Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Zoals iedereen wel weet is het vandaag de dag zeer moeilijk om via een modem via je provider (Proximus, Telenet, KPN,...) een degelijke WIFI dekking te hebben, en dit vooral in een nieuwe woning, mede door de strenge isolatie normen die jaar op jaar strenger worden. Mijn 'probleem' is dat ik in bepaalde delen van de woning een slecht, tot zelfs geen bereik heb. Natuurlijk komt dit mede door de sterkte of zwakte :P van hun uitgestuurde signaal, wat ik wil oplossen met de aankoop van een extra toestel. Bij mijn eerste zoektocht kwam ik uit bij Asus RT-AC5300.

Uit de specifieke technische notes komt naar voor dat men volgende snelheid kan halen:1000+2167+2167 Mbps, en dan nog eens rekening houdend dat deze als ik de diverse externe reviews, alsook gebruikersreviews lees een zeer sterk bereik heeft in elke grootte woning met een pak isolatie. ALLEEN, en dit is toch wel een belangrijk punt, dit toestel kost ongelofelijk veel geld: tussen de 420-500 euro..

Vandaag kwam ik dan via Kickstarter uit bij de Portal: Turbocharged WiFi. Een toestel dat in eerste instantie toch vergelijkbare prestaties neer zet, alleen kost deze slechts een derde van de prijs. Mijn vragen zijn dan ook:
  1. Wanneer jullie beide toestellen met elkaar vergelijken, wat valt jullie op?
  2. Is de meerkost voor de Asus RT-AC5300 te verantwoorden?
  3. Heeft er iemand reeds een vergelijkbare vergelijking gemaakt?
  4. Is hier een backer actief? Waarom dan jouw keuze om voor de Portal te gaan?

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je 500 Euro te verbranden hebt, daar kan je bijna 6 Archers voor neerhangen in je hele huis en dus overal een goede dekking realiseren. De kosten/prijzen die je nu noemt, vind ik persoonlijk bizar hoog en overdreven.

Dat gezegd; ik weet niet wat jij aan apparatuur allemaal wil aansluiten? Heb jij 14 laptops die allemaal tegelijk op 5GHz moeten downloaden? Waarom moet/wil je zogenaamd 2Gbps WiFi hebben; als je je eisen bijstelt naar 1.5Gbps tot 1.8Gbps, worden de kosten al aanzienlijk lager en dat 10% verschil, ga je echt niet merken.

Ook mis ik even, maar dat weet je zelf het beste, of jouw WiFi een probleem is op 2.4GHz of 5GHz of beide. Dan kan je wel 1 apparaat gaan ophangen/vervangen maar uiteindelijk heb je alsnog kan dat je met 500 Euro aan zendvermogen, elders in je huis alsnog maar 5Mbps downstream gaat realiseren.

Meten = weten en volgens mij zijn er voldoende apps te vinden die kunnen zien/detecteren hoe goed/slecht de ontvangst is en, gedeeltelijk, waarom.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Als ik het verhaal voor de portal zo lees gaat dat vooral over de DFC channels waar je dus alleen voor 5ghz wat aan hebt.... en de KPN accespoint van 50 euro.. gebruikt die dus ook (en zo zijn er nog wel meer routers die DFC voor 5ghz kunnen ondersteunen, maar de accespoint van KPN is momenteel de goedkoopste die het kan, en de resultaten zijn volgend de tweakers die er een hebben (er is wel een heel topic over onder netwerken) goed.

Kortom hoop bla bla, maar weinig nieuws zo te zien.

Daarnaast, Aangezien je toch met het maximaal toegestane vermogen blijft zitten, ben je al snel beter af met 1 of meer extra AP's in huis dan 1 hele dure. Veel provider verkopen die al (KPN bijvoorbeeld voor 50 euro (ook voor niet KPN klanten) of ziggo voor 59 euro (inclusief 15 meter kabel en 30 dagen bevalt het niet, geld terug).

Dat is vaak een betere en goedkopere oplossing dan een hele dure router. Daarnaast heb je ook alleen maar een accespoint nodig (tenzij je specifieke wensen hebt en weet wat je doet, dan is een router nuttig). Omdat de routers die de providers leveren prima zijn voor standaard gebruik (alleen het ingebouwde accespoint voor de WiFi is vaak wat minder). Bij veel providers kun je ook niet zomaar de router vervangen. Bij ziggo kan je het modem nog in bridge (laten) zetten, maar bij de meeste andere providers, zeker wanneer gecombineerd met IPTV, kan dit helemaal niet zomaar. En 2 routers in 1 netwerk is vaak een slecht idee. Nou kun je je dure router vaak wel als AP aansluiten, maar ja waarom dan zo veel betalen?

Kortom, ik zou er niet aan beginnen en gewoon een paar van KPN halen. Of als je echt een naadloos netwerk wil met meerdere Accespoints kun je voor dat geld ook nog Ubiquiti-apparatuur overwegen (zie het topic hierover voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nvidia schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:50:
Zoals iedereen wel weet is het vandaag de dag zeer moeilijk om via een modem via je provider (Proximus, Telenet, KPN,...) een degelijke WIFI dekking te hebben, en dit vooral in een nieuwe woning, mede door de strenge isolatie normen die jaar op jaar strenger worden. Mijn 'probleem' is dat ik in bepaalde delen van de woning een slecht, tot zelfs geen bereik heb. Natuurlijk komt dit mede door de sterkte of zwakte :P van hun uitgestuurde signaal, wat ik wil oplossen met de aankoop van een extra toestel.
Helaas. Nee. :o

Het signaal wat een WiFi AP uit mag zenden is in de 2.4GHz max 100mW EIRP, in 5GHz is dat 200mW EIRP (of > kanaal 100 1W EIRP als TPC geimplementeerd is). Je kunt er vanuit gaan dat verreweg de meeste apparaten, ook de goedkoopste prul, ook de door providers geleverde modemrouters dat bij benadering ook doen. Het verschil tussen low-end en high-end zit in ieder geval niet op dat vlak, het probleem zit daar niet en dus de oplossing ook niet...

Een denkbeeldig apparaat wat harder zendt is illegaal. En gaat niet noemenswaardig beter werken.

Het probleem is in Europa vrij simpel: bouwmaterialen en isolatie. Op de gebruikte frequenties zijn betonvloeren en -muren, tegels en alle isolatiematerialen met metaalfolielaag zo goed als ondoorzichtig zijn. Daardoor is een gemiddeld redelijk modern huis zelden met een enkele AP te dekken, zeker niet als die ene in de meterkast hangt. Vergelijk het maar met licht (per slot van rekening ook EM-straling). Hang een gloeilamp in de meterkast. Kun je nu boven in bed lezen? En als je je gloeilamp vervangt door een tien keer zo krachtige (maar nog steeds in de meterkast)? Nee he :z

Je moet dus zorgen voor meerdere AP's. Die hoeven helemaal niet zo spectaculair te zijn, zolang ze maar op de juiste plek hangen. Dat is trouwens ook 99% van de reden dat de oplossingen van providers niet zo denderend werken: omdat ze ook modem zijn en daarvoor dichtbij eerste aansluitpunt in huis moeten staan, staan ze meestal ofwel in de meterkast, danwel ergens achter de televisie tussen de kabels op de vloer. Dat zijn de slechtst denkbare plekken in huis voor WiFi. De meeste gateways van providers zijn tegenwoordig qua AP op het niveau van een los apparaat van zo'n EUR 75. Dat is meer dan goed genoeg voor een normale huissituatie - maar niet als je het dus wegstopt, en ook niet als je ondoordringbare barrieres in huis hebt.
Bij mijn eerste zoektocht kwam ik uit bij Asus RT-AC5300.

Uit de specifieke technische notes komt naar voor dat men volgende snelheid kan halen:1000+2167+2167 Mbps, en dan nog eens rekening houdend dat deze als ik de diverse externe reviews, alsook gebruikersreviews lees een zeer sterk bereik heeft in elke grootte woning met een pak isolatie. ALLEEN, en dit is toch wel een belangrijk punt, dit toestel kost ongelofelijk veel geld: tussen de 420-500 euro..
Inderdaad. Bovendien is het een totaal onzinnig apparaat voor jouw probleem. Dit is ontworpen met twee aannames:
1) je hebt zelf zeer veel verschillende WiFi apparaten
2) je grootste probleem met WiFi is dat je trage apparaten airtime (en dus bandbreedte) inpikken waardoor je snelle apparaten niet snel genoeg kunnen presteren.

Dat is niet jouw probleem, niet mijn probleem en eigenlijk van vrijwel niemand in Europa het probleem. Dit is alsof je een schroef met een hamer probeert aan te pakken: prima gereedschap maar niet juiste voor dit probleem. Enige meerwaarde die je hieruit gaat halen is 4x4 MiMo, dat is zinnig omdat het beter in staat is om reflecties op te vangen en dus het signaal 'om de hoek' te krijgen, bijvoorbeeld vanuit het trapgat. Maar die tweede 4x4 AP heb je niets aan. Voor jouw situatie zou een Asus AC87U of Netgear R7500 identieke prestaties neerzetten, sterker nog, met de R7500v2 zou al grootste deel van de winst van de AC5300 kunnen halen in drukke situaties voor een fractie van de prijs aangezien het MU-MIMO ondersteunt.

Maar...

Daarmee kijk je nog altijd naar een enkele AP en dat gaat zoals gezegd vrijwel zeker niet volledige dekking bieden. Je wilt meerdere AP's hebben die bedraad op de router (wat geen AP hoeft te zijn!) aangesloten zijn. Je haalt met twee competente maar eenvoudige AP's een veel betere dekking en veel betere performance dan met één monster.

Hierboven is de KPN AP al genoemd. Die wordt voor EUR 50 verkocht in NL. In BE (waar je als ik het goed lees vandaan komt) is er een nog betere optie: de Proximus WiFi Bridge. Enigszins onbegrijpelijkerwijs wordt het aangeboden als televisieproduct, maar het is gewoon een goede 5GHz 4x4 WiFi AP voor EUR 50. Een enkele biedt al vergelijkbare prestaties met de AC5300, maar voor de prijs van de AC5300 kun je er ruim 10 van kopen (want vanaf 2 stuks kosten ze EUR 40/stuk) 8)7

Zie hier voor meer info:
Proximus Wi-Fi Bridge/Technicolor TG234 (4x4 11ac, DFS, €40)

Mbt die reviews: bedenk dat bouwmaterialen in de US (grootste markt waarvoor dit soort zooi ontwikkeld wordt) anders zijn, luciferhouten huisjes zonder zinnige isolatie, en als ze het hebben over 'isolatie' is dat ook veel minder dan hier. Totaal ander omgeving voor WiFi. Je reviews komen daar waarschijnlijk vandaan.
Vandaag kwam ik dan via Kickstarter uit bij de Portal: Turbocharged WiFi. Een toestel dat in eerste instantie toch vergelijkbare prestaties neer zet, alleen kost deze slechts een derde van de prijs. Mijn vragen zijn dan ook:
  1. Wanneer jullie beide toestellen met elkaar vergelijken, wat valt jullie op?
  2. Is de meerkost voor de Asus RT-AC5300 te verantwoorden?
  3. Heeft er iemand reeds een vergelijkbare vergelijking gemaakt?
  4. Is hier een backer actief? Waarom dan jouw keuze om voor de Portal te gaan?
Die Portal is onzin :(

Het is een apparaat wat eigenlijk exact hetzelfde doet als de Proximus WiFi Bridge. Maar dan met heel veel blaat eromheen. En zelfs als je door de blaat heenprikt is het duidelijk weer een apparaat voor de US markt, waar interferentie een groot probleem is maar bouwmaterialen dat niet zijn. Hier in EU is het overkill voor de woonkamer maar heeft het geen meerwaarde tov een apparaat van EUR 40 zodra je boven zit :o

Oslik blyat! Oslik!