. de olympus heeft alleen goede " single AF"

• De sony heeft betere videokwaliteit, Olympus is daar niet zo goed in, wat jammer is omdat hun stabilisatie wel goed werkt.

• De sony heeft geen touchscreen, de olympus wel. Ik gebruikte het altijd vaak om het focuspunt te selecteren. ik heb nu een sony en vind het jammer dat ik dat nu via draaiwieltjes moet doen.

ora et labora

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

niekslebos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 09:23:

Mrc4nl heeft al een opsomming gemaakt maar wat heb je zelf al gevonden? We zijn hier geen Google :>

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• niekslebos
Het is meer dat de sony mij te klein lijkt ivm grote handen en dat ik gelezen heb dat de sony waardeloze menus heeft en lastig is in te stellen en dat dat bij de olympus beter is.

• Sluw
niekslebos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:18:
Het is meer dat de sony mij te klein lijkt ivm grote handen en dat ik gelezen heb dat de sony waardeloze menus heeft en lastig is in te stellen en dat dat bij de olympus beter is.
Ze zijn beide klein. Ik zou gewoon even naar een camerawinkel gaan en alle genoemde camera's eens vasthouden want dat soort dingen kun je pas zien als je hem vasthoudt.

• niekslebos
En wat zijn de voordelen en nadelen van de fujifilm tegenover de olympus en de sony

• Paulus73
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53
niekslebos schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:31:
En wat zijn de voordelen en nadelen van de fujifilm tegenover de olympus en de sony
Als je het adviestopic voor spiegelreflexen en systeemcamera's doorzoekt (op de camera's die je interessant vindt) kom je de voors en tegens wel tegen.

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Voordeel van Fuji
de goede beeldkwaliteit, zeker van de JPEG's direct uit de camera
Mooie filmsimulaties (instellen ouderwetse filmsoorten)
goede in-camera rawconversie
de bediening: duidelijk knoppen voor de belangrijkste functies (sluitertijd/ diafragma)
goede en veel lichtsterke objectieven
groot dynamisch bereik
fotograferen zoals fotograferen bedoeld is...

Nadeel:
beperkte video
iets groter dan de meeste andere systeemcamera's (kan ook een voordeel zijn)
RAW gaat niet tot de maximale ISO waarde
relatief hoge prijs door het meestal ontbreken van ramsj-verkoop vergeleken bij andere merken
weinig vreemde merken objectieven
flitssysteem beperkt
Pagina: 1