Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-10-2023
Excuses als dit niet de juiste plek is om dit te vragen.

ik ben op het moment aan het winkelen naar een nieuw systeem en wil graag de overstap van Win 7 naar Win 10 maken. ik merk echter dat er een gigantisch verschil zit tussen de prijzen.

Hoe kan het dat in sommige winkels (denk aan Megekko of Afuture) een licentie van Win 10 tussen de 100 en 200 euro ligt, maar er vervolgens andere sites zijn die een zelfde licentie voor 40 euro aanbieden?

Ik neem toch aan dat alle websites die Tweakers als leverancier noemt betrouwbaar zijn? Is er iets anders dat ik mis met betrekking tot deze licenties? Ik koop liever geen licentie om er vervolgens achter te komen dat het een demo versie of iets dergelijks is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-04 22:47
misschien niet om het 1 of ander, maar de Windows 7 licentie is tot het eind van deze maand nog gratis om te zetten naar een Windows 10 licentie.

Als je deze Windows 7 licentie ingeeft tijdens de installatie van Windows 10 upgrade ie gewoon die key.

[ Voor 26% gewijzigd door Nirrilith op 27-06-2016 12:13 ]

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Pricewatch is een beetje vreemd.

Als ik zoek op Windows 10 krijg ik:

MS Windows 10 Pro Eng vanaf 39,44

en

MS Windows 10 Home ENG vanaf 64,48

Ik dacht dat Pro>Home? *als in meer features, wat hogere prijs zou verklaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Juke! op 27-06-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
Nirrilith schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:12:
misschien niet om het 1 of ander, maar de Windows 7 licentie is tot het eind van deze maand nog gratis om te zetten naar een Windows 10 licentie.
Mijn licentie is niet geheel legaal, dus helaas is dit geen optie :p

Ook een van de redenen waarom ik een nieuw systeem wil bouwen. Een volledig legale OS zodat ik niet telkens zit te hannessen met allerlei tools na een update.
Juke! schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:14:
Pricewatch is een beetje vreemd.

Als ik zoek op Windows 10 krijg ik:

MS Windows 10 Pro Eng vanaf 39,44

en

MS Windows 10 Home ENG vanaf 64,48

Ik dacht dat Pro>Home?
Precies, de prijzen verwarren mij een beetje. Wil liever niet tegen van die G2A taferelen lopen waarin de licenties uit de achterkant van een truck zijn gevallen en ik hier in een later stadium problemen mee krijg...

[ Voor 34% gewijzigd door Asmodai01 op 27-06-2016 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
OEM licentie's (goedkope keys) zijn in principe slechts bruikbaar op 1 device. Als je je moederbord bijv wijzigd werkt het niet meer (kan je via support meestal wel weer fixen). Een dure retail key kan je op zoveel systemen gebruiken als je wilt zolang je het maar op 1 device gelijktijdig installeert .

Overigens gebruik ikzelf al een maand of 4 gratis windows 10 (die je op de MS site kunt downloaden, zonder crack oid). Je hebt wel het irritante watermerkje, als je het zoals mij niet activeert maar dat valt voor gaming wel mee (dekstop gebruik is wel irritant, maar daar gebruik ik mijn macbook toch voor).

Wat nirilith bedoelt is dat je voor 1 a 2 tientjes een legale windows 7 licentie kan kopen en deze dan upgraden naar windows 10. Betreft wel wederom een OEM licentie. Nu gaat MS daar nog goed mee om, maar dat is geen garantie voor de toekomst. (ikzelf ga sparen voor een retailkey voor als MS mijn niet geactiveerde installatie verpest)

[ Voor 23% gewijzigd door eL_Jay op 27-06-2016 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Ja gebruik zelf ook de gratis versie sinds vorige jaar maar was gewoon beniewd.

Dank overigens voor de info eL_Jay, was ik even vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
eL_Jay schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:15:
OEM licentie's (goedkope keys) zijn in principe slechts bruikbaar op 1 device. Als je je moederbord bijv wijzigd werkt het niet meer (kan je via support meestal wel weer fixen). Een dure retail key kan je op zoveel systemen gebruiken als je wilt zolang je het maar op 1 device gelijktijdig installeert .

Overigens gebruik ikzelf al een maand of 4 gratis windows 10 (die je op de MS site kunt downloaden, zonder crack oid). Je hebt wel het irritante watermerkje, als je het zoals mij niet activeert maar dat valt voor gaming wel mee (dekstop gebruik is wel irritant, maar daar gebruik ik mijn macbook toch voor).

Wat nirilith bedoelt is dat je voor 1 a 2 tientjes een legale windows 7 licentie kan kopen en deze dan upgraden naar windows 10. Betreft wel wederom een OEM licentie. Nu gaat MS daar nog goed mee om, maar dat is geen garantie voor de toekomst. (ikzelf ga sparen voor een retailkey voor als MS mijn niet geactiveerde installatie verpest)
Op zich een optie, maar als ik voor ~40 euro een Pro licentie te pakken kan krijgen, zeg ik hier geen nee tegen. ik vindt alleen de prijs verschillen zo opzienbarend groot. Hoe kan een bedrijf als ICT Office Center een 64bit licentie aanbieden voor 40 euro, maar is diezelfde licentie 142 euro bij een bedrijf als Afuture? Daar moet toch een rede voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 15:20

RaJitsu

B.S.U.R.

Asmodai01 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:09:

Ik neem toch aan dat alle websites die Tweakers als leverancier noemt betrouwbaar zijn? Is er iets anders dat ik mis met betrekking tot deze licenties?
De betrouwbaarheid van de sites kun je zien aan de hand van de sterren die in de pricewatch vermeld staan. Niet iedere shop is even betrouwbaar. Je hebt als bekend voorbeeld bijv. MaxICT wat een onbetrouwbare webshop is die regelmatig als goedkoopste optie vermeld wordt.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Asmodai01 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:19:
[...]

Op zich een optie, maar als ik voor ~40 euro een Pro licentie te pakken kan krijgen, zeg ik hier geen nee tegen. ik vindt alleen de prijs verschillen zo opzienbarend groot. Hoe kan een bedrijf als ICT Office Center een 64bit licentie aanbieden voor 40 euro, maar is diezelfde licentie 142 euro bij een bedrijf als Afuture? Daar moet toch een rede voor zijn?
Zie mijn opmerking over OEM-key en RETAIL-key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asmodai01
eL_Jay schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:30:
[...]

Zie mijn opmerking over OEM-key en RETAIL-key
Ik snap het verschil hiertussen, maar eenzelfde key bij bijvoorbeeld Afuture kost al snel 142 euro, terwijl ICT Office Center deze voor slechts 40 euro kan aanbieden. En dit zijn (voor zover ik kan zien) dezelfde licenties. Hoe kan hier zo'n groot verschil in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De een zet er wel bij dat het om een OEM licentie gaat, de ander niet. Dat is het verschil. Ga er maar vanuit dat alle licenties die <100 euro kosten gewoon de OEM versie zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 11:22
Asmodai01 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:43:
[...]

Ik snap het verschil hiertussen, maar eenzelfde key bij bijvoorbeeld Afuture kost al snel 142 euro, terwijl ICT Office Center deze voor slechts 40 euro kan aanbieden. En dit zijn (voor zover ik kan zien) dezelfde licenties. Hoe kan hier zo'n groot verschil in zitten?
Deze licenties worden zover ik weet opgekocht bij bedrijven welke deze licenties niet gebruiken. Veel systemen welke bedrijven aanschaffen zijn voorzien van een Windows OEM licentie, maar worden bedrijfsmatig niet gebruikt omdat ze vaak eigen licenties/overeenkomsten hebben. Zo worden deze licenties toch nog gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik denk dat er partijen zijn die een grote hoeveelheid OEM keys opkopen tegen een zeer laag tarief. Deze OEM key mag alleen door een computerbouwer worden gebruikt. Echter dat doen ze niet en verkopen ze door. En dan kan de prijs wat lager zijn. De prijs is dus zo laag omdat er illegale wegen bewandeld worden.

Aan de andere kant werkt MS hier aan mee (misschien onbewust, maar dat geloof ik niet echt). Want het is MS die deze keys voor zeer weinig verkoopt.

Bij de nederlandse webwinkels als Afuture, dat zijn kleine bedrijven en deze kopen klein in, en betalen dan ook meer. Want ik geloof niet dat zij hun key voor 30 euro kopen om deze vervolgens weer voor 100 euro door te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Reepje schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:57:
Ik denk dat er partijen zijn die een grote hoeveelheid OEM keys opkopen tegen een zeer laag tarief. Deze OEM key mag alleen door een computerbouwer worden gebruikt. Echter dat doen ze niet en verkopen ze door. En dan kan de prijs wat lager zijn. De prijs is dus zo laag omdat er illegale wegen bewandeld worden.

Aan de andere kant werkt MS hier aan mee (misschien onbewust, maar dat geloof ik niet echt). Want het is MS die deze keys voor zeer weinig verkoopt.

Bij de nederlandse webwinkels als Afuture, dat zijn kleine bedrijven en deze kopen klein in, en betalen dan ook meer. Want ik geloof niet dat zij hun key voor 30 euro kopen om deze vervolgens weer voor 100 euro door te verkopen.
Hoe zit het dan als je een nieuw systeem bouwt, daarbij een bovenstaande licentie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je als systeembouwer een systeem bouwt (zoals afuture doet) dan mag deze een OEM licentie gebruiken.

Als jij als particulier een systeem bouwt, dan mag je enkel een retail licentie gebruiken. Gebruik je echter een OEM licentie (en deze is nog niet gebruikt) dan zal windows gewoon activeren.

Maar voor particulieren mag het niet. Zo had ik laatst zelf nog een OEM key liggen. Ik dacht zonde, ik zet een advertentie op Tweakers, maak ik nog iemand blij.
Nou dat heb ik geweten. De advertentie werd door de staf in no-time verwijderd en ik kreeg op mijn kop voor deze illegale handel.

Met enige verbazing zie ik dan ook dat op het forum zelf het gebruik van OEM keys wel wordt getolereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:52
Bas. schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:03:
[...]

Hoe zit het dan als je een nieuw systeem bouwt, daarbij een bovenstaande licentie gebruikt?
Om te beginnen: de OEM sleutels zijn nooit gebruikt. Bedrijven formateren die systemen zonder de Windows in gebruik te nemen. Technisch gezien mag de sleutel dus doorverkocht worden al ontbreekt op dat moment wel het "Certificate of Authenticity" op het systeem waarop de sleutel uieindelijk wel gebruikt zal worden.

Bouw je zelf een computer dan mag je die OEM sleutel in principe dus wel gebruiken MAAR enkele jaren terug werden door MS de regels aangescherpt waardoor het nu een verplichting is om een systeem waarop een Windows met OEM word geplaatst verder te verkopen. Het is als "systeembouwer" dus niet langer toegestaan om een OEM licentie te gebruiken voor je eigen PCs.

Uiteindelijk is er nog geen enkel geval bekend van een aanklacht van MS tegen een eindgebruiker om het overtreden van deze regels. MS ziet liever dat er een legale sleutel op staat dan dat men een crack gaat gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Reepje schreef op maandag 27 juni 2016 @ 13:09:
Als je als systeembouwer een systeem bouwt (zoals afuture doet) dan mag deze een OEM licentie gebruiken.

Als jij als particulier een systeem bouwt, dan mag je enkel een retail licentie gebruiken. Gebruik je echter een OEM licentie (en deze is nog niet gebruikt) dan zal windows gewoon activeren.

Maar voor particulieren mag het niet. Zo had ik laatst zelf nog een OEM key liggen. Ik dacht zonde, ik zet een advertentie op Tweakers, maak ik nog iemand blij.
Nou dat heb ik geweten. De advertentie werd door de staf in no-time verwijderd en ik kreeg op mijn kop voor deze illegale handel.

Met enige verbazing zie ik dan ook dat op het forum zelf het gebruik van OEM keys wel wordt getolereerd.
Het verschil tussen OEM en retail is mij duidelijk. Alleen vraag ik mij af of deze spotgoedkope licenties geheel legaal zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als het goed is, zijn het legale keys. In die zin dat ze het doen.

Als jij ze gebruikt, is dat in principe illegaal. Maar ze werken. En MS doet er verder niets aan, of kan er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
fixed that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powah33
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-04 19:49
Heb ooit eens problemen gehad met een OEM key registratie op de pc van mijn vader.
In het gesprek met de service help desk van windows, werd mij vertelt dat je als OEM gebruiker niet de eigenaar van de windows versie bent. (ook al heb je het stickertje op de pc kleven)
Dit is dus duidelijk het verschil met de retail versie...en die is daardoor ook duurder.
Beter is dus dat je een retail koopt ipv een alleen een gebruik recht van 1 versie voor 1 pc.

https://f1manager.info/ranking/4605

Pagina: 1