Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke chatclient. Idealiter, mijn wensen (eisenlijst WIP):
Van deze clients komt Skype tot dusver het beste naar voren, al vind ik de GUI (net zoals die van Hangouts) totaal niet overzichtelijk.
Liever zou ik iets als Trillian / Miranda IM / Pidgin zien qua interface, al moeten die het ook wel vaak van de plugins hebben.
Is het bovenstaande niet allemaal mogelijk met het XMPP protocol? Suggesties voor een fatsoenlijke client en/of plugins?
*edit*
Gevonden tot dusver:
- Voornamelijk goed te integreren in een Windows-omgeving, maar idealiter ook op Android en iOS te benaderen.
- Overzichtelijke interface, niet bloated.
- Eenvoudig (rich-)tekst data copy-pasten.
- Groeps-chat.
- Inline delen van afbeeldingen, filmpjes, .GIF afbeeldingen en geluidsbestanden met preview in de chat. (Iets als de screenshot op http://thenextweb.com/files/2011/08/trillian5-desktop.png komt in de buurt, enig idee welk protocol daarin gebruikt wordt?)
- mogelijkheid tot (P2P) file transfers van binaries, liefst ook via LAN wanneer de clients op hetzelfde netwerk zitten.
- Goed doorzoekbare (grep) berichten-geschiedenis, liefst zelfs cross-client (d.w.z. doorheen alle client-installaties cq op een centrale chatlogserver).
- Offline berichten.
- Gedeelde Whiteboard / screencast functie.
- Geen verplichte Facebook integratie.
- Wellicht met GPO beheersmogelijkheden
- Wellicht met video/spraak conferencing
- Wellicht met collaboratieve features (Remote Control, a la Teamviewer)
Van deze clients komt Skype tot dusver het beste naar voren, al vind ik de GUI (net zoals die van Hangouts) totaal niet overzichtelijk.
Liever zou ik iets als Trillian / Miranda IM / Pidgin zien qua interface, al moeten die het ook wel vaak van de plugins hebben.
Is het bovenstaande niet allemaal mogelijk met het XMPP protocol? Suggesties voor een fatsoenlijke client en/of plugins?
*edit*
Gevonden tot dusver:
- XMPP protocol via Gajim met HTTPUploadPlugin zou een implementatie kunnen zijn voor 'inline' plaatjes/bestanden. Zal vast niet werken met clipboard-data en drag& drop, maar it's something.

- Soortgelijk ook als plugin beschikbaar voor Pidgin, alleen niet voor Windows tot dusver.

- Wellicht is Kaiwa ook iets, maar niet kant-en-klaar en de weinige screenshots lijken wellicht te basic.
[ Voor 30% gewijzigd door letsa op 23-06-2016 11:56 . Reden: voortgang, zoekresultaten ]