Nieuwe TV rond 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenjol
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-08 00:44
Ik zoek een?
Televisie van minstens 50" (liever groter) voor een maat van mij

Wat is je budget?
Rond de 1000 maximaal, minder mag ook als de prijs/kwaliteit verhouding beter is (leuke aanbiedingen bijvoorbeeld).

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films en series kijken via Netflix, losse bestanden en Youtube. Ook worden er games gespeeld, nu via PS4, in de toekomst wellicht via PC. Geluid maakt niet uit, gaat via een installatie.

Wat heb je zelf al gevonden?
Hij heeft nu een wat ouder 40" model van Philips, maar zou graag iets mooiers en groters willen voor in de woonkamer. Veel nieuwe modellen hebben een 55" paneel, dus dat gaat hem dan waarschijnlijk ook worden. Kijkafstand is 3 meter of minder afhankelijk van waar je zit, hoe spannender het is hoe minder :P. Daarom lijkt 4K ook wel een meerwaarde te zijn, maar als er een veel beter 1080p model tussen zit is dat natuurlijk ook te overwegen. Inputlag moet niet te hoog zijn vanwege het gamen. Verder lijkt een IPS paneel een afrader te zijn door de slechte zwartwaarden, dus dan zal het denk ik MVA worden (rip LG?). Tot slot zie ik hier en daar meer over HDR, al heb ik het zelf nog nooit in levende lijve gezien lijkt het wel een nuttige toevoeging.

Welke vragen heb je hier nog over?
Nou er is een heel groot aanbod te vinden van 55" modellen in de Pricewatch, maar belangrijke specs zoals inputlag, soort paneel en HDR-ondersteuning staan er niet of half in, waardoor ik moeite heb om de interessantste modellen eruit te pikken. Misschien dat jullie wel weten welke modellen het beste passen bij de genoemde eisen? Vraag gerust voor aanvullende informatie, ik zal alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenjol
Deze had ik inderdaad al gelezen, maar van de uiteindelijke keuze is eigenlijk net wat te duur. Zijn de TV's die wel op of onder de 1000 euro vallen allemaal zo veel minder?

Ik zag bijvoorbeeld deze LG 55UH615V staan. Nieuwe WebOS 3.0, UHD, 55", HDR, "trueblack display". Maar is dat dan net zo matig als deze wat betreft beeldkwaliteit? En de Philips 55PUS6501 heeft bijvoorbeeld een te hoge inputlag, zoals die andere goedkope modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Zenjol schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 13:27:
Deze had ik inderdaad al gelezen, maar van de uiteindelijke keuze is eigenlijk net wat te duur. Zijn de TV's die wel op of onder de 1000 euro vallen allemaal zo veel minder?

Ik zag bijvoorbeeld deze LG 55UH615V staan. Nieuwe WebOS 3.0, UHD, 55", HDR, "trueblack display". Maar is dat dan net zo matig als deze wat betreft beeldkwaliteit? En de Philips 55PUS6501 heeft bijvoorbeeld een te hoge inputlag, zoals die andere goedkope modellen?
De LG UH615 is nog slechter dan de UF850.

Geen UHD
Dit toestel is in werkelijkheid geen UHD-televisie door de RGBW-subpixelstructuur en kan dus niet correct UHD-materiaal weergeven. Sterker nog, ook het weergeven van FHD-content zal hieronder lijden aangezien het de kleurreproductie niet ten goede komt.

Artikel van HDTVTest.co.uk over deze pixelstructuur

50 Hertz
Er zit maar een 50Hz paneel in het toestel. Hierdoor heb je een lage bewegingsresolutie waardoor scherpte tijdens bewegingen verloren gaat. Zeker als je kiest voor een UHD-televisie voor de resolutie, is dit gewoon geen goede combinatie aangezien alle scherpte verloren gaat bij elke beweging die getoond wordt. Zodanig veel, dat de bewegingsresolutie bij een 50Hz UHD LCD-televisie tijdens bewegingen lager zal zijn dan dat van een goede 100Hz FHD LCD-televisie.

Dimens in 'nieuws: GfK: verkoop uhdtv's in Nederland is bijna verviervoudigd ...

IPS
Het toestel komt met een IPS-paneel. Nu is IPS op zichzelf geen slechte techniek, echter valt het contrast in televisies met IPS-panelen echt ontzettend tegen. Het contrast wordt gezien als het belangrijkste eigenschap voor een goede beeldkwaliteit. Een toestel kan een hoge resolutie hebben, perfecte kleurweergave en een uitstekende beelduniformiteit, een laag contrast zal het beeld direct minder indrukwekkend maken. En aangezien het toestel qua resolutie en kleurweergave dus ook niet goed presteert, is het inleveren van contrast heel erg zonde.

Geen HDR
Alhoewel het toestel wel in staat is om HDR-content te ontvangen en verwerken, is het toestel niet in staat om HDR weer te geven. Het paneel heeft een te laag contrast - mede door het IPS-paneel - en is van een te lage kwaliteit om ook daadwerkelijk als HDR bestempeld te kunnen worden. Voor HDR moet je bij de High-end televisies zijn en die zijn een heel stuk duurder.

Deze budget televisie is een grote leugen en kun je beter links laten liggen. Dit geldt overigens voor de gehele series 6 UHD-televisies van LG. Stuk voor stuk zeer matige televisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenjol
Ok, dat is een vrij duidelijke nee :P. Is het dan niet mogelijk om een 50-55" (eventueel UHD) paneel te vinden van 1000 of minder die volgens jullie wel mooi beeld geeft? Want als fabrikanten dit soort TV's verkopen met de specificaties alsof het mooi UHD HDR beelden kan weergeven, terwijl dat dus duidelijk niet zo is, ben ik nog verder van huis in mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:37
Zenjol schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:01:
Ok, dat is een vrij duidelijke nee :P. Is het dan niet mogelijk om een 50-55" (eventueel UHD) paneel te vinden van 1000 of minder die volgens jullie wel mooi beeld geeft? Want als fabrikanten dit soort TV's verkopen met de specificaties alsof het mooi UHD HDR beelden kan weergeven, terwijl dat dus duidelijk niet zo is, ben ik nog verder van huis in mijn zoektocht.
Als je echt HDR wilt zul je voorlopig in de buidel moeten tasten en ga je het met je budget niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zenjol schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 16:01:
Dat is een lastige vraag, want dat ligt aan je referentie, namelijk wat jij (nog) mooi vind.

Als ik jouw eisen filter in de pricewatch zie ik inderdaad geen toppers.

Minimaal 50 inch, UHD en max 1000 euro:

https://tweakers.net/cate...QBRpJXZ7c2qZ2sZfXxdgjxvgB

Als ik daar 3 uit moet selecteren worden dit ze:

https://tweakers.net/pric...are/466594;442016;443624/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verder is het een kwestie van reviews lezen, lezen en nog eens lezen.

Die pricewatch is handig, niets meer niets minder, ding heet niet voor niks PRICE-watch.

Bij de X85C staat een groot rood kruis bij "HDR" daar klopt geen zak van, want de X85 heeft een softwareupdate gehad voor HDR én dat lees je dus in de reviews.

Tweakers
Rtings.com
http://www.whathifi.com
http://www.flatpanelshd.com
http://www.hdtvtest.co.uk

[ Voor 23% gewijzigd door Fraggert op 28-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Fraggert schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:53:
Verder is het een kwestie van reviews lezen, lezen en nog eens lezen.

Die pricewatch is handig, niets meer niets minder, ding heet niet voor niks PRICE-watch.

Bij de X85C staat een groot rood kruis bij "HDR" daar klopt geen zak van, want de X85 heeft een softwareupdate gehad voor HDR én dat lees je dus in de reviews.

Tweakers
Rtings.com
http://www.whathifi.com
http://www.flatpanelshd.com
http://www.hdtvtest.co.uk
Wat mij betreft klopt de pricewatch gewoon hoor, het is een beetje de LG oplossing namelijk. Wel HDR content afspelen maar niet het volledige bereik. Marketing dus en geen echt HDR.

Je moet wat eisen laten vallen of je budget oprekken. Ik zou echt geen 50Hz paneel nemen en wel iets zoeken wat softwarematig ook gewoon in orde en up-to-date is.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 28-06-2016 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenjol
Ja qua referentie ligt de kwaliteit niet heel hoog in mijn omgeving moet ik zeggen. Vrienden van me hebben bij die BTW dagen van Mediamarkt zo'n Philips 55" UHD model gekocht voor minder dan 500 euro en dat vinden de meesten prachtig als ze het voor het eerst zien. Zelf heb ik (student) een oud LG 32" model in de woonkamer staan uit de tijd dat het bijzonder was dat je TV plat was, en de 40" TV die nu wordt vervangen is ook een relatief goedkoop model van 5 jaar terug. Maar goed, je wilt toch altijd het hoogst haalbare krijgen voor het geld, zeker als het geld nog niet zo hard komt binnenrollen.

Ik neig nu dan toch naar de Sony Bravia KD-55X8508C.

De combinatie van Sony (PS4) + Android TV (smartphone) spreekt toch wat meer aan dan Panasonic + Firefox. Het VA paneel lijkt op alle fronten goed te presteren en heeft via een update ondersteuning voor HDR (al hoef je daar dus niet veel van te verwachten). Grootste mankement wat in alle reviews langs kwam was de buggy software, maar ik lees van veel gebruikers dat vrijwel alle problemen sinds updates in december/januari zijn verdwenen.

Iemand anders nog op of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Zenjol schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:42:
Ja qua referentie ligt de kwaliteit niet heel hoog in mijn omgeving moet ik zeggen. Vrienden van me hebben bij die BTW dagen van Mediamarkt zo'n Philips 55" UHD model gekocht voor minder dan 500 euro en dat vinden de meesten prachtig als ze het voor het eerst zien. Zelf heb ik (student) een oud LG 32" model in de woonkamer staan uit de tijd dat het bijzonder was dat je TV plat was, en de 40" TV die nu wordt vervangen is ook een relatief goedkoop model van 5 jaar terug. Maar goed, je wilt toch altijd het hoogst haalbare krijgen voor het geld, zeker als het geld nog niet zo hard komt binnenrollen.

De combinatie van Sony (PS4) + Android TV (smartphone) spreekt toch wat meer aan dan Panasonic + Firefox. Het VA paneel lijkt op alle fronten goed te presteren en heeft via een update ondersteuning voor HDR (al hoef je daar dus niet veel van te verwachten). Grootste mankement wat in alle reviews langs kwam was de buggy software, maar ik lees van veel gebruikers dat vrijwel alle problemen sinds updates in december/januari zijn verdwenen.

Wat doet deze tegen je Sony?
SAMSUNG UE55JU6400

edit: laat maar, denk dat de Sony wellicht de beste keus is dan :)
(rtings geeft voor samsung aan dat zwart beroerd is)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 28-06-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

GeeMoney schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:38:
Wat mij betreft klopt de pricewatch gewoon hoor, het is een beetje de LG oplossing namelijk. Wel HDR content afspelen maar niet het volledige bereik. Marketing dus en geen echt HDR.
er zijn er ook zat die HDR afspelen maar bijv niet Dolby Vision gaan ondersteunen, dat is vervelend als die straks met de standaard voor HDR aan de haal gaan. Dit geld ook voor het REC 2020 Spectrum, staat ook niet in de PW.

Wat ik hier dus mee bedoel is dat de PW een prima filter is om op basis van budget en een aantal eisen (1 of 2 tuners etc) een eerste selectie te gaan maken. Maar ook hier gaat op dat er regelmatig fouten in de PW staan.

In-depth reviews geven je een veel beter beeld van de TV waar je interesse in hebt en vaak worden verschillende met de meest voor de hand liggende kandidaten ook nog even aangestipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-08 10:32

Irrival

"Dispel the Darkness"

Zoals TS heb ik ongeveer dezelfde vraag, dus lijkt me slim om bij dit topic aan te sluiten. Op dit moment heb ik al aardig wat uurtjes gespendeerd aan deskresearch. Ik zie een paar leuke modellen voorbij komen! Ik zie vaak de Samsung/Sony/Panasonic voorbij schieten, maar zelden een LG model.

Na het kijken op internet lijkt me pricewatch: LG 55UH661V Zilver ook een leuke optie. Helaas kan ik niks vinden over de inputlag. Sidenote: Bij de mediamarkt verkrijgbaar voor € 1100 (€ 1250 minus 12x €12,50 korting).

[ Voor 5% gewijzigd door Irrival op 29-06-2016 10:27 ]

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Fraggert schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:53:

Het probleem met de Pricewatch is dat het onderhouden wordt door verschillende partijen waaronder wij Tweakeraars ook verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van de specificaties. Als niemand de wijzigingen doorgeeft, kunnen specificaties inderdaad niet kloppen. Hetzelfde geldt voor verkeerd ingegeven specificaties die doorgevoerd worden.

Desondanks heeft Tweakers een van de meest uitgebreide en up-to-date Pricewatch, inclusief specificaties waarvan een deel zelfs niet door de fabrikant worden opgegeven zoals de paneelfrequenties. Daar is Tweakers best uniek in.

Een wijziging voor de specificaties van de X85 is ondertussen doorgegeven.
Zenjol schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 22:42:

Met en daling in prijs voor de Sony X85 is het toestel inderdaad interessant geworden. De FHD tegenhanger van dit model, de pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805C Zwart, is slechts € 100,- a € 150,- goedkoper.

Verwacht alleen niet veel van HDR op dit model. Zoals GeeMoney al zegt, is het toestel niet in staat om HDR met een groot bereik weer te geven. Dit is voornamelijk te danken aan het gebruik van Edge-lit Backlight. Voor HDR is toch echt FALD Backlight nodig om tot de hoge contrastwaardes te komen.

Beter dan de LG series 6 is het dan weer wel.
Fraggert schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 09:44:
[...]

er zijn er ook zat die HDR afspelen maar bijv niet Dolby Vision gaan ondersteunen, dat is vervelend als die straks met de standaard voor HDR aan de haal gaan.
Dolby Vision zal niet de standaard worden voor HDR. In de specificaties van Ultra HD Blu-Ray is namelijk al vastgesteld dat HDR10/SMPTE ST 208 de standaard voor HDR is.

Dolby Vision kun je meer zien als een extra toevoeging voor een nog betere beleving van HDR. Een beetje vergelijkbaar met Dolby Digital en DTS in het tijdperk van DVD.
Irrival schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 10:25:
Zoals TS heb ik ongeveer dezelfde vraag, dus lijkt me slim om bij dit topic aan te sluiten. Op dit moment heb ik al aardig wat uurtjes gespendeerd aan deskresearch. Ik zie een paar leuke modellen voorbij komen! Ik zie vaak de Samsung/Sony/Panasonic voorbij schieten, maar zelden een LG model.

Na het kijken op internet lijkt me pricewatch: LG 55UH661V Zilver ook een leuke optie. Helaas kan ik niks vinden over de inputlag. Sidenote: Bij de mediamarkt verkrijgbaar voor € 1100 (€ 1250 minus 12x €12,50 korting).
Dimens in "Nieuwe TV rond 1000 euro"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenjol
De TV staat! Beeld ziet er super uit, dus erg bedankt voor het advies.

Verder wilt hij hem misschien aan de muur bevestigen, gewoon plat, dus niet draaien oid. Hebben daar nog advies over? De Sony site wil mij geen specificaties laten zien, maar ik dacht dat hij gewoon VESA had?
Pagina: 1