Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

router aanschaffen 2.4 en 5ghz, wat is er mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jasper7878
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10 12:10
hallo,
vanwege slecht wifi bereik in mn tuin wil ik een goede router aanschaffen. en hier heb ik wat advies voor nodig.
huidige situatie:

standaard ziggo modem in de gang geplaatst met in de woonkamer een wifi repeater en aan de modem gekoppeld een TP link die via het stopcontact het signaal naar zolder zend (2.4ghz).
nu is het wifi singaal in de woonkamer prima. testje wijst uit dat ik tussen de 30 en 40 mb per sec haal. maar als ik dan 2 stappen in de tuin zet, is het signaal snel weg.
nu ben ik op zoek naar een krachtige router die het wifi signaal wel tot in de tuin kan brengen. Het liefst een die op 5ghz werkt, maar ik geloof dat mn repeater en tp-link alleen met 2.4ghz werken. zijn er routers die tegelijkertijd met deze 2 frequenties overweg kan?? alle advies is welkom.
gr
jasper

Alle reacties

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
Wat had je zelf al gevonden?

Deze vraag is hier al erg vaak gesteld dus mogelijk kun je met wat zoekwerk je antwoord wel vinden hier op het forum.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je al een router in je netwerk hebt is het niet handig om er nog eentje bij te plaatsen tenzij je het goed instelt. Daar zijn inderdaad al miljoenen topics over. Anders heb je aan een goed access point genoeg die bv een wirless bridge kan maken.

[ Voor 84% gewijzigd door RodeStabilo op 20-06-2016 08:08 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Anno 2016 bevatten de meeste routers al een dual band optie (2,4Ghz en 5Ghz).

Voordat je nog meer algemene antwoorden krijgt, is het verstandig om even te kijken bij de Pricewatch.
(klik)

Je kunt dan snel je budget instellen en zien welke apparaten je aanspreken.
Die informatie mis ik nu in je vraag. Zo kun je al een prima router hebben voor jouw doeleinde voor 100€.

Daarbij zie ik weinig rare zaken staan in je situatie. Ziggo modem - wifi repeater - Powerline (zolder)
Als je een goede router aanschaft dan kun je die denk ik het beste direct aan je Ziggo modem hangen waarbij je die laatste in bridge modus (laat) zetten. De andere apparaten kun je dan denk ik weg doen want die zijn dan overbodig. De nieuwe router verzorgt dan het Wifi netwerk en op het Ziggo modem kun je hem dan uitzetten. Uit ervaring weet ik dat het Wifi bereik van het kabelmodem bar weinig is. (ronduit slecht) Dat kun je dus beter overlaten aan je nieuwe router. Als het meezit heb je gelijk goed bereik in en om het hele huis

[ Voor 13% gewijzigd door Frostbite op 20-06-2016 08:09 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jasper7878 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 07:50:
hallo,
vanwege slecht wifi bereik in mn tuin wil ik een goede router aanschaffen. en hier heb ik wat advies voor nodig.
huidige situatie:

standaard ziggo modem in de gang geplaatst met in de woonkamer een wifi repeater en aan de modem gekoppeld een TP link die via het stopcontact het signaal naar zolder zend (2.4ghz).
nu is het wifi singaal in de woonkamer prima. testje wijst uit dat ik tussen de 30 en 40 mb per sec haal. maar als ik dan 2 stappen in de tuin zet, is het signaal snel weg.
nu ben ik op zoek naar een krachtige router die het wifi signaal wel tot in de tuin kan brengen. Het liefst een die op 5ghz werkt, maar ik geloof dat mn repeater en tp-link alleen met 2.4ghz werken. zijn er routers die tegelijkertijd met deze 2 frequenties overweg kan?? alle advies is welkom.
gr
jasper
Als je prima signaal hebt in de woonkamer, is je huidige modem/router niet het probleem. Je probleem zit in je muren en vloeren. Die blokkeren het signaal. Een sneller apparaat in de woonkamer neerzetten gaat daar niets aan veranderen :o

Je zult het signaal naar de andere kant van die muren en vloeren moeten brengen.

Wat mogelijk is, hoeveel moeite het kost en wat het moet kosten hangt af van je situatie. Geef dus eens wat uitgebreidere info:
- exact welke 'standaard ziggo modem' heb je? Ziggo heeft er door de jaren heen verschillende gehad die varieren van ronduit brak tot best goed.
- waar staat de modem in de woonkamer (voor- of achterzijde)
- aan welke kant zit je tuin waar je dekking wilt (voor- of achterzijde)
- waar hangt de repeater nu?
- hoe oud is het huis ongeveer?
- is er sprake van betonnen muren en/of vloeren?
- heb je HR++ glas?

Die repeater is per definitie een flutding. Je kunt dat beter door een (bedraad aangesloten) access point vervangen. Als je geen HR++ glas hebt, zou je met een goed geplaatste access point boven aan de tuinzijde van het huis wel eens in één klap het probleem kunnen verhelpen. Heb je een huis van de laatste paar jaar met A-label en HR++ glas overal, dan heb je een uitdaging en moet je waarschijnlijk een outdoor AP plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

• jasper7878
dank voor de huidige antwoorden.
ik had al wat topics doorgelezen maar werd nog niet echt wijzer omdat een ieder zn specifieke problemen had.
de modem cisco epc 2925 staat in de gang op +/- 2 m hoogte.
aansluitend op de gang zit mn woonkamer van ong 8 meter lang. de gehele achtergevel is een 3 delige HR++ glazen schuifpui. het lijkt er dus op dat het signal moeite heeft om hierdoorheen te komen. ook als ik een gedeelte van de pui open heb staan. de repeater hangt aan het einde van mn woonkamer, waar het signaal nog goed is, dus vlak voor de glazen pui.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
(jarig!)
Je zou naar een outdoor unifi kunnen kijken / zoeken

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=unifi

\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

https://www.ubnt.com/products/

[ Voor 8% gewijzigd door Dutch2007 op 20-06-2016 09:36 ]

Verwijderd

Je schuifpui is het probleem. Ik heb er ervaring mee. Drie stappen buiten met de pui open gaat nog wel, echter daarna valt alles compleet weg. Een sterkere router heeft daarom geen zin. Wel een AP buiten ophangen.

Ik heb een Ziggo AP onder de overkapping hangen, vlak achter de schuifpui. Ontvangst buiten is nu enkele tientallen meters.

Geef dus geen extra geld uit aan duurdere router, maar koop een degelijk AP voor buiten.

• jasper7878
ik heb deze repeater aangeschaft. kan ik die als ik die via een kabel bedraad naar de tuin leid gebruiken als AP ??

https://wifisignaalversterker.nl/

Verwijderd

op zich wel. Zorg wel dat als je hem gaat instellen dat je dat doet als een AP (access point). Want het is een router met alles in één kastje. Wel leuk.

En doe de kabel van je huidige router in de WAN poort van dat nieuwe ding. Sluit de PC aan op LAN, en ga daarna configureren.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Gezien je ziggo hebt, heb je toevallig een stopcontact buiten in de tuin? zo ja dan zou je deze PLC set kunnen proberen. Deze zend zowel 2.4 als 5 ghz wifi uit.
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/ (99 euro)

Steek de ene in huis in het stopcontact en sluit hem aan op je modem/router. De grotere met WiFi steek je op het moment dat je buiten bereik wilt in je buiten stop contact.

Vaak werkt dit voor buiten internet prima en voldoende. Het is makkelijk aan te sluiten zonder gedoe.

Bevalt het om wat voor reden toch niet? stuur hem dan binnen 30 dagen retour aan ziggo en je krijgt je geld terug (wat je dan kan gebruiken voor een alternatief, waarbij je dan waarschijnlijk niet aan kabels trekken gaat ontkomen).

Verwacht geen maximale snelheid via zo'n set, maar prima om gewoon in de tuin te kunnen internetten, youtube streamen enz. Hoe goet het precies gaat werken hangt af van je electriciteits kabels en apparatuur, maar vandaar dat je het zo mooi kan proberen. Nogmaals werkt het niet (goed genoeg)? --> retour ziggo en zoeken naar een alternatief.
Pagina: 1