PC build verfijnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-09-2024
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc en wil deze graag zelf samenstellen. Ik ben zelf van plan om dit bij Alternate te doen aangezien ik hier in het verleden goede ervaringen mee heb gehad.

Mijn budget:
€1800 incl. verzendkosten, assemblage etc

Ik dacht zelf aan iets in de richting van:

Processor: i7 6700K
Videokaart: ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD
Moederbord: ASUS Z170 PRO GAMING
RAM: Crucial 32GB DDR4-2133 Quad-Kit

Voeding: Sharkoon WPM600 Bronze (ik zou niet weten of dit te weinig is)

Opslag in de PC:
ik dacht zelf aan een 960GB SSD als C: schijf en een 4TB SSHD schijf als data schijf, maar ik heb zelf totaal geen ervaring met sshd schijven en ik ken ook niemand die ze heeft dus ik vroeg me af of de prestaties echt beter zijn dan een normale HDD.
Ik dacht hierbij aan een
SSHD: Seagate Desktop SSHD, 4 TB Hybride harde schijf
SSD: Sandisk Ultra II, 960 GB SSD, SATA/600

Als behuizing wil ik de Fractal design define R5 met daarin een goedkope dvdspeler en een kaartlezer met een inbouwframe zodat het in het 5.25" frame past. De PC zal windows 10 draaien.

En ten slotte vraag ik me af wat voor CPU koeling ik moet nemen. Ik ga niks overclocken, maar met gamen is er misschien de kans dat ie heet wordt. Ik wil dat m'n pc erg stil is, met voorkeur ook vrij stil bij matig zware belasting.Ik dacht zelf aan de
Noctua NH-D14, CPU-koeler. Deze leek mij op papier vrij goed, maar ik heb zelf helemaal geen ervaring met het uitzoeken vasn een koelsysteem dus hierover zou ik graag tips hebben.

Bij Alternate komt dit allemaal uit op net iets minder dan €1700 en veel hoger heb ik het ook liever niet.
Zijn er hier mensen met tips hoe ik deze selectie nog beter kan maken?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

-Ben toch wel benieuwd waar je 32GB RAM voor nodig denkt te hebben, 16GB is meer dan voldoende doorgaans.

-Sharkoon als voeding, persoonlijk raad ik je dat af. Naar mijn mening geen geweldig merk als het aankomt op voedingen. Een voeding is immers wat alles van spanning moet voorzien, dus daar kan je beter een goed merk voor nemen zoals Be Quiet of Seasonic.

-Ik ben benieuwd of je het verschil tussen SSHD en HDD gaat merken. Wat gaat erop? Puur gewoon opslag (lange termijn) van data? Dan zou ik gewoon een normale HDD halen. Games en andere zaken op je SSD, zat ruimte daar. :)

-CPU koeling is persoonlijk, de 1 zweert bij lucht en de ander bij water. Ik heb zelf liever een kant-en-klaar Corsair waterkoelingsetje erop, aangezien ik er niet zo happig op ben om zo'n enorme koeltoren erop te parkeren.

Misschien dat je wat kan hiermee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:56

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien wil je al de onderdelen in een lijstje zetten Handleiding Pricewatch.

Waarom kies je voor een i7 ipv een i5. Met gamen merk je het niet, wel in de portemonnee. Net als een overklokset. Het voegt niets toe maar kost wel €100,- extra.

Sharkoon WPM voedingen zijn van matige kwaliteit en bieden geen ondersteuning aan C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32. Alternate is aardig gedreven in het aanbevelen van Sharkoon voedingen maar een goede keuze is het niet.

Als je niet gaat overklokken heb je niet zo een beest van een koeler nodig. Een 120mm koeler van een tientje of drie op een 65w cpu hoor je ook niet in een R5.

Je zegt te gaan gamen. In je OP vind ik geen videokaart terug.

Mijn idee:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 81,95€ 81,95
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 518,99€ 518,99
1Seagate Desktop HDD, 4TB€ 125,01€ 125,01
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1be quiet! Pure Rock€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 50,95€ 50,95
1Samsung Writemaster SH-224FB Zwart€ 12,51€ 12,51
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Sandisk Ultra II SSD 960GB€ 221,-€ 221,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.431,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
@ACB2401: Ik ben nog helemaal nieuw op deze site, die optie had ik nog niet helemaal bekeken, maar het leek me een beetje vertekenend omdat de prijzen die op deze site staan niet helemaal overeen komen met de prijzen van Alternate. Maar het staat inderdaad wel netjes.

Ik heb de in de post wel een videokaart staan, namelijk de ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD.

Verder vraag ik me af of je zo'n fan echt niet hoort. Ik stoor me daar namelijk nogal aan dus ik ben echt opzoek naar iets dat zo stil mogelijk is. De koeling die jij voorstelt geeft namelijk 26,8dB af terwijl degene die ik noemde slechts 19,8dB voortbrengt. Zou dit verschil merkbaar zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door sam1443 op 17-06-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
@Zorian, 16GB zou in principe wel voldoende moeten zijn ja, dus dan denk ik dat ik dat maar doe. Scheelt toch weer wat prijs.
Dan nog even over de SSHD, is dat voor opslag van data minder goed, omdat je een gewone HDD aanraadt? In prijs verschilt het niet veel, dus mocht SSHD in de praktijk toch fijner zijn dan ga ik daar liever voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik heb de Be Quiet Pure Rock op mijn 4460 zitten in een Cooler Master N200 kast. Deze kast staat nou niet echt bekend om zijn stilte. Deze koeler houdt mijn cpu tijdens gamen (gta5 bijv.) dik onder de 40 graden en meestal zelfs onder de 35 graden. En dat terwijl hij niet te horen is, hij draait dan ongeveer op 800-850 rpm. Wat mij betreft dus een uitstekende koeler voor het geld. En voor een Skylake i5 zal hij dus zeker ook voldoen, aangezien deze nog zuiniger zijn dan mijn 4460.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sam1443 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:38:

Ik heb de in de post wel een videokaart staan, namelijk de ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD.
Excuus, overheen gelezen. De GTX 970 is inmiddels opgevolgd door de veel snellere 1070. Past in je budget dus waarom niet.
Verder vraag ik me af of je zo'n fan echt niet hoort. Ik stoor me daar namelijk nogal aan dus ik ben echt opzoek naar iets dat zo stil mogelijk is. De koeling die jij voorstelt geeft namelijk 26,8dB af terwijl degene die ik noemde slechts 19,8dB voortbrengt. Zou dit verschil merkbaar zijn?
Ga er maar vanuit dat je alles onder de 30 dB niet hoort. En ga niet af op wat fabrikanten beloven. In tests komen andere resultaten tevoorschijn. http://nl.hardware.info/v...el/producten/262770-86488

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 13:06
sam1443 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:38:
@ACB2401: Ik ben nog helemaal nieuw op deze site, die optie had ik nog niet helemaal bekeken, maar het leek me een beetje vertekenend omdat de prijzen die op deze site staan niet helemaal overeen komen met de prijzen van Alternate. Maar het staat inderdaad wel netjes.

Als je een écht stille koeler wil, en niet flink wil gaan overklokken, kun je ook een Scythe Mugen 4 PCGH nemen. Met 2 fluiterstille koelers. Wel foeilelijk, dus als je wilt gaan patsen met je nieuwe bak zou ik verder kijken.

Maar zou je nog even de vragenlijst willen invullen? Die vind je in alle andere topics in deze draad. Wat wil je met je PC doen? Op wat voor resolutie ga je gamen? Wat voor games speel je vooral? Wat voor eisen heb je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
@Boerhof, overclocken ben ik idd niet van plan. Dan is dit misschien wel een optie. In principe heb ik de kast zelf toch altijd dicht, ik bouw de pc niet om de binnenkant mooi te maken. Zeer bedankt voor deze tip.

Ik wil sowieso iedereen bedanken die tot nu toe heeft gereageerd!

Verder @ACD2401: Ik had zelf via de pc builder van alternate de videokaart geselecteerd en hierin zag ik de 1070 niet staan, maar na even de site te doorzoeken bleek dat die wel staat aangeboden maar met een onbekende levertijd. Het moet eventueel ook wel kunnen om de pc zonder grafische kaart daar de bestellen en deze zelf nog in te bouwen, lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadGrumpy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05-2024
Ik zou je pc trouwens niet bij alternate maar bij afuture bestellen, is meestal veel goedkoper en staat altijd vanboven in de prijslijsten. Daar kan je je pc ook laten assembleren voor €60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

sam1443 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:43:
@Zorian, 16GB zou in principe wel voldoende moeten zijn ja, dus dan denk ik dat ik dat maar doe. Scheelt toch weer wat prijs.
Dan nog even over de SSHD, is dat voor opslag van data minder goed, omdat je een gewone HDD aanraadt? In prijs verschilt het niet veel, dus mocht SSHD in de praktijk toch fijner zijn dan ga ik daar liever voor.
Tip, gebruik de reageer knop. Op die manier krijgt diegene een notificatie. :)
In dit geval is het geen kwestie van beter of slechter, maar als het puur voor opslag is dan is de meerprijs van SSHD het eigenlijk niet waard. Vandaar. ;) SSHD kan echter ietsje sneller zijn, dus als het budget het toelaat, go for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
MadGrumpy schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:26:
Ik zou je pc trouwens niet bij alternate maar bij afuture bestellen, is meestal veel goedkoper en staat altijd vanboven in de prijslijsten. Daar kan je je pc ook laten assembleren voor €60
Ik heb even gekeken en dat scheelt inderdaad vrij veel! Ik denk dat ik dat doe, scheelt toch weer 100 euro ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucasftw
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-08 14:55
Afuture is ook een vrij betrouwbare/goede webshop dus daar zit je sws wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
Toen ik moest gaan kiezen bij wie ik mijn onderdelen moest gaan bestellen zag ik bij afuture toch wel wat slechte reactie's staan. Als er niks kapot is gaat het daar prima, maar retour en dat soort dingen zijn niet echt goed volgens mij. Je zou ook nog even bij azerty kunnen kijken die verschillen niet zoveel kwa prijs en klantvriendelijkheid wel wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
Na met een vriend gesproken te hebben die ervaring heeft met zelf pc's bouwen ben ik van plan om hem samen met hem in elkaar te zetten. En ook vond hij overclocken wel een groot verbeterpunt, dus wat dat betreft heb ik mijn plan omgegooid. Zo ben ik, nu na wat zoeken, bij de volgende build gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,80€ 348,80
1Asus Z170 PRO GAMING€ 141,95€ 141,95
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 524,-€ 524,-
2Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,90€ 139,80
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,-€ 101,-
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 58,95€ 58,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1EVGA SuperNOVA 750 G2€ 115,95€ 115,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.812,31

Veranderingen aan origineel idee
  • Gekozen voor duurdere SSD om de betere kwaliteit dan de SanDisk die ik in eerste instantie op het oog had.
  • Gekozen voor processor en moederbord vanwege overclocken
  • Advies van nieuwere generatie GPU genomen en gekozen voor de 1070
  • Gekozen voor 2 x 2tb hardeschijf in RAID0 ipv de SSHD (goedkoper en naar het schijnt ook sneller)
  • Advies van 16GB RAM ipv 32 opgevolgd en gekozen voor 2x8GB dus eventueel nog ruimte voor uitbreiding
  • Gekozen voor een Tier 1 voeding volgens de PCMasterRace http://i.imgur.com/tgrbCnr.jpg
Nu heb ik nog één vraagje:
Zou dit moederbord i.c.m. de Noctua CPU-cooler problemen geven? Ik zag namelijk bij de minpunten van de koeler dat hij over een PCI-E slot kwam (dit lijkt me moederbord afhankelijk), mijn vraag dus: zou dit zo passen?

Als iemand overigens denkt nog een component te kunnen vervangen door een beter product voor dezelfde/lagere prijs hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:02

J8S

Waar heb jij zo'n zware voeding voor nodig?
Als eerder aangegeven is een RM550X voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
J8S schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:53:
Waar heb jij zo'n zware voeding voor nodig?
Als eerder aangegeven is een RM550X voldoende.
De keuze voor andere voeding:
  • De EVGA SuperNOVA 750 G2 staat een tier hoger in de PSU Ranking van PCMasterrace
  • Door hogere vermogen leek het me een betere keus, aangezien hij op een lager percentage van zijn maximum moet draaien. Dit lijkt me ten goede komen van de levensduur.
  • Net iets betere reviews op de site voor de EVGA
Maar je denkt dat dat dus eigenlijk niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sam1443 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:47:
De keuze voor andere voeding:
  • De EVGA SuperNOVA 750 G2 staat een tier hoger in de PSU Ranking van PCMasterrace
  • Door hogere vermogen leek het me een betere keus, aangezien hij op een lager percentage van zijn maximum moet draaien. Dit lijkt me ten goede komen van de levensduur.
  • Net iets betere reviews op de site voor de EVGA
Maar je denkt dat dat dus eigenlijk niet nodig is?
Zelfs met een overclock is de RM550x ruim voldoende, zoveel verbruiken de onderdelen niet meer. Een GTX 1070 is ook zuiniger dan bijvoorbeeld een GTX 970 (die op zijn beurt ook al zuinig was bij release).

Dat de voeding een hoger vermogen kan leveren, zegt echter niets over de daadwerkelijke capaciteiten en kwaliteit van de voeding. Ook is de PSU Ranking geen heilig iets van die website. ;) Ik zou gewoon de RM550x nemen, dat ding is prima en kan zoals gezegd ook met gemak een overclock aan, dus ik zie even niet waarom je dan een 750W voeding moet hebben die bovendien ook nog eens duurder is.

Ik begrijp alleen de keuze van de CPU nog niet, mocht je enkel de PC kopen om te gamen en wat Office werk te doen (briefje, browsen, e.d.) dan kun je met een i5 ook makkelijk af. Aan hyperthreading ga je niks hebben in elk geval en je betaald wel al gauw een 100 euro meer, terwijl het niets oplevert. Dan kun je met een i5 6600K alsnog overclocken, anders kun je denk ik wel af met een i5 6400, als je niet gaat overclocken.

Hou er overigens ook rekening mee, dat RAID geen backup is en dat RAID-0 eigenlijk ook geen RAID is. Je krijgt daar weliswaar meer performance mee, omdat de bestanden evenredig over de disks verdeeld worden, maar dat betekend ook, mocht er een disk stuk gaan, dat je dan alle data kwijt bent!

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam1443
CH40S schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:59:
[...]

Zelfs met een overclock is de RM550x ruim voldoende, zoveel verbruiken de onderdelen niet meer. Een GTX 1070 is ook zuiniger dan bijvoorbeeld een GTX 970 (die op zijn beurt ook al zuinig was bij release).

Dat de voeding een hoger vermogen kan leveren, zegt echter niets over de daadwerkelijke capaciteiten en kwaliteit van de voeding. Ook is de PSU Ranking geen heilig iets van die website. ;) Ik zou gewoon de RM550x nemen, dat ding is prima en kan zoals gezegd ook met gemak een overclock aan, dus ik zie even niet waarom je dan een 750W voeding moet hebben die bovendien ook nog eens duurder is.

Ik begrijp alleen de keuze van de CPU nog niet, mocht je enkel de PC kopen om te gamen en wat Office werk te doen (briefje, browsen, e.d.) dan kun je met een i5 ook makkelijk af. Aan hyperthreading ga je niks hebben in elk geval en je betaald wel al gauw een 100 euro meer, terwijl het niets oplevert. Dan kun je met een i5 6600K alsnog overclocken, anders kun je denk ik wel af met een i5 6400, als je niet gaat overclocken.

Hou er overigens ook rekening mee, dat RAID geen backup is en dat RAID-0 eigenlijk ook geen RAID is. Je krijgt daar weliswaar meer performance mee, omdat de bestanden evenredig over de disks verdeeld worden, maar dat betekend ook, mocht er een disk stuk gaan, dat je dan alle data kwijt bent!
Ik heb ook gekozen voor RAID0 voor de extra snelheid en ik hoop dan maar dat mijn HDD's het niet begeven.
De voeding zal ik dan maar veranderen naar de RM550X, scheelt toch weer iets
En voor de i7, ik heb tot nu toe altijd een i7 gehad en wil in een nieuwe PC niet downgraden.

Verder wil ik iedereen bedanken voor de reacties, ik denk dat ik mijn build nu compleet gepland heb. Nu is het een kwestie van bestellen en bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sam1443 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:03:
En voor de i7, ik heb tot nu toe altijd een i7 gehad en wil in een nieuwe PC niet downgraden.
Ik ben dan toch benieuwd in wat voor opzicht je het dan als downgraden ziet? Ik kies altijd onderdelen bij het (huidige) gebruik van een PC wat ik heb, niet omdat ik voor mijn gevoel anders zou 'downgraden'. Voor gaming is het sowieso nutteloos om een i7 te pakken, maar je gooit wel 100 euro weg. ;) Het enige verschil is dus hyperthreading, wat in gaming niet gebruikt wordt. Met een i5 6600K lever je dus niets in qua performance, dus is er ook geen 'downgrade' aan. ;) Bedenk dus wel even goed of je die hyperthreading echt nodig hebt of niet.

Ik heb dan wel een i7 in mijn PC zitten, maar ik draai geregeld ook VM's en stream af en toe een game naar mijn Twitch kanaal. Plus ik kon goedkoop aan CPU + moederbord komen (als ik de onderdelen nu nog nieuw zou willen kopen, zou het alsnog goedkoper zijn). Voor mij was het dus een nobrainer.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 23-06-2016 10:13 ]

Pagina: 1