Nieuwe TV voor in appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 08:26
Voor een collega ben ik op zoek naar een nieuwe TV.

Hij wil een 55" en wil er een 2.1 setje aan koppelen en een Playstation.

Hij gaat er vooral voetbal en films mee kijken en op gamen.

Ik heb redelijk wat topics terug zitten lezen en merk dat contrast, 100hz en inputlag belangrijk zijn in dit geval. Full-HD of 4K maakt hem nog niet veel uit. Misschien komt er straks een PS4 Neo en dan is 4K wel handig.

Zijn budget is 1.200 euro.

Ik heb de volgende opties zelf opgezocht:

LG 55UF860V
Samsung UE55JU7000L
Sony KDL-55W805
Panasonic TX-55CX750

Hebben jullie nog aanraders of tips welk toestel hij moet kopen?

Beste antwoord (via josstie85 op 27-06-2016 18:41)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ben het deels ook wel met je eens hoor dimens,

Mijn argument voor de CX800 leunt grotendeels op het feit dat dat een weergaloos toestel is dat top voldoet aan de eisen van TS. Het is een hoge range van Panasonic waar nu ook HDR via een update mee mogelijk is. 4K HDR is wel erg gaaf hoor.

Ik heb me daar echter niet in verdiept verder en weet niet hoe dat zit met de LG.

Ik heb zelf met mijn 65W855C ook nog gekozen voor FullHD.

OLED zou ik zelf nog niet kiezen omdat ik niet een early adapter wou zijn (ik vind de oled techniek nog te jong) ivm met alle mogelijke kinderziektes zoals retentie en de werking van het anti retentiesysteem in standby van de toestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 27-06-2016 08:58 . Reden: tiepvaut ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Er staat geen Philips bij, dus is het OK.
Zijn allemaal redelijke middenklasse TV's.

Waarom zoekt je collega niet zelf?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[FAQ] Welke TV moet ik kopen? ?

Hij wil een 55"... Want? Er is namelijk ook nogal een bizar groot verschil tussen 55" FHD en 55" 4K.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805C Zwart en pricewatch: Samsung UE55JU7000L Zilver zijn uit deze lijst de betere toestellen als het aankomt op contrast. Beiden maken gebruik van een VA-paneel waardoor hoge contrasten mogelijk zijn terwijl de andere twee toestellen gebruik maken van een IPS-paneel, dat niet bekend staat om goede contrastwaardes.
MAX3400 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:28:

Hij wil een 55"... Want? Er is namelijk ook nogal een bizar groot verschil tussen 55" FHD en 55" 4K.
Dat valt allemaal heel erg mee. Afhankelijk van de afstand kan het verschil in scherpte zelfs helemaal niets zijn - wat in veel huishoudens ook het geval is. Om de UHD-resolutie volledig te benutten, zul je heel erg dichtbij een 55" televisie moeten zitten. Ook als je hele goede ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
Tommie12 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:20:
Er staat geen Philips bij, dus is het OK.
Zijn allemaal redelijke middenklasse TV's.

Waarom zoekt je collega niet zelf?
Omdat hij zich alleen wilde laten adviseren bij één winkel. Dus heb ik ingegrepen, vind daarnaast het uitzoeken leuk. Ga zelf over een maandje een huis bouwen; wil dan zelf ook een nieuwe tv en nu zit ik er alvast wat meer in.
MAX3400 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:28:

55" zou ideale afstand van bank tot tv zijn in zijn geval.
Dimens schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:47:
De pricewatch: Sony Bravia KDL-55W805C Zwart en pricewatch: Samsung UE55JU7000L Zilver zijn uit deze lijst de betere toestellen als het aankomt op contrast. Beiden maken gebruik van een VA-paneel waardoor hoge contrasten mogelijk zijn terwijl de andere twee toestellen gebruik maken van een IPS-paneel, dat niet bekend staat om goede contrastwaardes.

[...]

Dat valt allemaal heel erg mee. Afhankelijk van de afstand kan het verschil in scherpte zelfs helemaal niets zijn - wat in veel huishoudens ook het geval is. Om de UHD-resolutie volledig te benutten, zul je heel erg dichtbij een 55" televisie moeten zitten. Ook als je hele goede ogen hebt.
Top advies, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

josstie85 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:24:
[...]

55" zou ideale afstand van bank tot tv zijn in zijn geval.
Niet dus... Het is een combi van kijkafstand + resolutie + diameter. 55" roepen omdat het kan, maakt nog niet dat het de ideale afstand is.
Dimens schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:47:
[...]

Met een beetje smokkelen valt dat dus niet mee. Het gaat niet om "hoe goed je oog is"; het gaat erom hoe een oog ontworpen is en dat is voor bijna elk mens gelijk. Daardoor kom je op "ongeveer" een factor 2 aan kijkafstand tussen FHD en UHD.

Een 55" gebruik je tussen de 3.2 en 2.1 meter voor FHD, maar dat loopt terug van 1.8m tot 0.8m voor UHD.

Je draait eigenlijk de redenatie half om (ligt eraan waar je zit); wil je van dezelfde "scherpte" UHD genieten als FHD over een bepaalde afstand, dan zal je de diagonaal dus moeten verdubbelen.

[ Voor 62% gewijzigd door MAX3400 op 23-06-2016 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Volgens mij zeggen jullie precies hetzelfde, of lees ik scheef ;)

De eerder genoemde twee tv's zijn allebei prima. Er is een 'database' waarin de input lag van veel schermen wordt bijgehouden (http://www.displaylag.com/display-database/). Ik zat er net in te kijken en hij wordt aardig bijgehouden en aangevuld.

Je zult wel even moeten zoeken naar je type nummer en hoe die in de database verwerkt is. Wil nog wel eens een verschilletje zitten in type nummer tussen 'Merica en Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb de 65 inch variant van de sony 55W805c....de 65W855C.

Op het HTforum heb ik een mini-review staan.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155100.0

Ik heb 'm nu een 6 maanden staan en ben zeer tevreden. Banding is nog steeds wat zichtbaar maar is zeer afhankelijk van de bronkwaliteit. Ik vond het al minimaal en stoor me er nu eigenlijk totaal niet meer aan.

Zeker in 65" is de prijs/kwaliteit gewoon gekkenwerk :) ik ben blij dat ik niet op de 4K - HDR trein gesprongen ben.

Wat betreft de CX750, mijn broertje heeft de 55CX800, dat is echt een fenomenaal mooi toestel. Mocht je dat budget wat kunnen oprekken is dat echt een betere keus.

[ Voor 64% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
MAX3400 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:50:
[...]

Niet dus... Het is een combi van kijkafstand + resolutie + diameter. 55" roepen omdat het kan, maakt nog niet dat het de ideale afstand is.

[...]

Met een beetje smokkelen valt dat dus niet mee. Het gaat niet om "hoe goed je oog is"; het gaat erom hoe een oog ontworpen is en dat is voor bijna elk mens gelijk. Daardoor kom je op "ongeveer" een factor 2 aan kijkafstand tussen FHD en UHD.

Een 55" gebruik je tussen de 3.2 en 2.1 meter voor FHD, maar dat loopt terug van 1.8m tot 0.8m voor UHD.

Je draait eigenlijk de redenatie half om (ligt eraan waar je zit); wil je van dezelfde "scherpte" UHD genieten als FHD over een bepaalde afstand, dan zal je de diagonaal dus moeten verdubbelen.
Hij zit 3 meter van de tv. Dan zou hij dus eigenlijk een goede FHD moeten hebben i.p.v. UHD?
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 08:58:
Ik heb de 65 inch variant van de sony 55W805c....de 65W855C.

Op het HTforum heb ik een mini-review staan.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155100.0

Ik heb 'm nu een 6 maanden staan en ben zeer tevreden. Banding is nog steeds wat zichtbaar maar is zeer afhankelijk van de bronkwaliteit. Ik vond het al minimaal en stoor me er nu eigenlijk totaal niet meer aan.

Zeker in 65" is de prijs/kwaliteit gewoon gekkenwerk :) ik ben blij dat ik niet op de 4K - HDR trein gesprongen ben.

Wat betreft de CX750, mijn broertje heeft de 55CX800, dat is echt een fenomenaal mooi toestel. Mocht je dat budget wat kunnen oprekken is dat echt een betere keus.
Budget is rekbaar als het de moeite waard is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FHD is amper meer te krijgen, of het zijn midrange modellen of lager. Die modellen hebben vaak mindere processoren of missen beeldverbeterende technieken.

ik adviseer dan de CX800. De CX750 kent toch ook wat probleempjes hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:22:
FHD is amper meer te krijgen, of het zijn midrange modellen of lager.
:? :? In de range 55" en hoger, zijn er 80 FHD en 258 UHD te krijgen volgens Pricewatch. Als je het filter qua diagonaal naar "any" zet, is het bijna gelijk met elk 400 modellen te verkrijgen.

En als je een 8.5 midrange vindt, vraag ik me af hoe jij uberhaupt nog onderscheid maakt tussen modellen die een 8.6 of hoger krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk nou eens naar die OP.....budget van 1200 euro en een viertal prima TV's.

Kom jij aan met 80 toestellen waar je van meer dan driekwart chronische hoofdpijn krijgt.

zet die 630 met die 8.5 maar eens naast een CX800 :z .

je moet je niet blindstaren op cijfertjes en tabellen. Panasonic zelf zegt dat de 630 midrange is, ze stoppen daar niet voor niks het Viera platform in terwijl de hogere series wél het vernieuwde Firefox als OS meekrijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:43
Eisen als rond de 1200,- 4K , 55'' en 100hz + lage input lag, kom je uit op de
pricewatch: Samsung UE55JU7000L Zilver
Review:
http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ju7500

Edit : klopt niks van

[ Voor 7% gewijzigd door DeBaroN op 24-06-2016 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Je haalt de US en EU typenummers door elkaar.

Die review is van de curved, je pricewatch link is een vlak toestel.

Ik zit niet zo in de samsungs maar dacht dat je de amerikaanse HU moet hebben ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:33:

Ik zit niet zo in de samsungs maar dacht dat je de amerikaanse HU moet hebben ofzo
Je hebt gelijk, haal weer is alles door elkaar |:(

Post is aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dimens
Flans schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 07:59:
[...]

Volgens mij zeggen jullie precies hetzelfde, of lees ik scheef ;)
Ik dacht dat het aan mij lag.. Maar inderdaad, dit is gewoon hetzelfde principe. Neemt nog steeds niet weg dat het verschil tussen FHD en UHD op 55" in veel gevallen helemaal niet zo groot is.
josstie85 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 10:29:
[...]

Hij zit 3 meter van de tv. Dan zou hij dus eigenlijk een goede FHD moeten hebben i.p.v. UHD?
Dan zit hij al te ver van het toestel af om de UHD-resolutie op 55" volledig te benutten. Ook al heeft hij gezichtsvermogen met een visie van 6/4,5, is de afstand nog te groot om de individuele pixels van FHD op dit formaat en die kijkafstand te kunnen onderscheiden. Iets betere ogen en enkel detail met hoge contrasten kunnen zichtbaar worden. Dit soort detail komt echter nauwelijks voor en wordt grotendeels al verpest door 4:2:0 chroma subsampeling.
MAX3400 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 11:30:
[...]

:? :? In de range 55" en hoger, zijn er 80 FHD en 258 UHD te krijgen volgens Pricewatch. Als je het filter qua diagonaal naar "any" zet, is het bijna gelijk met elk 400 modellen te verkrijgen.

En als je een 8.5 midrange vindt, vraag ik me af hoe jij uberhaupt nog onderscheid maakt tussen modellen die een 8.6 of hoger krijgen.
Dat is gewoon een midrange televisie, ja. Dat het toestel een 8.5 hier op Tweakers krijgt, wil nog niet zeggen dat het vergelijkbaar is met een 8.5 voor een toestel dat twee keer zoveel kost. Die 8.5 is voornamelijk te danken aan de prijs-kwaliteitsverhouding van het toestel en die is inderdaad goed. Had het toestel twee keer zoveel gekost, dan was het maar een matig toestel geweest voor dat geld.

Alle FHD LCD-televisies van tegenwoordig zijn midrange. Een beetje high-end toestel komt namelijk met zaken zoals HDR en dat vind je alleen terug bij UHD-televisies.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alle UHD-televisies high-end zijn - verre van zelfs. Er zijn een hoop UHD-televisies te koop die bestempeld kunnen worden als budgettoestellen door het gebruik van een 50Hz paneel. Een 100Hz LCD-paneel presteert dan ook beter.
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:33:

Amerikaanse toestellen beginnen met UN in plaats van UE. Toestellen met HU zijn 2014 UHD-televisies van Samsung waar de 2015 UHD-televisies JU krijgen. Zonder de U is het geen UHD-televisie.

Als het budget trouwens rekbaar is, laat die vriend dan eens kijken naar de pricewatch: LG 55EG910V Zwart. OLED is op vrijwel ieder punt superieur aan LCD.

http://uk.rtings.com/tv/reviews/lg/eg9100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Prima verwoord Dimens.

Die LG is trouwens een heel mooi toestel, en mits haalbaar een van de beste keuzes.

Het is echter géén UHD toestel en ik las in de OP toch ook wel dat UHD allicht gewenst was gezien de toekomstige ontwikkelingen.

Voor dat LG geld koop je een 55CX800 én straks een PS4 Neo :)

Ik wist het wel :P

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 24-06-2016 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:50:
Prima verwoord Dimens.

Die LG is trouwens een heel mooi toestel, en mits haalbaar een van de beste keuzes.

Het is echter géén UHD toestel en ik las in de OP toch ook wel dat UHD allicht gewenst was gezien de toekomstige ontwikkelingen.

Die 910V kan ik wel over mee praten. Heb hem een aantal wkn geleden gekocht voor 1500,- Destijds wou ik ook voor een 4k gaan voor rond die prijs. Na lang googlen, reviews lezen en ook oa Dimens opmerkingen /advies gekozen voor de 910v. Voor dat geld was er destijds naar mijn idee geen mooier beeld te krijgen. Mijn argumenten zijn dan vooral op de afstand waar wij op zitten je het verschil toch niet ziet tussen Fhd en 4k. En het contrast is gewoon top. 4k materiaal is er op moment nier veel. En hdr zie ik als een belangrijker meerwaarde en dat duurt nog wel voordat verder ontwikkeld is. Dus tot die tijd leek mij de 910v de beste keuze. Resolutie is niet alles, beeldkwaliteit wel. En een oled fhd voor 1500,- kan een 4k lcd voor die prijs niet aan tippen naar mijn mening.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 25-06-2016 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is ook zeker een plaatje om te zien die LG oled hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 21:50:
Prima verwoord Dimens.

Echter zoals uitgelegd, ga je niet zoveel aan UHD hebben als dit niet zichtbaar is door een te grote afstand. Dit terwijl het contrast niet afhankelijk is van de kijkafstand en tevens voor al het content geldt, niet alleen UHD-content wat nog altijd mager is.

Dimens in "OLED televisies"

Betreft die PS4 Neo moet ook nog maar blijken dat games gebruik gaan maken van een hogere resolutie. Games zijn momenteel vaak niet eens in staat om te renderen in 1920 x 1080 pixels bij 60Hz op de PS4. Verwacht dus geen wonderen. De hogere resolutie is mogelijk alleen bedoeld voor videoweergave of eveneens voor Virtual Reality. Maar dit zijn voor alsnog geruchten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ben het deels ook wel met je eens hoor dimens,

Mijn argument voor de CX800 leunt grotendeels op het feit dat dat een weergaloos toestel is dat top voldoet aan de eisen van TS. Het is een hoge range van Panasonic waar nu ook HDR via een update mee mogelijk is. 4K HDR is wel erg gaaf hoor.

Ik heb me daar echter niet in verdiept verder en weet niet hoe dat zit met de LG.

Ik heb zelf met mijn 65W855C ook nog gekozen voor FullHD.

OLED zou ik zelf nog niet kiezen omdat ik niet een early adapter wou zijn (ik vind de oled techniek nog te jong) ivm met alle mogelijke kinderziektes zoals retentie en de werking van het anti retentiesysteem in standby van de toestellen.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 27-06-2016 08:58 . Reden: tiepvaut ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

josstie85 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:22:
Hebben jullie nog aanraders of tips welk toestel hij moet kopen?
Josstie85, die LG oled die Dimens aanraad is zeker mooi, maar die is wel curved!

Ik vind curved helemaal niks, maar je collega denkt daar misschien anders over :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• josstie85
Hij gaat voor de Panasonic CX800. Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Graag gedaan, krijgtie geen spijt van.

Leuk dat je zijn keuze nog even komt terugkoppelen 👍

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 27-06-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Fraggert schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:04:
[...]

Josstie85, die LG oled die Dimens aanraad is zeker mooi, maar die is wel curved!

Ik vind curved helemaal niks, maar je collega denkt daar misschien anders over :P
Hier wil ik nog even op in gaan voordat iedereen hier in meegaat zonder de curve in het echt te bekijken van de LG.

Ik wou ook geen curved tv, totdat ik de 910V in het echt zag. Die curve valt echt heel erg mee. Stukken minder dan de Samsungs. Mijn zwager was laatst bij ons en zei ook dat het helemaal niet opvalt.

Dus bekijk het in het echt, voordat je er een mening over geeft.

(niet dat Fraggert hem in niet in het echt heeft gezien btw?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

baronruud schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:29:

Ja, die heb ik gezien :)

Ik vind een curved TV gewoon niet zo prettig kijken, het zal misschien best wennen hoor maar ik wou voor dat geld die gok niet nemen :P

Het staat wel fraai in je woonkamer overigens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josstie85
baronruud schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:29:
[...]

Hier wil ik nog even op in gaan voordat iedereen hier in meegaat zonder de curve in het echt te bekijken van de LG.

Ik wou ook geen curved tv, totdat ik de 910V in het echt zag. Die curve valt echt heel erg mee. Stukken minder dan de Samsungs. Mijn zwager was laatst bij ons en zei ook dat het helemaal niet opvalt.

Bedankt voor je reactie. De keuze had niets te maken met wel of geen curve :) Voor mezelf wil ik over een jaar (dan is mijn huis klaar) een nieuwe TV aanschaffen, dan ga ik zeker ook veel bekijken.
Pagina: 1