Dak na-isolatie met klimaatfolie + vochtsensoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
Allen,

ik wil mijn dak gaan isoleren, een 1987 huis, met (van buiten naar binnen) betonnen pannen op panlatten, daaronder een 3cm EPS-achtige plaat (naar verwachting dampdicht), daaronder een 18mm spaanplaat en daaronder gordingen.

Voor het type dakisolatie zie bijvoorbeeld (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? voor een goede discussie. Dus het wordt isoleren met glaswol (18cm ruimte tussen de gordingen) en daar onder klimaatfolie, en dan afgewerkt met gipsplaat. Onder de nok van het dak hangt ook nog een vliering.

Nou maak ik mij zorgen over vocht in de constructie. Er komt een douche op zolder in een dakkapel, dus er is veel aanvoer van vocht van binnenuit. Als het klimaatfolie niet perfect aansluit bij de dakkapel heb ik al een probleem. Maar ik heb in mijn oude huis ook wel eens een kapotte nokpan gehad met daardoor lekkage en zo vocht van buitenaf. Hoe kom je daar achter voor het te laat is en je balken al rot zijn? Door het klimaatfolie en de gipsplaat daar onder merk je daar (ben ik bang) niks van tot het te laat is.

Kortom: ik zat te denken om een aantal DHT-22 sensoren tegen de spaanplaat achter het klimaatfolie te stoppen, en die via een Arduino uit te lezen. Die DHT-22 zit dan helemaal ingepakt in de glaswol. Gaat dat wel werken?

Graag hoor ik hoe anderen tegen dit probleem aan kijken (dus het probleem dat je ondanks het klimaatfolie toch vocht in je constructie krijgt). Is het een reëel probleem, en wat zijn de oplossingen?

Ook hoor ik graag meningen of een oplossing met een paar DHT-22 sensoren enige kans maakt om te bepalen of het hout droog genoeg blijft. Betere oplossingen zijn uiteraard ook welkom ;)

Alvast dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Mijn ervaring met vochtsensoren is sowieso dat na een aantal jaar de meting gaat afwijken of defect raakt. Als ze achter het gips zitten heb je geen mogelijkheid om te controleren of ze nog werken.
Misschien zorgen dat water wat op het klimaatfolie lekt gewoon weg kan?
Normaal zouden er ventilatie openingen gemaakt worden in de laag EPS.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Bedoel je met klimaatfolie een dampremmend folie of een vochtregulerend folie? (damp beweegt zich in 1 richting beter dan de ander)
vocht opsluiten wordt een groot risico met aan 2 zijden een dampremmende laag, al helemaal met glaswol omdat dit zelden echt droog is.
Een optie kan zijn om tussen de nieuwe isolatie en de bestaande constructie (zwak) te ventileren, maar dit hangt van de situatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
mercyfull_fate schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 19:30:
Bedoel je met klimaatfolie een dampremmend folie of een vochtregulerend folie? (damp beweegt zich in 1 richting beter dan de ander)
De planning was om Isover Vario KM Duplex te gebruiken, dat is een vochtregulerende folie. Anders is de kans inderdaad veel te groot dat er houtrot in de constructie komt.

Ik zit wel te denken om een centimeter spouw tussen het dakbeschot en de glaswol te houden, dan kan het dakbeschot iets makkelijker drogen als er op lokale plekken wat ventilatie naar buiten is (bijvoorbeeld aan de rand van het dak onderlangs de dakgoot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Met vochtregulerende folies heb ik geen ervaring dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Met die geventileerde spouw zal er zolang er geen lekkage is geen vochtprobleem zijn, er is niet heel veel ventilatie nodig (denk bijv aan de open stootvoegen die je veel ziet bij (moderne) spouwmuren) , ook erop letten dat de ventilatieopeningen niet te groot zijn (je wil geen bijen o.i.d.)

Door die ventilatie wordt wel het dak minder wind dicht, maar dat zou gecompenseerd moeten worden door een goed bevestigd vochtregulerend folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Een dubbele luchtdichte laag wordt altijd afgeraden inderdaad omdat je dan juist het mogelijke vocht opsluit, met als gevolg schimmel en houtrot.

Het makkelijkste lijkt mij de EPS laag onderbreken door bijv. gaatjes boren of aan de buitenzijde op een aantal plekken de EPS te verwijderen.
Verder een luchtspouw van een paar centimeter zodat alles weer goed kan drogen na een eventuele vocht indringing.

Om schimmelvorming verder uit te sluiten kan je ook kiezen voor een ander isolatiemateriaal dan glas- of steenwol. Wol is vrij gevoelig voor vocht en schimmel namelijk.
Tenslotte kan je ook i.p.v. de klimaatfolie een luchtdichte PE folie plaatsen met daarover heen OSB3.
OSB3 is ook best luchtdicht en als je hierbij ook de naden afplakt, dan heb je een dubbele luchtdichte laag aan de binnenzijde. Dit maakt het ook makkelijker om de gipsplaten tegen aan te plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jack op 28-06-2016 22:28 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Inmiddels met de aannemer goed naar de constructie gekeken. De EPS laag aan de buitenkant is om de 60 onderbroken door een houten balk waar de panlatten op gespijkerd zijn. Dus er is enige ventilatie naar buiten.

De dakkapel komt op de zelfde gording uit als waar de vlieringvloer begint. Een dampdichte aansluiting maken vanuit de bitumenlaag van de dakkapel naar de binnenkant van de gordingen is daarmee ondoenlijk.

Oplossing: het klimaatfolie aan de onderkant van de vlieringvloer bevestigen, en doortrekken onder de dakkapel zodat er geen onderbrekingen zijn. Het enige grote nadeel: bij het luik van de vlizotrap zit natuurlijk een naad in de folie die niet afgetapet kan worden.

Dat betekent ook dat er enige kuubs lucht boven het folie zit, waar je ook nog eens het vochtgehalte in de gaten kunt houden met een hygrometer (de DHT-22), en eventueel een vochtvreter neer kunt zetten als het er toch vochtig wordt.

Mogelijk kan ik dan ook een deel van de isolatie in de vlieringvloer stoppen ipv tussen de gordingen. Dat verkleint de ruimte die verwarmt moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door LinuxMan op 01-07-2016 11:48 ]

Pagina: 1