HTPC puur voor Plex

Pagina: 1
Acties:

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-11 18:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Plex Media Server - Moet voor 2 clients tegelijkertijd in 720p kunnen transcoden

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste zo laag mogelijk, maar hoger dan 300 is denk ik zwaar overbodig (Aangezien ik hoor dat het voor minder dan 200 zou moeten kunnen(?))

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dual Core CPU van 2.4+ GHZ, 2GB RAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Relatief stille en koele HTPC

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb geen verstand van servers of HTPC's. Maar graag wil ik mijn pc uit kunnen zetten wanneer ik ga slapen, vaak zet ik nog even een serie aan en zet ik de tv op timer. Hierdoor staat mijn pc de gehele nacht aan, met een kleine htpc die puur en alleen voor PMS gebruikt gaat worden hoop ik hier vanaf te komen.

Wat heb ik al gevonden?

ASRock AM1B-ITX
Cooler Master Elite 110
Crucial CT51264BA160BJ
be quiet! System Power 7 300W
AMD A4-5300 Boxed

Kom ik hiermee uit? (Bij voorbaat sorry als componenten niet bij elkaar passen, te oud zijn of iets dergelijks. Zoals eerder vermeld, ik heb hier geen verstand van). |:(

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-11 22:16
De Nvidia Shield draait tegenwoordig ook een Plex Media Server (als eerste console door de zeer krachtige hardware), kijk daar eens naar :). Meer informatie:

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:28
Systeem gaat niet passen, je combineert een AM1 moederbord met een FM2 processor. Vergeet best AM1 als je wil gaan transcoden, die processor zou mogelijk wel voldoen voor één 720p stream, maar er is volgens mij niet genoeg marge voor 2.

Plex suggereert voor het transcoden van 720p een Core 2 Duo van 2GHz (https://support.plex.tv/h...-do-I-need-for-my-Server-), de A4-5300 is sneller dan dat, maar niet dubbel zo snel. Komt nog bij dat het model uit 2012 is, ik zie geen reden om die in 2016 nog te kopen.

Maar ook de nieuwere dualcore APU's van AMD zijn volgens mij te krap, je hebt dan de optie om voor een quadcore zoals de pricewatch: AMD A8-7600 Boxed te kiezen, maar die is dan weer wat duurder. Ik zou een Intel dualcore systeem maken zoals dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 43,-€ 43,-
1ASRock H110M-ITX€ 67,58€ 67,58
1Cooler Master Elite 110€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT4G4DFS8213€ 15,-€ 15,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,53

Kost ongeveer €200 zoals je al aangaf. Dan rest nog de vraag wat je met opslag gaat doen en wat voor OS je gaat gebruiken. Wil je Windows gebruiken, kost je dat ook wat. PMS is ook vrij makkelijk te installeren op Linux, bv Ubuntu (Server).

En ja een Shield is ook een optie, maar ik heb geen idee hoe lang Plex die gaat ondersteunen, terwijl PMS voor Windows/Linux/etc hun core business is.

• Chris van der G
Inderdaad iets te kort van mijn kant gekeken, sorry! Jaartal was mij nog niet eens opgevallen.

Shield is leuk, enige nadeel is dat dat natuurlijk nooit uit te breiden is. Wil ik toch voor een extra client gaan hoef ik met een htpc niet gelijk het volledige systeem aan te passen (toch?). Desalniettemin zal ik vanavond eens een kijkje nemen naar de Shield!

Ik ga inderdaad Linux gebruiken, opslag word allemaal extern via netwerk naar binnen gehaald. Vandaar dat ik niet aan opslag hoef te denken, buiten Linux (maar dat vergt niet zoveel).

Lijstje opgeslagen! Bedankt ;)

Edit: ik klik net op de shields link. Klopt het dat deze er geen moeite mee heeft als hij voor meerdere clients moet transcoden? (wij doen alles in max 720p)

[ Voor 12% gewijzigd door Chris van der G op 27-06-2016 12:39 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Balance
Qua processor kracht moet hij het in ieder geval aankunnen, aangezien hij 4k met 60fps kan decoden (18x zoveel pixels per seconden als 720p 30fps). Of de software het ondersteund weet ik niet, stel die vraag eens in het Shield topic.

• Chris van der G
Top, zal ik doen!

Zie net dat er 4x sata600 schijven in de lijst hierboven passen, misschien toch handig te overwegen alles lekker lokaal te houden! Vandaar dat ik denk dan toch met het samenstel systeempje te gaan.

[ Voor 85% gewijzigd door Chris van der G op 27-06-2016 14:12 ]

• Chris van der G
Blijkt dat je PMS nog niet kunt gebruiken op de shield? Zelfs al praten hun advertenties in het heden ipv toekomst?

• Balance
PMS zit in firmware 3.2, deze komt ergens in de komende week uit.

• Balance
Firmware 3.2 (met Plex Media Server) is nu verkrijgbaar door middel van een over-the-air update :).

En over je vraag over het transcoden:
Q: How many transcodes can SHIELD perform at the same time?
A: In general, a user can expect to be able to watch a 4K movie locally on SHIELD, transcode another movie to a mobile device (remote or at home), and Direct Play another movie to a 3rd device at home, all at the same time. This makes Plex Media Server on SHIELD a great mainstream server solution for a single family. As with all Plex Media Servers, performance will depend on your available network bandwidth and the bit-rate of the content that you are playing. Please note that while you can transcode at the same time as playing GeForce NOW games and most Android games, very graphics intensive games like Borderlands: TPS or Resident Evil 5 that require all of SHIELD’s available resources, will experience reduce frame rates when a transcode is being performed.

• Chris van der G
Balance schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Firmware 3.2 (met Plex Media Server) is nu verkrijgbaar door middel van een over-the-air update :).

En over je vraag over het transcoden:

[...]
Interesting.. Had het inderdaad al opgezocht! Dus dat zal zeker moeten lukken! Ben vandaag nog flink aan het googlen of ik zal moeten gaan voor de shield of htpc, voordeel van htpc is natuurlijk wel dat ik kan proberen alles lokaal te houden (hdd's). Op die manier kan ik couchpotato etc op mijn pc gebruiken, die wilt namelijk niet automatisch mijn big storage oppakken (via ip).

Het is een beetje kiezen en delen tussen plug&play no issue SHIELD en de vrijheid van een htpc |:( |:(

• Balance
Je kan gewoon een USB 3.0 harde schijf of zelfs een hele NAS aan je Shield / Netwerk hangen. Dan kan je alle terabytes van de wereld lokaal houden :).

• Chris van der G
Balance schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:30:
[...]

Je kan gewoon een USB 3.0 harde schijf of zelfs een hele NAS aan je Shield / Netwerk hangen. Dan kan je alle terabytes van de wereld lokaal houden :).
Momenteel hangt mijn big storage extern, dus vandaar. extern houden + het gemak van de shield, of hdd's kopen + htpc en de volledige vrijheid!

Mooi nog even tot 't eind van de week over piekeren, gelukkig kost het allebij even veel! (buiten de hdd's die ik dan voor de htpc zou moeten kopen) O-)

Pagina: 1