Mijn fan speed staat idle ingesteld op 20%, echter der RPM's van de fans gaat onregelmatig en onverwachts naar max (4000 RPM) of sterk wisselend toerentalllen per seconde. Het gestuurde fan speed percentage is en blijft echter 20%.
Onder load en bij stijgende temperaturen gaat het gestuurde percentage wel netjes omhoog en volgt de fan rpm ook. Echter draaien de fans idle ongeveer 50% van de tijd full speed zonder aanleiding. Core temp is ca. 38 graden dan?!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste AMD driver: 16.6.1
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
He minimum fan speed percentage hoger zetten (bv 50%) ergens gelezen dat soms bij hoge weerstand van 1 v/d fans de rpms ook maxed out gaan
de tips in dit vergelijkbare topic: AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren
Met DDU drivers verwijderd en laatste driver geinstalleerd.
Probleem lijkt steeds meer op te treden en pas sinds een update naar crimson edition voor het eerst te gebeuren, maar dat heb ik paar maanden geleden al gedaan.
Hierbij nog wat screenshots van GPU-Z om aan te geven wat ik precies bedoel:
Onregelmatig fan rpm en stabiel 20% uit de drivers

Minimum fanspeed op 50% gezet, met zelfde probleem:
Onder load en bij stijgende temperaturen gaat het gestuurde percentage wel netjes omhoog en volgt de fan rpm ook. Echter draaien de fans idle ongeveer 50% van de tijd full speed zonder aanleiding. Core temp is ca. 38 graden dan?!
Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste AMD driver: 16.6.1
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
He minimum fan speed percentage hoger zetten (bv 50%) ergens gelezen dat soms bij hoge weerstand van 1 v/d fans de rpms ook maxed out gaan
de tips in dit vergelijkbare topic: AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren
Met DDU drivers verwijderd en laatste driver geinstalleerd.
Probleem lijkt steeds meer op te treden en pas sinds een update naar crimson edition voor het eerst te gebeuren, maar dat heb ik paar maanden geleden al gedaan.
Hierbij nog wat screenshots van GPU-Z om aan te geven wat ik precies bedoel:
Onregelmatig fan rpm en stabiel 20% uit de drivers

Minimum fanspeed op 50% gezet, met zelfde probleem:
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW