Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik wil weten wat mijn zonneboiler mij aan gasverbruik bespaart.
Het is namelijk zo dat ik tijdens het douchen altijd gas verbruik, terwijl mijn zonneboiler warm genoeg is om ook direct het warme water te kunnen leveren zonder bijverwarmen. Ik vermoed daarom dat er iets niet goed werkt of ingesteld is.

In de afgelopen 5 dagen heb ik al een aantal metingen verricht en deze in een Excelbestand gezet:
http://expirebox.com/down...77407a32b7495e710da5.html

- De metingen zijn 's morgens gedaan direct voor, en direct na mijn douchebeurt.
- De cv-ketel is een Agpo Econpact 3 225c, en de zonneboiler is een Aquasol 3 (90 liter).
- De cv-ketel staat op economy-stand, zodat alleen dan water wordt verwarmt.
- Met deze temperaturen worden de radiatoren niet verwarmt dus heeft dat geen invloed op de metingen. :)
- Tot zover ik zie zijn beide apparaten correct aangesloten. Van de zonneboiler gaat het naar de cv-ketel, en vanuit daar door een mengventiel (met koud water) naar de warmwaterkraan.

Natuurlijk zijn 5 metingen erg weinig om iets te concluderen, maar ik krijg mijn Excelbestand niet kloppend. Ik verwacht namelijk dat ik een constante douchetemperatuur heb, maar er zit nogal een groot verschil tussen de verwachte en de werkelijke waarde (regel 25).

Zie ik nog variabelen over het hoofd of zijn mijn berekeningen niet correct?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:42
Op welke temperatuur staat de CV ketel ingesteld? Als ik je Excel goed interpreteer dan is dat 80 graden? Dat is natuurlijk veel te warm en als dat het geval is haal je daarmee de efficientie van je systeem compleet onderuit.

Alle keren de kraan exact even lang open gehad op dezelfde stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:16
Het water uit je zonneboiler wordt verwarmd door cv tot 80 graden. Dit kost gas. Gebruikelijk is om warm tapwater te verwarmen tot 60 of 65 graden. Maar op basis van je gegevens is je boiler ook nog niet op die temperatuur dus het bijverwarmen tot bijvoorbeeld 60 graden kost ook gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Moet het ook niet zo zijn dat je eerst naar het mengventiel gaat en dan door de cv?
Dan blijft de cv langer uit, wel zaak dat je de cv tapwater temperatuur iets lager in stelt dan het mengventiel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Nee, de zonneboiler moet naar de ketel en dan naar het mengventiel. Hierbij is het belangerijk dat je ketel het NZ label heeft (naverwarmen zonneboiler).
Doordat de ketel een minimaal vermogen heeft kan het zijn dat hij gaat pendelen op je warmwater als hij bijvoorbeeld maar 8 graden moet naverwarmen. Doordat het mengventiel na je ketel zit, merk je daar niks van.

Zet die Agpo eerst maar op 60 a 65 graden warmwater temperatuur en doe dan je metingen. Je zal zien dat het gasverbuik daalt.
Mocht je nog steeds heel heet water hebben, controleer je instelling van je mengventiel.
Mocht je ketel nog 75 graden uitspugen, dan zou de warmwatersensor(cq retourtempsenser, rare agpo's :9 ) slecht kunnen zijn waardoor de ketel blijft stoken.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok duidelijk, ik vroeg me dit namelijk af omdat ik ook een boiler voor de ketel ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:07
Rol-Co schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:00:
Ok duidelijk, ik vroeg me dit namelijk af omdat ik ook een boiler voor de ketel ga zetten.
Volgens mij wordt het mengventiel wel voor de cv ketel geplaatst, http://www.groene-energie...sche-mengkraan-bypass.htm lLijkt me ook beter voor je ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door drielp op 18-06-2016 15:15 . Reden: vekeerde link ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Oilman schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:58:
Op welke temperatuur staat de CV ketel ingesteld? Als ik je Excel goed interpreteer dan is dat 80 graden?
De tapwatertemperatuur is ingesteld op 58 graden Celsius. (Instelling 2 van het gebruikersmenu.)

Dit klopt inderdaad niet met wat ik na het douchen aflees van de CV. Zou de temperatuur omhoog gaan zodra ik de kraan dichtdraai, en de warmte nog die nog in de CV zit nog steeds wordt afgegeven aan het tapwater?
Alle keren de kraan exact even lang open gehad op dezelfde stand?
Ik heb de kraan wel altijd in de zelfde stand open gehad, maar de ene keer douche ik iets langer dan de andere keer.

Ik heb zojuist gemeten, en als ik het warme water van mijn douche volledig opendraai, levert hij (volgens de CV-ketel) 3,9 liter per minuut. Als ik dat doorreken met mijn meetwaarden, komt het wel overeen dat ik zo'n 8 tot 10 minuten onder de douche sta.

Dit is trouwens de handleiding van mijn CV: http://www.ferroli.nl/sta...eiding_econpact_225c_.pdf
Op pagina 19 hiervan (hoofdstuk 9.5) staat hoe de zonneboiler en het mengventiel aangesloten moet worden, en volgens mij zit dat bij mij ook zo aangesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:22:
[...]

Volgens mij wordt het mengventiel wel voor de cv ketel geplaatst, https://www.rvo.nl/sites/...e%20Meter_A4_Brochure.pdf
Lijkt me ook beter voor je ketel.
In de installatie manual van de remeha tzerra zie ik ook dat het mengventiel na de cv komt, dus dat lijkt wel goed te zijn.
Wel raar, net wat je zegt kan je beter een lage temperatuur door de ketel sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Dat maakt dus niet uit als je ketel een NZ label heeft, dan mag je zelfs tot 90 a 95 graden warmwater invoeren.
Heeft hij dat niet, dan zou je hem voor de ketel kunnen doen, alleen heb je een grote kans dat de ketel in een maximale temperatuurstoring gaat.

Ben je niet in de war met een omschakelventiel?
Dit wordt vaak bij warmtepompen geplaatst. Indien de watertemperatuur te ver zakt, schakelt hij om naar een 2e warmwaterapparaat (geiser bijvoorbeeld) die geen NZ-label heeft ;)

Agpo schiet inderdaad door na het dichtdraaien van de warmwaterkraan. Dat komt omdat agpo geen warmwatersensor heeft maar regelt op de retoursensor van de cv.

[ Voor 44% gewijzigd door DJKroon op 18-06-2016 19:20 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DJKroon schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 18:41:
Dat maakt dus niet uit als je ketel een NZ label heeft, dan mag je zelfs tot 90 a 95 graden warmwater invoeren.
Heeft hij dat niet, dan zou je hem voor de ketel kunnen doen, alleen heb je een grote kans dat de ketel in een maximale temperatuurstoring gaat.

Ben je niet in de war met een omschakelventiel?
Dit wordt vaak bij warmtepompen geplaatst. Indien de watertemperatuur te ver zakt, schakelt hij om naar een 2e warmwaterapparaat (geiser bijvoorbeeld) die geen NZ-label heeft ;)
Was dit voor mij?
Nee niet in de war, ik heb ook geen zonneboiler maar gebruik gewoon een e-boiler en ga dat binnenkort installeren samen met de cv ketel die als geiser/naverwarmer gaat fungeren.
Ik was alleen nog aan het brainstormen over het mengventiel voor of na de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Onbekend schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 13:31:
[...]
Dit is trouwens de handleiding van mijn CV: http://www.ferroli.nl/sta...eiding_econpact_225c_.pdf
Op pagina 19 hiervan (hoofdstuk 9.5) staat hoe de zonneboiler en het mengventiel aangesloten moet worden, en volgens mij zit dat bij mij ook zo aangesloten. :)
Wat zit er tussen klem 5 en 6 van jouw ketel?
Daar kan een thermostaat tussen die de ketel koest houdt als de boiler warm is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ik had/heb iets soortgelijks. Zonneboiler geinstallerd, mengventiel na de zonneboiler voor de CV ketel en als het water iets onder de ingestelde tapwater temperatuur is, schakelt de CV ketel aan, meestal maar heel kort, echter met als gevolg dat ik ook temperaturen heb gemeten van 78-80 graden.

Ik heb tegenwoordig de tapwater temperatuur op 50 graden staan (zonneboiler met hygienespiraal) en tja als het onder de 50 graden komt, warmt de CV ketel het nog steeds even na, alleen worden de temperaturen een stuk lager. Dan gaat het meer richting de 65 graden.

Een CV ketel kan natuurlijk ook niet tot op de graad nauwkeurig naverwarmen, daarvoor is het minimale ketelvermogen te groot voor tapwatergebruik.

Mijn ketel is van Intergas, en ook Intergas adviseert juist een mengventiel na de CV ketel om temperatuurschommelingen te voorkomen.

Mijn zonneboiler installateur adviseert juist het tegenovergestelde, en heeft dus een mengventiel geinstallerd na de boiler, wat ik zelf ook liever heb. Zo bescherm je tenminste ook je ketel voor eventuele te hoge temperaturen van het water. (Intergas gaat tot 85 graden in hun documentatie, mijn boiler kan water tot 95 graden hebben).

Mooiste zou zijn nog een mengventiel na de CV ketel, dan heb je geen temperatuurschommelingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Rol-Co schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:45:
[...]

Was dit voor mij?
Nee niet in de war, ik heb ook geen zonneboiler maar gebruik gewoon een e-boiler en ga dat binnenkort installeren samen met de cv ketel die als geiser/naverwarmer gaat fungeren.
Ik was alleen nog aan het brainstormen over het mengventiel voor of na de cv.
Nee was een reactie op drielp. Heb hem wel kunnen qoute, was wel zo netjes.
Ik zou hem na de ketel doen om temperatuur schommelingen tegen te gaan. Maar als het goed is moet er in de handleiding van je ketel beschreven staan hoe het moet.
Rhaelak schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:51:
Ik had/heb iets soortgelijks. Zonneboiler geinstallerd, mengventiel na de zonneboiler voor de CV ketel en als het water iets onder de ingestelde tapwater temperatuur is, schakelt de CV ketel aan, meestal maar heel kort, echter met als gevolg dat ik ook temperaturen heb gemeten van 78-80 graden.

Ik heb tegenwoordig de tapwater temperatuur op 50 graden staan (zonneboiler met hygienespiraal) en tja als het onder de 50 graden komt, warmt de CV ketel het nog steeds even na, alleen worden de temperaturen een stuk lager. Dan gaat het meer richting de 65 graden.

Een CV ketel kan natuurlijk ook niet tot op de graad nauwkeurig naverwarmen, daarvoor is het minimale ketelvermogen te groot voor tapwatergebruik.

Mijn ketel is van Intergas, en ook Intergas adviseert juist een mengventiel na de CV ketel om temperatuurschommelingen te voorkomen.

Mijn zonneboiler installateur adviseert juist het tegenovergestelde, en heeft dus een mengventiel geinstallerd na de boiler, wat ik zelf ook liever heb. Zo bescherm je tenminste ook je ketel voor eventuele te hoge temperaturen van het water. (Intergas gaat tot 85 graden in hun documentatie, mijn boiler kan water tot 95 graden hebben).

Mooiste zou zijn nog een mengventiel na de CV ketel, dan heb je geen temperatuurschommelingen meer.
toon volledige bericht
Dat is voor mij een reden om hem na je ketel te doen. Die temperatuurschommelingen kunnen best onverwachts komen als je een mengkraan hebt. Mocht je kinderen hebben dan kunnen die zich goed verbranden.
Daarbij is de Intergas een klomp aluminium die best wel even 95 graden kan hebben.

[ Voor 57% gewijzigd door DJKroon op 18-06-2016 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
DJKroon schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:58:
[...]

Nee was een reactie op drielp. Heb hem wel kunnen qoute, was wel zo netjes.
Ik zou hem na de ketel doen om temperatuur schommelingen tegen te gaan. Maar als het goed is moet er in de handleiding van je ketel beschreven staan hoe het moet.

[...]

Dat is voor mij een reden om hem na je ketel te doen. Die temperatuurschommelingen kunnen best onverwachts komen als je een mengkraan hebt. Mocht je kinderen hebben dan kunnen die zich goed verbranden.
Daarbij is de Intergas een klomp aluminium die best wel even 95 graden kan hebben.
Ik ben ook van plan om met het onderhoud aan de CV ketel in het najaar gelijk een mengventiel te laten plaatsen na de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 19:50:
[...]

Wat zit er tussen klem 5 en 6 van jouw ketel?
Daar kan een thermostaat tussen die de ketel koest houdt als de boiler warm is.
Daartussen zit een doorverbinding. Dus schijnbaar kan je hiermee de brander "blokkeren" door deze automatisch open te laten bij een hoge zonneboilertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Precies :)
Zoals je zelf zei: pagina 19 van de handleiding (rechtsonder).
3. Zonneboiler zonder brandervoorwaarde thermostaat
3 - 4 Doorverbinden
5 - 6 Plaats op de leiding tussen de zonneboiler en het combi-
toestel een externe brandervoorwaardethermostaat,
afgesteld op 58o
C. Plaats deze thermostaat direct bij de
warmwateruitlaat van de zonneboiler.
Volgens mij zou zoiets kunnen werken:
http://www.dx.com/p/xghf-...k-12v-369201#.V2Wkb-6xXqA

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 18-06-2016 21:45 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08 17:24
Onbekend schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:00:
[...]

Daartussen zit een doorverbinding. Dus schijnbaar kan je hiermee de brander "blokkeren" door deze automatisch open te laten bij een hoge zonneboilertemperatuur?
oke ik ga er even van uit dat je goed naar Proton_ hebt geluisterd en dat probleempje op die manier oplost. ;)

dan kun je daar na nog een stapje verder gaan, want de ketel registreert nu zoizo of hij aan moet of niet.

plaats een meng kraan tussen de ketel en de boiler. b.v:
http://www.groene-energie...-duco-22mm-knelkopp-.html
(je hebt er al 1 dus die is misschien wel te hergebruiken. :? )

nu kun je als eerste:
als water in de boiler warmer is als b.v. 55 graden, het water vast voor mengen en gaat de warmte in je boiler langer mee en heb je minder kans dat je ooit te heet water uit een kraan kunt krijgen.
de ketel registreert voor de meng kraan of hij aan of uit moet blijven. ;)
deze stap is eigenlijk nooit heel onverstandig om te doen.
er is een kans dat het water in de boiler boven de 70 graden komt als je een paar weken op vakantie bent geweest, en dan kun je per ongeluk brandwonden op lopen als je niet oplet en warm water pakt.
(niet alle zonneboilers worden altijd even heet, dus niet altijd een probleem.
meeste mensen registreren pijn als water boven de 60 graden is, en boven de 65 graden beginnen de eerste 1ste graad brand wonden te ontstaan. )

maar nog een stapje verder:
haal de doorstroom beveiliging uit de CV ketel.
en plaats die voor de meng kraan in het syteem. (of nog beter voor de boiler, dan word die ook niet warm en gaat hij langer mee.)
(de meng kraan kan zelfs als het moet lager gezet worden als 55 graden. ;) )
is de boiler dan warmer als 55 graden dan komt er sneller of meer warm water door de leidingen heen als de ketel normaal kan leveren.
dus uit sommige kranen in het huis kun je dan meer en sneller water tappen.
je kunt dus het bad sneller vullen of sneller warm water in de keuken etc etc....

(wel oppassen als je dit gaat doen.
1. als water warm word zet het uit, hier voor zijn er vaak beveiligingen in het systeem gebouwd.
door de extra kraan heb je misschien een extra beveiliging nodig!!!!
2. en niet ieder tap punt kan altijd even goed met verschillende aanvoer temperaturen over weg.
b.v. een bad vullen met warme zonneboiler en handmatige meng kraan:
in het begin is de zonneboiler nog warm, en stel je de handmatige meng kraan op de menging in van 55graden aanvoer, maar op een gegeven moment is die te koud en komt de CV ketel er bij en is de aanvoer temperatuur weer 65graden en staat de meng kraan dus fout met een te heet bad als gevolg.
allemaal oplosbaar maar afhankelijk van de situatie.
(bij het verbouwen van de badkamer heb ik er voor gezorgd dat ik 3 verschillende warm water circuits heb.
zodat ik het anders kan oplossen per keuken/bad/douche. )

als je dit wil gaan doen, en je hebt er niet veel verstand van, laat het uitvoeren door een goede installateur.
maar dan wel een goede installateur die hier verstand van heeft, helaas zijn niet alle loodgieters hier verstandig genoeg voor. :-(
het gaat dan vooral over de inlaatcombinatie en zijn lokatie. ;) )

edit:
voordat iemand begint te mouwen over de 55graden.
nee die is niet voor legionella bescherming, maar voor het beschermen van de cv ketel.
mocht die per ongeluk aan gaan omdat er iets niet werkt, dan kan die nog veilig zijn warmte afgeven en gaat er niks kapot. ;)
en boven de 50 graden vermeerdert legionella zich toch niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 19-06-2016 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
@Proton_:
Goed idee, ik heb deze meteen besteld.

Ik gebruik gemiddeld 0,133 m3 gas per douchebeurt, dus stel dat ik 180 dagen per jaar alleen de zonneboiler hoef te gebruiken, scheelt dat 0,133 * 180 * 0,59 = € 14,-- per jaar. Dat is niet veel, maar toch wel het idee dat je iets bespaart. :)

Voor extra info:
In mijn keuken heb ik een kleine elektrische boiler. Het kostte namelijk ruim een minuut voordat ik warm water kreeg omdat de leidingen naar mijn keuken zo lang zijn. Dus die ketel stond dus bij elk warmwater-gebruik een minuut lang voor niks te stoken.
Een badkuip heb ik wel, maar die gebruik ik bijna nooit. Dus daar hoef ik niet echt rekening mee te houden.

@migjes:
Het voordeel om de mengkraan voor i.p.v. achter de ketel te zetten zie ik niet zo snel. De warmwaterstroom uit de boiler wordt toch beperkt door de mengkraan, en of deze voor of achter de cv-ketel zit maakt dan toch niet zoveel uit? Dus het niet-gebruikte warm water blijft dan toch in de boiler zitten?

Verder vind ik de huidige snelheid van het tapwater prima. Dat komt o.a. doordat ik in de keuken een aparte boiler heb staan.
Dus ik hoef die begrenzing niet per se weg te halen.

In principe zie ik voor mijzelf verder geen belemmering om iets aan te passen aan de leidingen. Pijpen snijden, buigen en knelkoppelingen zijn geen probleem, maar met hardsolderen heb ik geen ervaring. Het grootste probleem is dat het aardig wat tijd kost om iets aan het leidingwerk aan te passen en uiteindelijk in de praktijk goed te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Onbekend schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:05:
@migjes:
Het voordeel om de mengkraan voor i.p.v. achter de ketel te zetten zie ik niet zo snel. De warmwaterstroom uit de boiler wordt toch beperkt door de mengkraan, en of deze voor of achter de cv-ketel zit maakt dan toch niet zoveel uit? Dus het niet-gebruikte warm water blijft dan toch in de boiler zitten?

Verder vind ik de huidige snelheid van het tapwater prima. Dat komt o.a. doordat ik in de keuken een aparte boiler heb staan.
Dus ik hoef die begrenzing niet per se weg te halen.

In principe zie ik voor mijzelf verder geen belemmering om iets aan te passen aan de leidingen. Pijpen snijden, buigen en knelkoppelingen zijn geen probleem, maar met hardsolderen heb ik geen ervaring. Het grootste probleem is dat het aardig wat tijd kost om iets aan het leidingwerk aan te passen en uiteindelijk in de praktijk goed te testen. :)
het maakt ook niet uit of je hem voor of achter de ketel hebt hangen. ;)
alleen de mengkraan is niet de beperking van het gehelen systeem.
de beperking zit (meestal) in de CV ketel zelf (ongeveer 6l/m voor cw3 en 7,5l/m voor cw4 op 60 graden.)

hang je de mengkraan voor de ketel, dan kun je hem ook gebruiken als extra veiligheid voor de ketel.
je kunt hem dan instellen op b.v. 55 graden en dan de ketel op 65 graden.
dat is voldoende voor legionella en als per ongeluk de ketel toch aan gaat heeft die ook nog genoeg ruimte om niet in een gevaren zone te komen, maar verder maakt het niet uit of hij voor of na hangt.
(behalve dan voor de beperking van de doorstroom in de ketel.
dat kan voordelig zijn of nadelig.)

als het moet kun je alles met knel koppelingen doen, geen probleem.
het probleem is dat als water warm word het uitzet, en daar heb je in sommige gevallen een beveiliging voor nodig, en die is wat lastiger te vertellen of je die nodig hebt.

het verplaatsen van de doorstroom beveiliging uit de ketel naar voor de boiler, geeft alleen maar meer water als je boiler heet genoeg is. (b.v. boven de 50 graden)
mijn douche kop kan een variabele hoeveelheid aan, dus ik kan gewoon luxer douchen als ik extra veel warmte heb.
ik kan ook overschakelen tussen een regen douche(max 17l/m) of een spaar douche(max 6l/m). (met of zonder zij douches.(9l/m))
spaar douche voor de winter, regen douche voor de zomer etc...
het hoeft niet maar het kan wel. ;)

edit:
als ik alles vol aan heb staan trekt het afvoerputje het niet >:)
die doet max een 27l/m maar met een beetje vervuiling word dat snel minder. :-(
(haar in het putje. b.v.)

edit2:
ben nu bezig met voorbereidingen om er een warmtepompboiler van 50liter tussen te zetten.
het gehele jaar door een 50liter van 50 graden extra.
maar ben er nog niet uit hoe ik het precies ga doen.
misschien wel geheel zonder gas douche/badderen. :?

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 21-06-2016 12:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Ik heb wat extra data verzameld:
http://expirebox.com/down...3e62b56c30322ae25716.html
Ik zoek namelijk nog steeds wat ik fout doe in de Excel-sheet.

Afgelopen maandag heb ik een korte douche van bijna 60 liter water genomen, en de zonneboiler stond op 66 graden. De ketel heeft daarom maar 74 liter gas gebruikt, maar nu lijkt het er op dat het rendement van de ketel erg laag was. (Het gaat mij niet om die 5 cent aan gas, maar meer waar dat rendementsverschil vandaan komt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 13:39

Jack

MHz Matters

Omdat het benodigde naverwarm-vermogen voor de ketel onder het minimale vermogen van de ketel kwam waardoor deze ging pendelen wellicht?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Als er iemand belang heeft bij data over een zonneboiler. Ik heb vanaf het begin ( 2008 ) data van mijn zonneboiler. Eerst alleen per dag maar na een nieuwe controller ook informatie per minuut nauwkeurig.

Heb ook data Zonneboiler tegenover doucheWTW, het effect van je huis ook verwarmen met een boilervat etc etc etc.

* mkleinman heeft wat met cijfertjes :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. :) De berekening zal ik daardoor dus ook nooit kloppend kunnen krijgen.
Maar de temperatuursensor is besteld, dus zodra die binnen is zal ik die er tussen zetten.

Een doucheWTW zit er voorlopig nog niet in. Eerst ben ik aan het uitzoeken waar ik relatief eenvoudig op energiekosten kan besparen zonder er veel comfort op in te leveren. (Er zijn ook nog wat andere puntjes. Afgelopen winter vond ik dat bijvoorbeeld mijn radiatoren ook niet echt goed warmte afleveren, terwijl de ketel op 85 graden stond. Maar dat kunnen we pas vanaf begin oktober weer meten. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:07
Onbekend schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 23:22:

Een doucheWTW zit er voorlopig nog niet in. Eerst ben ik aan het uitzoeken waar ik relatief eenvoudig op energiekosten kan besparen zonder er veel comfort op in te leveren. (Er zijn ook nog wat andere puntjes. Afgelopen winter vond ik dat bijvoorbeeld mijn radiatoren ook niet echt goed warmte afleveren, terwijl de ketel op 85 graden stond. Maar dat kunnen we pas vanaf begin oktober weer meten. :) )
Een DWTW werkt vrij goed mbt besparen op gas. Maar werkt ook prima icm een zonneboiler. Ik zou de DWTW niet zomaar afschrijven.
Radiatoren op 85 graden is al flink hoog, al gedacht aan geforceerde convectie mbv fannetjes? (voor beide onderwerpen is een topic op dit forum)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. :) De berekening zal ik daardoor dus ook nooit kloppend kunnen krijgen.
Maar de temperatuursensor is besteld, dus zodra die binnen is zal ik die er tussen zetten.

snel die temperatuursensor er tussen zetten, die ketel loop behoorlijk te pendelen en dat is niet effectief. ;)

maar ook met temperatuursensor ben ik bang dat je problemen blijft houden.
(een beetje afhankelijk van de temperaturen die je gaat wensen.)

als ik in mijn ketel <45 graden water in laat lopen komt er perfect een 60 graden water uit.
met een +/-50graden word het een 62 graden.
mijn ketel wil minimaal een graad of 10 tot 15 bij verwarmen, minder kan hij niet zonder te pendelen. :-(
dit doet hij dan op zijn +/- laagste modulatie stand.
vandaar dat ik nu bij >50 graden boiler de cv laat stoppen met verwarmen, en de cv naar de 65 graden laat verwarmen als het lager is.

(mocht je het probleem niet met de temperatuursensor opgelost krijgen.
waar ik wel bang voor ben.
stop er niet te veel geld in, maar koop gewoon een elektrische boiler of een elektrisch verwarmings-element voor in de zonneboiler. is gewoon snel goedkoper als vervangen van de gas ketel, gewoon extra pv op dak en het is ook leuk.)

een doucheWTW is geniaal, wat baal ik er van dat het niet kan in mijn huis. :-(

edit:
even naar boven gelopen voor een preciezere check.
mijn sensor staat op >50graden dan stoppen met bij verwarmen, maar de sensor zit niet helemaal op de juiste plek en dat scheelt een graad of 3 voor dat het water stroomt.
dus als de boiler >53graden is dan gaat de ketel geheel uit.
sorry voor de onduidelijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 22-06-2016 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

oke had even tijd om alles eens een keer goed te lezen en uit te zoeken.

heb ik het goed dat het deze ketel is?
www.ferroli.nl/static/dow...iding_econpact_3___4_.pdf
dat is een ketel die minimaal 7,5kW doet. (dat is 50% meer als die van mij. dat is dus veel als je vergelijkt met moderne ketels, die doen minimaal +/- 5kW.)

gebruik je de zonneboiler met die ketel, en gebruik je een water besparende douche kop?
dan kom je wel erg op de grens en verklaart het wel een heel stuk van je cijfers.

stel je douchekop gebruikt maar 5l/m, als je dan 76 graden hebt bij wat jij noemt "Eindtemp. CV"
dan meng je het water 2x aan met koud om een lekkere temperatuur te hebben.
maar dan gaat er ook maar 2,5l/m door de CV heen en dan met minimaal 7,5kW vermogen.
dit kan wel eens verklaren waarom jij zulke hoge temperaturen krijgt in de CV.
(dit los je niet op met de temperatuursensor, helaas, maar je maakt het er wel beter mee.)

hoe te testen of het ook zo is:
pak een ander warm water tap punt waar van je weet dat hij niet begrenst is. (of gebruik de douch met alleen maar warm water. hoe warmer hoe beter.)
word je "Eindtemp. CV" dan ook zo hoog?
is hij dan niet zo hoog dan weet je dat je te weinig doorstroming hebt in de douche. ;)
(wel even een langere tijd door laten lopen, in het begin gaat je ketel zoizo op vol vermogen, het normaliseert na een minuutje wel.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-06-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 21:39:
Precies :)
Zoals je zelf zei: pagina 19 van de handleiding (rechtsonder).

[...]

Volgens mij zou zoiets kunnen werken:
http://www.dx.com/p/xghf-...k-12v-369201#.V2Wkb-6xXqA
De thermostaatjes (3st) uit China zijn binnen, en ik heb er nu eentje geïnstalleerd.
Net een paar testjes gedaan, en het lijkt te werken zoals verwacht. Ik zal dit eventjes een weekje in de praktijk testen. :)

Echte testjes met de cv-installatie kan ik eigenlijk pas eind september doen wanneer de temperatuur begint te dalen.

Pagina: 1