AMD Radeon R9 290x Fan draait overuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb sinds kort een nieuwe videokaart gekocht namelijk de AMD Radeon R9 290x
Echter wil deze het niet goed doen, en draait nogal snel.

Ik heb via de radeon settings van alles geprobeerd, ik heb windows opnieuw geinstalleerd en alle drivers 200 keer opnieuw geinstalleerd, maar niks werkt.
De fan speed staat op 20-25, ik kan hem wel aanpassen maar dan gaat hij niet langzamer draaien.
De videokaart draait op 5000 RPM, wat ik niet kan veranderen. :(

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? :?

Screenshot van Graph terwijl ik Rust speel: Screenshot

Alvast bedankt! _/-\o_
-Nick O-)

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-06-2016 03:10)

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 00:36
Kijk eens even wat je profiel in MSI is. Het kan zijn dat afterburner het fanprofiel overschrijft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Welk merk? Als het de stock koeler is kan het best kloppen. Dan heb je namelijk een mooie stofzuiger binnengehaald ;)

Daarnaast, is hij 2ehands, hoe deinstaleer jij de drivers en hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En welke driver versie gebruik je precies? Ook zie ik op de achtergrond MSI Afterburner draaien, hoe staat die ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:11:
En welke driver versie gebruik je precies? Ook zie ik op de achtergrond MSI Afterburner draaien, hoe staat die ingesteld?
Radeon Software Version 16.6.1

Ja ik heb default instellingen voor MSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
robogeeka schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:10:
Welk merk? Als het de stock koeler is kan het best kloppen. Dan heb je namelijk een mooie stofzuiger binnengehaald ;)

Daarnaast, is hij 2ehands, hoe deinstaleer jij de drivers en hoe ziet de rest van je systeem eruit?
Hoe bedoel je welk merk? Ik heb met een DDU in safe mode alle drivers eraf gehaald, windows opnieuw geinstalleerd, en toen alle drivers geinstalleerd.
Neem aan dat dat voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
robogeeka schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:10:

5000 rpm bij 20-25% fanspeed klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:04:
[...]

5000 rpm bij 20-25% fanspeed klopt niet.
Klopt, en dat is dus een probleem wat ik niet verholpen krijg.
En ik weet niet wat ik hiermee moet aangezien ik daar niet veel verstand van heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 15:42:
[...]

Hoe bedoel je welk merk? Ik heb met een DDU in safe mode alle drivers eraf gehaald, windows opnieuw geinstalleerd, en toen alle drivers geinstalleerd.
Neem aan dat dat voldoende is.
Ja merk en type van de de kaart.
Als je kaart lijkt op deze -> https://cdn.wccftech.com/...s/2013/12/R9-290X-3_4.jpg dan is het een reference koeler en die waren erom berucht om luid te zijn. Hier is niks of weinig aan te doen.

Maak anders foto van jouw kaart dan zijn we zeker :P

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
azz_kikr schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:26:
[...]

Ja merk en type van de de kaart.
Als je kaart lijkt op deze -> https://cdn.wccftech.com/...s/2013/12/R9-290X-3_4.jpg dan is het een reference koeler en die waren erom berucht om luid te zijn. Hier is niks of weinig aan te doen.

Maak anders foto van jouw kaart dan zijn we zeker :P
Nogmaals het heeft niks met reference of een aftermarket koeler te maken. 5000rpm is 100% snelheid, maar zn fanspeed geeft maar 20-25% aan. Dat is een fout. Hij krijgt em niet van zn max af.

@TS Je moet niet de fanspeed op 20% target zetten. Want 80 graden en 20% fanspeed haalt die nooit onder load. Die target fanspeed mag je wel een stuk hoger gooien. rond de 60-70% eerder.

Target fanspeed = de fanspeed die je gaat gebruiken onder load, je wilt dat de kaart maar 80 graden word ook zie ik. Zet dat eens wat hoger. Als je dat niet doet dan moet je de target fanspeed nog hoger dan 70% zetten. 85 graden is netjes.

[ Voor 25% gewijzigd door legendareN op 25-06-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:38:
[...]

Nogmaals het heeft niks met reference of een aftermarket koeler te maken. 5000rpm is 100% snelheid, maar zn fanspeed geeft maar 20-25% aan. Dat is een fout. Hij krijgt em niet van zn max af.

@TS Je moet niet de fanspeed op 20% target zetten. Want 80 graden en 20% fanspeed haalt die nooit onder load. Die target fanspeed mag je wel een stuk hoger gooien. rond de 60-70% eerder.

Target fanspeed = de fanspeed die je gaat gebruiken onder load, je wilt dat de kaart maar 80 graden word ook zie ik. Zet dat eens wat hoger. Als je dat niet doet dan moet je de target fanspeed nog hoger dan 70% zetten. 85 graden is netjes.
Precies! Ik zal eens kijken of dit werkt. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Of het nou wel of niet werkt, je moet dat sws ff aanpassen :p ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik de settings in MSI veranderen of Radeon?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yamotek
Kijk eens even wat je profiel in MSI is. Het kan zijn dat afterburner het fanprofiel overschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• legendareN
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:50:
Moet ik de settings in MSI veranderen of Radeon?
In crimson op 70% oid zetten. En via Afterburner kan je hem op auto laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
legendareN schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:23:
[...]

In crimson op 70% oid zetten. En via Afterburner kan je hem op auto laten.
Heb ik gedaan maar veranderd niks.
Yamotek schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 16:54:
Zal ik nu even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!

Na het de-installeren van MSI, draaide de fan na 10 min niet meer zo hard en is hij zelfs stil nu.

Super bedankt voor de hulp!

EDIT:
Tijdens als ik Rust opstart/speel gaat de fan weer draaien en nadat ik het spel sluit blijft hij dit doen. Vaak helpt opnieuw opstarten om de snelheid weer te minderen, maar vaak ook niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 03:14 . Reden: wijzigingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 03:10:
Gelukt!

Na het de-installeren van MSI, draaide de fan na 10 min niet meer zo hard en is hij zelfs stil nu.

EDIT:
Tijdens als ik Rust opstart/speel gaat de fan weer draaien en nadat ik het spel sluit blijft hij dit doen. Vaak helpt opnieuw opstarten om de snelheid weer te minderen, maar vaak ook niet.
Hoe is de airflow in je kast? Als de warmte je kast moeilijk uit kan is het niet gek dat hij daarna nog blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Klinkt bekend, had hetzelfde met MSI AB, dit er af gegooid en alles geregeld via de drivers.

Max temp op 85 gezet en max fan speed op 80%. Ja het blijven luide koelers maar ik draai wel gewoon op 1000mhz @ 85 graden het valt me op dat die van jouw op 906 loopt in MSI AB? En dan heb ik er 2 in gebruik.

En om het niet te hoeven horen moet je een goede headset kopen :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 03:10:
Gelukt!

EDIT:
Mooi om te horen dat het gelukt is! En ja dit klopt, zodra de fan meer dan 40% gaat draaien dan begint het apparaat echt een lawaai te maken en dan duurt het ook even voordat de fan weer langzamer gaat draaien. Zelf heb ik dit opgelost door een AIO op de videokaart te zetten, alleen krijg ik nu de VRM temperaturen niet helemaal onder controle (deze gaan boven de 90C zitten, bij de stock koeler was dit veel lager). Maar de GPU zelf komt eigenlijk niet boven de 65C uit en alles is echt veel stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 26 juni 2016 @ 07:49:
[...]

Hoe is de airflow in je kast? Als de warmte je kast moeilijk uit kan is het niet gek dat hij daarna nog blijft draaien.
De Airflow in de kast is prima, er is veel ruimte om de lucht zijn vrije loop te laten, dus daar zal het niet aan liggen.
prutser001 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 08:12:
Klinkt bekend, had hetzelfde met MSI AB, dit er af gegooid en alles geregeld via de drivers.

Max temp op 85 gezet en max fan speed op 80%. Ja het blijven luide koelers maar ik draai wel gewoon op 1000mhz @ 85 graden het valt me op dat die van jouw op 906 loopt in MSI AB? En dan heb ik er 2 in gebruik.

En om het niet te hoeven horen moet je een goede headset kopen :P
Ja, die headset is ook heel handig haha. Ja ik denk echt dat het aan MSI ligt, zal eens kijken hoe jouw settings werken. In ieder geval het idee voor de headset neem ik zeker mee. _/-\o_
Yamotek schreef op zondag 26 juni 2016 @ 11:23:
[...]

Mooi om te horen dat het gelukt is! En ja dit klopt, zodra de fan meer dan 40% gaat draaien dan begint het apparaat echt een lawaai te maken en dan duurt het ook even voordat de fan weer langzamer gaat draaien. Zelf heb ik dit opgelost door een AIO op de videokaart te zetten, alleen krijg ik nu de VRM temperaturen niet helemaal onder controle (deze gaan boven de 90C zitten, bij de stock koeler was dit veel lager). Maar de GPU zelf komt eigenlijk niet boven de 65C uit en alles is echt veel stiller.
Dat zou ook een optie kunnen zijn. Bedankt voor de tip. Op dit moment draait hij soms hard en soms zacht, echt heel wazig. maar hopelijk komen we tot een oplossing. O-)

Screens van mijn settings!
Global Graphics
Global Overdrive

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamotek
Misschien is het ook een idee om frametarget control aan te zetten? Dat betekent dat het spel niet meer dan bijvoorbeeld 60 FPS gaat renderen wat weer warmte en dus lawaai kan schelen (zeker bij de oudere spellen waarbij er bijvoorbeeld 200 FPS gehaald kan worden kan dit flink wat schelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yamotek schreef op maandag 27 juni 2016 @ 09:24:
Misschien is het ook een idee om frametarget control aan te zetten? Dat betekent dat het spel niet meer dan bijvoorbeeld 60 FPS gaat renderen wat weer warmte en dus lawaai kan schelen (zeker bij de oudere spellen waarbij er bijvoorbeeld 200 FPS gehaald kan worden kan dit flink wat schelen).
Zou kunnen maar ook al doe ik geen spel, draait hij nog steeds te snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na even te hebben zitten denken zit het denk ik in de AMD software.
Elke keer als ik mijn computer aanzet draait hij niet hard, pas als ik inlog en hij alle programma´s gaat aanzetten gaat hij hard draaien en stopt dit niet.

Er zit ergens een fout of instellingen verkeerd bij mijn amd settings, ik weet niet wat ik hier mee moet.
Iemand die kan helpen?
Pagina: 1