Sapphire R9 290 4 GB Fan speed to the max?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 21:13
Mijn fan speed staat idle ingesteld op 20%, echter der RPM's van de fans gaat onregelmatig en onverwachts naar max (4000 RPM) of sterk wisselend toerentalllen per seconde. Het gestuurde fan speed percentage is en blijft echter 20%.

Onder load en bij stijgende temperaturen gaat het gestuurde percentage wel netjes omhoog en volgt de fan rpm ook. Echter draaien de fans idle ongeveer 50% van de tijd full speed zonder aanleiding. Core temp is ca. 38 graden dan?!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste AMD driver: 16.6.1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
He minimum fan speed percentage hoger zetten (bv 50%) ergens gelezen dat soms bij hoge weerstand van 1 v/d fans de rpms ook maxed out gaan
de tips in dit vergelijkbare topic: AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren
Met DDU drivers verwijderd en laatste driver geinstalleerd.

Probleem lijkt steeds meer op te treden en pas sinds een update naar crimson edition voor het eerst te gebeuren, maar dat heb ik paar maanden geleden al gedaan.

Hierbij nog wat screenshots van GPU-Z om aan te geven wat ik precies bedoel:

Onregelmatig fan rpm en stabiel 20% uit de drivers
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rwrrlw.jpg

Minimum fanspeed op 50% gezet, met zelfde probleem:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2dm87sp.jpg

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Beste antwoord (via Kird03 op 22-05-2022 13:27)

Verwijderd

Lijkt wel een bug in 16.6.1 hier ook al iemand:
AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren

Alle reacties

• Croqy
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-01 11:35
Heb je een custom fan?
Wat in mij opkomt is dat misschien een van je vram blokjes slecht gekoeld wordt (aantal custom fans past standaard niet over alle vram) en daarom om extra koeling vraagt

• Kird03
Nee, heb gewoon een stock kaart, zonder aanpassingen, heb ook geen OC profielen etc, ben maar een casual gamer..

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
heb je de laatste crimson versie dan?

Verwijder ieder programma dat de fanspeed kan regelen en gebruik enkel crimson

• Kird03
Ja, gebruik de laatste versie van de crimson edition, en heb geen enkele andere software die iets met fan speeds doet... Heb ook AMD AI suite verwijderd, die doet niets volgens mij (is meer voor CPU) maar ook dat had geen effect.

Ik ga nu maar eens terug naar de pre-crimson driver, kijken of dat effect heeft...

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Lijkt wel een bug in 16.6.1 hier ook al iemand:
AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren

• Kird03
terug naar 15.11 (zonder Crimson) lijkt het probleem opgelost te hebben. Draait al een uur zonder RPM spikes. Iets te kort voor definitieve conclusie, maar het lijkt toch dat er in de Crimson drivers iets niet lekker zit (al dan niet in combinatie met iets anders)

Ik het trouwens al langer dan 16.6.1. Versies daarvoor trad het heel soms op, maar sinds update naar 16.6.1 (om te kijken of probleem weg zou zijn) is het alleen veel erger geworden..

Verwijderd

Kird03 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 19:52:
[...]

terug naar 15.11 (zonder Crimson) lijkt het probleem opgelost te hebben. Draait al een uur zonder RPM spikes. Iets te kort voor definitieve conclusie, maar het lijkt toch dat er in de Crimson drivers iets niet lekker zit (al dan niet in combinatie met iets anders)

Ik het trouwens al langer dan 16.6.1. Versies daarvoor trad het heel soms op, maar sinds update naar 16.6.1 (om te kijken of probleem weg zou zijn) is het alleen veel erger geworden..
Welke versie gebruik je dan? en zonder crimson? Hoe installeer je dat?

• Kird03
Cuzii, ik heb nu 15.11 geinstalleerd de laatste versie zonder Crimson (dus met catalyst control center)
Voor windows 10 hier te downloaden:
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064

Verwijderd

Kird03 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:34:
Cuzii, ik heb nu 15.11 geinstalleerd de laatste versie zonder Crimson (dus met catalyst control center)
Voor windows 10 hier te downloaden:
http://support.amd.com/en...?os=Windows%2010%20-%2064
Bedankt voor de link! _/-\o_

Dit werkt nu voor jou? Kan ik dit gewoon verwijderen via programma's en features en dan meteen opnieuw installeren? Of moet ik eerst opnieuw opstarten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2016 09:45 ]

• Kird03
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:45:
[...]

Bedankt voor de link! _/-\o_

Dit werkt nu voor jou? Kan ik dit gewoon verwijderen via programma's en features en dan meteen opnieuw installeren? Of moet ik eerst opnieuw opstarten?
Ik heb eerst gedeinstalleerd en daarna opnieuw opgestart en toen 15.11 geinstalleerd. Voor mij heeft dit het fan probleem opgelost vooralsnog.

Heb jij hetzelfde probleem??

Verwijderd

Kird03 schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:47:
[...]

Ik heb eerst gedeinstalleerd en daarna opnieuw opgestart en toen 15.11 geinstalleerd. Voor mij heeft dit het fan probleem opgelost vooralsnog.

Heb jij hetzelfde probleem??
Ja mijn fan draait altijd 5000 rpm, welke instellingen die ook heeft. Denk foutje in software. ga hem nu opnieuw opstarten en installeren. Hopelijk werkt dit ook voor mij.

Verwijderd

Helaas, ook dit werkt niet voor mij. Ik ben ten einde raad.
Pagina: 1