Vraag

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Topicstarter
Omdat ik voornemens ben om thuis een server te maken met FreeNAS, ben ik gaan lezen over huidige moederborden , CPU's en schijven. Ik las het artikel Express-moederborden in C'T magazine van dec 2015. Hierin wordt gesproken over de Z170 chipset. Ik heb twee vragen:
In het artikel staat dat er maximaal 6 stuks SATA 6G aansluitingen zijn. Als ik zoek in de PW dan zie ik een aantal borden met Z170 chipset die 8 SATA aansluitingen hebben, zoals de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO
Kan iemand me uitleggen hoe het komt dat deze er 8 heeft ipv 6?

Tweede vraag: ik denk er aan om mijn huidige vijf pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB schijven in het FreeNAS systeem te zetten. Zou het meer lonen in snelheid om een SSD met M.2 aansluiting aan te schaffen en daar FreeNAS op te zetten en vijf schijven als opslag volume, of maakt het niet veel uit en kan ik beter nog een pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB aanschaffen en FreeNAS met ZFS op deze zes schijven zetten? Ik vraag het ook omdat ik lees dat een M.2 SSD er voor kan zorgen dat twee SATA aansluitingen uitgeschakeld worden. Iemand ervaring?

Beste antwoord (via Packetloss op 27-06-2016 22:46)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:23
De chipset van de z170 ondersteund 6 s-ata en max usb3.0, maar er zit een extra controller chip op die voor de extra s-ata aansluitingen zorgt, maar ook voor de extra usb3.1 aansluitingen :)

Met het gebruik van een NAS heeft een SSD niet direct veel toegevoegde waarde, ik zou dan persoonlijk voor meer opslag gaan.

Maar ik vraag mij overigens wel een beetje af waarom je in een dergelijk moederbord voor een NAS zou willen gebruiken? Dat is een overclocking gamers moederbord, lijkt mij persoonlijk nogal een beetje overkill voor het doeleind?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MicGlou
De chipset van de z170 ondersteund 6 s-ata en max usb3.0, maar er zit een extra controller chip op die voor de extra s-ata aansluitingen zorgt, maar ook voor de extra usb3.1 aansluitingen :)

Met het gebruik van een NAS heeft een SSD niet direct veel toegevoegde waarde, ik zou dan persoonlijk voor meer opslag gaan.

Maar ik vraag mij overigens wel een beetje af waarom je in een dergelijk moederbord voor een NAS zou willen gebruiken? Dat is een overclocking gamers moederbord, lijkt mij persoonlijk nogal een beetje overkill voor het doeleind?

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
Dank voor je snelle antwoord!
Ik hoef niet zozeer dit moederbord, het was er 1 van de ongeveer 28 volgens de PW die 8 stuks SATA aansluitingen hebben, daarom noemde ik deze als voorbeeld.

Wat betreft het idee van de SSD: wellicht dat het systeem sneller start, maar daar is het me niet om te doen. Het idee van 1 super snelle SSD en dan 5 of 7 keer een 4TB HDD komt door het voorgenomen gebruik van ZFS; zie bijvoorbeeld deze: http://constantin.glez.de...mory-ssds-and-zfs#benefit .

Rest nog wel de vraag: iemand ervaring met een Z170 moederbord met zoveel mogelijk schijven icm een M.2 SSD die SATA poorten uitschakeld?

Ps. In de keuze van het MB vind ik overklokken en HDMI / DisplayPort aansluitingen niet relevant. Qua CPU denk ik aan deze: pricewatch: Intel Core i5-6500T Tray

[ Voor 15% gewijzigd door Packetloss op 27-06-2016 17:44 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Packetloss schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:37:
Dank voor je snelle antwoord!
Ik hoef niet zozeer dit moederbord, het was er 1 van de ongeveer 28 volgens de PW die 8 stuks SATA aansluitingen hebben, daarom noemde ik deze als voorbeeld.

Wat betreft het idee van de SSD: wellicht dat het systeem sneller start, maar daar is het me niet om te doen. Het idee van 1 super snelle SSD en dan 5 of 7 keer een 4TB HDD komt door het voorgenomen gebruik van ZFS; zie bijvoorbeeld deze: http://constantin.glez.de...mory-ssds-and-zfs#benefit .

Rest nog wel de vraag: iemand ervaring met een Z170 moederbord met zoveel mogelijk schijven icm een M.2 SSD die SATA poorten uitschakeld?

Ps. In de keuze van het MB vind ik overklokken en HDMI / DisplayPort aansluitingen niet relevant. Qua CPU denk ik aan deze: pricewatch: Intel Core i5-6500T Tray
Alle Z170 moederborden zijn voor overklokkers/gamers. Je betaalt dus voor features die je niet gebruikt. Je kan beter naar H170 kijken.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MicGlou
Of er s-ata poorten worden uitgeschakeld bij het gebruik van m.2 ligt eraan welk type je aanschaft, je hebt namelijk s-ata versies en pci-e versies... vanzelfsprekend moet je dan de tweede hebben. Waar je wel rekening mee moet houden is dat pci-e versies wat duurder uitvallen.

Waarom wil je overigens perse 8 s-ata aansluitingen hebben, zoals je het nu voorlegt wil je dus 1x m.2 en 5x s-ata hdd gebruiken, dan zou een moederbord met 6x s-ata 600 toch ook prima voldoen?

Ik zie in bovenstaande quote dat je in eerste instantie een i5-6500T wilt gaan gebruiken... maar hoezo? Ook dat lijkt mij een beetje overkill voor een NAS. Bijvoorbeeld een i3-6100 is al een prima cpu voor een NAS.

pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed

en

pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

Is imo al een uitstekende basis voor een pittige NAS met de nodige moderne aansluitingen zoals usb3.1 en zelfs USB C... en stukken voordeliger.

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 27 juni 2016 @ 18:27:
Of er s-ata poorten worden uitgeschakeld bij het gebruik van m.2 ligt eraan welk type je aanschaft, je hebt namelijk s-ata versies en pci-e versies... vanzelfsprekend moet je dan de tweede hebben. Waar je wel rekening mee moet houden is dat pci-e versies wat duurder uitvallen.
Volgens C'T Magazine dec 2015 (pagina 109 midden) ligt dit anders:
"Omdat de chipset (PCH) alleen bepaalde groepen poorten tegelijk kan omzetten, leidt het gberuik van een M.2-PCIe-SSD op sommige moederborden ertoe dat meerdere SATA-poorten onbruikbaar worden. De moederbordfabrikanten hebben allemaal zo hun eigen strategieen. [snip] De Asus Z170-A leverde onze M.2-SSD de maximale snelheid pas nadat we in de BIOS-setup de instellingen nadrukkelijk naar de PCIe modus hadden omgezet. vervolgens worden de SATA-poorten 1 en 2 onrbuikbaar, omdat die tot een enkele SATA Express-poort gegroepeerd zijn."

Met andere woorden: heb je 6 SATA aansluitingen, denk je een M.2 PCIe SSD aan te kunnen sluiten plus 6 maal een SATA HDD, dan heb je het mis.. in deze uitleg.
Waarom wil je overigens perse 8 s-ata aansluitingen hebben, zoals je het nu voorlegt wil je dus 1x m.2 en 5x s-ata hdd gebruiken, dan zou een moederbord met 6x s-ata 600 toch ook prima voldoen?
Omdat ik daar nog niet zeker over ben. Ik wil de huidige 5 schijven er in kwijt; dat wil nog niet zeggen dat het daar mee ophoudt. Wellicht 2 4TB's er bij voor extra opslag en een snelle SSD om ZFS te helpen.
Ik zie in bovenstaande quote dat je in eerste instantie een i5-6500T wilt gaan gebruiken... maar hoezo? Ook dat lijkt mij een beetje overkill voor een NAS. Bijvoorbeeld een i3-6100 is al een prima cpu voor een NAS.
Goed punt. Ga ik nog ff over denken. Ik heb aardige ervaringen met de T versies van de I7's, wel vlot maar een stuk energiezuiniger, wat fijn is voor een NAS die 24/7 draait.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
T versies zijn amper zuiniger dan normale versies, zie ook: Intel i7 6700K underclocken: zelfde verbruik als 6700T?

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
Omdat ik daar nog niet zeker over ben. Ik wil de huidige 5 schijven er in kwijt; dat wil nog niet zeggen dat het daar mee ophoudt. Wellicht 2 4TB's er bij voor extra opslag en een snelle SSD om ZFS te helpen
In mijn vraag of het verstandig is om een snelle PCIe M.2 SSD te gebruiken met FreeNAS ivm ZFS, kwam ik deze tegen: https://reddit.com/r/freenas/comments/3tbnh1/pcie_ssds/ . Denk niet dat het echt loont in mijn situatie. Beter investeren in veel en snel geheugen.

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
dank voor de link!

• Packetloss
  • Niet online

Packetloss

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 27 juni 2016 @ 17:59:
[...]

Alle Z170 moederborden zijn voor overklokkers/gamers. Je betaalt dus voor features die je niet gebruikt. Je kan beter naar H170 kijken.
Helaas zijn er geen moederborden met H170 chipset en 8 SATA poorten.

Inmiddels veel gelezen over FreeNAS en ZFS, waaronder: http://doc.freenas.org/9.3/zfsprimer.html#zfs-primer
En daarin staat een interessante regel: "As a general rule of thumb, an L2ARC should not be added to a system with less than 64 GB of RAM" Met andere woorden, in mijn situatie (waarin ik 32GB DDR4 RAM wil gebruiken) heeft inzetten op een SSD voor L2ARC weinig nut, zo lijkt het.
Pagina: 1